جاهای دیدنی

آشنای با صنایع دستی شهرستان نطنز | تحفه‌‌ای از نطنز

صنایع دستی نطنز

سوغات و صنایع دستی نطنز از گذشته‌های دور تا به حال بسیار موردتوجه بوده است تا جایی که برای هر چیز کمیاب و نادر عبارت ” تحفه نطنز” را به کار می‌برند. در مورد این‌که تحفه واقعی نطنز چیست، روایات مختلفی وجود دارد اما اغلب معتقدند که گلابی خوش رنگ و طعم این شهر که در تعداد محدود اما با کیفیت بسیار بالا کشت می‌شود، تحفه اصلی نطنز محسوب می‌شود. از سوی دیگر این شهر اصفهانی با قدمتی چند هزارساله هنرمندان صاحب سبکی دارد که آوازه آثار آن‌ها به گوش جهانیان نیز رسیده است. اگر قصد سفر به این شهر سرسبز در دل کویر را دارید، با ما همراه باشید تا سوغات و صنایع دستی نطنز را مرور کنیم.

کاشی و سفال

صنایع دستی نطنز

اسناد تاریخی نشان می‌دهند که نطنز در عصر صفویه ماهرترین کاشی‌سازان را برای اصفهان صفوی پرورش داده بود. به همین علت است که یکی از مرغوب‌ترین انواع سفال و سرامیک در این شهر تولید می‌شوند. هنرمندان نطنزی این آثار هنری را به روش سنتی و با استفاده از دست می‌سازند. سفالگری در نطنز قدمتی ۶ هزار ساله دارد و سفالینه‌های با لعاب فیروزه‌ای، زیرلعابی، جلاکاری و میناکاری را از بازار سنتی این شهر می‌توانید تهیه کنید.

فرش دستباف

فرش دستباف صنایع دستی نطنز

فرش دستباف از دیگر صنایع‌دستی شهر نطنز به حساب می‌آید. اغلب قالی‌بافان نطنزی زنان روستایی هستند که با الهام از طبیعت اطراف و باغ‌های منطقه تابلوفرش‌هایی زیبا و چشم‌گیر خلق می‌کنند. از طرفی رنگ و لعاب فرش‌ها نیز با رنگرزی سنتی و طبیعی شکل می‌گیرد و ارزش آن‌ها را چند برابر می‌کند. فرش‌های بافته شده در این شهر را در بازار سنتی نطنز و بازار فرش کاشان می‌توانید پیدا کنید.

چینی و سرامیک

سرامیک از سوغاتی‌های نطنز

یکی از صنایع دستی مشهور نطنز چینی و سرامیک آن است که به روش سنتی و دستی ساخته می‌شود. همچنین چینی‌های معروف و باکیفیت موجود در بازارهای کشور، اغلب در این شهر ساخته می‌شوند و بنیان‌گذارانی نطنزی دارند. این چینی‌های مرغوب به سراسر کشور صادر می‌شوند و در همه شهرها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اما محصولاتی که در کارگاه‌ها و به روش سنتی ساخته می‌شوند، دستی هستند و در بازار تاریخی نطنز به فروش می‌رسند.

الگ نطنز

الک نطنز

اگر تا به حال الگ را امتحان نکرده‌اید، همین حالا بار و بندیل سفر به نطنز را ببندید. چراکه برخی از کارشناسان تاریخی این میوه شیرین و خوش‌طعم را به جای گلابی، تحفه نطنز می‌دانند! الگ چیزی مثل هلو است که در روستاها و آبادی‌های اطراف نطنز کشت می‌شود‌. اما فروش این میوه اغلب اوقات به صورت خشکبار صورت می‌گیرد، به این ترتیب که آن را با جوز قند مخلوط می‌کنند و سپس به فروش می‌رسانند.

جوزقند

جوزقند سوغات نطنز

اهل شیرینی هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، شیرینی محلی نطنز را در هنگام سفر به این شهر حتما امتحان کنید. هر شهری در ایران دارای شیرینی مخصوص به خود است. شیرینی محلی نطنز نیز، جوزقند نام دارد. فرایند پخت و تهیه این شیرینی ویژه، ۱۵ روز زمان می‌برد و یکی از گران‌ترین شیرینی‌های محلی ایرانی به شمار می‌رود. مواد اولیه‌ی این شیرینی سنتی، خاک قند و گردوی آسیاب‌شده است و برای طعم‌دار کردن آن از میوه الگ استفاده می‌شود. همچنین برای خوش‌عطر شدن این شیرینی به آن دارچین و هل می‌زنند. اگر به این منطقه سفر کردید یک بسته جوزقند خوش طعم و عطر را به عنوان سوغات نطنز برای عزیزانتان هدیه ببرید.

گلابی

گلابی تحفه نطنز

موقعیت جغرافیایی شهر نطنز باعث شده که تمامی محصولات کشاورزی این شهر و دیار مرغوب و با کیفیت باشند. اما گلابی این منطقه گل سرسبد این محصولات محسوب می‌‍شود. از سالیان دور تا به حال اهالی نطنز به باغ‌داری و پرورش گل‌ها شهرت داشتند، گلابی طامه نیز به عنوان مرغوب‌ترین میوه این شهر طرفداران بسیاری دارد. این میوه سبز و زرد را با نام‌های دیگری مثل شاه‌میوه یا آمرود نیز می‌شناسند. گلابی شیرین و آبدار پوست شما را تقویت می‌کند و محصولی ملین به شمار می‌رود. همانطور که پیش‌تر گفته شد؛ گلابی تحفه اصلی نطنز است اما باقی محصولات باغداران این شهر نیز بسیار باکیفیت و کمیاب هستند!

گردو

گردو سوغات نطنز

آب و هوای خوب و کوهستانی نطنز بستری مناسب برای رشد درختان گردو است. به همین خاطر انواع درختان گردو مثل پوست سفید و کاغذی در باغات این شهر کاشته شده‌اند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که سالیانه چیزی حدود ۹۰۰ تن گردو از باغات این شهر برداشت شده و به دست مصرف‌کنندگان در شهرهای دیگر می‌رسد. در سفر به این شهر گردوی تازه و دیگر خشکبار منطقه را تهیه کنید و به عنوان سوغاتی نطنز به شهر و دیار خود ببرید.

زعفران

زعفران سوغات نطنز

زعفران این گل خوش عطر و بوی ایران،‌ پس از فرش دستباف، شناخته‌شده‌ترین محصول کشور برای خارجی‌ها است. بوی زعفران دم‌کرده از بهترین عطرهایی است که در خانه‌های ایرانی می‌پیچد و خاصیت شادی‌آور بودن آن لذت خوردن غذا را چندین برابر می‌کند. این گیاه پرفایده را در اغلب غذاها می‌توانید استفاده کنید و عطر و طعمی خوش به غذاهای سنتی‌تان بدهید. در سفر به نطنز نیز می‌توانید زعفران اصیل و ناب تهیه کنید، این شهر قطب تولید زعفران در استان اصفهان محسوب می‌شود و پرورش این گل به اقتصاد اهالی شهر کمک شایانی کرده است.

انار

انار سوغات نطنز

آوازه انار نطنز تا آن سوی آب‌ها هم رفته است. در زمستان‌ها حدود ۱۰ هزار تن انار از باغ‌های نطنز چیده می‌شود و در مجموع با قیمتی بیش از ۲۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. بهترین انارهای نطنز را با نام نادری می‌شناسند؛ این میوه با کیفیت و مرغوب علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای خارجی نیز راه پیدا کرده است و صادرات آن درآمد خوبی را عاید باغداران می‌کند. اگر راهی سفر به نطنز شدید، چند کیلو از انار آبدار و ارگانیک نطنزی بخرید و با خود با خانه ببرید. همچنین می‌توانید آب انار خوشمزه این شهر را امتحان کنید تا مشتری دائمی آن شوید!

سوغات و صنایع دستی نطنز را از کجا بخریم؟

پنجشنبه‌بازار نطنز جایی برای عرضه محصولات بومی این شهر است. این بازار در محله قصبه قدیم برپا می‌شود و فروشندگان آن از شهر نطنز و روستاهای اطراف برای فروش محصولات خود روانه این بازار می‌شوند. بازار سنتی نطنز نیز به عنوان یک اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در این شهر شناخته می‌شود. حجره‌های صنایع دستی این بازار شامل سفالگری، سرامیک سنتی، گیوه دوزی، چاقوسازی، قفل‌سازی و آهنگری هستند و قدمت بنای آن‌ها به ۸۰۰ سال می‌رسد.

4.7/5 - (50 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *