جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات رینه

رینه به دلیل چشمه‌ای فروان آب گرم طبیعی که دارد به شهر چشمه‌های آب گرم ایران مشهور است و بسیاری از پزشکان سفر به این شهر و استفاده از چشمه‌های آب گرم آن را به بیماران توصیه می‌کنند. شهر رینه از نظر جغرافیایی نزدیک‌ترین شهر به کوه دماوند بوده و چشمه‌های آب گرم آن نیز از دماوند تغذیه می‌شوند. در ادامه به صنایع دستی و سوغات رینه می‌پردازیم تا در سفر خود به راحتی انتخاب کنید. با اتاقک همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله رینه کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغاتی‌های رینه

درع ای سرسیز در میان کوهستان و قله ای پوشیده از برف

نوشته های مشابه

یکی از مواردی که بر جذابیت هر منطقه‌ای اضافه می‌کند، صنایع دستی و سوغاتی‌های آن شهر است. صنایع دستی‌ها، هنر دست مردمان بومی هستند و گردشگران برای ثبت خاطره سفر به یاد ماندنی و یادگاری، به عنوان سوغاتی خرید و همراه خود می‌برند. ویژگی‌های شاخص صنایع دستی رینه، می‌تواند پیام‌رسان فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا باشد. رینه علاوه بر چشمه‌های آب گرم که خاصیت درمانی دارند و جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متنوع، صنایع دستی زیبا و فروانی دارد که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

صنعت سفالگری و سرامیک سازی

دستان فردی در حال درست کردن ظرفی سفالی

گفته‌ها حاکی از آن است که صنعت سفالگری حدود 10 هزار سال قبل اختراع شده است. امروزه سفالگری در بیشتر مناطق رینه رواج دارد. ماده اولیه مورد نیاز برای سفالگری، خاک رس است. خاک رس منطقه رینه بسیار مرغوب بوده و همین باعث شده که سفال‌های زیبایی در رینه تولید شود. فراوانی و در دسترس بودن خاک رس، سفالگری را تبدیل به یکی از صنایع دستی مرسوم در بین مردم رینه کرده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره ویلا رینه با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

صنایع چوبی

تعدادی قاشق ساخته شده با هنر لگ تراشی روی چوب

روستاییان این منطقه از گذشته با استفاده از چوب درختان جنگل، بعضی از وسایل مورد نیاز خود را می‌ساختند. در گذشته ساخت وسایل چوبی صرفاً بری رفع نیاز بود اما امروزه تبدیل به یکی از صنایع دستی و هنر دستان مردم رینه شده است. با سفر به این شهر زیبا، می‌توانید انواع محصولات چوبی را به عنوان سوغات بخرید. لاک تراشی یکی از هنرهای مهم در صنعت چوب است. مردم رینه با تراش دادن چوب و ریشه آن‌ها، انواع محصولات چوبی را می‌سازند که نمونه‌های آن‌ها در خانه‌های بومیان وجود دارد و به عنوان سوغاتی نیز به فروش می‌رسند. از محصولات ساخته شده این هنر می‌توان به کاسه، ملاقه، کفگیر، قاشق‌های چوبی، دانه پاش، جوله، کلز، کیله لاک، عصا، قند چوله، سیرکوب و غیره اشاره کرد.

دست بافته‌های رینه

تعدادی از دست بافته‌های پشمی

به دلیل سرمای شدید در فصل‌ها پاییز و زمستان، مردم رینه از بافتنی‌های پشمی استفاده می‌کردند. این بافتنی‌ها اغلب در روزهای طولانی و آفتابی تابستان بافته می‌شد و در نیمه دوم سال استفاده می‌شد. با توجه به محافظت شدید پشم، بسیار مناسب برای مناطق سردسیر است. از مهم‌ترین دست‌بافته‌های پشمی رینه می‌تواند به دست‌کش، جوراب و شال‌های پشمی اشاره کرد.

گلیم بافی

گلیمی قرمز رنگ

فرش و گلیم‌های بی‌نظیر ایرانی همواره زبان‌زد جهانیان بوده است. در رینه نیز مردم برای زیرانداز و موارد دیگر با نخ‌های پشمی گلیم‌های زیبایی می‌بافتند. گلیم‌های رینه نقش و نگارهای سنتی و رنگارنگی دارند که نگاه هر بیینده‌ای را به خود جذب کرده و زیبایی خود را به رخ می‌کشد. گلیم‌های رنگارنگ رینه، یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید برای خود و عزیزانتان به یادگار ببرید.

موج بافی

فردی در حال موج بافی با ابزار مخصوص

ماده اولیه این هنر پشم است که ارزان، قابل شست و شو، با استحکام بالا، نرم و سبک است. به خاطر همین صفات، در گذشته بین مردم هنر بسیار رایجی بوده اما اکنون کم و بیش در رینه رواج دارد. موج‌های بافته شده اغلب به عنوان روانداز، روی کرسی یا زیرانداز استفاده می‌شود.

حصیر بافی 

چند زن در حال حصیربافی

حصیر بافی از هنرهای رایج استان مازندران و شهر رینه هستند. مردم رینه به کمک گیاهان اطراف مرداب، وسایلی مانند زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیر داغی حصیری می‌سازند. نمونه‌ی این وسایل را در خانه‌‌ی مردم بومی رینه می‌توانید ببینید. این ابزارها هنر دست مردمان بومی هستند و یکی از مواردی محسوب می‌شوند که می‌توانید به عنوان سوغاتی رینه برای خود یا دوستانتانت خریداری کنید.

نمدمالی

مردی در حال آماده کردن نمد برای نمد مالی

یکی دیگر از صنایع دستی رینه، نمدمالی است. ماده اصلی برای ساخت نمد، پشم گوسفند است که رنگ‌های طبیعی مثل سفید، سیاه و قهوه‌ای دارد. تهیه نمد با پشم به دلیل دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم، انجام می‌شود. برای ساخت نمد، ابتدا پشم حرارت داده می‌شود، سپس الیاف در هم فرو می‌روند. این بهم پیچیدگی موجب ایجاد بافت منظمی می‌شود که اگر ترکیبت نمدسازی به آن اضافه شود، محکم‌تر نیز می‌شود.

جاجیم بافی

جاجیم بافی در میان انواع دست بافته‌ها و صنایع دستی رینه، اهمیت ویژه‌ای دارد. از جاجیم برای مصارف متعددی مانند زیر انداز، پشتی، سجاده رختخواب پیچ، مفرش، پتو، وریه کرسی و غیره استفاده می‌شود. اصولاً بافت جاجیم توسط بانوان انجام می‌شده و مردان جز در مرحله تهیه پشم ، نقش چندانی در بافتن آن نداشتند.

خوراکی‌های محلی رینه، یک سوغاتی خوشمزه برای گردشگران

در کنار صنایع دستی و هنر دست مردم رینه می‌توان به سراغ سوغاتی‌های خوشمزه رینه نیز برویم. این سوغاتی‌ها اغلب به محصولات کشاورزی و نان‌های محلی رینه مربوط می‌شود. نان‌ها و شیرینی‌های محلی توسط زنان تهیه می‌شود و به عنوان سوغات محلی به گردشگران عرضه می‌‌گردد. در ادامه به مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های رینه اشاره می‌کنیم.

میوه‌های باغات رینه

مقدار زیادی آلبالو

اقتصاد شهر رینه بر مبنای کشاورزی و باغداری است. در فصول مختلف سال، انواع مختلفی از میوه‌های خوشمزه و رنگارنگ در باغ‌های این منطقه برداشت می‌شوند و به دو شکل تازه و خشک در اختیار مسافران قرار می‌گیرند. این میوه‌ها شامل سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، زردآلو، آلو طلایی، فندوق، گلابی و غیره است.

عسل آویشن

یک کاسه عسل

عسل آویشن از گل‌های نعنایی و گونه‌هایی از آویشن کوهی که در کوه‌های اطراف رینه به وفور یافت می‌شود، به دست می‌آید. آویش به دلیل داشتن ارزش دارویی مشهور است و ترکیب آن با عسل در درمان انواع بیماری‌ها مانند سرفه بی‌وقفه، زخم شدن گلو، کم اشتهایی، کاهش آکنه و غیره نقش موثری ایفا می‌کند.

نان‌ها و شیرینی‌های محلی رینه

مقداری شیرنی برنجی در یک ظرف

علاوه بر خوراکی‌های که معرفی شد، یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های رینه نان‌ها و شیرینی‌های محلی این منطقه است. مردم در روزها خاص و در مراسم‌های خود شیرینی محلی می‌پزند و این شیرینی‌ها امروزه به یک سوغاتی تبدیل شده است. در بسیاری از بازارهای محلی این منطقه می‌توان زنان و مردان بومی را دید که نان محلی یا شیرینی‌های مخصوص مراسم‌ها را تهیه و به فروش می‌رسانند.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *