سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات چمستان

منطقه شمال، بهشت ایران‌زمین است. تمام شهرهایی که در این منطقه وجود دارند؛ به دلیل شرایط آب‌وهوایی بسیار عالی و طبیعت چشم‌نوازی که دارند؛ مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته‌اند. به‌طوری که هرساله مسافران بسیار زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای خارجی به شمال کشور سفر می‌کنند. اما در سفر به شمال ایران، گشت‌وگذار در بازارها و تهیه صنایع‌دستی و سوغات شهرها یک موضوع بسیار جذاب برای گردشگران به‌حساب می‌آید.

هرکدام از شهرهای شمال دارای صنایع‌دستی و سوغات خاصی هستند که مسافران و گردشگران قبل از آغاز سفر خود به هرکدام از این شهرها باید درباره آنها اطلاعات کاملی داشته باشند.

شهر چمستان طبیعت بسیار زیبا و جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای دارد. اما جذابیت این شهر فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود. چمستان علاوه بر طبیعت و جاذبه‌های زیبا، دارای صنایع‌دستی و سوغات بسیار زیبایی است که گردشگران و مسافران در سفر خود به این شهر آنها را تهیه کرده و با خود به منزل می‌برند. در این مقاله به طور کامل شما را با صنایع‌دستی و سوغات چمستان آشنا خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله چمستان کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره چمستان

چمستان یکی از شهرهای استان مازندران است که در فاصله 15 کیلومتری شهر نور واقع شده است. این شهر مانند سایر شهرهای استان مازندران دارای آب‌وهوای بسیار معتدلی است که باگذشت فصل‌ها تغییر خواهد کرد. اما معمولاً در فصل‌های بهار و اوایل پاییز شلوغ‌ترین اوقات خود را سپری می‌کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله چمستان کجاست را مطالعه کنید.

صنایع‌دستی و سوغات چمستان

شهر چمستان آن‌چنان بزرگ نیست و گردشگران با عبور در سطح شهر و بازدید از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به‌راحتی متوجه وسایلی رنگارنگ و بسیار شیک و جذاب می‌شوند. این وسایل که بیشتر آنها به‌صورت دست‌ساز است و توسط مردمان شهر و روستا ساخته می‌شود. از این وسایل به‌عنوان صنایع‌دستی چمستان یاد می‌شود و گردشگران در سفر خود به این شهر، از مراکز خرید بازدید کرده و هرکدام از این صنایع‌دستی را که دوست داشتند؛ خریداری می‌کنند و با خود به خانه می‌برند.

البته سوغات شهر چمستان فقط محدود به صنایع‌دستی نمی‌شود و گردشگران محصولات شهر و روستاهای اطراف چمستان را هم به‌عنوان سوغات خریداری کرده و برای اقوام و آشنایان خود به خانه می‌برند. از آن جایی که خرید سوغات و صنایع‌دستی برای گردشگران و مسافران بسیار مهم است؛ بهتر است در سفر خود به شهر چمستان، به‌خوبی با صنایع‌دستی و سوغات این شهر آشنا باشند. از جمله بهترین و مشهورترین صنایع‌دستی چمستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حصیربافی

انواع محصولا حصیری از جمبه سبد و زنبیل از صنایع دستی شمال ایرانیکی از زیباترین و کاربردی‌ترین صنایع‌دستی چمستان که به دست مردم شهر و روستاهای اطراف آن ساخته می‌شود؛ حصیربافی است. اگر گردشگران  مسافران در سطح شهر بگردند؛ متوجه خواهند شد که مردم از وسایل خاصی در زندگی خود استفاده می‌کنند. اکثر کشاورزها از نوعی کلاه لبه‌دار استفاده می‌کنند. در بیشتر خانه‌ها از زیراندازهای بسیار خاص و جذابی استفاده می‌کنند که از حصیر ساخته شده است.

این‌گونه وسایل با زندگی مردم چمستان پیوند خورده و بیشتر وسایل موردنیاز خود را از حصیر می‎سازند. زیبایی این وسایل آن‌قدر زیاد است که مسافران و گردشگران آنها را خریداری کرده و به‌عنوان یادگاری به شهر خود می‌برند.

مواد اولیه برای ساخت این‌گونه وسایل در استان مازندران به‌وفور یافت می‌شود. این نوع از وسایل را از گیاهانی مانند واش و گاله می‌سازند. این گیاهان در کنار تالاب‌های استان مازندران رشد می‌کنند.  به همین دلیل ساخت آنها برای افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند؛ بسیار آسان است.

صنایع چوبی

 

محصولات چوبی مانند قاسق و چنگال، کفگبر و مقاله چوبی از صنایع دستی چمستانمردم شهر چمستان در عرصه ساخت وسایل چوبی هم هنر بسیار زیبایی دارند. مردم این شهر و روستاهای اطراف آن توانسته‌اند با استفاده از چوب وسایل بسیار شیک و جذابی بسازند به‌طوری که گردشگران و مسافران را عاشق این هنر و وسایل زیبای آن کند. وجود جنگل‌های انبوه در استان مازندران باعث شده که دسترسی به مواد اولیه این نوع از وسایل برای مردم شهر چمستان و سایر شهرهای دیگر بسیار آسان باشد.

از جمله وسایلی که مردم چمستان با استفاده از چوب می‌سازند؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صفحه و مهره‌های بازی شطرنج
  • بازی تخته
  • جعبه جواهرات
  • قلیان
  • پیمانه و ظرف شیر
  • قاشق شربت‌خوری
  • قندان
  • مجسمه حیوانات
  • صندوقچه‌های چوبی

گردشگران و مسافران با دیدن چنین وسایلی که با نهایت ظرافت ساخته شده‌اند؛ برای خرید آنها ترغیب می‌شوند. استقبال زیاد از این نوع وسایل باعث شده که از آنها به‌عنوان صنایع‌دستی چمستان یاد شود.

نمدمالی

 

مردی شمالی در حال درست کردن نمدی رنگی نمدبافی از جمله قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان مازندران است که چندین هزار سال قدمت دارد.  مردم در اکثر شهرهای مازندران مشغول تولید آن هستند. برای تولید نمد از مواد اولیه خاصی مانند: پشم گوسفند در رنگ‌های مختلف (سیاه، سفید و قهوه‌ای)، پشم‌های رنگ شده شیمیایی و آب استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که نمد را نمی‌بافند؛ بلکه آن را با فشار دست یا پا، روی ترکیب الیاف و آب تولید می‌کنند.

نمد را بر اساس دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم می‌سازند. برای ساخت یک نمد؛ معمولاً چند نفر هم‌زمان کار می‌کنند و یک روز طول می‌کشد تا بتوانند آن را بسازند. با استفاده از نمد، وسایل بسیار زیبا و کاربردی می‌سازند که از مهم‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کلاه
  • کوله
  • کلمد
  • دوش نمد
  • فرش‌های نمد

گردشگران و مسافران معمولاً در سفر خود به چمستان از این وسایل زیبا خریداری می‌کند. به همین دلیل از این وسایل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع‌دستی چمستان یاد می‌شود.

پارچه‌بافی

 

چند پارچه رنگی بافته شده در کارگاه های پارچه بافی شمالپارچه‌بافی هم به‌عنوان یکی از هنرهای قدیمی استان مازندران به شمار می‌آید که بسیاری از مردم آن با تولید انواع پارچه‌ها زندگی خود را می‌گذرانند. درگذشته کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت بودند؛ با استفاده از ریسیدن نخ، انواع پارچه‌های نخی، ابریشمی و پشمی را تولید می‌کردند و با این پارچه‌ها لباس‌های موردنیاز خود را می‌دوختند.

در استان مازندران هرکدام از پارچه‌ها اسم‌های مشخصی برای خود دارند. پارچه‌هایی که لطیف، خنک و نازک هستند؛ شمد، پارچه‌های ابریشمی را الیجه و پارچه‌های پشمی را چوغا و باشلق می‌نامند. امروزه از این نوع پارچه‌ها برای تولید کت زنانه، دوخت پالتو و… استفاده می‌کنند.

درگذشته پارچه را با استفاده از دستگاه‌هایی به نام دو وردی و چهار وردی می‌ساختند اما باگذشت زنان دستگاه‌های جدیدی به نام ژاکارد دستی، تک‌فاز و سه‌فاز جای دستگاه‌های قدیمی را گرفتند. گردشگران در سفر خود به چمستان می‌توانند انواع پارچه‌ها را تهیه کنند و به‌عنوان صنایع‌دستی چمستان به خانه ببرند.

موج بافی

 

موج بافی از هنر های مردم چمستانموج به‌نوعی دست‌باف پشمی گفته می‌شود که آن را با نام‌های رختخواب پیج و ایزار هم می‌شناسند. بیشتر مردم روستا‌های اطراف چمستان و سایر نقاط استان مازندران مشغول موج بافی هستند. این موج‌ها بسیار سبک، نرم و مستحکم هستند. مردم این دست‌باف‌ها برای انجام بسیاری از کارهای خود استفاده می‌کنند.

موج‌های دست‌باف شباهت زیادی به “چادرشب” دارند. از این چادرشب هم به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی چمستان نام‌برده می‌شود.

جوراب‌بافی

بیشتر زنان چمستان و روستاهای اطراف آن، مشغول بافتن جوراب‌های پشمی هستند. این نوع جوراب‌ها را با استفاده از دستگاه و دست هم تولید می‌کنند. با استفاده از این نوع نخ، جوراب چکمه‌ای، شال گردن، کلاه و… را با نقش‌های مختلف می‌بافند. معمولاً این نوع از جوراب‌ها در میان گردشگران طرف‌داران بسیار زیادی دارد و خیلی خوب به فروش می‌روند.

سوغات شهر چمستان

علاوه بر صنایع‌دستی، شهر چمستان دارای محصولات بسیار باکیفیتی است که به دلیل طعم خوشمزه و متفاوتی که دارند؛ از آنها به‌عنوان سوغاتی چمستان یاد می‌کنند. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین سوغاتی‌های چمستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برنج

 

ان.اع برج شمال در ظرف های چوبیبرنج شمال بهترین و باکیفیت‌ترین برنج موجود در سراسر ایران است و به بسیاری از کشورهای دیگر هم صادر خواهد شد. اکثر افرادی که به شمال کشور مسافرت می‌کنند؛ سعی می‌کنند برنج شمال را تهیه کرده و با خود به خانه ببرند. گردشگران با سفر به چمستان می‌توانند در اکثر فروشگاه‌های شهر، برنج شمال را با قیمت مناسب تهیه کنند.

عسل

 

عسل، موم عسل و چوب عسل خوریعسل باکیفیت از آن دسته محصولاتی است که به‌سختی می‌توان بهترین نوع آن را پیدا کرد. اما در شهر چمستان به دلیل اینکه بعضی از افراد مشغول زنبورداری هستند؛ معمولاً به‌راحتی می‌توان سل طبیعی را در فروشگاه‌ها و مغازه‌های آن پیدا کنید و به‌عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید.

لواشک و انواع ترشی‌ها

 

انواع ترشی مخلوط از سوغات چمستانامکان ندارد در بازارهای چمستان و سایر شهرهای شمال عبور کنید و در برابر خرید ترشی‌ها و لواشک‌های خوشمزه آن مقاومت کنید. گردشگران می‌توانند در این بازارها انواع ترشی‌های خوشمزه از جمله ترشی بادمجان، ترشی سیر، ترشی لیته، ترشی مرکبات و… را با بهترین کیفیت خریداری کنند.

شیرینی کماج

 

کماج از شیرینی های محلی مازندرانیکی دیگر از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و پرطرف‌دار استان مازندران، شیرینی کماج است. در شهر چمستان این شیرینی را می‌توان با بهترین کیفیت پیدا کرد. گردشگرانی که تاکنون این شیرینی را امتحان نکرده‌اند؛ کافی است یک‌بار آن را بخورند تا عاشق طعم کماج شوند و تعداد زیادی از آن را با خود به خانه ببرند.

کلوچه و کوکی

 

چند عدد کوکی مغز دار شکلاتی از سوغات خوراکی چمستانکلوچه و کوکی‌های خوشمزه را تقریباً تمام افراد می‌شناسند و آنها را امتحان کرده‌اند. در شمال کشور انواع کارخانه‌ها و کارگاه‌های شیرینی‌پزی وجود دارند که این کلوچه‌ها و کوکی‌ها را در بهترین کیفیت تولید می‌کنند. گردشگران در بازارهای چمستان می‌توانند کلوچه و کوکی‌های بسیار خوشمزه‌ای را با بهترین قیمت خریداری کنند و به‌عنوان سوغات برای آشنایان و اقوام خود به خانه ببرند.

معرفی غذاهای محلی چمستان

 

ناردون انار شمالی از غذاهای محلی چمستانشهرهای استان مازندران غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارند که شهر چمستان هم از این قاعده مستثنی نیست. در رستوران‌ها و غذاخوری‌های این شهر انواع غذاهای محلی سرو می‌شوند که مسافران و گردشگران می‌توانند با مراجعه به آنجا هرکدام را که دوست داشتند؛ امتحان کنند. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی چمستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بورانی بادمجان کبابی
  • آغوز مسما
  • خورشت آلو
  • باقلاوابیج
  • کدو بره مازندران
  • بشه آش
  • آش کدو
  • کباب ترش
  • خورشت ناردون

سخن نهایی

صنایع‌دستی شهرهای شمال ایران در میان مردم بسیار مشهور هستند. گردشگران قبل از آغاز سفر خود باید درباره آنها اطلاعات خوبی داشته باشند تا بتوانند بر اساس سلیقه خود هرکدام را که دوست داشتند خریداری کنند. در این مقاله به طور کامل صنایع‌دستی چمستان و سوغاتی‌های خوشمزه آن را معرفی کردیم تا گردشگران و مسافران بیشتر با آنها آشنا شوند.

اگر درباره صنایع‌دستی چمستان سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *