جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات دیزین | یادگاری از پیست بین‌المللی اسکی ایران

صنایع دستی دیزین و خوراکی‌های آن شاید به اندازه رستوران‌های پر زرق و برق در اطراف پیست مشهور نباشند؛ اما خرید و تماشای آن‌ها یکی از بهترین بخش‌های سفرتان خواهد شد. چراکه در کنار لذت بردن از محیطی بین‌المللی، حس نابِ زندگی روستایی را نیز درک خواهید کرد.

دیزین پیست اسکی بین‌المللی ایران در استان البرز و روستای ولایت رود است. این پیست در پناه کوه‌های البرز قرار دارد و در پاییز و زمستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اگر در مسیر جاده چالوس دلتان هوای برف‌بازی کرد به دلِ کوه بزنید و پس از گچسر به این منطقه زیبا برسید. پس از گردش در پیست هم می‌توانید به سراغ مغازه‌های محلی در دیزین و روستاهای اطراف رفته و سوغاتی‌های خوشرنگ و لعاب را برای عزیزانتان تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا سوغات دیزین را مرور کنیم.

شال بافی؛ شالی گرم با پشم گوسفند

شال بافی مردم دیزین

شال بافی، هنری است که روستاییان اطراف دیزین برای مقابله با سرمای سخت زمستان به کار بستند تا خود و اعضای خانواده‌شان را از گزند سرما حفظ کنند. آن‌ها پارچه‌ای ضخیم و یک رنگ از پشم گوسفند را با دستگاه شال بافی می‌بافند و به عنوان بالاپوش از آن استفاده می‌کنند. برای بافت یک شال محلی، در ابتدا پشم گوسفندی را انتخاب می‌کنند، سپس آن را می‌چینند، شستشو می‌دهند و خشک می‌کنند. در دیزین کار اصلی توسط زنان محلی شروع می‌شود؛ با شانه پشم را به صورت نخ در می‌آورند و با مهارت و ظرافت خاصی از دستگاه برای بافت شال کمک می‌گیرند.

این پارچه یا همان شال دور سر و کمر مردان روستا پیچیده می‌شود تا در هنگام کار سرما نخورند. اغلب زنان محلی نیز گرمای این شال‌ها را به شانه‌های‌شان وعده می‌دهند. پشم به کار رفته در این شال‌ها اغلب از چیدن پشم گوسفندان محلیان حاصل می‌شود و ذره ذره آن تداعی‌کننده زندگی روستایی است. با خرید محصولات و صنایع دستی دیزین، رنگ و بوی روستا را به خانه خود خواهید برد.

جاجیم بافی؛ سوغاتی رنگارنگ دیزین

صنایع دستی دیزین همانند شهرهای شمالی کشور رنگارنگ و اصیل است. یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که می‌توانید در مغازه‌های محلی روستاهای اطراف دیزین ببینید، جاجیم است. جاجیم کاربردهای مختلفی دارد و به عنوان زیرانداز، رومیزی، سجاده، پتو و… به فروش می‌رسد. این بافته‌ی رنگی را نیز زنان روستایی با پشم و پنبه می‌بافند و معمولا مردان روستا در مرحله آماده‌سازی پشم کمک می‌کنند.

جاجیم سوغات دیزین

گلیم بافی؛ زیراندازی سنتی و زیبا

خوشبختانه گلیم بافی در اغلب روستاهای کشور انجام می‌شود و در اطراف دیزین نیز این هنر زنده نگه داشته شده است. در نقش و نگار این صنایع دستی محبوب اشکال هندسی به کار می‌رود و بافنده با الهام از طبیعت روستا و کوهستان طرح خود را پیاده‌سازی می‌کند. رنگ‌ این زیراندازهای ضخیم نیز برگرفته از طبیعت روستا است که شامل رنگ‌های شادی مثل قرمز، نارنجی، سبز، کرم و آبی پر رنگ می‌شود. گلیم‌های بافته شده توسط هنرمندان روستایی زیبایی بی‌نظیری به خانه شما خواهند بخشید.

گلیم صنایع دستی دیزین

نمد مالی؛ زیراندازی خوش طرح و نقش

نمد مالی در بیشتر شهرهای استان مازندران رواج دارد. در برخی مناطق شمالی تهران و البرز از جمله دیزین نیز به دلیل نزدیکی به استان مازندران، این هنر رایج است. پشم گوسفند مواد اولیه این هنر را تشکیل می‌دهد و در رنگ‌های سفید، سیاه و قهوه‌ای ساخته می‌شود. ساخت یک نمد یک روز کامل زمان می‌برد و چند نفر که معمولا مردان روستا هستند‌ روی آن کار می‌کنند.

نمد صنایع دستی دیزین

خوراکی‌های دیزین

پیست دیزین یک منطقه پر طرفدار برای تفریح در روزهای پاییز و زمستان است. اما سفر به این منطقه‌ی کوهستانی بدون رفتن به رستوران‌های اطراف پیست و گردش در مغازه‌های محلی آن تکمیل نمی‌شود. ییلاقات تهران و البرز پر از ترشیجات، مربا و خشکبار هستند که می‌توانید آن‌ها را از مردم محلی یا مغازه‌های سوغات فروشی خریداری کنید. همچنین در اطراف پیست دیزین و روستای ولایت رود می‌توانید طعم بی‌نظیر آبگوشت محلی و آش‌های متنوع را تجربه کرده و از خوردن حلوای خوشمزه این منطقه لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا اصلی‌ترین خوراکی‌های دیزین و روستاهای اطراف آن را معرفی ‌کنیم.

عسل

سفر به پیست دیزین از میان یکی از زیباترین جاده‌های کشور، جاده چالوس می‌گذرد. جایی که برای رسیدن به آن باید به آغوش کوهستان بروید. در نتیجه سوغات سفرتان محصولات طبیعی و خالصی همچون عسل خواهد بود. آب و هوایی پاک، وجود باغات فراوان و گل و گیاهان کوهستانی سبب شده است که نوعی عسل مرغوب و خالص در این منطقه تولید شود. فرصت خرید این سوغات طبیعی را در سفر به دیزین از دست ندهید و از کنار جاده یا مغازه‌های محلی آن را تهیه کنید.

عسل سوغات دیزین

انواع میوه‌های ارگانیک

یکی دیگر از بخش‌های شناخته شده دیزین، باغات میوه آن هستند. البته همه این باغ‌ها شخصی هستند و شما می‌توانید محصولات ارگانیک و تازه چیده شده‌ی آن را از مغازه‌های محلی و کنار جاده خریداری کنید. زردآلو و برگه‌ی زردآلو از مهم‌ترین سوغات دیزین و روستاهای اطراف آن هستند که طرفداران بسیاری دارد. باغ‌هایی با درختان سیب، توت، آلو، آلبالو و گیلاس نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شود.

میوه های ارگانیک دیزین

لبنیات تازه

اغلب اهالی دیزین و روستاهای اطراف دامدار و کشاورز هستند. در سفر به دیزین می‌توانید از مغازه‌های محلی، لبنیات تازه‌ و خوشمزه‌ را خریداری کنید. کره، سرشیر، ماست، کشک، پنیر و دوغ روستایی را به عنوان سوغاتی دیزین تهیه کنید تا خاطرات سفر به این منطقه برای همیشه در گوشه ذهنتان هک شود. اگر ساکن تهران یا کرج هستید و می‌خواهید تعطیلات آخر هفته را در جایی نزدیک محل زندگی خود بگذرانید، دیزین یک گزینه ایده‌آل است. چراکه می‌توانید در زیبایی‌های اطراف روستا اقامت کرده و یکی دو روزی را در محیطی روستایی سپری کنید.

لبنیات تازه سوغات دیزین

گیاهان دارویی و کوهی

کوهنوردی و تفریحات کوهستانی در رشته کوه‌های البرز مزایای بسیاری دارد. با این نوع فعالیت‌ها سلامت جسمی و روحی خود را حفظ خواهید کرد و همچنین از برکات کوهستان مثل آب و هوای خوب و گیاهان دارویی می‌توانید استفاده کنید. در هنگام گردش در پیست دیزین نیز می‌توانید گیاهانی با خواص دارویی را بچینید و از این موهبت ارزشمند نهایت استفاده را ببرید. اسطوخودوس، آویشن، گلپر، چای کوهی و زنجبیل از جمله گیاهان دارویی در دیزین و رشته کوه‌های البرز هستند.

گیاهان دارویی دیزین

سخن نهایی

شلوغ‌ترین روز‌ها در پیست دیزین آخر‌هفته‌ها یا همان پنجشنبه، جمعه است. دیزین تنها برای افراد حرفه‌ای و ورزشکار نیست بلکه خانواده‌ها هم برای تفریح به آن‌جا می‌روند و مشغول برف‌بازی و تیوپ‌سواری می‌شوند. در این منطقه امکان اجاره ویلاها و سوئیت‌های مختلف نیز وجود دارد. در نتیجه اگر خیلی بهتان خوش گذشت شب را همانجا بمانید!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *