سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات دوهزار شهسوار | هنر در دل زیبایی‌ها

دوهزار شهسوار دره‌ای سرسبز و سرشار از هنر

شهسوار، شهری زیبا و قدیمی در دل استان مازندران است که به دلیل مسیر جنگلی و طبیعت مسحور کننده‌ای که دارد، کمتر کسی است که نام آن را نشنده باشد. صنایع دستی و سوغات دوهزار شهسوار نیز مانند طبیعت آن، شناخته‌شده و پرطرفدار هستند.

این شهر که به نام تنکابن نیز شناخته می‌شود یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است. جایی که از شهسوار شروع شده و پس از عبور از جنگل‌های انبوه و خیره‌کننده البرز به رودخانه دوهزار می‌رسد و منظره‌ای حیرت‌انگیز را پدید آورده است. دو هزار علاوه بر مناظر طبیعی خود، صنایع دستی متنوع و جذابی دارد و گردشگران بسیاری برای خرید این محصولات دست‌ساز به این خطه سفر می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا صنایع دستی دوهزار شهسوار را با هم بررسی کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله دوهزار شهسوار کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات دوهزار شهسوار

اغلب مردم شهسوار به شغل کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند. محصولات کشاورزی اصلی این خطه گردو، گندم، سیب و فندق است و دامداران محصولات متنوعی از گوشت و لبنیات را به بازار عرضه می‌کنند. این محصولات را از بازار روز تنکابن می‌توانید به عنوان سوغاتی دوهزار شهسوار تهیه کنید.

دهستان دو هزار شهسوار، به لطف هنرمندان خود، علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، جاذبه‌های صنایع دستی بسیاری دارد. این محصولات دست‌ساز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دو هزار دارند. به طوری که این خطه سرسبز با قدمت چند هزار ساله توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری و صنایع دستی شمال ایران تبدیل شود.

 دو هزار شهسوار را می‌توان یکی از اصیل‌ترین تولید کنندگان جاجیم و مصنوعات چوبی نامید که زنان و مردان محلی دوش به دوش یکدیگر روح هنر غنی روستا را در آن می‌دمند. صنایع دستی دوهزار شهسوار تنها به این موارد ختم نمی‌شود و تنوع بسیار زیادی دارد.

چادرشب بافی

2 عدد دار چادرشب بافی در یک اتاق و دو خانم در حال بافتنچادرشب یکی از زیباترین هنرهای بومی خطه دوهزار شهسوار است که با دستان زنان منطقه بافته می‌شود. پارچه‌ای با زمینه قرمز و خطوط رنگارنگ که با نقش‌های هندسی و طبیعی تزئین شده و در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. این هنر اصیل در دوهزار شهسوار قدمتی 2 هزار ساله دارد و بافندگان بدون هیچ الگوی از پیش آماده‌ای و تنها با استفاده از هنر و ذهن خود چادرشب‌ها را می‌بافند.

 چادر شب معمولا به عنوان روتختی، روبالشی، رختخواب‌پیچ، شال‌کمری و روانداز استفاده می‌شود. این بار اگر گذرتان به این خطه سرسبز افتاد، این دست‌بافته‌های زیبا را به عنوان سوغات دوهزار شهسوار تهیه کنید.

اجاره ویلا دوهزار و سه هزار شهسوار
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گلیم و جاجیم

تعدادی جاجیم و گلیم روی هم قرار گرفته اندبافت گلیم و جاجیم سال‌ها است که در منطقه دو هزار شهسوار جریان دارد و از صنایع دستی بسیار معروف این خطه به شمار می‌آید. هنرمندان با الهام از طبیعت زیبای روستا، گلیم و جاجیم‌های زیبا تولید می‌‌کنند و این زیراندازهای جذاب را در بازارهای محلی به فروش می‌رسانند. در این منطقه، بسیاری از زنان مشغول به تولید جاجیم و گلیم هستند و مردان بیشتر در فرآیند پشم‌چینی کمک می‌کنند.

صنایع چوبی

جام و جا شمعی های چوبیچوب و مصنوعات تولید شده از آن، بخش جدا نشدنی از فرهنگ مردم بومی شمال کشور هستند.  اما صنایع دستی چوبی تولید شده در دو هزار شهسوار رنگ و بوی خاصی دارد و بدون شک یک سوغات منحصر به فرد است.

جنگل‌های انبوه شهسوار و دسترسی به چوب مرغوب، تاثیر بسزایی در شکل‌گیری هر چه بهتر صنایع چوبی دوهزار داشته‌اند. یک قاشق چوبی، شانه، ظرف میوه یا حتی یک عروسک چوبی به عنوان سوغات دوهزار شهسوار حرف ندارد. علاوه بر این، محصولات بامبویی نیز در این منطقه بافته و به فروش می‌رسند.

جوراب پشمی

خانمی مسن در حال نخ ریسی  با توجه به هوای کوهستانی و سرد منطقه دو هزار شهسوار در فصل زمستان، مردم بومی جوراب‌های پشمی و ضخیمی را برای خود می‌بافند. این جوراب‌ها در طی تاریخ با طرح و رنگ‌های زیبایی آمیخته شده و رفته رفته به یکی از صنایع دستی زیبای شهسوار تبدیل شده‌اند. به طوری که هر گردشگری که به بازارهای محلی این منطقه می‌رود، طرح و نقش این جوراب‌های جذاب را تحسین می‌کند.

شما هم می‌توانید در سفر به این منطقه، یک جفت جوراب رنگی به عنوان صنایع دستی دوهزار شهسوار با خود به خانه ببرید. هر سال زمستان این جوارب‌ها را بپوشید تا خاطرات سفر برای‌تان تداعی شود. علاوه بر این جوراب‌های پر طرفدار، استفاده از شال و کلاه‌های پشمی نیز در میان بومیان منطقه، به‌خصوص در فصل زمستان، بسیار رواج دارد.

خوراکی‌های دوهزار شهسوار

بازار خوراکی و میوه دو هزار شهسوار
جعفر اسماعیل زاده

در کنار تمام صنایع دستی زیبا و چشم‌نواز دو هزار شهسوار، خوراکی‌های خوشمزه این دیار نباید از چشم‌مان پنهان بماند. میوه‌های جنگلی، رب‌های محلی، لبنیات خوش‌طعم، سبزیجات تروتازه، مرباهای ارگانیک، عسل طبیعی، شیرینی و نان محلی فقط گوشه‌ای از سوغاتی‌های خوراکی دوهزار شهسوار را تشکیل می‌دهند. پس اگر اهل خوراکی‌های سنتی و خوشمزه هستید، دوهزار شهسوار انتظار شما را می‌کشد!

خوب است بدانید که یک استخر پرورش ماهی هم در جاده دوهزار وجود دارد که می‌توانید ماهی‌های خوشمزه از آن تهیه کنید. این رستوران به درخواست شما ماهی را کباب هم می‌کند تا همان جا نوش جان کنید.

علاوه بر این در جاده دوهزار چندین روستا وجود دارد که با سر زدن به هر کدام از آن‌ها می‌توانید سوغاتی‌های مختلفی برای عزیزاتان تهیه کنید. کنار جاده نیز همیشه فروشنده‌های بومی می‌نشینند و محصولات‌شان را به مشتریان عرضه می‌کنند. اما بازار روز تنکابن چیز دیگری است!

سخن آخر

دو هزار شهسوار را می‌توان عروس طبیعت ایران نامید. این خطه چشم‌اندازهای زیبایی از کوهستان و چمنزار گرفته، تا جنگل‌های جلگه‌ای را در دل خود جای داده است. خوشبختانه در این منطقه شمالی هم ویلاها و خانه‌هایی برای اجاره وجود دارد تا اقامت در دل جنگل برای شما میسر شود.

 از طرفی رودخانه پرآب و زلال دوهزار شهسوار نیز یکی از مهمترین عناصر زیبایی آن است که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد و تا مازندران و جنگل دوهزار جریان دارد. به علاوه پارک جنگلی چالدره بخش بزرگی از جنگل دوهزار است که امکانات رفاهی فراوانی دارد و میزبان گردشگران بسیاری است. اما چشم‌انداز سواحل زیبای دریای مازندران شاید مسحور کننده‌ترین چیزی باشد که در ارتفاعات جنگل‌های دو هزار و سه هزار شهسوار قابل مشاهده است. برای اقامت در این طبیعت بکر و چشم‌نواز به سایت اتاقک بروید. تصاویر انواع و اقسام اقامتگاه‌های دوهزار شهسوار را ببینید تا یکی از آن‌ها را که با سلیقه و بودجه شما جور است، رزرو کنید. سفرتان خوش!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *