سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات فومن | خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های گیلان در فومن

جای‌جای استان گیلان پر از شهرها و روستاهای زیبایی است که می‌توانند شما را مجذوب خودشان کنند. علاوه‌بر تجربه دلنشین اقامت، وجود صنایع دستی، غذا و خوارکی‌ها خوشمزه گزینه‌های زیادی را پیش‌رویتان قرار می‌دهد تا به‌عنوان سوغات به شهرتان یادگار ببرید. شهر فومن یکی از شهرهای زیبای ناحیه جلگه‌ای استان گیلان است که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد و یکی از قطب‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود. در این مطلب از اتاقک به معرفی صنایع دستی و سوغات فومن پرداخته‌ایم تا اگر به آن‌جا سفر کردید، انتخاب برایتان راحت‌تر باشد. پس با ما همراه باشید.

برای آنای بیشتر مقاله فومن کجاست؟ را مطالعه کنید.

آشنایی مختصر با فومن

نمایی از ساختمان قلعه ای سنگی و قدیمی به نام قلعه رودخان

بهتر است مستقیم سراغ معرفی سوغاتی‌های فومن نرویم و قبل از رسیدن به موضوع اصلی با این شهر بیشتر آشنا شویم. این شهر غربی استان گیلان با صومعه‌سرا، ماسال، خلخال، ماسوله و از طرف دیگر با کوه‌های البرز همسایه است و مساحت آن به ۲۹ کیلومتر مربع می‌رسد. در مورد نام‌گذاری فومن هم روایت جالبی وجود دارد و طبق باور دانشمندان، فومن از دو واژه باستانی فو (به فارسی باستان پو) به معنای‌ اندیشه و من به معنای پناهگاه تشکیل شده است. از ترکیب این دو واژه کلمه فومن به معنای پناهگاه اندیشه ساخته شده که نشان از اهمیت این منطقه نزد مردم ایران باستان دارد. همچنین باید گفت این شهر، تاریخ بسیاری دیرینه‌ای دارد که طبق نظر برخی از دانشمندان به ۳٬۰۰۰ سال هم می‌رسد. این قدمت باعث شده در فومن شاهد جاذبه‌های تاریخی مهمی از جمله قلعه رودخان (قلعه حسامی) باشیم.

همچنین آب‌و‌هوای مناسب و مرطوب این شهر، جمعیت بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب کرده و در فصل بهار و تابستان شاهد رونق ورود گردشگران به فومن هستیم. بسیاری از گردشگران در این فصل به سراغ اجاره ویلا یا سوئیت در فومن می‌روند و خود را مهمان یک اقامت دلچسب در این شهر می‌کنند. هم‌اکنون این شهر زیبایی شمالی بیش از ۳۵٬۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده که اکثر آن‌ها گیلکی هستند و با گویش جذاب بیه‌پیس حرف می‌زنند. حالا که قدری با فومن بیشتر آشنا شدیم، بهتر است سراغ معرفی صنایع دستی زیبا و سوغات خوشمزه این منطقه برویم.

صنایع دستی فومن

یک چادر شب قرمز با طرح های سنتی و رنگارنگ

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یکی از بهترین یادگارهایی که می‌توان از سفر باخود همراه داشت، صنایع دستی است. طول عمر زیاد این اشیاء، تا سالیان زیادی می‌تواند خاطرات خوش شما را زنده کند. مردم هنرمند فومن هم در زمینه‌های مختلفی محصولات هنری تولید می‌کنند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

شال بافی

تعدادی شال دستبافت ساده و با طرح چهارخانه تا شده در کنار هم

زنان هنرمند فومنی برای مقابله با نفوذ رطوبت و سرما شال‌های رنگارنگی می‌بافند که یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین صنایع دستی گیلان به حساب می‌آید. رنگ‌های شاد به کار رفته در این شال‌ها باعث ایجاد حس آرامش و شادی هم در کسی که آن را پوشیده می‌شود و هم حال دیگران می‌شود.

چادر شب

چند چادر شب باترکیب رنگ قرمز و سبز تا شده روی هم در قفسه

بسیاری از ما در فیلم‌های سینمایی به دور کمر زنان گیلکی، یک پارچه بسته شده را دیده‌ایم. باید گفت این پارچه رنگارنگ یکی دیگر از صنایع دستی فومن است که از پنبه، پشم و گاهی ابریشم بافته می‌شود و در اصطلاح محلی چادر شب یا چورشب نام دارد. چادر شب‌ها توسط دستگاهی مخصوصی به نام پاچال یا پچال و در ابعاد ۲ متر در ۲ متر بافته می‌شوند.

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چموش

یک جفت کفش سنتی به نام چموش

چموش نوعی کفش محلی است و تولید آن در منطقه گیلان سابقه طولانی دارد. این پاپوش از چرم گاو ساخته می‌شود و می‌تواند در هنگام سرما و گرما دمای پا را متعادل نگه‌دارد. اصالت خاص این سوغات فومن به‌طوری مشهور بوده که در لیست فهرست آثار ملی قرار گرفته است. معمولاً کفش چموش را زنان خوش‌سلیقه و هنرمند گیلکی بدون استفاده از میخ یا چسب، در رنگ‌های عنابی و اناری می‌سازند و با نخ‌‌های مختلف تزئین می‌کنند.

گمج

یه خانم در حال لعاب زنی به ظروف سفالی خاصی به نام گمج

همان‌طور که بسیاری می‌دانند سفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای مردم مناطق مختلف ایران بوده است و اهالی فومن هم در این هنر حرف برای گفتن دارند. هنگامی که قصد نوش جان کردن غذاهای سنتی از جمله میرزا قاسمی را داشته باشید، ممکن است با نوعی ظرف خاص سفالی مواجه شوید. نام این ظرف گمج است و از خاک رس سرخ ساخته می‌شود که در آخر سر به این شکل در می‌آید و ساخت خاص آن، امکان پخت نان کشتا در پشت گمج را هم فراهم می‌کند. این ظرف بین گردشگران خارجی و داخلی طرفداران زیادی دارد و باخرید آن، می‌توانید طعم غذاهای محلی را در خانه‌تان زنده کنید.

حصیربافی

یک ظرف سفالی در دار به هماره در خود در کنارش

یکی از رایج‌ترین صنایع دستی بین مردم گیلان از جمله فومن، بندرانزلی و سایر مناطق ساخت سازه‌های حصیری از جمله سبد، کلاه، زیرانداز، آب‌کش، زیر قابلمه‌ای و زیر بشقابی است. همین‌طور در صورت حضور در خانه‌ها و بوم‌گردی‌های فومن می‌توانید حصیرهای آویخته به دیوار یا پهن شده در کف را مشاهده کنید. این محصولات از نی سوف ساخته می‌شوند که در اطراف تالاب‌ها به صورت خودرو رشد می‌کنند. می‌توانید با خرید یک سبد حصیری هنگام خرید حس و حال بازارهای محلی را برای خودتان تداعی کنید و خریدی لذت‌بخش‌تر را در پیش داشته باشید.

دیگر صنایع دستی و محصولات هنری فومن

اگر در مناطق مختلف شهر گردش کنید، می‌توانید با غرفه‌ها و مغازه‌های عرضه انواع صنایع هنری مواجه شوید که محصولاتی چون عروسک‌های سنتی، انواع بافتنی، صنایع چوبی و لباس‌های محلی را عرضه می‌کنند. بسته به سلیقه و انتخاب شما گزینه‌های فراوانی پیش روی شما قرار دارد و برای انتخابِ مناسب‌ترین سوغات، بهتر است زمانی را برای گردش در فروشگاه‌های مختلف قرار دهید.

سوغات فومن

یک مغازه میوه فروشی، مردی در حال پرداخت پول به مرد فروشنده

جدا از صنایع دستی، محصولات طبیعی و خوراکی‌های خوشمزه زیادی در فومن وجود دارد که تجربه مزه و طعم آن‌ها، فراموش نشدنی است. همچنین می‌توانید با خرید این سوغات و بردن آن به شهرتان به افراد زیادی هدیه‌ای فراموش‌نشدنی بدهید. در ادامه به معرفی سوغاتی‌های خوشمزه فومن می‌پردازیم.

کلوچه فومن

تعدادی کلوچه فومن در یک سینی

کلوچه فومن به نوعی نماد این شهر هم حساب می‌شود و نه فقط بین مردم محلی، بلکه نزد بسیاری از ایرانیان طرفداران پروپاقرصی دارد. در این شهر می‌توانید این کلوچه را داغ داغ از نانوایی‌های و شیرینی‌پزی‌ها تهیه کنید یا بسته‌های آن را بخرید و با خود به همراه ببرید. این شیرینی نوعی کلوچه مغزدار دولایه است که این لایه‌ها از ترکیب جوز هندی، دارچین، شکر، مغز گردو، روغن حیوانی و هل ساخته می‌شوند. علاوه‌بر این وجود یک مهر خاص روی این شیرینی زیبایی خاص به آن می‌دهد و افراد را بیشتر ترغیب به خوردن می‌کند.

برنج

مقداری برنج سر ریز شده از یک گونی کنفی

برنج یکی از محصولات اصلی استان گیلان است و یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. عِطر و طعم خاص این برنج از یاد رفتنی نیست و خوشبختانه با سفر به فومن، می‌توانید مستقیماً از کشاورزان انواع برنج هاشمی، طارم، صدری و کاظمی را خرید نمایید و مهمان سفره خانه‌تان کنید.

چای

یک کتری و قوری مشسی کوچک داخل یک سینی چوبی و سه استکان چای

چای پای ثابت سفره‌های صبحانه و وعده‌ی عصرانه همه ایرانیان است و به بخش جداناپذیر زندگی ما تبدیل شده. چای فومن یکی از مرغوب‌ترین انواع جای کشت شده در کشور است که علاوه‌بر رایحه خوش، رنگ خوبی هم دارد. اگر شما هم به دنبال یک چای باکیفیت می‌گردید پس هنگام سفر به فومن خرید آن را به هیچ وجه فراموش نکنید.

رشته خشکار

فردی در حال درست کردن رسته خشکار در ظرفی پر از ر.وغن

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی فومن رشته خشکار است و از ترکیب آب و آرد تهیه و در ترکیب میانی آن از  گردو، شکر، هل و دارچین استفاده می‌شود. خمیر این شیرینی را پس از آماده شدن در روغن قرار می‌دهند و کامل سرخ می‌کنند. کالری بالای رشته خشکار، آن را به یکی از پایه‌ها ثابت سفره‌های افطار مردم فومن تبدیل کرده است و اگر مشتاق چشیدن آن هستید، باید در ماه رمضان سراغ این منطقه بروید.

ماهی دودی

مقداری ماهی دودی که با نخ از چوب آویزان شه اند در دست یک مرد

مانند همه مناطق گیلان یکی از چاشنی‌هایی که در کنار انواع غذای محلی فومن استفاده می‌شود، ماهی دودی است. در گذشته که امکان نگه‌داری طولانی مدت مواد غذایی وجود نداشت، به وسیله نمک‌سود کردن ماهی‌ها و دود دادن آن‌ها، مدت زمانی نگه‌داری این ماده غذایی را افزایش می‌دادند. البته به دلیل وجود نمک زیاد در این غذا و احتمال افزایش فشار خون، باید در میزان مصرف ماهی دودی دقت داشته باشید.

ترشی هفت بیجار

سه شیشه ترشی هفت بیجاریکی از چیزهایی که در کنار میل کردن انواع غذای محلی از جمله باقلاقاتق لذت‌بخش خواهد بود، وجود یکی چاشنی است و چه چاشنی‌ بهتر از ترشی. ترشی هفت بیجار به دلیل تهیه شدن از هفت نوع میوه، هفت نوع سبزی و هفت نوع ادویه، به این نام شناخته می‌شود. در هنگام سفر به فومن می‌توانید این ترشی را در مغازه‌های مختلف مشاهده کنید، چرا که یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها بین مردم این ناحیه است.

سیر ترشی

مقداری سیر ترشی داخل ظرف

سوغات بعدی فومن هم نوعی ترشی است که فراوری آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد. سیر ترشی یکی از پرطرفدار‌ترین و البته دلچسب‌ترین ترشی‌ها بین ایرانیان بوده و از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است. اگر شما هم علاقه‌مند به این نوع ترشی هستید، می‌توانید این دسترنج مردم زحمت‌کش فومن را خریداری کنید و کنار هر وعده غذا میل نمایید.

نان لاکو

خانمی در حال پخت نان

نمی‌شود سراغ غذاهای محلی رفت و سراغی از نان‌های محلی نگرفت. اصلا خوردن غذاهای شمالی با نان‌های محلی چیز دیگری است. نان لاکو نوعی نان است که از مرغوب‌ترین برنج‌های شمال کشور تهیه می‌شود و بسیار خوش‌خوراک می‌باشد. علاوه‌براین به دلیل عدم وجود گلوتن در نان لاکو، افرادی که به گلوتن حساسیت دارند هم می‌توانند آن را امتحان کنند.

سخن آخر

سفر به شمال کشور توأم با تجربه‌های به یاد ماندنی است و به هرناحیه‌ای که سر بزنید، اتفاقی غیرمنتظره در انتظار شما است. شهر فومن هم که در غرب استان گیلان قرار دارد، یکی از جذاب‌ترین شهرهای این استان محسوب می‌شود و هوای مطبوع، کشاورزی فعال و صنایع دستی فراوان جنبه گردشگری آن را افزایش داده است. زنان و مردان هنرمند فومنی انواع محصولات نساجی، سفالی و چوبی را با خوش‌سلیقگی برای شما آماده کرده‌اند و می‌توانند آن‌ها را با خود به یادگار ببرید. همچنین کشاورزی ارگانیک این منطقه فرصت خرید مرغوب‌ترین انواع برنج و چای را برای شما فراهم کرده است. در پایان باید گفت، مواردی که در این مطلب گفته شد ممکن است تمامی صنایع دستی و سوغات منطقه فومن نباشد و اگر شما از موارد دیگری اطلاع دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *