سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات خلیل شهر | نماد هنری ارزشمند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات تمام شهرهای ایران این است که تمام آنها دارای صنایع دستی و سوغات خاصی هستند. به همین دلیل گردشگران و مسافران در سفرهای خود به این مسئله توجه زیادی دارند تا در هنگام گشت‌وگذار خود، این وسایل را خریداری کنند. معمولاً شهرهایی که صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوعی دارند؛ برای گردشگران زیبایی بیشتری دارد. چون باعث می‌شود که لذت بازدید از مراکز خرید برای آنها چندبرابر شود.

شهرهای شمالی معمولاً از این ویژگی برخوردار هستند. مسافران و گردشگران به هرکدام از این شهرها که سفر کنند؛ با صنایع دستی و سوغاتی‌های متنوعی روبرو می‌شوند. خلیل شهر به‌عنوان یکی از شهرهای استان مازندران از این قاعده مستثنی نیست. گردشگران با سفر به این شهر زیبا می‌توانند انواع صنایع دستی و سوغات خلیل شهر را تهیه کرده و با خود به منزل ببرند.

برای مسافران بهتر است که قبل از آغاز سفر درباره صنایع‌دستی و سوغات مقصد اطلاعات خوبی به دست آورند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل صنایع دستی و سوغات خلیل شهر را معرفی کنیم تا گردشگران در سفر خود به این شهر، به‌خوبی با آنها آشنایی داشته باشند و هرکدام را که دوست داشتند؛ برای اقوام و آشنایان تهیه کنند.

درباره خلیل شهر

خلیل شهر یکی از شهرهای استان مازندران است که در 5 کیلومتری بهشهر واقع شده است. جمعیت و مساحت نسبتاً کوچک این شهر باعث نشده که گردشگران به‌راحتی از کنار آن عبور کنند. بلکه جاذبه‌های بسیار زیبا در کنار طبیعت سرسبزی که دارد؛ سالانه بسیاری از مردم ایران را به‌طرف خود می‌کشد.

آب‌وهوای خلیل شهر در فصل‌های مختلف تغییر می‌کنند اما به‌طورکلی می‌توان گفت که در فصل بهار دارای آب‌وهوایی معتدل و در فصل تابستان گرم و شرجی است. با آمدن فصل پاییز هوای شهر دوباره خنک می‌شود اما هرچه روزهای پاییز بیشتر می‌گذرند؛ هوا بیشتر از پیش سرد می‌شود. حتی در زمستان ممکن است دمای هوا تا زیر صفر درجه هم برسد.

بهترین زمان برای سفر به خلیل شهر کاملاً بستگی به سلیقه گردشگران دارد. ممکن است بعضی از آنها با هوای گرم و شرجی رابطه خوبی نداشته باشند یا بعضی دیگر سرمای پاییز و زمستان را دوست نداشته باشند. اما به‌طورکلی در فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز خلیل شهر بسیار شلوغ است و مسافران بیشتری در این زمان به شهر سفر می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با خلیل شهر مقاله خلیل شهر کجاست را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات خلیل شهر

مردم خلیل شهر با تکیه ‌بر تجربه و شرایطی که دارند؛ توانسته‌اند محصولات بسیار باکیفیت و خوشمزه‌ای را به همراه وسایل سنتی تولید کنند. گردشگران و مسافران با سفر به این شهر می‌توانند در تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌ها این محصولات و وسایل را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین صنایع‌دستی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنایع دستی خلیل شهر

با گشت‌وگذار در خیابان‌ها و مراکز خرید خلیل شهر می‌توان وسایل بسیار زیبا و سنتی را مشاهده کرد که مردم شهر و روستا‌های اطراف از آنها برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. ساخت این وسایل کاملاً به دست مردم خلیل شهر انجام می‌شود. برای تولید و عرضه این صنایع‌دستی به بازار زحمت بسیار زیادی می‌کشند.

کسانی که به خلیل شهر مسافرت می‌کنند؛ معمولاً بسیاری از این وسایل را خریداری کرده و با خود به خانه می‌برند. مسافران اگر با این صنایع‌دستی آشنایی کامل داشته باشند؛ می‌توانند خرید بهتری انجام دهند. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین صنایع‌دستی خلیل شهر می‌توان موارد زیر را نام برد.

پارچه‌بافی

 

ماشین پارچه بافی از صنایع دستی خلیل شهرپارچه‌بافی یکی از صنایع‌دستی‌های قدیمی در استان مازندران است که بیشتر مردم شهرها و روستا‌ها با تولید و فروش این نوع از پارچه‌ها منبع درآمد بسیار خوبی پیدا کردند. این مردم در زمان قدیم با ریسیدن نخ، انواع پارچه‌های ابریشمی، نخی و پشمی را تولید می‌کردند. این هنر نسل به نسل منتقل شد و امروزه هم در بسیاری از شهرهای شمال ایران از جمله خلیل شهر، مردم به شغل پارچه‌بافی مشغول هستند.

مردم خلیل شهر با استفاده از هنر و خلاقیت خود، از این پارچه‌ها لباس‌های متنوعی از جمله کت زنانه، پالتو و… را تولید می‌کنند و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند. گردشگران می‌توانند با بازدید از مراکز خرید خلیل شهر انواع این محصولات را مشاهده کنند و هرکدام را که دوست داشتند خریداری کنند و برای دوستان و آشنایان به‌عنوان سوغات خلیل شهر هدیه ببرند.

حصیربافی

 

ظرف حصیری بافته شده در کارگاه های حصیر بافی خلیل شهرحصیربافی هم از آن دسته هنرهای بسیار کاربردی است که از زمان قدیم مردم خطه شمال کشور با استفاده از خلاقیت خود توانسته‌اند وسایل کاربردی و بسیار زیبایی را تولید کنند و برای فروش به بازار عرضه کنند. این محصولات آن‌قدر معروف هستند که در اکثر شهرهای ایران می‌توان آنها را دید.

مردم خلیل شهر و سایر شهرهای شمال ایران، دسترسی آسانی به مواد اولیه حصیربافی دارند. همین امر باعث شده که تولید وسایل مختلف راحت‌تر باشد. مردم برای ساخت این نوع از وسایل از گیاهانی ماند گاله و واش استفاده می‌کنند. این گیاهان به‌صورت همیشگی و بدون هیچ دخالتی در اطراف باتلاق‌ها و آب‌بندان‌ها می‌رویند. در صنعت حصیربافی علاوه بر این گیاهان از چوب، نی و علف‌هایی به نام وران و سازیر هم استفاده می‌کنند.

گردشگران در بازدید از خلیل شهر می‌توانند وسایلی مانند کلاه، سبد، زنبیل، زیرانداز و… را مشاهده کنند که مردم برای انجام کارهای خود از آنها استفاده می‌کنند. زیبایی و کاربرد این وسایل باعث می‌شود که مسافران برای تهیه آنها اقدام کنند. استقبال از این وسایل باعث شده که حصیربافی از محبوب‌ترین هنرها و صنایع‌دستی خلیل شهر به‌حساب بیاید.

گلیم‌بافی

 

دار گلیم در حال بافت در کارگاه های صنایع دستی خلیل شهرگلیم‌بافی از آن دسته هنرهای بسیار محبوب در سراسر ایران است که مردم شهرهای مختلف به تولید آن مشغول هستند. این تنوع زیاد باعث شده که از روی نقش‌های گلیم تشخیص دهند که کدام اثر متعلق به چه استانی است. چون هرکدام از شهرها در تولید گلیم، نقش‌های مختص به خود را به کار می‌گیرند.

در استان مازندران شهرهای زیادی به گلیم‌بافی مشغول هستند و در تولید آنها از نقش‌های مختص به خود استفاده می‌کنند. نقوشی که مردم مازندران در تولید گلیم استفاده می‌کنند؛ بیشتر به شکل هندسی و الهام گرفته از طبیعت است. در بافت آنها از رنگ‌های شاد و تندی مانند: قرمز، نارنجی، کرم، سرمه‌ای و سبز استفاده می‌شود.

امروزه گلیم‌ها را با دستگاه‌های مختلفی تولید می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به گلیم سوزنی، گلیم چرخی‌باف و گلیم ساده‌باف اشاره کرد. گردشگران می‌توانند در بازار خلیل شهر انواع گلیم‌ها را در نقش‌ها و رنگ‌های مختلف مشاهده کنند و هرکدام را که دوست داشتند؛ خریداری کنند.

انواع قالی و فرش‌های پشمی

 

فرش و قالی پشمی از صنایع دستی خلیل شهراستفاده از قالی و فرش در بین مردم ایران بسیار مرسوم است و کیفیت بالای فرش ایرانی باعث شده که در تمام دنیا تقاضا برای آن بالا برود. به همین دلیل است که از فرش و قالی ایرانی به‌عنوان یک کالای بسیار باارزش یاد می‌کنند.

در خلیل شهر هم تولید انواع قالی و فرش‌های پشمی بسیار رایج است و مردم با تولید این قالی‌ها توانسته‌اند درآمد بسیار خوبی هم به دست بیاورند. اگر مسافران در مراکز خرید خلیل شهر دوری بزنند؛ می‌توانند انواع قالی‌ها و فرش‌های پشمی را ببینند و از زیبایی و کیفیت آنها لذت ببرند. معمولاً افرادی که به خلیل شهر سفر می‌کنند، فرصت را غنیمت می‌شمارند و از این قالی‌ها خریداری می‌کنند.

سوغاتی‌های خوشمزه خلیل شهر

خلیل شهر علاوه بر صنایع‌دستی و وسایل دست‌ساز، محصولات دیگری هم دارد که گردشگران و مسافران از آنها استقبال بسیار خوبی کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مرکبات و میوه‌های باکیفیت

 

سبدی از میوه و مرکبات تازه از محصولات خلیل شهرخلیل شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و خاک حاصلخیزی که دارد؛ مکانی بسیار عالی برای تولید محصولات کشاورزی است. همین امر دلیل بسیار خوبی شده تا بیشتر مردم این شهر به کار کشاورزی مشغول باشند و بتوانند محصولات بسیار باکیفیت و خوشمزه‌ای تولید کنند.

مصرف میوه در میان مردم ایران بسیار بالا است و همیشه سعی می‌کنند این محصولات را در برنامه غذایی خود بگنجانند. همین امر باعث شده که مردم در طلب بهترین و باکیفیت‌ترین میوه‌ها باشند. گردشگران و مسافران در سفر به خلیل شهر می‌توانند به باغ‌های اطراف شهر رفته و در آنجا انواع میوه‌های خوشمزه و باکیفیت مانند: هلو، انار، نارنگی، توت‌فرنگی و تمشک را با قیمتی بسیار مناسب و ارزان تهیه کنند. استقبال مسافران از این محصولات خوشمزه باعث شده که این میوه‌های باکیفیت را از جمله سوغاتی‌های خلیل شهر به‌حساب بیاورند.

برنج

 

برنج از محصولات شهر های شمالی ایران تمام مسافرانی که به منطقه شمال ایران سفر می‌کنند؛ قطعاً هوس خرید برنج باکیفیت و درجه یک را می‌کنند. خلیل شهر هم از آن دسته شهرهایی است که در اطراف آن شالیزارهای بزرگی وجود دارد که سالانه برنج باکیفیتی را تولید می‌کنند. در این شهر چهار واحد کارخانه شالی‌کوبی وجود دارد که کشاورزان در این کارخانه‌ها برنج خود را سفید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

کسانی که خلیل شهر را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می‌کنند؛ می‌توانند در این شهر انواع برنج ایرانی را در بهترین کیفیت خریداری کنند.

نان محلی

خلیل شهر هم مانند سایر شهرهای ایران، نان محلی مخصوص خود را دارد. این نان طعم بی‌نظیری دارد و معمولاً گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند؛ نان محلی خلیل شهر را خریداری کرده و برای وعده‌های غذایی خود از آن استفاده می‌کنند.

انواع ترشی و لواشک

 

ترشی مخلوط از تولیدات اهالی خلیل شهرعبور در بازارهای شمال کشور یک ویژگی بسیار خاص و مشهور دارد. بوی ترشی‌های مختلفی که در این بازارها می‌پیچد؛ مسافران را به‌شدت جذب می‌کند و آنها را وادار می‌کند که از این ترشی‌های خوشمزه خریداری کنند. خلیل شهر هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم این شهر انواع ترشی‌های خوشمزه و متنوع را از جمله: ترشی بادمجان، لیته، کلم، سیر و… را  درست کرده و برای فروش به بازار عرضه می‌کنند. معمولاً مسافران از این ترشی‌ها استقبال زیادی می‌کنند و چند نوع مختلف را با خود به‌عنوان سوغات به خانه می‌برند.

معرفی غذاهای محلی خلیل شهر

 

اسپناساک از غذاهای محلی خلیل شهرخلیل شهر هم مانند سایر شهرهای شمال کشور دارای غذاهای بسیار خوشمزه محلی است که گردشگران با رفتن به رستوران‌ها و غذاخوری‌ها می‌توانند آنها را امتحان کنند. از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • باقلاقاتق
  • آغوز مسما
  • اسپناساک
  • رشته پلو
  • ماست کدو
  • مالابیج
  • خورشت آلو
  • ترش سماق
  • باقلاقاتق

سخن نهایی

اطلاع از صنایع‌دستی و سوغات شهرهای ایران یکی از ملزومات سفر است و باید تمام افراد به آن توجه کنند. خلیل شهر از آن دسته شهرهای زیبای استان مازندران است که سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌های مشهوری دارد. در این مقاله به طور کامل صنایع‌دستی و سوغات خلیل شهر را معرفی کردیم تا گردشگران و مسافران در سفر به این شهر زیبا، اطلاعات جامعی درباره سوغاتی‌های آن داشته باشند.

اگر درباره صنایع‌دستی و سوغات خلیل شهر سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا به‌خوبی شما را راهنمایی کنیم.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *