شهرها

خلیل شهر کجاست | شهر شمالی خنک و معتدل

مردم ایران عاشق سفر به شمال کشور و گذراندن تعطیلات خود در این منطقه هستند. به‌طوری که در بسیاری از مواقع سال جاده‌های شمال بسیار شلوغ و پرترافیک هستند. برای سفر به شمال دلایل زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آنها آب‌وهوا و طبیعت بکر این منطقه از کشور است. همین امر باعث شده که گردشگران و مسافران به شناخت تمام شهرهای شمال علاقه زیادی نشان دهد و بخواهند به زیباترین و جذاب‌ترین آنها مسافرت کنند.

استان مازندران یکی از پرطرف‌دارترین مکان‌های موردعلاقه گردشگران است که هرساله تعداد بسیار زیادی از مردم به این استان زیبا سفر می‌کنند. خلیل شهر از آن دسته شهرهای بسیار زیبا و دلنشین استان مازندران است که گردشگران آن را به‌عنوان مقصد خود برای گذراندن تعطیلات انتخاب می‌کنند. کسانی که قصد سفر به این شهر را دارند؛ قبل از انجام هر کاری بهتر است اطلاعات لازم را درباره آن کسب کنند.

در این مقاله به طور کامل خلیل شهر مازندران را معرفی خواهیم کرد و هرآنچه که گردشگران و مسافران باید درباره شهر، مسیرهای دسترسی؛ جاذبه‌های دیدنی و امکانات آن بدانند را بیان می‌کنیم. پس اگر قصد سفر به خلیل شهر را دارید؛ تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

خلیل شهر کجاست؟

خلیل شهر یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش مرکزی شهرستان بهشهر و در 5 کیلومتری آن واقع شده است. در آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت خلیل شهر را حدود 20 هزار نفر اعلام کرده‌اند. این شهر دارای مساحتی به‌اندازه 1500 هکتار است که این امر باعث شده از آن دسته شهرهای کوچک اما پرطرف‌دار به‌حساب بیاید.

تاریخچه خلیل شهر

قدمت خلیل شهر به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. حوالی قرن 12 هجری شمسی بود که طایفه‌هایی از ایل خلیل در منطقه خراسان به سمت مازندران مهاجرت کردند و در روستای استاجنان یا خلیل شهر کنونی ساکن شدند. طایفه ایل خلیل در خلیل شهر شامل چند طایفه مختلف از جمله طایفه خلیل خلیلی، طایفه عموزاد خلیلی و طایفه باقری خلیلی هستند.

مردم این شهر از نژاد و قومیت طبری هستند که با زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

روستاهای خلیل شهر

خلیل شهر از تجمع روستاهایی مانند: ملا محله، گت زمین، رباط، مالیکلا، کشیرخیل، عموزاد محله، علم‌دار محله، رکاوند و کلاک به وجود آمده است. تمام مردم شهر دارای آداب‌ورسوم مشترکی هستند

از جمله این آداب‌ورسوم می‌توان به پخت نان محلی و برگزاری جشن‌هایی مانند عقد خوانی، سده و چهارشنبه‌سوری، بازی ونه شوکافتک، بازی کوک محله و حرنگ حرنگ اشاره کرد.

اقتصاد خلیل شهر

یکی از مزیت‌های بسیار خوب خلیل شهر، وجه اقتصادی آن است. مردم این شهر بیشتر به کشاورزی و تولید میوه‎‌های باکیفیت مشغول هستند و با پیشرفت در حوزه گردشگری، بعضی از آنها به اجاره سوئیت و تهیه امکانات برای گردشگران روی آوردند.

وجود مراکز تولیدی زیادی که در سطح شهر وجود دارد؛ باعث شده که خلیل شهر از لحاظ اقتصادی پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد و بیشتر مردم در این مراکز مشغول به کار شوند. از جمله مهم‌ترین مراکز تولیدی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • 4 واحد کارخانه شالی‌کوبی که کشاورزان برنج خود را در این کارخانه‌ها سفید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.
  • شرکت تولیدی آجر سفالی مروارید
  • شرکت تولیدی نئوپان 22 بهمن
  • کارخانه تولید آرد گندم
  • شرکت تولیدی پنیر
  • کارخانه ریسندگی و بافندگی اکریلتاب
  • کارخانه صنایع پلاستیک فدک
  • کارگاه تولیدی قدرت امیدی که بزرگ‌ترین مرکز صنعتی تولیدکننده ادوات کشاورزی است.

آب‌وهوای خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاستاز مهم‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص شهرهای شمال ایران، آب‌وهوای دلپذیر آن است. بیشتر گردشگران و مسافران به همین خاطر به این منطقه سفر می‌کنند. خلیل شهر هم مانند سایر شهرهای استان مازندران دارای آب‌وهوای بسیار خوبی است. این شهر به دلیل قرارگرفتن در دامنه کوه زیبای جهان مورا بسیار سرسبز است و همین امر موجب شده در تمام فصل‌های سال آب‌وهوای خاصی داشته باشد.

در فصل بهار هوایی بسیار خنک و معتدل بر شهر حاکم بوده و بیشتر روزها بارش باران حس و حال بسیار خوبی به شهر می‌دهد. اما با سپری کردن فصل بهار و آغاز فصل تابستان، به‌تدریج دمای هوا افزایش‌یافته و از بارش‌ها کاسته می‌شود. اما به نسبت سایر شهرهای ایران، آب‌وهوایی خنک‌تر و بهتری دارد.

با آغاز فصل پاییز هوا سرد شده و تعداد بارش‌های باران هم بیشتر می‌شود. باگذشت زمان و آغاز فصل زمستان، هوای خلیل شهر به زیر صفر درجه هم می‌رسد و گاهی از اوقات هم مردم شاهد بارش برف خواهند بود.

بهترین زمان سفر به خلیل شهر

زمان سفر به شمال برای گردشگران و مسافران بسیار مهم است. آنها همیشه بر اساس سلیقه و آب‌وهوای موردعلاقه خود زمان سفر را انتخاب می‌کنند. اما به‌طورکلی بهترین زمان سفر به خلیل شهر و سایر شهرهای شمال، زمانی است که آب‌وهوای این منطقه معتدل باشد.

آمار نشان داده که در اوایل فصل بهار و در تعطیلات نوروزی، خلیل شهر مسافران زیادی را به خود می‌بیند که دلیل آن هم روزهای تعطیل در اوایل فصل بهار است. این فصل به دلیل آب‌وهوای بسیار معتدلی که دارد؛ مقصد خوبی برای گردشگران است. باوجوداینکه در فصل تابستان هوا گرم می‌شود؛ اما خلیل شهر به نسبت سایر شهرهای ایران آب‌وهوای خنک‌تری دارد و مردم برای فرار از گرمای تابستان، به طبیعت این شهر زیبا پناه می‌برند.

تعداد گردشگران و مسافران در فصل پاییز به دلیل سرد شدن هوا کمتر می‌شود اما فصل پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارد و همچنان گردشگران به این شهر زیبا سفر می‌کنند. اما در فصل زمستان به دلیل بارش برف و مسدود شدن مسیرها، از تعداد گردشگران به‌صورت قابل‌توجهی کاسته می‌شود و اکثر این فصل را مناسب سفر به شمال و خلیل شهر نمی‌دانند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/behshahr” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در بهشهر کلیک کنید.[/button]

جاهای دیدنی خلیل شهر

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی برای گردشگران در اولویت قرار دارد؛ کسانی که قصد سفر به شهر خاصی را دارند؛ ابتدا باید درباره جاذبه‌های دیدنی آن تحقیق کنند و با آگاهی کامل به این شهر سفر کنند. خلیل شهر از آن دسته شهرهایی است که تعداد جاذبه‌های آن زیاد نیست اما همین چند مورد آن‌قدر زیبا و جذاب هستند که گردشگران و مسافران را عاشق خود می‌کند. وجود باغ‌های بسیار زیبا و طبیعت سرسبز در کنار جاذبه‌های دیگر، فضایی بسیار عالی را برای مسافران مهیا کرده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی خلیل شهر را مطالعه کنید.

باغ‌های انار، هلو، نارنگی

 

خلیل شهر کجاست-باغ های میوه خلیل شهریکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های خلیل شهر باغ‌های آن است. در این شهر می‌توان انواع باغ‌های انار، هلو و نارنگی را مشاهده کرد که زیبایی خاصی به طبیعت شهر بخشیده‌اند. معمولاً مسافران و گردشگران با مراجعه به این مکان‌ها میوه‌های باکیفیتی هم خریداری می‌کنند.

دریای خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست- دریای خلیل شهردریا مقصد تمام گردشگرانی است که به شمال سفر می‌کنند. خلیل شهر هم در نزدیکی دریا واقع شده و مسافران می‌توانند در کمترین زمان ممکن خود را به ساحل برسانند و از انواع امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده کنند.

چشمه سرخو خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست-چشمه سرخوچشمه سرخو یکی از جاذبه‌های طبیعی خلیل شهر است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. حدود 70 سال پیش در این مکان استخری ساخته شد که آب آن از چشمه سرخو تأمین می‌شود. طبیعت اطراف چشمه آن‌قدر زیبا و دیدنی است که گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشد.

پارک جنگلی سرخو

 

خلیل شهر کجاست-پارک جنگلی سرخوپارک جنگلی سرخو یکی بهترین مکان‌های دیدنی خلیل شهر است که مسافران و گردشگران می‌توانند در آنجا استراحت کرده و از امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده کنند. از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به استخر شنا، فروشگاه، قهوه‌خانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سکوی استراحت و… اشاره کرد.

امامزاده یوسف و امامزاده حسن رضا

 

خلیل شهر کجاست-امامزاده یوسف و امامزاده حسن رضاگردشگرانی که به جاذبه‌های تاریخی و مذهبی علاقه زیادی دارند؛ می‌توانند به امامزاده یوسف و امامزاده حسن رضا بروند و از آنجا دیدن کنند. این مکان‌ها دارای طبیعت بسیار زیبا و سرسبزی هم هستند که مسافران می‌توانند ساعت‌ها در آنجا استراحت کرده و از منظره آن لذت ببرند.

سوغات و صنایع‌دستی خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست-هلو از میوه های خلیل شهرتهیه سوغات و صنایع‌دستی یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر است. خلیل شهر هم دارای سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌های بسیار محبوبی است که گردشگران و مسافران در سفر خود به این شهر، می‌توانند آنها را خریداری کرده و با خود به خانه ببرند.

در این شهر انواع سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و محصولات باکیفیت وجود دارند که در بین مسافران محبوبیت بسیار زیادی دارند. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به برنج، ماهی، شیرینی کماج، نان محلی، انواع ترشی و میوه‌های هلو، نارنگی، توت‌فرنگی و… اشاره کرد.

در خلیل شهر می‌توان وسایل بسیار زیبایی را هم مشاهده کرد که توسط مردم شهر و روستاهای اطراف ساخته می‌شوند. زیبایی این وسایل و استقبال گردشگران از آنها باعث شده که از آنها به‌عنوان صنایع‌دستی خلیل شهر یاد شود. از جمله مهم‌ترین صنایع‌دستی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انواع قالی و فرش‌های پشمی
  • گلیم‌بافی
  • حصیربافی
  • پارچه‌بافی

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی خلیل شهر را مطالعه کنید.

غذاهای محلی خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست-اسپناساک از غذا های خلیل شهرهرکدام از شهرهای ایران دارای غذاهای محلی خاص خود هستند که این امر باعث شده مسافران در سفر خود درباره این غذاها اطلاعات خوبی کسب کنند تا بتوانند در هنگام گشت‌وگذار در سطح شهر، این غذاها را امتحان کنند.

همان‌طور که گفتیم؛ خلیل شهر در استان مازندران و نزدیک بهشهر واقع شده است. در رستوران‌های این شهر می‌توان بهترین و باکیفیت‌ترین غذاهای محلی مازندران و خلیل شهر را امتحان کرد و از طعم بی‌نظیر آنها لذت برد. از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماش پتی
  • رشته پلو
  • ماست کدو
  • خورشت آلو
  • ترش سماق
  • باقلاقاتق
  • آغوز مسما
  • اسپناساک
  • مالابیج

رستوران‌های خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست-رستوران های خلیل شهرگردشگران و مسافران در سطح شهر می‌توانند رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیتی پیدا کنند و هرگونه غذای ایرانی و محلی که خواستند سفارش دهند. از مهم‌ترین رستوران‌های خلیل شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رستوران کشتا واقع در بلوار آیت‌الله رحمانی
  • رستوران اکبر جوجه واقع در جاده مازندران
  • رستوران ته‌چین خلیل شهر واقع در علمدار محله
  • آشپز خونه مرکزی حاج احمد واقع در علمدار محله
  • فست‌فود آسمان واقع در بلوار آیت‌الله رحمانی
  • کبابی شهروند واقع در بلوار آیت‌الله رحمانی
  • رستوران کاج واقع در تالش محله

مراکز خرید خلیل شهر

گشت‌وگذار در مراکز خرید شهر یکی از آیتم‌های موردعلاقه مسافران است و معمولاً بیشتر زمان خود را به این کار اختصاص می‌دهند. گردشگران و مسافران می‌توانند از مراکز خرید شهر دیدن کنند و خریدهای خود را انجام دهند. از مهم‌ترین مراکز خرید خلیل شهر می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • فروشگاه آرایشی الماس واقع در علمدار محله
  • فروشگاه حاج شعبانعلی آهنی واقع در علمدار محله
  • فروشگاه مواد غذایی برتر واقع در بلوار آیت‌الله رحمانی
  • فروشگاه الماس شهر واقع در علمدار محله
  • فروشگاه اورانوس واقع در علمدار محله

اقامت در خلیل شهر

امکان اقامت در خلیل شهر برای مسافران و گردشگران به طور کامل مهیا است و آنها می‌توانند هرکدام از محل‌ها را که دوست دارند انتخاب کنند. در این شهر انواع محل‌های اقامت از جمله ویلا، سوئیت، بوم‌گردی و… برای رفاه حال گردشگران آماده شده است. در این میان بوم‌گردی خلیل شهر در میان گردشگران محبوبیت خاصی دارد. در این شهر انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی کومه، بامسر و نپار اشاره کرد.

گردشگران بهتر است که قبل از آغاز سفر هرکدام از این محل‌های اقامت را که دوست داشتند؛ رزرو کنند تا در هنگام رسیدن به شهر، وقت خود را برای پیداکردن محل اقامت تلف نکنند. برای این کار می‌توانند به سایت اتاقک مراجعه کنند و تمام محل‌های اقامت خلیل شهر را به همراه قیمت آنها مشاهده کنند و هرکدام را که مناسب دیدند؛ رزرو کنند.

مسیرهای دسترسی به خلیل شهر

 

خلیل شهر کجاست- مسیر دسترسی به خلیل شهرجاده‌های شمال کشور بسیار دیدنی و جذاب هستند. این مسیرها به‌تنهایی یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی این منطقه به‌حساب می‌آیند. خلیل شهر در کنار بهشهر و مابین شهرهای ساری و گرگان واقع شده است. این شهر بر روی جاده 22 قرار دارد و این امر باعث شده دسترسی به آن بسیار راحت باشد. گردشگران و مسافران کافی است خود را به ساری یا گرگان برسانند و با رانندگی در مسیر جاده 22، خود را به خلیل شهر برسانند.

کسانی هم که قصد دارند زودتر به خلیل شهر برسند؛ می‌توانند با استفاده از هواپیما یا قطار خود را به ساری رسانده و از آنجا به خلیل شهر بروند. به دلیل اینکه فاصله ساری تا خلیل شهر حدود 60 کیلومتر است؛ گردشگران خیلی راحت می‌توانند خود را به خلیل شهر برسانند.

نکاتی که در سفر به خلیل شهر لازم است بدانید

مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند تعطیلات خود را در خلیل شهر بگذرانند؛ لازم است به چند نکته دقت کنند تا بتوانند لذت سفر را چندبرابر کنند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که گردشگران در سفر به خلیل شهر باید بدانند؛ عبارت‌اند از:

  • رزرو محل اقامت قبل از آغاز سفر
  • اطلاع از مسیرها و مشخص‌کردن مسیر دلخواه
  • به‌همراه‌داشتن لوازم ضروری
  • اطلاع از جاذبه‌های شهر و صنایع‌دستی آن

سخن نهایی

شناخت شهرهای شمال کشور این امکان را به گردشگران می‌دهد که بدون هیچ مشکلی از مکان‌های دیدنی شهر موردنظر دیدن کنند. خلیل شهر یکی از شهرهای محبوب استان مازندران است که گردشگران زیادی برای دیدن این شهر به مازندران سفر می‌کنند. در این مقاله به طور کامل خلیل شهر را معرفی کردیم و هرآنچه که لازم بود گردشگران و مسافران بدانند را بیان کردیم.

اگر درباره خلیل شهر سؤالی دارید؛ می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا شما را به‌خوبی راهنمایی کنیم.

4.1/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام
    نویسنده محترم بابت مطالبی ک گرداوری کردین سپاسگزارم
    اما متن اشتباهاتی داره
    مثلا ما اصلا چیزی به اسم باقالاقاتق نداریم مگه گیلانی هستیم؟نهایتش در غرب مازندران ممکنه باقلاقاتق پیدا کنین
    بازی های محلی ک گفتین رو من تا حالا نشنیدم !
    اونجا که برای دریای خلیلشهر توضیح دادین گفتین که ” چون خلیل شهر به نور نزدیکه” 😰
    نور به آمل و محمود آباد نزدیکه از خلیل شهر خیلی دوره

    1. سلام دوست عزیز
      درست گفتین،مخصوصا غذای اصیل کدبانوی خلیل محله رو ک تأچین هست هم از قلم انداختن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *