سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات لنگرود

یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان گیلان، شهر لنگرود است که در غرب این استان قرار دارد. این شهر به‌دلیل داشتن طبیعت غنی، تاریخ پربار و اهمیت استراتژیک به یک منطقه گردشگری جذاب تبدیل شده است. یکی از لذت‌های فراموش‌نشدنی در سفر به این مناطق هم خرید محصولات بومی آن‌جا از دست مردم محلی خواهد بود. در این مطلب از اتاقک یک راهنمای مختصر و مفید برای آشنایی با صنایع دستی و سوغات لنگرود آماده کرده‌ایم تا هنگام سفر به این شهر گردشگری، بتوانید خرید راحت‌تر و پربارتری را تجربه کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله لنگرود کجاست؟ را مطالعه کنید.

لنگرود

پل تاریخی با نمای گنبدی شکل روی رودخانه سفیدرود ساخته شده
عکس از ویکی‌پدیا فارسی

بهتر است قبل از معرفی سوغات لنگرود، با این شهر گردشگری بیشتر آشنا شویم تا در صورت سفر به این شهر، سفر خاطره‌انگیزتری را تجربه کنیم. این شهر با رودسر از سمت شرق و لاهیجان از غرب همسایه است و در نزدیکی دریای خزر قرار دارد. در اسناد مربوط به قرن ششم هجری، نام لنگرود ذکر شده که نشان از تاریخ طولانی این منطقه است. نام شهر از ترکیب دو واژه لنگر و رود ساخته شده و این ترکیب معنای آرامش و سکون فراوان را تداعی می‌نماید. لنگرود درون خود نزدیک به ۸۰٬۰۰۰ نفر جمعیت را جای داده که اکثر این مردم گیلکی هستند و با لهجه‌ی شیرین لنگرودی صحبت می‌کنند. اقتصاد لنگرود علاوه‌بر گردشگری بر پایه شیلات، کشاورزی، ابریشم، فلزکاری و محصولات غذایی می‌گردد و می‌توانید از بین این محصولات مختلف، سوغاتی‌های مورد علاقه‌ خود را به خانه ببرید.

صنایع دستی لنگرود

یک میز چوبی و یک تشک بزرگ در کنار آن پر از ماهی

برای خرید سوغاتی لنگرود یکی از بهترین گزینه‌های مقابل شما، صنایع دستی این شهر است. مردان و زنان هنرمند لنگرودی با استفاده از موادی چون چوب، نخ، پارچه و فلز محصولاتی تولید می‌کنند که علاوه‌بر زیبایی، کیفیت بسیار مناسبی هم دارند. مهم نیست کدام یک از این محصولات را می‌خرید، در هر صورت دیدن دوباره این اشیاء خاطرات شیرین سفرتان را زنده می‌کند. در ادامه برخی از این صنایع دستی را معرفی می‌کنیم.

چادر شب

دو عدد چادرشب روی هم قرار گرفته بالایی چهارخانه قرمز و آبی و پایینی چهارخانه سبز، کرم، مشکی و قرمز

زنان خوش‌سلیقه گیلک در زمینه نساجی هم بسیار خلاق هستند و حاصل دسترنجشان محصولاتی چون چادر شب است. این پارچه‌های رنگارنگ و زیبا را می‌توان به‌عنوان رو‌انداز استفاده کرد و دلیل نام‌گذاری‌شان نیز، همین مسأله است. اما کاربرد این نوع از صنایع دستی لنگرود برای مردم بومی، بیشتر از مورد قبل است و به‌عنوان بخشی از لباس محلی هم از آن استفاده می‌شود. زنان سخت‌کوش این شهر هنگام کار در شالیزار یا مزرعه، چارشو (اصلاح محلی برای چادر شب) را به دور کمر می‌بندند تا فشار کم‌تری به کمر و ساق‌های پاشان وارد شود. همچنین مادران مهربان لنگری گاهی برای حمل کودکانشان، از این پارچه‌ها استفاده می‌کنند و کودکان را به وسیله‌ آن‌ها به پشت می‌بندند.

سفالگری

یک عالمه گلدان سفالی با نقش ها و طرحای رنگ رنگی کنار هم

شروع ساخت ظروف و اشیاء سفالی توسط بشر، به چندین هزاره قبل بر می‌گردد. کشف آثار سفالی در منطقه گیلان هم، دلیل قدمت این هنر در منطقه شمالی کشور ما است. به دلیل همین سابقه همیشه یکی از مناطق مهم تولید محصولات سفالی در ایران، استان گیلان بوده است. یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین ظروف این منطقه بین گردشگران، به‌ویژه توریست‌های خارجی، گمج است. این ظرف دارای شکل کروی و کفی پهن است که می‌توان به‌غیر از پخت غذا، از آن برای طبخ نان‌های خوشمزه محلی هم استفاد کرد. البته این نوع سوغات لنگرود، تنها به ظروف گلی ختم نمی‌شود و اشیاء تزئینی سفالی هم توسط هنرمندان لنگرودی تولید می‌گردد. با خرید این اشیاء سفالی می‌توانید حتی در خانه هم لذت چشیدن طعم دوباره‌ی یک غذای سالم یا یادآوری یک خرید لذت‌بخش را دوباره تجربه کنید.

بامبو بافی

مغازه بامبو بافی و سینی های بامبو که از دیوار آویزان هستن

از دیگر صنایع دستی شهر لنگرود انواع محصولات ساخته شده از بامبو است. این گیاه از خانواده خیزران محسوب می‌شود و اولین بار حدود یک قرن پیش، همراه با چای وارد ایران گشت. پس از آن زمان کشت و فرآوری بامبو میان مردم محلی رواج گرفت و از آن برای تغذیه، ساخت کاغذ، حصار‌بندی مزارع استفاده می‌شد. امروزه استادکاران لنگرودی از این ساقه‌ها اشیاء بسیار زیبایی چون انواع سبد، صندلی، میز، آباژور و… تولید می‌کنند. برای خرید این محصولات، تنها کافی است قدری در مغازه‌های این شهر بگردید تا گزینه مناسبتان را پیدا کنید.

حصیر بافی

کیف حصیری آویزان شده که روی آن رشتی دوزی شده

استان گیلان از طبیعت سرزنده‌ای برخوردار است و رویش گیاهان خودرو در این استان، باعث پدید آمدن هنری به نام حصیر بافی شده. این هنر از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مردم گیلان محسوب می‌شود و محصولات حصیری آن‌جا شهرت زیادی دارند. دلیل این شهرت هم کیفیت و زیبایی این اشیاءِ ساخته‌ی دست زنان هنرمند شمالی است. این زنان باسلیقه به‌وسیله برگ‌های سوف و کنف انواع سبد، زیرانداز، کفش حصیری، کلاه و طناب را آماده و به بااستفاده از رنگ‌های زیبا تزئین می‌کنند. اگر به لنگرود سفر کردید، حتماً از محصولات حصیری آن‌جا خرید نمایید؛ زیرا لذت خرید با یک سبد دست‌باف زیبا، اصلاً قابل توصیف نخواهد بود.

سایر انواع سوغاتی لنگرود

میز پر از ماهی

علاوه‌بر صنایع چوب، مردان لنگرودی فلزکاران ماهر و مشهوری هستند. یکی از معروف‌ترین آثار دست این هنرمندان، انواع ظرف‌های برنجی و برنزیِ تزئین شده با نقش‌های روح‌نواز است. از این‌ها گذشته تفنگ‌های شکاری ساخت این شهر از دیر باز بسیار معروف بودند و به علت کیفیت بالا، خریداران زیادی داشتند. هنر دست زنان هنرمند لنگرودی به موارد بالا محدود نمی‌شود و این بانوان هنوز هم مشغول به تولید انواع بافتنی‌، لباس محلی، و کفش محلی نیز هستند.

انواع سوغاتی خوشمزه لنگرود

کلوچه شمالی

استان گیلان نه تنها در صنایع دستی بلکه در آشپزی و شیرینی‌پزی هم بسیار مشهور است. کم‌تر کسی را می‌توان این روزها پیدا کرد که هنوز هم، نام خوراکی‌های آن‌جا را نشنیده باشد. اگر به لنگرود سفر کردید، می‌توانید مستقیماً اعلاترین برنج و چای را از کشاورزان خرید نمایید. همچنین در این شهر تولید ابریشم در حال انجام است و یکی از مهم‌ترین مناطق پرورش کرم ابریشم در ایران، محسوب می‌شود. شیرینی‌های سنتی گیلان در خارجِ این استان هم طرفداران زیادی دارد و اگر به لنگرود سفر کردید، برای سوغات با خود قدری نان برنجی، نان خلیفه، یا کلوچه محلی به همراه بیاورید. مطمئن باشید هر کس یکی از این هدیه‌ها را دریافت کند، هرگز طعم بی‌نظیر آن را فراموش نخواهد کرد. یکی دیگر از سوغات این شهر نان محلی تمیجان است و قدمت پخت آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد؛ همچنین باید گفت به‌قدری این نان محبوب است که امروزه، جزوی از فهرست آثار ملی ایران محسوب می‌شود. از دیگر تولیدات این منطقه می‌توان به انواع سبزی‌های معطر و زیتون‌های باکیفیت اشاره کرد که انتظار شما را می‌کشند.

سخن پایانی

در این مطلب با انواع صنایع دستی و خوراکی‌های شهر لنگرود استان گیلان آشنا شدیم. ممکن است آشنایی با این شهر و محصولات جذابش، شما را مشتاق سفر کرده باشد. پس اگر قصد سفر به لنگرود را داشتید، نگران محل اقامت‌تان نباشید. با استفاده از اتاقک می‌توانید اقامتگاه، سوییت یا هتل مورد نظرتان را به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان پیدا کنید. پس از همین اکنون با خیال راحت مشغول بستن چمدانتان شوید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *