سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات لواسان | توشه‌ای سبز از لواسان

لواسان یکی از شهرهای شمیرانات در استان تهران است. این شهر علاوه بر مکان‌های دیدنی، سوغات و صنایع دستی بسیاری دارد. صنایع دستی لواسان روزگاری از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مردم در این شهر بوده است. اما امروزه این صنایع تنها به عنوان سوغات لواسان درست و عرضه می‌شود. در ادامه به معرفی مهمترین صنایع دستی و سوغات لواسان می‌پردازیم. با ما در این مطلب از اتاقک همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله لواسان کجاست را مطالعه کنید.

سوغاتی خوشمزه لواسان

روستایی کنار یک رود با سقف های شبروانی رنگی و درختان سبز و در طرف دیگر رود کوه هایی هستند.یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر شهر و مقصدی، خرید سوغاتی‌های خوشمزه آن شهر است. لواسان نیز از این قائده مستثنا نیست و خوراکی‌های خوشمزه بسیاری دارد. گردشگران با اجاره و رزرو ویلا در لواسان، بسیاری از این سوغاتی‌ها را به عنوان یادگاری از سفر برای خود تهیه می‌کند. مهم‌ترین خوراکی‌های خوشمزه لواسان که می‌توان به عنوان سوغات لواسان خریداری کرد در ادامه معرفی شده است.

نان توتک

تعدادی نان توتک روی پارچه ای سفید یکی از نان‌های محلی منطقه شمیرانات و لواسان، توتک است. مردم محلی این نان محلی را در سال نو تهیه می‌کنند و در کنار آجیلی و میوه قرار می‌دهند. در گذشته زنان توتک‌ها را در تنور طبخ می‌کردند و اغلب به صورت توتک قندی تهیه می‌شد. امروزه این نان محلی را می‌توان از نانوایی‌های لواسان تهیه کنید.

آلوی تخم‌مرغی لواسان

آلوی قرمز تخم مرغی روی شاخه درختیکی از میوه‌های که در باغ‌های لواسان برداشت می‌شود، نوعی آلو به نام آلو تخم‌مرغی است. این آلو نسبتا درشت و شکل شبیه تخم‌مرغ دارد. آلوی لواسان بسیار آبدار و شیرین است. مردم لواسان این آلو را خشک می‌کنند و هسته‌ی آلو تخم‌مرغی نیز خوردنی است.

گیلاس

مقداری گیلاس شسته شده در یک ظرف حصیریگیلاس یکی از پرطرفدارترین میوه‌های تابستانی در کل کشور به شمار می‌رود. این میوه در لواسان نیز برداشت می‌شود. آمار نشان می‌دهد که لواسان از نظر تولید گیلاس در رتبه اول قرار دارد و از لحاظ صادرات نیز حائز اهمیت است. از انواع گیلاس‌های کشت‌شده در لواسان می‌توان به گیلاس سیاه مشهد، تکدانه‌های مشهد و گیلاس صورتی اشاره کرد. به طبع به‌خاطر تولید بالای این میوه، فرآورده‌های آن مانند مربا، مارمالاد، شربت گیلاس را نیز می‌توان به عنوان سوغاتی لواسان در نظر بگیرید.

اجاره ویلا لواسان با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گردو لواسان

مقداری گردو داخل پوست سبز رنگ خودیکی دیگر از میوه‌های لواسان که می‌توان به عنوان سوغات از لواسان تهیه کنید، گردو است. درخت گردو را در اکثر خانه‌های مردم لواسان پیدا می‌شود. یکی از کهن سال‌‌ترین درختان گردو در روستای «برگ جهان» لواسان کوچک قرار دارد. سایه‌انداز شاخه‌‌هایش محدوده‌‌ای بیش از هزار‌مترمربع را در برمی‌یرد و عمر این درخت  به 250 سال می‌‌رسد. زمان برداشت گردو در لواسان یا به اصطلاح فصل گردو رونی، فصل پاییز است. فصل پاییز بهترین زمان سفر به لواسان نیز محسوب می‌شود. اگر در این فصل به لواسان سفر کنید، احتمالا در تمام باغ‌های لواسان این مراسم را خواهید دید.

صنایع دستی لواسان

یکی از سوغاتی‌های که از لواسان می‌توانید تهیه کنید، صنایع دستی این شهر است. مردم در گذشته  وسایل و امکانات مورد نیاز زندگی را با محصولات محلی تهیه می‌کردند. امروزه این محصولات و امکانات به صنایع دستی شهر تبدیل شده است. برخی از این صنایع در شهرهای دیگر نیز درست می‌شود، اما همه آنها ویژگی‌های منحصربه فردی دارند که مخصوصا شهر لواسان است. در ادامه به مهم‌ترین صنایع دستی لواسان می‌پردازیم.

گلیم

یک گلیم که روی زمین پهن شده و در بافت نقوش سنتی آن از رنگ های قرمز و صورتی و مشکی و طوسیگلیم را باید یکی از مهم‌ترین بافته‌های منطقه لواسان معرفی کرد. گلیم نوعی فرش بدون پرز و با بافت ساده از پشم است. در گذشته مردم محلی لواسان از گلیم به عنوان زیرانداز، روی کرسی یا ملافه‌پیچ استفاده می‌کردند. امروزه گلیم جنبه تزیئنی دارد و از گلیم‌های بافته شده، کیف، کوسن و محصولات دیگر درست می‌شود. نقش گلیم‌ها با عبور پود‌ها از میان تار‌ها ایجاد می‌شود و اغلب نقش‌های گلیم‌های لواسان نقش‌های هندسی و انتزالی است.

جاجیم

یک جاجیم که کنار آن تا زده شده است و در بافت ان از رنگ های قرمز، نارنجی، سبز و کرم استفاده شده.جاجیم ظاهری شبیه به گلیم دارد و تفاوت آن با گلیم در نوع بافت آن است. برای بافت جایجم، قطعه‌ها به صورت جدا بافته می‌شود و بعد از کامل شدن قطعه‌ها را در کنار هم می‌دوزند. از جاجیم در گذشته به عنوان زیرانداز یا روی کرسی استفاده می‌کردند و امروزه نوع استفاده از جاجیم تغییر کرده است. مردم لواسان از جاجیم به عنوان روتختی، رومبلی، سجاده، پادری و غیره استفاده می‌کنند.

قالی لواسان

تصویر کناره یک قالی با نقش گل های اسلیمی ماقالی در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بافته می‌شود. این هنر از گذشته دور وجود داشته و مردم برای پوشاندن کف خانه از قالی استفاده می‌کردند. در شهرها و روستاهای که مراتع بهتری داشتند، پشم گوسفندان نیز با کیفیت‌تر بود و همین امر بر کیفیت قالی تاثیر می‌گذاشت. لواسان جزو مناطقی است که مراتع اطراف منطقه بسیار زیبا و عالی است و همین باعث شده که پشم‌های با کیفیتی تولید شود. طرح‌ها و نقشه‌های قالی‌ لواسان الهام گرفته از طبیعت منطقه است و اغلب شامل درخت و گل می‌باشد.

ظروف سفالی

تعدادی ظرف سفالییکی از قدیمی‌ترین ساخته‌های بشر، سفال است. در بسیاری از مناطق تاریخی و باستانی ظروف سفالی یافت شده که نشان از کاربرد مهم این ظروف در زندگی بشر داشته است. امروزه نیز مردم به ظروف سفال علاقه دارند. در لواسان نیز کارگاه سفال یافت می‌شود و سفال را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین سوغات شهر لواسان معرفی کرد.

رودوزی

تعدادی گل و برگ های رنگی گلدوزی شده با نخ بر روی پارچهیکی از هنرهای سنتی رایج در لواسان، رودوزی است. رودوزی در گذشته توسط زنان و دختران لواسان انجام می‌شد. هنر رودوزی، تزئین انواع پیراهن، بالاپوش، کمربند، شلوار و سرانداز بوده و امروزه برای تزئین جانماز، سجاده، پرده، رومیزی، روبالشتی و روتختی استفاده می‌شود. برخی معتقدند رودوزی بیش از 100 نوع سبک مختلف دارد اما؛ در لواسان چند نوع این‌ سبک‌ها رواج داشته است. از مهم‌ترین سبک‌های رایج در منطقه لواسان می‌توان به سرمه‌دوزی، گل‌دوزی، زرتشتی‌دوزی، نقش‌دوزی و پولک دوزی اشاره کرد.

سبدهای حصیری لواسان

یک سبد حصیری که داخل آن پارچه است و دری از جنس خودش دارد.یکی از سوغاتی‌های لواسان، سبدهای حصیری است. این سبدها به سبدهای پیک‌نیک مشهور هستند و تمام از حصیر مروار ساخته می‌شود. مقاومت سبدهای حصیری با استفاده طولانی مدت کاهش پیدا نمی‌کند و اغلب داخل سبدها با پارچه‌های پلی‌استر پوشیده شده‌اند. این سبدهای در گذشته برای باغداری استفاده می‌شده است اما امروزه به سبدهای پیک‌نیک لواسان مشهور هستند. مدل‌های فانتزی این سبدهای بسیاری در میان گردشگران محبوب است.

سخن پایانی

هر شهر یا استان با توجه به اقیلم آب و هوایی و تاریخچه خود صنایع دستی، سوغاتی خاص خود را دارند و شهر لواسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. هنگام سفر به این منطقه می‌توانید از میوه‌های تازه و آبداری لواسان از جمله آلو، گیلاس، گردو و همچنین فرآورده‌های آن‌ها به عنوان سوغاتی خریداری کنید. مورد بعدی که به عنوان سوغات می‌توان نام برد سبد های حصیری دستباف یا جاجیم است. هرگز از تست کردن غذای محلی شهر ها قافل نشوید زیرا می تواند جزو لذت بخش ترین تجربه ها برای هر فرد باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *