سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات محمودآباد

اگر به سفری برویم دوست‌ داریم از طریق همراه آوردن یک ارمغان، لذت خودمان را با دیگر عزیزان‌مان هم سهیم شویم. یا نه، دوست داریم آن خاطرات خوش را تا جایی که ممکن است، حفظ نماییم و چه چیزی بهتر از یک یادگاری از مقصدمان؟ استان مازندران به‌قدری برای همه‌ی هم‌میهنان‌مان آشنا است که نیازی به هیچ‌توصیفی ندارد. در جای جای این استان، نگین‌هایی سبز قرار دارند و محمودآباد هم یکی از آن‌ها است. اگر به این شهر سفر کنید، طبیعت و دریا چنان مسحورتان می‌کنند که قصد ترک آن را نخواهید داشت. با این حال اگر نخواهید دل‌تنگ آن‌جا شوید، یکی از بهترین کارها به‌همراه آوردن یادگار است. به‌همین دلیل در این مطلب از اتاقک به معرفی صنایع دستی و سوغات محمودآباد مازندران پرداخته‌ایم. با ما همراه بمانید.

برای آشنایی بیشتر مقاله محمودآباد کجاست؟ را مطالعه کنید.

محمودآباد؛ همسایه‌ی ساحل

تعدادی ماهی روی زمین در بازار ماهی

بیایید قبل از آن که سراغ معرفی سوغات محمودآباد برویم، قدری با این شهر دوست‌داشتنی آشنا شویم. شاید بعد از همین اندک آشنایی، شما هم قصد سفر به آن‌جا را پیدا کردید. شهرستان محمود آباد در جنوب دریای خزر و در همسایگی شهرهای نور، بابلسر و آمل قرار دارد که از طریق همین شهر هم با استان تهران مرتبط می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خاص محمودآباد فاصله‌ی آن با ساحل است که این منطقه را به نزدیک‌ترین نقطه‌ی ساحلی به تهران تبدیل کرده است. همین ویژگی‌ هم به‌ آن‌جا اهمیت استراتژیک بخشیده و وجود فرودگاه نظامی در این شهر، گواه آن است. البته رونق هوانوردی در محمودآباد مازندران بیش از این حرف‌ها است و این ویژگی گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

از این‌ها که بگذریم همسایگی با دریا باعث رونق شیلات در این شهرستان شده و اگر به بازار سنتی ماهی‌فروشان این شهر قدم بزنید، فرصت خرید یکی از انواع سوغاتی محمودآباد را خواهید داشت. اما اقتصاد منطقه تنها به این موارد محدود نمی‌شود و کشاورزی هم در آن‌جا رواج خوبی دارد.

از این‌ها که بگذریم بافت تاریخی شهر و محله‌های دیرینه این شهر بسیار دیدنی هستند. پس اگر به دنبال جایی می‌گردید که هم طبیعت جذابی داشته باشد و هم فرهنگی غنی، محمودآباد را از دست ندهید.

صنایع دستی محمودآباد

ما که به همین توضیح مختصر هم مشتاق شدیم تا به این شهر سفر کنیم، اگر شما هم با ما هم عقیده‌اید پس ادامه‌ی این سفر مجازی را از دست ندهید؛ زیرا با کسب اطلاعات بیشر درباره‌‌ی سوغات محمودآباد، هنگام سفر توشه‌ی پربارتری خواهید داشت.

لباس سنتی محمودآباد مازندران

یک عروسک دست ساز با لباس محلی و یک نوشته که وسایل موجود در مغازه روی آن نوشته شده.

یکی از زیباترین صنایع دستی که در معرفی شهر محمودآباد فراموش نشدنی است، لباس‌های محلی این شهر شمالی است که بسیار هم زیبا هستند. در گذشته مردم هرمنطقه باتوجه به فرهنگ، اقلیم و مواد اولیه در دسترس سعی می‌کردند بهترین لباس ممکن را طراحی کنند. این ویژگی سبب می‌شد که علاوه‌بر هماهنگیِ این محصولات با سبک زندگی آن‌ها، پوشاک محلی زیبایی خاصی نیز داشته باشند. اگر دوست دارید سفری به دوران قدیم داشته باشید خرید لباس‌های محلی محمودآباد این فرصت را به شما می‌دهد.

لباس بانوان محمودآباد از بخش‌های مختلفی ازجمله شلیته (نوعی دامن چین‌دار از جنس کتان یا ابریشم)، تمبان (شلوار مخصوص) نیم‌ساق (نوعی شلوار مخصوص دختران جوان که در رنگ‌های مختلف دوخته می‌شده) نیم‌تنه (نوعی جلیقه)، چارقد، گالش (نوعی کفش) و… تشکیل می‌شود.

لباس مردان غیور این خطه از یک پیراهن سنتی به نام جومه، پشمبال (نوعی شلوار)، نیم‌تنه، چوخت (یک کت پشمی) و… تشکیل شده است.

حصیربافی

دو زن در حال بافت حصیر و تعدادی سبد و زنبیل حصیری در اطراف انها

از جنوب تا شمال کشور عزیزمان، مردمانی هنرمند هستند که با در هم تنیدن مواد اولیه، محصولاتی زیبا و کاربردی تولید می‌کنند. البته با توجه به تفاوت اقلیمِ هرمنطقه مواد اولیه‌ای که در این هنر به کار می‌رود، متفاوت خواهد بود. این سوغات محمود آباد از گیاهان خودرویی چون سوف، کنف و گالی ساخته می‌شود که در تالاب‌ها می‌رویند. پس از آن‌که این گیاهان جمع‌آوری و خشک می‌شوند، به دستان توانایی سپرده می‌شوند که با رد کردن این الیاف از زیر رو، آن‌ها را به انواع سبد، زیرانداز، کلاه، پرده و… تبدیل می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید این‌که به جای استفاده از پلاستیک از یک زنبیل حصیری استفاده کنید، هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم حس بهتری از خرید را برای‌تان خواهد ساخت. همچنین نشستن بر یک حصیر بافته شده از پلاستیک و یک زیرانداز طبیعی، یکسان نخواهد بود. پس در هنگام سفر خرید این سوغات محمودآباد را فراموش نکنید.

اجاره ویلا در محمودآباد با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاجیم‌بافی

جاجیم دستبافت که روی زمین پهن شده و رنگ های قرمزريا، نارنجی، سفید و مشکی در بافت ان به کار رفته

در روزگاری گذشته هنوز فرش‌های ماشینی همه‌جا را قبضه نکرده بودند و آدمی به هر منطقه‌ای که می‌رفت، احساس متفاوتی از نشستن در خانه‌های مردم پیدا می‌کرد. بخشی از دلیل این مسأله هم تنوع در شکل و ظاهر خانه‌ها از جمله زیراندازها بود. یکی از این زیراندازها که در مناطق مختلفی از کشورمان بافته می‌شود، جاجیم است. خوشبختانه جاجیم نیز در فهرست صنایع دستی محمودآباد جا داشته و امکان خرید آن وجود دارد. از نظر ظاهری جاجیم شباهت بسیاری به گلیم دارد اما نکته در نوع بافت و مواد به کار رفته است. چون این محصول را از پارچه‌ی «پلاس» تهیه می‌کنند، در آن پرز وجود ندارد و هر دو طرف آن قابل استفاده است. اگر همراه خود این سوغاتی محمودآباد را به خانه آورید می‌توانید بر روی زمین پهن کرده، به دیوار بیاویزید یا حتی روی‌ خودتان بیندازید و فضا را زیبا کنید.

سفالگری

یک مرد مسن در حال ساخت کوزه بزرگ سفالی با گل رس و چرخ سفالگری

آیا تا به حال آب گوارای درون یک کوزه‌ را نوشیده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای داشته باشید، حتما متوجه تفاوت طعم این آب شده‌اید. خوردن غذا در یک ظرف سفالی مزه‌ی بی‌نظیری به آن غذا می‌بخشد و آن را فراموش نشدنی می‌کند. همچنین استفاده از یک گلدان سفالی به تمام پیرامون آن منظره‌ای خاص می‌بخشد. استان مازندران به عنوان یکی از پایگاه‌های تاریخی هنر سفالگری، همواره سعی در حفظ این جایگاه داشته است. در نتیجه امروز می‌توان شاهد آن بود که بین سوغات محمودآباد نامی از انواع ظروف و اشیاء سفالی نیز وجود دارد. پس اگر می‌خواهید طعم غذاهای دلپذیر شمالی را در شهرتان بچشید، چه چیزی بهتر از پخت آن‌ها در ظروفی سنتی و مقاوم.

دیگر صنایع دستی محمودآباد مازندران

انواع ظروف چوبی دست ساز که روی یک میز چیده شده اند

هنرِ دست زنان و مردان زحمت‌کش محمودآبادی بیشتر از این چند مورد محدود بالا است. این مردمان سخت‌کوش در هنرهای دیگری همچون گلیم‌بافی، صنایع چوب، نساجی (به‌ویژه بافت پارچه‌های سنتی) و… نیز فعال هستند.

سوغات خوشمزه محمودآباد

تعدادی ماهی دودی داخل یک سبد

همان‌طور که گفتیم مردم شریف این شهرستان در فعالیت‌های کشاورزی و شیلات هم بسیار فعال هستند. به همین دلیل هم اگر گذرتان به محمودآباد افتاد می‌توانید از بازار ماهی فروشان این شهر انواع ماهی تازه را بخرید و اگر بخت با شما یار باشد، طعم ماهی دودی اصل شمالی را پچشید. همچنین کشاورزان محمودآبادی اقدام به کشت انواع برنج می‌کنند و برنج این منطقه بسیار خوش عِطر و خوش طعم است؛ به‌حدی که از شهرت مناسبی نیز برخوردار شده است.

سخن پایانی

خرید سوغات و یادگاری خاطره‌ی دل‌نشینی از سفر می‌سازد اما اگر در طول سفرتان راحت نبوده باشید، این خاطره‌ی خوش به زودی از یادتان محو خواهد شد. یکی از مسائل مهمی که در راحتی مسافران مؤثر است، بحث اقامت و سکونت‌گاه است. شاید شما هم در کنار بسیاری دیگر از مسافران، از این بابت دغدغه‌مند باشید. اما به‌واسطه‌ی وجود بسترهای آنلایی چون اتاقک، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید یک اقامتگاه مناسب و مطمئن را انتخاب کنید. با آرزوی سفری خوش برای شما و چمدانی پر از سوغات.

Rate this post

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن