سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات ماسوله | روستای زیبای پلکانی گیلان

خرید سوغات ماسوله به اندازه گشت‌وگذار در طبیعت بهشتی و خوش آب‌وهوای آن لذت‌بخش است. اهالی مهمان‌نواز و هنرمند این خطه سرسبز با دستان هنرمند خود سوغات رنگارنگ و متنوعی را خلق می‌کنند که در نزد گردشگران بسیار محبوب است. اگر قصد سفر به این روستای پلکانی تاریخی را دارید و در فکر خرید سوغات مناسب برای اقوام و آشنایان خود هستید، قطعاً صنایع دستی ماسوله بهترین تحفه‌ای است که می‌توانید به آنها بدهید تا با خاطره خوش سفرتان همراه شوند. در این مطلب از اتاقک قصد داریم درباره مهم‌ترین سوغات ماسوله صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

درباره روستای ماسوله

نمای خانه های روستایی کاه گلی و آجری که به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند

خانه‌های پلکانی ماسوله باعث شهرت جهانی آن شده‌اند. هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای معماری متفاوت و زیبای ماسوله راهی استان گیلان می‌شوند. البته بی‌انصافی است اگر سهم طبیعت ناب و آب‌وهوای بی‌نظیر این روستا را در رونق گردشگری آن نادیده بگیریم. پارک جنگلی، قلعه ‌شاه معلم، آبشار کوشم، ییلاق کوربار، موزه تاریخی مردم شناسی، امام‌زاده عون‌بن محمد و بازار ماسوله از مهم‌ترین دیدنی‌های آن هستند.

با وجود این همه موهبت طبیعی و از آن مهم‌تر مهربانی مردم ساده و بی‌آلایش این روستا، گردشگران در بیشتر ایام سال به ماسوله سفر می‌کنند. البته ماسوله در فصل بهار و تابستان به خاطر داشتن آب‌وهوای معتدل و خنک، برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد. اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید ماسوله کجاست؟ باید اینگونه بگوییم که در جنوب‌غربی استان گیلان، با فاصله 60 کیلومتری از رشت و روی ضلع شرقی یکی از رشته‌ کوه‌های تالش قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله ماسوله کجاست؟ را مطالعه کنید

خانه های ویلایی پلکانی و مناره سبز رنگ مسجد روستا

بی‌شک روستای ماسوله بهترین پیشنهاد برای سفر در تعطیلات است. اما فراموش نکنید که لازمه داشتن لحظات خوش و خاطره‌انگیز در این سرزمین بهشتی و آرام، انتخاب اقامتگاه مناسب است. جای نگرانی وجود ندارد، زیرا اتاقک برای رزرو ویلا و سوئیت در ماسوله گزینه‌های زیادی برایتان در نظر گرفته است.

معرفی صنایع دستی ماسوله

عروسک های بافتنی رنگارنگ

یکی از مهم‌ترین سوغات‌های هر شهری، صنایع دستی آن است که با دستان هنرمند مردان و زنان آن سرزمین خلق شده‌اند. صنایع دستی ماسوله طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. اهالی این روستا از قدیم با استفاده از مواد اولیه ساده، محصولات زیبا و رنگارنگی را تولید می‌کردند. لوازمی که در کنار استفاده شخصی برای آنها منبع درآمد هم بوده‌اند.

با وجود اینکه برخی از صنایع دستی مردم ماسوله به فراموشی سپرده شده‌اند و معروف‌ترین بازار ماسوله دیگر حال‌وهوای سال‌های گذشته را ندارد؛ اما برای گردشگرانی که از مسافت‌های دور به عشق گشت‌وگذار در دنیای رنگی مغازه‌های آن به ماسوله می‌آیند، هنوز هم تازگی دارد و نشانه‌هایی از فرهنگ غنی و ارزشمند مردمان آن را می‌توان در آنجا پیدا کرد. بیش‌تر از این منتظرتان نمی‌گذاریم و به معرفی سوغاتی ماسوله می‌پردازیم.

چموش‌دوزی

پاپوش یا کفش چموش دوزی شده، جنس کفش از چرم گاو است و روی روی کفش با نخ مخصوص چموش دوزی شده است

این هنر بومی در بین تمام مردم استان گیلان شناخته شده است. با این حال به عقیده خیلی‌ها چموش‌دوزی نماد ماسوله است. چموش یا همان پای‌افزار سنتی از چرم دباغی شده به دست می‌آید و مردان و زنان می‌توانند به عنوان پاپوش از آن برای فصل گرما و سرما استفاده کنند. در این هنر برای ساخت چموش استفاده از چسب و میخی کاربردی ندارد و از صفر تا صد آن با دوخت دست انجام می‌شود. جالب است بدانید که پای‌افزار مردانه و زنانه به یک شکل تهیه می‌شوند و تنها تفاوت آنها در تزئینات روی چموش است.

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جوراب و کلاه ‌پشمی

جوراب پشمی و کلاه پشمی بافته شده از پشم گوسفندان

یکی دیگر از صنایع دستی ماسوله که قدمت طولانی دارد، جوراب پشمی و کلاه پشمی است. البته نمونه‌های متنوعی از آن در بسیاری از بازارهای استان گیلان پیدا می‌شود. برای بافت این لوازم از پشم حیوانات استفاده می‌کنند. اگر به دنبال پوشیدنی گرم برای روزهای سرد زمستان هستید، حتماً جوراب و کلاه پشمی را در لیست خرید خود قرار دهید، زیرا گرمای لذت‌بخشی را با آنها تجربه خواهید کرد.

عروسک‌های بافتنی، ‌محبوب‌ترین سوغاتی ماسوله

سوغاتی‌های ماسوله

عروسک‌های کاموایی یکی از معروف‌ترین سوغات ماسوله هستند که با رنگ‌های جذاب و زیبایشان جلوه متفاوتی به بازار سنتی آن بخشیده‌اند. هنر عروسک بافی نسل به نسل به زنان و دختران دهکده رویایی ماسوله منتقل شده است تا جایی که در سکوی هر خانه‌ای چند نمونه از آن برای فروش به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از خانواده‌های این روستا از طریق فروش صنایع دستی درآمدزایی می‌کنند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم با خرید این عروسک‌های رنگی از هنر زنان و دختران غیور این سرزمین حمایت کنید.

گلیم‌بافی

5 عدد گلیم قرمز رنگ با نقشها و طرح های متنوع که از دیوار آویزان شده اند

اگر به شهرهای مختلف ایران سفر کرده باشید حتماٌ متوجه شده‌اید که هنر گلیم‌بافی در روستاهای بسیاری از استان‌های کشور رواج دارد. مردمان ماسوله توانایی خوبی در گلیم‌بافی دارند. قالیچه و فرش گلیم با اینکه از ابزار ساده‌ای تهیه می‌شوند، اما از تنوع زیادی برخوردار هستند. این هنر قدیمی در بین علاقه‌مندان به صنایع دستی ماسوله بسیار پرطرفدار است. خیلی از گردشگران از گلیم به عنوان کالای تزئینی در خانه‌شان استفاده می‌کنند.

حصیربافی

سبد حصیر بافی شده

این هنر دستی شامل انواع مختلفی از لوازم همچون سبد، زنبیل، زیرانداز، بادبزن، جاقاشقی و کلاه حصیری است. تولید صنایع دستی حصیری مهارت خاصی لازم دارد که مردم شمال کشور و از جمله ماسوله تبحر خوبی در آن دارند. برای رنگ‌آمیزی محصولات بافته شده از حصیر از مواد طبیعی استفاده می‌کنند. در بازار ماسوله شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی از این سوغات را مشاهده خواهید کرد.

بازار سنتی و دیگر سوغات پرطرفدار ماسوله

بازار سنتی و محلی ماسوله

درست است که در روستای کهن ماسوله از پاساژهای مدرن و پر زرق‌وبرق مانند آنچه که در شهرهای بزرگ شبیه آن را دیده‌اید، خبری نیست. با این حال اگر بخواهیم به بازار ماسوله و مغازه‌های شاد و سرزنده آن رتبه بدهیم، قطعاً یک سروگردن از آنها بالاتر هستند. قدم زدن در مغازه‌های بازار ماسوله همراه با حس‌وحوال متفاوتی است که نظیر آن را در کمتر جایی می‌توان تجربه کرد. شاید با خودتان بپرسید که چه چیزی باعث شده است که بازار ماسوله اینقدر در بین گردشگران باارزش و مهم شمرده شود.

در واقع شلوغ‌ترین جاذبه ماسوله از تعداد زیادی مغازه در چهار سطح مجزا تشکیل شده است. مغازه‌هایی که روی پشت‌بام اهالی روستا قرار گرفته‌اند. در این بازار تمام محصولات هنر دست مردم ماسوله را خواهید دید. سوغاتی‌هایی که به بازارچه رنگارنگ دهکده، جلوه خاصی بخشیده‌اند. ظروف مسی و برنجی، گیوه، لباس محلی، قالی‌بافی، ظروف سفالی، نمدمالی، شال بافتنی، چاقو و ابزارهای فلزی، لیف بافتنی و  کاسه‌های دیزی خوری را می‌توان جزء محبوب‌ترین صنایع دستی ماسوله به شمار آورد.

سوغاتی‌های خوراکی ماسوله

یک ظرف شیرینی مخصوص روستای ماسوله که در کنار آن چند خوشه گندم قرار گرفته

در بخش قبلی در مورد صنایع دستی و سوغات مردم ماسوله صحبت کردیم. اما همانطور که می‌دانید هر شهری خوراکی‌های محلی خوشمزه مخصوص به خود را دارد که به عنوان سوغات سفر معرفی می‌شوند. اگر گذرتان به بازار سنتی ماسوله افتاد؛ حتماً آش دوغ، آش رشته و باقالی پخته آن را امتحان کنید. نان قندی، شیرینی محلی اگردک، گلپر، لواشک، رب انار، انواع مربا و ترشیجات خوشمزه از سوغات معروف این شهر به شمار می‌روند.

سخن آخر

چنان‌چه تا به حال از رفتن به ماسوله بی‌نصیب مانده‌اید، پیشنهاد می‌دهیم در اولین فرصت ممکن برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بکر و سرسبز این مقصد رویایی خودتان را آماده کنید. خوردن غذاهای محلی لذیذ و خرید سوغاتی‌های معروف آن از دوست‌داشتنی‌ترین تفریحات سفر به این روستا به شمار می‌روند. اکنون که در سفرتان به ماسوله گزینه‌های متعددی برای خرید سوغات دارید، کدام یک را با خودتان به یادگار می‌برید؟

.

 

4.8/5 - (102 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *