سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات نوشهر | هنر اصیل و ماندگار از مازندران

نوشهر یکی از مهم‌ترین شهرهای استان زیبا و سرسبز مازندران محسوب می‌شود. وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این منطقه، باعث شده مسافران زیادی از سراسر ایران به سمت آن‌جا بشتابند. اما این تنها چیزی نیست که با سفر به این شهر زیبا به دست خواهید آورد. سوغات شهر نوشهر بسیار متنوع است و چه در صنایع دستی و چه در خوراکی‌های خوشمزه، این شهرستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای حفظ خاطرات خوش سفر هم، چه چیز بهتر از خرید یک سوغاتی؟ در این مطلب از اتاقک، برای آشنایی شما و راحتی بیشتر در هنگام انتخاب به معرفی صنایع دستی و سوغات نوشهر و انواع آن در  این شهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله نوشهر کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی اجمالی نوشهر

رودخانه از وسط کانال حفر شده در پارک میگذرد روی کانال پل های کوچکی قرار دارد

قبل از پرداختن به توضیح انواع صنایع دستی و سوغات نوشهر، بهتر است اندکی با خود این منطقه نیز آشنا شوید. نوشهر در غرب استان مازندران در همسایگی شهرستان‌های نور، چالوس و از طرف دیگر در جوار دریای کاسپین و کوه البرز قرار دارد. یکی از ويژگی‌هایی که این منطقه را متمایز کرده، وجود یک بندر در آن‌جا است. اکثر مردم نوشهری نیز به گویش کجوری صحبت می‌کنند.

قدمت این ناحیه بسیار زیاد است و به‌همین دلیل نیز، آثار تاریخی متنوعی از جمله قلعه اسپیروز، قلعه ملک کیومرث و مقبره درویش امیر در آن‌جا قرار دارد. در کنار این تاریخ غنی، طبیعت بکر و باطروات نوشهر نیز به جذابیت منطقه افزوده و گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. جنگل سیسنگان، کندلوس، دیو چشمه و بسیاری جاذبه‌ی دیگر نشانه‌ی صدق این ادعا است. بخشی از این اقتصاد را کشاورزی و برخی دیگر را نیز صنایع دستی به پیش برده است. به همین دلیل هم برای خرید سوغاتی نوشهر، دست شما بسیار باز خواهد بود.

صنایع دستی نوشهر

وجود مصالح فراوان (از چوب گرفته تا الیاف مختلف) سبب شده زنان و مردان هنرمند نوشهری هم برای رفع نیاز خود و هم امرار معاش، محصولات بومی متعددی را تولید کنند. اگر برای خرید سوغات از نوشهر دنبال یک گزینه‌ی مناسب می‌گردید، صنایع دستی این شهر انتخاب خوبی خواهد بود. علاوه‌بر کیفیت بالا، ماندگاری این سازه‌ها نیز طولانی است. این مسأله از دو جهت اهمیت دارد: اول این‌که با این کار مطمئن خواهید بود هزینه‌ی صرف شده، از بین نخواهد رفت. نکته‌ی دوم این‌که هر بار چشم‌تان به صنایع دستی نوشهر می‌افتد، خاطر خوش سفر مجدداً برای شما زنده خواهد شد؛ حتی بعد از سال‌ها. با این تعاریف بالا، دیگر بهتر است شما را منتظر نگذاریم و به بحث اصلی خودمان بپردازیم.

حصیر بافی

این هنر یکی از قدیمی‌ترین کارهایی بود که بشر آن را کشف کرد. ایران نیز به‌عنوان یکی از تمدن‌های باستانی، در زمینه‌ی حصیربافی سابقه‌ی طولانی دارد. از حصیر می‌توان انواع سبد، زیرانداز، سایبان و… را تهیه و استفاده کرد که بسیاری از ما این محصولات را دیده‌ایم. البته با توجه به تنوع مواد اولیه در نقاط گوناگون دنیا، از مواد اولیه و منابع مختلفی نیز در این صنعت استفاده می‌شود. در استان‌های شمالی ما نیز به دلیل وجود چندین تالاب، گیاهی وحشی به نام سوف می‌روید که شکلی سوزنی دارد. مردم محلی نیز با جمع‌آوری و خشک کردن سوف اقدام به تولید انواع سازه‌های حصیری، به‌ویژه زیرانداز می‌کنند. در این هنر مواد اولیه دیگری نیز چون کنف و گالی نیز استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

لباس محلی

زنان با لباس محلی شمالی دامن های رنگارنگ ایستاده در یک مهمانی

مردم هر منطقه بر اساس اقلیم و شرایط زندگی، لباس‌های خاص خودشان را تولید می‌کنند. شما نیز می‌توانید به عنوان سوغاتی نوشهر، لباس محلی مردم این منطقه را انتخاب کرده و با خود به شهرتان بیاورید. مثل بسیاری از شهرستان‌های استان مازندران لباس‌های سنتی متشکل از چارقد، مندل (سربند مخصوص)، سراقوچ (یک نوع کلاه زنانه)، شلیته (دامن محلی)، چادر شب، گالش و موارد متعدد بسیاری است. متأسفانه دیگر مانند گذشته پوشیدن این لباس‌های زیبا و رنگارنگ مرسوم نیست، اما با داشتن یک دست از آن‌ها می‌توانید به حفظ این فرهنگ کمک کنید.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاجیم بافی

جاجیم صنایع دستی نوشهر

جاجیم نوعی زیرانداز است که از نظری بی‌شباهت به گلیم نیست، اما در نوع بافت‌ها و مواد اولیه با آن تفاوت‌هایی دارد. جاجیم‌های از پارچه‌ای به نام پلاس و با ترکیب چندین نخ رنگی بافته می‌شوند. جنس این نخ‌های رنگی زیبا نیز می‌تواند پنبه، پشم یا ترکیبی از آن دو باشد. به خاطر عدم‌وجود پرز در این نوع صنایع دستی نوشهر، می‌توان از دو روی آن استفاده نمود. علاوه‌بر زیرانداز در برخی موارد از جاجیم نیز می‌توان به‌عنوان روانداز یا بالاپوش هم استفاده نمود که نشانه‌ی میزان کاربردی بودن این محصول است. اگر قصد دارید به فضای خانه‌تان قدری زینت بدهید، خرید جاجیم نوشهر را فراموش نکنید.

سفالگری

سفالگری کوزه

یکی از دیرپاترین هنرهای بشری به‌ویژه در فلات ایران، ساخت سازه‌های سفالی بوده است. منطقه‌ی طبرستان نیز در این زمینه نیز از دیرباز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در آن‌جا، اشیایی سفالی مربوط به چندین هزاره‌ی پیش کشف شده است. از سفال هم ظروفی خوش ساخت مثل لیوان، کاسه، قابلمه و… ساخته می‌شود و هم اشیاء تزیینی از جمله گلدان. پس اگر دوست دارید طعم اصیل غذاهای شمالی را دوباره تجربه کنید یا به‌ خانه‌ی خود زینت بدهید، این سوغاتی نوشهر در کنار شماست.

لاک تراشی

لاک تراشی یا تراشیدن اشکال مختلف روی چوب

یکی از هنرهای اصیل مردم مازندران لاک‌تراشی است که استادان ماهر این حرفه با پرداختِ چوب، این ماده‌ی اولیه را به اشیاء مختلفی بدل می‌سازند؛ از ظروفی مثل قاشق و ملاقه گرفته تا گلدان و حتی عصا. برای این کار نیاز به پیدا کردن ریشه‌ی مناسب درختان است که در نتیجه به مهارت‌های مختلفی به جز نجاری نیاز خواهد بود. یکی از ویژگی‌های خاص این نوع صنایع دستی نوشهر استحکام بالا و عمر طولانی آن‌ها است. پس می‌توانید با خرید هرکدام از آن‌ها، سالیان سال از دوام آن مطمئن باشید.

سایر سوغات نوشهر

دو مرد در حال نمدمالی

هنر دست مردمان زحمت‌کش نوشهر تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود و دامنه‌ی وسیع‌تری را شامل خواهد شد. برخی دیگر از این صنایع دستی عبارتند از: سوزن‌بافی، گلیم‌بافی، نمدمالی، ترمه‌دوزی و قلاب بافی. در نتیجه در هنگام انتخاب و خرید دست‌تان بسیار باز خواهد بود. مهم‌نیست چه چیزی را انتخاب می‌کنید، بلکه مهم این حس خوبی است که با خود به خانه می‌برید.

سوغاتی خوشمزه نوشهر

یه سینی پر از سوهان کنجدی یا پشت‌زیک

نمی‌شود سراغ معرفی سوغات نوشهر رفت و حرفی از خوردنی‌های لذیذ این منطقه نزد. از زیتون، چای و عسل کوهی که بگذریم، نوشهر شهر شیرینی‌های خوشمزه است. گل سرسبد این لیست نیز چیزی جز پشت‌زیک یا همان سوهان کنجدی نخواهد بود. جدای از این شیرینی‌ لذیذ برنجک، آغوز نان، قماق و رشته‌به‌رشته نیز بسیار خوشمزه و محبوب هستند. علاوه‌بر این‌که می‌توانید این شیرینی‌ها را در همان نوشهر نوشِ جان کنید، می‌توانید آن‌ها را به منزل خود بیاورید. با هر گاز که به یکی از این شیرینی‌ها می‌زنید، یک خاطره‌ی دلچسب برای‌تان زنده خواهد شد.

سخن پایانی

سفر تجربه‌ای غیرقابل توصیف است و علاوه‌بر آن‌چه تجربه می‌کنیم، آنچه با خود به خانه همراه می‌آوریم نیز ادامه‌ی همین تجربه است. در این مقاله با انواع سوغات نوشهر و صنایع دستی این شهر آشنا شدیم و همین توصیف کوتاه، می‌توانید یک جرقه‌ی ذهنی برای‌تان بوده باشد. اگر قصد سفر به نوشهر را دارید و دغدغه‌ی پیدا کردن یک سکونتگاه مناسب به سراغ‌تان آمده، نگران نباشید. اتاقک فرصت داشتن دلچسب‌ترین اقامت در نوشهر را برای‌تان فراهم کرده است. تنها کافی است با استفاده از امکانات سایت به جستجو در انواع اقامتگاه بپردازید و گزینه‌ی مناسب را پیدا کنید. با آروزی سفری خوش برای شما.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *