سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات سهیلیه | دست بافته‌ها و خوراکی‌های سهیلیه

سهیلیه یکی از مناطق غرب استان البرز محسوب می‌شود. این منطقه به تازگی مورد توجه گردشگران شهرهای اطراف استان البرز قرار گرفته است. زمانی که گردشگران وارد منطقه‌ای می‌شوند، خرید سوغاتی را به عنوان مهم‌ترین فعالیت انجام می‌دهند. در این مطلب از اتاقک به معرفی بهترین صنایع دستی و سوغات سهیلیه می‌پردازیم تا در سفر خود به این منطقه بتوانید تهیه کنید.

درباره سهیلیه

سهیلیه کرج در غرب استان البرز واقع شده و حدود  10 دقیقه نیز تا کردان فاصله زمانی دارد و از آزاد راه کرج قزوین دسترسی به آن آسان است.

سهیلیه کرج جزء مناطق روبه‌رشد و توسعه است. در حال حاضر ساخت ویلاهای لوکس و مدرن در این منطقه به شدت در حال توسعه است. به دلیل قیمت مناسب گردش و تفریح و حتی خرید ملک در سهیلیه نسبت به دیگر مناطق ویلایی در حومه تهران، اغلب مشاورین گردشگری و مشاورین املاک، سهیلیه کرج را به گردشگران و خریداران ملک توصیه می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر  مقاله سهیلیه کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی سهیلیه

سوغاتی سهیلیه کرج

صنایع دستی لوازمی کاربردی است که با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. با توجه به اینکه با کمک دست یا ابزارهای محلی ساخته می‌شوند، تولید انبوه نمی‌شوند و اغلب کاربرد خانگی دارند. صنایع دستی هر منطقه بخشی از فرهنگ و هویت آن منطقه است. در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی سهیلیه را معرفی کرده‌ایم.

گلیم سهیلیه

 

یکی از صنایع دستی مهم منطقه سهیلیه استان البرز گلیم است. گلیم دست‌بافت ساده‌ای است که از تار و پود پشمی بافته می‌شود و هر منطقه طرح مختص خود را دارد. گلیم‌ها توسط زنان بافته می‌شدند. این دست‌بافت‌ها به عنوان زیرانداز، روکرسی، جل‌اسب یا نمکدان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گلیم‌ها در گذشته به دلیل بدون پرز بودن و ضخیم نبودن به نسبت قالی‌ها، زیرانداز محبوبی محسوب نمی‌شدند و اغلب در کنار در یا روی کرسی استفاده می‌شدند. اما امروزه گلیم‌ها در میان مردم محبوبیت بسیار پیدا کرده‌اند ودبه عنوان تابلو، کیف یا کفش به فروش می‌رسند و یک کالای ارزشمند محسوب می‌شوند.

قالی سهیلیه

قالی یکی دیگر از صنایع دستی‌ زیبا و محبوب سهیلیه محسوب می‌شود. قالی‌های سهیلیه از پشم بافته می‌شوند، دار قالی روی دیوار قرار می‌گیرد. تارها در میان پودها بافته می‌شوند. در گذشته نخ‌های پشمی قالی‌ها توسط زنان و مردان سهیلیه نخ‌ریسی و بعد رنگرزی می‌شدند. باتوجه به اینکه سهیلیه مراتع خوبی داشت، پشم دام‌ها باکیفیت بود و در نتیجه، نخ‌ها و قالی‌های بافته‌شده با این نخ‌های تولیدی، بسیار مرغوب و باکیفیت بودند. هنوز هم در بسیاری از خانه‌های سهیلیه دار قالی وجود دارد و قالی‌های دست‌بافت زیبایی در کف‌خانه‌ها دیده می‌شود.

جاجیم سهیلیه

جاجیم با طرح اره راهف به رمگ هاقرمز، سبز، سفید، مشکی و زرد

جاجیم یکی دیگر از زیراندازهای دست‌بافت سهیلیه کرج است که توسط زنان بافته می‌شد. این زیرانداز نیز پرز نداشته و بسیار نازک بوده است. نخ‌های جاجیم پشمی بوده و برای روی کرسی یا روی پرده استفاده می‌شده است یا رواندازی مناسب برای روزهای سرد زمستان به حساب می‌آید. جاجیم از فرهنگ عشایر به فرهنگ یکجانشینان وارد شده و نقشه‌ها و طرح‌های آن نیز ساده هستند. طرح‌های جاجیم اغلب راه‌راه و یا اشکال هندسی مانند لوزی است.

اجاره ویلا سهیلیه کاملا تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

منبت‌کاری

دستان یک نفر در حال انجام هنر منبت بر روی چوباز دیگر رشته‌های فعال در سهیلیه منبت‌کاری است. در سهیلیه چندین کارگاه منبت‌کاری چوب وجود دارد. در این کارگاه‌ها کنده‌کاری‌های روی چوب انجام می‌دهند و تابلوهای زیبایی تولید می‌شود. کنده‌کاری‌های روی چوب به کمک قلم‌ها و اسکنه‌های فلزی انجام می‌شود و نقش‌هایی نظیر اسلیمی، ختایی، گل و مرغ شکل می‌زنند. قدمت این هنر زیبا در کشورمان به 1500 سال پیش باز می‌گردد و اولین بار برای ساخت و تزئین مساجد دوران اسلام از آن استفاده می‌کردند. در دوران اسلام برای تزئین درهای مساجد، منبرها، رحل‌های قرآن و پنجره‌ها استفاده می‌شد و در دوران صفویان به اوج شکوفایی خود رسید.

معرق چوب

دست یک نفر در حال کنار هم قرار دادن تکه های چوبی مختلف برای هنر معرقمعرق چوب به کنار هم قرار دادن قطعات چوب یا سایر مصالح مانند فلز، عاج و صدف روی زمینه چوب گفته می‌شود. قدمت هنز معرق چوب به دوران سلجوقیان باز می‌گردد و در دوران صفویان به اوج شکوفایی خود رسید. این هنر زیبا در دوران قاجار رکود داشت و تقریبا به فراموشی سپرده شد اما؛ در دوران پهلوی و بعد از انقلاب بار دیگر هنرمندان به آن توجه ویژه‌ای کردند. معرق چوب به لحاظ فنی بسیار شبیه به معرق کاشی است و در هر دو حرفه از تلفیق و ترکیب تکه‌های رنگی به دست می‌آید.

ظروف سفالی

کاسه، کوزه، بشقاب و پارچ سفالی که روی آن با لعاب های رنگی تزیین شده بر روی یک میزیکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی سهیلیه ظروف سفالی این شهر است. ظرف سفالی از قدیمی‌ترین ساخته‌های بشر محسوب می‌شود. این ظروف در بسیاری از نقاط تاریخی و باستانی کشف شده و نشان از کاربرد آن در زندگی بشر داشته است. امروزه نیز مردم به ظروف سفال دوباره علاقه‌مند شده‌اند و در کارگاه‌های سهیلیه نیز این ظروف تولید می‌شوند.

رودوزی

پلرجه ای رو دوزی شده یا رح های سنتی به رنگ های سبز، قرمز، آبی و سفید یکی از هنرهای سنتی رایج در بسیاری از نقاط ایران، رودوزی است. در سهیلیه کرج نیز بسیاری از زنان و دختران به رودوزی مشغول هستند. رودوزی به هنر دوخت روی پارچه اشاره دارد. امروزه زنان و دختران از این هنر برای تزئین پیراهن، کمربند، شلوار، دامن، پرده، جانماز، سجاده، رومیزی، روبالشتی و روتختی استفاده می‌کنند. بیش از 100 نوع سبک رودوزی وجود دارد که در سهیلیه کرج سرمه‌دوزی، گل‌دوزی، نقش‌دوزی و پولک‌دوزی رایج است.

سوغات خوراکی سهیلیه کرج

دو عدد سیب سرخ بر روی یک میزیکی از جالب‌ترین قسمت‌های سوغاتی‌های سهیلیه، سوغاتی‌های خوراکی است. در سهیلیه به دلیل وجود باغ‌های میوه، می‌توانید از میو‌ه‌های فصل به عنوان سوغاتی خریداری کنید. مهم‌ترین میوه‌های سهیلیه آلو، گیلاس، سیب، آلبالو، گلابی و انار است.

علاوه بر میوه‌های سهیلیه می‌توان به فراورده‌های میوه‌های باغ‌ها نیز اشاره کرد. مردم سهیلیه کرج با میوه‌های باغ‌ها مربا یا ترشی درست کرده و در بازارهای محلی می‌فروشند.

سخن آخر

در این مقاله صنایع دستی و سوغات سهیلیه را معرفی کردیم، هنگام سفر به سهیلیه حتما سری به بازارهای محلی بزنید و از آنها خریداری کنید. تا از این طریق بتوانید به اقتصاد محلی کمک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *