جاهای دیدنیشهرها

بهترین پیست های اسکی تهران | سُرخوردن در آغوش پایتخت سفیدپوش

زمستان‌های تهران دیگر آن‌قدرها سرد و برفی نیست. ننه سرما بقچه‌اش را بسته است؛ اما برای آمدن ناز می‌کند و دیگر حوصله خداحافظی‌های تکراری با عمونوروز را ندارد و مثل بسیاری از ما ترجیح می‌دهد دل نبندد تا مجبور به خداحافظی‌های دردناک نشود. وقتی تهران غبارآلود را از بالا نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که ننه سرما حالش خوب نیست و آن‌قدر گیس‌هایش را کوتاه کرده که سفیدی آن تنها در پیست های اسکی تهران پیدا می‌شود.

متأسفانه روزهای پربرفی که موقع باز کردن درب خانه برف مهمانمان می‌شد به خاطره‌ها پیوسته‌اند و تعداد آدم‌برفی‌هایی که هر کدام از ما در تهران ساخته‌ایم از تعداد انگشتان 2 دست کمتر است. برای دیدن سفیدی بی‌انتها و سیراب شدن از زمستان چاره‌ای نداریم که راه پیست‌های اسکی در تهران را در پیش بگیریم و ننه سرما را آنجا غافلگیر کنیم.

اگر اسکی‌باز حرفه‌ای باشید، احتمالاً همه پیست‌های معرفی شده در این مقاله را می‌شناسید؛ اما اگر به‌تازگی به اسکی علاقه‌مند شده‌اید یا می‌خواهید هر جور شده کامی از زمستان بگیرید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

پیست اسکی توچال؛ نزدیک‌ترین پیست اسکی به شهر تهران

پیست اسکی توچال
مجهزترین پیست اسکی تهران و ایران – عکاس: سیاوش نعمتی

اگر نمی‌خواهید برای ملاقات با زمستان راه دوری بروید و از طرف دیگر دوست ندارید ریسک رانندگی در جاده‌های برفی و کوهستانی را به جان بخرید، می‌توانید از میان پیست های اسکی تهران پیست اسکی توچال را انتخاب کنید.

احتمال تعطیلی این پیست از سایر پیست های اسکی تهران کمتر است و از طرف دیگر، یکی از پیست‌ های اسکی تهران در تابستان محسوب می‌شود. البته این موضوع به میزان برندگی و زمان گرم شدن هوا در تهران بستگی دارد؛ اما در سال جاری پیست توچال تا اردیبهشت‌ماه هم فعال بود. امکانات متنوع، دسترسی راحت با وسایل حمل و نقل عمومی و مزایای بالا باعث می‌شود که برخی این پیست را یکی از بهترین پیست های اسکی تهران بدانند.

پیست اسکی توچال از سال 1393 گواهی استاندارد جهانی را دریافت کرده و برای رسیدن به آن باید خودتان را ابتدا به ولنجک تهران و سپس بام تهران برسانید. کمی بالاتر از بام تهران، ایستگاه اول تله‌کابین توچال قرار دارد. تمامی پیست‌های اسکی توچال در حدفاصل ایستگاه‌های 5 تا 7 قرار دارند. این پیست‌ها به ترتیب 1200، 900 و 5500 متر طول دارند که پیست اول (پیست 1200 متری) مجهزترین پیست توچال است و 8 ماه در سال قابلیت اسکی کردن را دارد.

به جز این 3 پیست، یک پیست سرعت هم در مجموعه گردشگری توچال قرار دارد که مخصوص افراد حرفه‌ای است. برای رفاه حال اسکی‌بازان حرفه‌ای، در نزدیکی پیست‌های اسکی یک هتل با نام هتل توچال قرار دارد که مجهز به 30 اتاق و سوئیت است و اقامت در آن به رزرو قبلی نیاز دارد. این هتل قبل از انقلاب تاسیس شده است و رستوران آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سرو می‌کند.

اگر اسکی‌باز حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید در این مجموعه آموزش ببینید، می‌توانید به مدرسه اسکی شهید اردلان ساوجی مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع از ساعات کاری، اجاره لوازم اسکی، اطلاع از وضعیت آب‌وهوا و رزرو زمین تنیس و هتل می‌توانید به سایت مجموعه ورزشی تفریحی توچال (tochal.org) مراجعه کنید. اگر هم می‌خواهید سایر تفریحات زمستانی را تجربه کنید یا به کافه‌ها و رستوران‌های توچال بروید، می‌توانید در ایستگاه‌های اول، سوم یا پنجم تله‌کابین پیاده شوید.

آدرس پیست اسکی توچال تهران: تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه هفت تله‌کابین

تلفن تماس: ۲۴۸۷۵۰۰۰-۰۲۱

ساعات کاری: پیست‌های اسکی هر روزه از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر، تله‌کابین همه روزه به جز دوشنبه‌ها از 8 تا 1 بعد از ظهر و تله‌اسکی همه روزه از 7 صبح تا 4 عصر

امکانات: 4 پیست اسکی، هتل، کلبه، تله‌کابین، تله‌اسکی، زمین تنیس، سورتمه، اسنومبیل، مدرسه اسکی، اجاره لوازم اسکی، کافه، رستوران

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پیست اسکی دیزین؛ اولین پیست اسکی بین المللی تهران

پیست اسکی دیزین
دیزین از معدود پیست‌های اسکی 4 فصل در تهران است. – عکاس:هومن باقرپور نجف‌آباد

پیست اسکی دیزین نخستین پیست اسکی در تهران است که استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات بین المللی اسکی را دریافت کرده است. البته چند سالی است که به دلیل تفکیک استان تهران و ایجاد استان جدید البرز، پیست اسکی تهران در استان البرز قرار گرفته و در حقیقت از پیست‌های اسکی اطراف تهران محسوب می‌شود.

پیست اسکی دیزین 80 کیلومتر تا شهر کرج و 123 کیلومتر تا تهران فاصله دارد و از 3 مسیر می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید:

  • جاده چالوس و خروجی دیزین
  • آزادراه تهران شمال
  • جاده لشکرک و مسیر شمشک به دیزین

دیزین از معدود پیست‌های اسکی 4 فصل در تهران است که در تمامی فصول سال فعالیت می‌کند و در فصول گرم می‌توانید از پیست اسکی روی چمن آن استفاده کنید. به همین دلیل اگر به دنبال پیست اسکی تهران در تابستان می‌گردید، می‌توانید سری به دیزین بزنید. البته احتمال تعطیلی این پیست در فصول پربارش هم وجود دارد؛ چون در این زمان احتمال سقوط بهمن زیاد می‌شود.

یکی از جذابیت‌های پیست اسکی دیزین، نمای زیبای کوه دماوند است که هنگام اسکی می‌توانید آن را تماشا کنید. دیزین 24 پیست اسکی مختلف دارد که پیست‌های اسکی اسنوپارک و یو به حرفه‌ای ترها اختصاص دارد. از آنجایی که نخستین تله سیژ آن در سال 1348 نصب شده، دیزین از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی در تهران هم محسوب می‌شود. همچنین این مجموعه 2 مدرسه اسکی هم دارد.

آدرس پیست اسکی دیزین تهران: کرج، جاده چالوس، کیلومتر ۹۰، منطقه گاجره

تلفن تماس: 02635215041

ساعات کاری: هر روزه از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر

امکانات: 24 پیست اسکی، 4 تله‌کابین، 2 تله سیژ، 9 تله‌اسکی بشقابی، هتل، شله (کلبه محلی)، دوچرخه سواری کوهستانی، کایت سواری، باشگاه تیراندازی، زمین تنیس، خدمات اورژانس، کافه، رستوران

پیست اسکی شمشک؛ همسایه برفی میگون و فشم

پیست اسکی شمشک
فاصله پیست شمشک تا شهر تهران 60 کیلومتر است. – عکاس: محمدرضا خاتمی

پیست اسکی شمشک فاصله زیادی تا پیست اسکی دیزین و دربندسر ندارد؛ اما در استان تهران قرار گرفته و به همین دلیل از پیست های اسکی تهران محسوب می‌شود. این پیست در سال 1337 افتتاح شده و در فهرست قدیمی‌ترین پیست های اسکی تهران هم قرار می‌گیرد. فاصله پیست شمشک تا شهر تهران 60 کیلومتر است و بهترین مسیر دسترسی به آن از جاده لشکرک به فشم می‌گذرد.

پیست شمشک یکی از پیست‌های بین المللی اسکی هم هست و اگر پیگیر اخبار ورزشی باشید، احتمالاً نام آن زیاد به گوشتان خورده است. شمشک 4 پیست اسکی دارد که یکی از آن‌ها عنوان نخستین پیست اسکی شبانه تهران را به خود اختصاص داده است. البته چند سالی است که این پیست فعالیت نمی‌کند. از 3 پیست باقیمانده، 2 پیست متعلق به حرفه‌ای‌ها و دیگری متعلق به افراد مبتدی است.

امکانات پیست اسکی شمشک مثل بهترین پیست های اسکی تهران یعنی توچال و دیزین نیست. به عنوان مثال این مجموعه تنها یک پارکینگ اختصاصی کوچک دارد و در زمان شلوغی، باید خودروی خود را کنار جاده پارک کنید. البته این پیست مزایایی هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نزدیک بودن به شهر شمشک و تنوع اقامتگاه‌های نزدیک آن اشاره کرد. همچنین خود پیست اسکی هم 2 هتل با نام‌های هتل شمشک (با قدمت 90 سال) و هتل بوتیک دارد.

برای دسترسی بهتر به پیست شمشک و اجاره اقامتگاه در نزدیک آن، به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران مراجعه کنید.

آدرس پیست اسکی شمشک تهران: تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان-فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک

تلفن تماس:  02126527445-7

ساعات کاری: هر روزه از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر

امکانات: 4 پیست اسکی، تله سیژ، تله‌اسکی بشقابی، هتل، شله (کلبه محلی)، کافه، رستوران

اجاره اقامتگاه در شمشک با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پیست اسکی دربندسر؛ تنها پیست اسکی دهه شصتی!

پیست اسکی دربندسر
این مجموعه هتل اختصاصی ندارد. – عکاس: سیاوش کرهرودی

پیست اسکی دربندسر از فاصله کمی تا پیست اسکی شمشک و دیزین دارد و از معدود پیست های اسکی تهران است که قدمت آن به دوران بعد از انقلاب برمی‌گردد. برای رسیدن به پیست اسکی دربندسر، باید در جاده لشکرک کمی پیش روی کنید و بعد از شمشک خروجی آن را پیدا می‌کنید.

امکانات پیست اسکی دربندسر در مقایسه با پیست همسایه یعنی شمشک بیشتر است؛ چون یک خط تله‌کابین برای دسترسی به پیست اسکی حرفه‌ای‌ها و 2 مدرسه اسکی مخصوص خانم‌ها و آقایان دارد. همچنین در این مجموعه وسایل اسکی هم اجاره داده می‌شود و مسیر مبتدیان از حرفه‌ای‌ها جدا شده است تا آن‌هایی که سرعت بالایی دارند با اسکی‌بازان تازه‌کار برخورد نکنند. دربندسر پیست اسکی مخصوص شب هم دارد که فقط حرفه‌ای‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این مجموعه هتل اختصاصی ندارد و برای دسترسی بهتر به آن، باید هتل‌های پیست شمشک یا اقامتگاه‌های داخل خود شهر شمشک را رزرو کنید.

آدرس پیست اسکی دربندسر تهران: تهران، اتوبان بابایی، به سمت لواسان، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر

تلفن تماس:  02126525175

ساعات کاری: هر روزه از 8:30 صبح تا 3:30 بعد از ظهر برای پیست‌های روز و از 3 عصر تا 8 شب برای پیست‌های شبانه

امکانات: 4 پیست اسکی، تله سیژ، تله‌کابین، تله‌اسکی بشقابی، کافه، رستوران

پیست اسکی آبعلی؛ قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران

پیست اسکی آبعلی تهران
این پیست در نزدیکی شهر رودهن و دماوند واقع شده است. – عکاس: نیما اصغری

با متر و معیارهای الان قرار دادن پیست اسکی آبعلی در فهرست پیست های اسکی تهران کمی دشوار است؛ چون این پیست در نزدیکی شهر رودهن و دماوند واقع شده و 75 کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد. این پیست اسکی یکی از مراکز تفریحات زمستانه اهالی شرق تهران هم هست و بسیاری از آن برای تیوپ سواری و هیجانات برفی دیگر استفاده می‌کنند.

پیست اسکی آبعلی در ابتدای جاده هراز قرار دارد و برای دسترسی به آن باید خودتان را ابتدا به رودهن برسانید و از آنجا وارد جاده هراز و خروجی پیست شوید.

وضعیت امکانات این پیست در مقایسه با سایر پیست های اسکی تهران مثل شمشک، دیزین و دربندسر بهتر است، چون 33 تله‌اسکی و مدرسه آموزش اسکی دارد و ظرفیت پارکینگ آن با تعداد مراجعه‌کنندگان متناسب است. از معایب این پیست می‌توان به کیفیت پایین هتل این مجموعه و محدود بودن بازه زمانی استفاده از آن اشاره کرد.

آدرس پیست اسکی آبعلی تهران: جاده هراز، رودهن، بین آبعلی و امامزاده هاشم

تلفن تماس:  02176532743

ساعات کاری: هر روزه از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر

امکانات: 5 پیست اسکی، تله سیژ، تله‌کابین، تله‌اسکی بشقابی، کافه، رستوران، مدرسه اسکی، اجاره لوازم اسکی، باشگاه تنیس، سوارکاری و کایت سواری، اورژانس

اجاره ویلا رودهن با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پیست اسکی خور؛ کوچک‌ترین پیست اسکی تهران

پیست اسکی خور
این پیست در نزدیکی سد کرج قرار دارد. – عکاس: محمدمهدی کریما

پیست اسکی خور در حقیقت یکی از پیست‌های اسکی کرج است که فاصله کمی تا سد امیرکبیر (کرج) دارد. خور 2 مسیر اسکی بیشتر ندارد؛ اما با توجه به وسعت کم، تنوع امکانات آن قابل توجه است.

برای دسترسی به پیست اسکی خور مسیر درازتری را در مقایسه با سایر پیست های اسکی تهران در پیش دارید. برای اسکی کردن در این پیست و تجربه تفریحات زمستانه در آن، باید وارد جاده چالوس شوید و در کیلومتر 15 و قبل از سد امیرکبیر خروجی خوزنکلا را بپیچید. کمی جلوتر تابلوی پیست اسکی خور را می‌بینید که شما را راهنمایی می‌کند. از ابتدای خروجی خوزنکلا تا پیست اسکی خور، حدود 15 کیلومتر مسیر کوهستانی پیش روی شما است.

پیست خور به دلیل قرار داشتن در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در فصل تابستان هم میزبان گردشگران متعدد است.

آدرس پیست اسکی خور تهران: استان البرز، نرسیده به سد امیرکبیر (سد کرج)، روستای خور

تلفن تماس:  02635364282

ساعات کاری: هر روزه از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر

امکانات: 2 پیست اسکی، تله سیژ، تله‌کابین، تله‌اسکی بشقابی، کافه، رستوران، اسنوموبیل، پیست تیوپ سواری، مدرسه اسکی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاهای دیدنی تهران، کلیک کنید.

نکاتی که باید پیس از رفتن به پیست های اسکی تهران بدانید

نکات سفر به پیست های اسکی تهران
پیش از رفتن به پیست وسایل اسکی را تهیه یا اجاره کنید. – عکاس: نیما نوشیروانی
  • پیش از رفتن؛ حتماً وضعیت آب‌وهوا و باز یا بسته بودن پیست موردنظر را چک کنید.
  • برای دسترسی به پیست‌های خارج شهر تهران حتماً با خودروی مجهز به زنجیرچرخ سفر کنید.
  • اگر در اسکی حرفه‌ای نیستید، وارد پیست مخصوص افراد مبتدی شوید تا آسیب نبینید.
  • پیش از رفتن به پیست وسایل اسکی را تهیه یا اجاره کنید.
  • در زمان‌های شلوغی از تیوپ سواری خودداری کنید تا آسیب نبینید.
  • هزینه خوردوخوراک و اقامت در این پیست‌ها نسبت به داخل شهر بیشتر است.
  • داشتن لباس مناسب (شامل شلوار و عینک مخصوص) برای اسکی کردن الزامی است.

سخن آخر

در این مقاله 6 مورد از بهترین پیست های اسکی تهران را معرفی کردیم. به جز پیست توچال، بیشتر این پیست‌ها در خارج و اطراف شهر تهران قرار دارند و دسترسی به آن‌ها با وسایل حمل و نقل عمومی کمی دشوار است. همچنین در فصل زمستان نیز باید تجهیزاتی مثل زنجیرچرخ داشته باشید تا با خیال راحت به این پیست‌ها برسید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیک پیست های اسکی تهران هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد پیست های اسکی تهران

بهترین پیست های اسکی تهران کدامند؟

پیست توچال، دیزین، شمشک، دربندسر، آبعلی

پیست اسکی توچال کجاست؟

تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه هفت تله‌کابین

قیمت پیست اسکی تهران چقدر است؟

هزینه استفاده از پیست های اسکی تهران چیزی حدود 300 هزار تومان است.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *