شهرهاجنگل‌هارامسر

زیباترین جنگل های ایران که در پاییز نباید از دست بدهید!

چشمانتان را ببندید و به بهترین تصویر و خاطره‌ای که از یکی از سفرهایتان دارید، فکر کنید. برای من که جنگل های ایران با درختان رنگارنگ پاییزی و غرق در مه جلوی چشمانم ظاهر می‌شود. جنگلی انبوه با طبیعتی زیبا که مانند یک تابلوی نقاشی، برگ‌ریزان پاییز را به رخ می‌کشد. شاید نتوانم به طور کامل از حس قدم زدنم در میان درختان سربه‌فلک کشیده آن هم زمانی که صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی از زیر کفشم هنوز هم در گوشم می‌پیچد، برایتان چیزی بگویم اما می‌توانم شما را به تجربه این حس زیبا دعوت کنم.

در سراسر ایران جنگل‌های متنوع و زیبایی وجود دارند. جنگل‌هایی که میزبان تنوع گسترده‌ای از گیاهان و جانوران هستند و با داشتن طبیعتی بکر و رویایی برای لحظه‌ای هم که شده، ما را از زندگی پرسروصدای شهری دور می‌کنند. حالا تصور کنید این جنگل‌ها را در خنکای فصل پاییز، فصلی که شکل و شمایل رنگارنگی به طبیعت می‌بخشد و هوا به اندازه تابستان گرم و شرجی نیست، تماشا کنید. وسوسه انگیز نیست!

پس اگر در پاییز، سودای بستن چمدان‌ها و راهی‌ شدن به سمت جنگل های ایران در سرتان وجود دارد، با اتاقک همراه شوید تا با هم بهترین و زیباترین جنگل های ایران را کشف کنیم.

جنگل دالخانی؛ رامسر

جنگل دالخانی
جنگل غرق در مه دالخانی – عکاس: Ahmad Baluchi

در 30 کیلومتری رامسر در استان مازندران جنگل زیبا و بکر دالخانی انتظار شما را می‌کشد. این جنگل در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و جزء بکرترین جنگل های ایران و مازندران به شمار می‌رود. جنگل پر دارو درختان دالخانی با دریایی از مه که همه جای آن را پوشانده شما را در فصل زیبای پاییز به آرامش، سکوت و یک طبیعت‌گردی همه چیز تمام دعوت می‌کند. از میان این جنگل هم یک جاده آسفالته می‌گذرد که به دالان بهشت معروف است.

می‌توانید به دل این جاده بزنید و از میان درختان رنگارنگ و سربه‌فلک کشیده‌ای که از دو طرف جاده همدیگر را در آغوش کشیده‌اند تا راه ادامه دارد، بروید. یا اینکه وسط راه کنار بزنید و یک چای تازه‌دم هیزمی بنوشید و در جنگل زیبا و غرق در مه دالخانی جنگل‌نوردی کنید و آنقدر از تپه‌های سرسبز عبور کنید تا خود را در اعماق جنگلی زیبا و بکر پیدا کنید. علاوه‌بر آن می‌توانید در مسیر جنگل دالخانی از فروشنده‌های محلی بین راه انواع محصولات محلی خوشمزه مثل عسل، میوه محلی یا سوغاتی نیز تهیه کنید.

آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، رامسر، ۷ کیلومتر بعد از خروجی آسفالته جاده رامسر به تنکابن، جاده هریس به سمت دالخانی

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جنگل‌های هیرکانی شمال

جنگل‌های هیرکانی شمال
جنگل‌های هیرکانی در جنوب دریای خزر، بین ایران و آذربایجان قرار گرفته‌ و متعلق به دورانی کهن هستند – عکاس: MeHRan Ho

جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌هایی وسیع در شمال کشور هستند که از زمان‌های بسیار دور به یادگار مانده‌اند. وقتی می‌گوییم زمان دور منظورمان چند صد سال پیش نیست، صحبت از میلیون‌ها سال پیش است. این جنگل‌ها با درختانی متنوع و پهن برگ در حاشیه دریای خزر و کوه‌های البرز جاخوش کرده‌اند و 4 استان ایران ازجمله گیلان، مازندران، سمنان و گلستان در ناحیه شمال به لطف وجودشان زیبا و تماشایی شده‌اند.

جنگل هیرکانی زیستگاه ۵۸ گونه پرنده و پستاندار است و یوزپلنگ معروف ایرانی هم در این جنگل‌‌ها زندگی می‌کند. علاوه بر آن بیش از ۳ هزار گونه گیاهی و درختان متنوع ازجمله بلوط، راش، ممرز، انجیلی و افرا و غیره هم در این جنگل‌ها وجود دارند. این تنوع باعث شده پاییز این جنگل قابل مقایسه با جنگل‌های دیگر نباشد. دیدن این جنگل‌ در پاییز دنیایی دیگر است و زیبایی‌هایش شما را جادو خواهد کرد.

ارزش جنگل های ایران آن هم جنگل‌های هیرکانی به قدری زیاد است که ثبت جهانی شده‌اند و هرساله گردشگران، طبیعت دوستان و عکاسان زیادی به این مناطق می‌روند تا هم از زیبایی آن استفاده کنند و هم چندتایی عکس برای یادگاری یا فضای مجازی بگیرند. پس اگر از عاشقان فصل پاییز هستید اصلا نباید زیبایی‌های این جنگل را از دست بدهید.

آدرس جنگل هیرکانی: سراسر نواحی جنوبی دریای خزر

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جنگل ابر سمنان؛ اقیانوس ابرها

جنگل ابر سمنان
درختان رنگارنگ جنگل ابر در پاییز – عکاس: Sayo

جنگل ابر از زیباترین و قدیمی‌ترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی است که در شاهرود استان سمنان قرار گرفته است. حتما با خودتان فکر می‌کنید که سمنان یکی از استان‌های گرم و‌ کویری ایران است و محال است در دل خودش جنگلی پر از درخت داشته باشد اما اگر با طبیعت این استان آشنایی داشته باشید، می‌دانید که یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین جنگل های ایران یعنی جنگل ابر، در این منطقه قرار دارد. جنگلی که باید از نزدیک شاهد چشم‌اندازهای زیبای آن باشید چرا که جنگل ابر از تمام توصیف‌هایی که درباره آن شنیده‌اید، شگفت‌انگیزتر است.

در جنگل ابر داروهای گیاهی و گونه‌های جانوری متنوعی یافت می‌شوند. اورس، شیردار، راش، توسکا، بلوط و ممرز افرا هم از جمله درختان مشهور جنگل ابر هستند. سفر به جنگل ابر و تماشای درختان میلیون ساله این جنگل مخصوصا در پاییز که به طیفی از رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز پاییزی تبدیل می‌شوند، بدون شک به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهایتان به سمنان تبدیل خواهد شد.

جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود و در نزدیکی روستایی به نام ابر، قرار گرفته است. از روستای ابر تا جنگل را قدم بزنید و با گذر از دشت‌های زیبا و روخانه‌های کوچک و کم آب در نهایت به جنگل انبوه ابر خواهید رسید. وقتی‌که به عمق جنگل ابر می‌رسید، صدای پرندگان، صدای غالب است و بوی خوش آویشن به مشامتان خواهد رسید.

آدرس جنگل ابر: 35 کیلومتری شمال شرق سمنان، 45 کیلومتری شاهرود، سرچشمه، جاده آزادشهر، روستای ابر

جنگل ناهارخوران؛ گلستان

جنگل ناهارخوران
جنگل ناهارخوران امکانات متعددی ازقبیل زمین بازی، چرخ‌وفلک، آبشار مصنوعی و آلاچیق دارد – عکاس: Farhad Yahyaee

جنگل ناهارخوران یکی دیگر از جنگل های ایران است که برای سفر پاییزی پیش روی شما قرار دارد. این جنگل وسیع در کنج استان گلستان و در جنوب گرگان جاخوش کرده و به یکی از نمادهای این استان تبدیل شده است. هرچند که جاهای دیدنی گرگان زیاد است و رفتن به بیشتر مناطق گردشگری این شهر در بهار توصیه می‌شود. اما حساب جنگل ناهارخوران از بقیه جاهای این شهر جداست و در هر فصل و هر زمانی می‌توانید شاهد زیبایی‌های دیدنی و بی‌اغراق این جنگل باشید.

اجازه دهید جنگل ناهارخوران را اینگونه برایتان توصیف کنیم؛ جنگلی انبوه از درختان را در نظر بگیرید که از لابه‌لایشان رودی زیبا و پرخروش به نام زیارت می‌گذرد. زیبا نیست!

جنگل ناهارخوران 170 کیلومتر مساحت دارد و قدمت آن به ۴۰ میلیون سال پیش و به دوران دایناسورها برمی‌گردد. شاید اسم این جنگل برایتان جالب باشد که چرا به آن ناهارخوران می‌گویند؟ دلیلش این است که در گذشته این جنگل در راه بازگشت زائران از مشهد و مکه قرار داشته و محلی برای توقف، استراحت و صرف ناهار بوده است به همین دلیل به آن ناهارخوران می‌گویند.

این جنگل زیستگاه گونه‌های جانوری متنوع و منبع عظیمی از درختان بلوط، نمدار، گیلاس، ممرز، ازگیل، خرمندی، تمشک و درختان جنگلی دیگر است که در پاییز با تغییر رنگ برگ‌ها به یک تابلوی رنگارنگ از زیبایی‌های طبیعت تبدیل می‌شوند. اگر از آن دسته مسافرانی هستید که دلتان برای رفتن به جنگل در پاییز طلایی پر می‌کشد، حتما فکر سفری به ناهارخوران در این فصل هم باشید.

آدرس جنگل ناهار خوران: استان گلستان، گرگان، بلوار نهارخوران

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جنگل‌های ارسباران؛ استان آذربایجان شرقی

جنگل‌های ارسباران
نمایی زیبا از جنگل‌های ارسباران؛ از زیباترین و معروف‌ترین جنگل های ایران – عکاس: Morteza Barjasteh

ارسباران از معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شمال غرب و جزء زیباترین جنگل های ایران است که با ۱۳۰ هزار هکتار وسعت در کناره جنوبی رود ارس واقع شده است. اگر به این منطقه سفر نکرده باشید هم حتما نام این جنگل را شنیده‌اید. این جنگل جایی است که در آن می‌توانید انواع گونه‌های جانوری، درختان جنگلی و وحشی، کوه‌های مرتفع و چشمه‌ها و رودهای کوچک آب سرد را بیابید. جنگل‌های ارسباران بسیار وسیع هستند و نمی‌توان آن را متعلق به یک شهر دانست. این جنگل‌ها‌ بیشتر از ۸۰ هزار متر از بخش غربی کشور را تحت پوشش قرار داده‌اند و وجه اشتراکی بین شهرستان‌های ورزقان، کلیبر و اهر به شمار می‌روند.

 جنگل‌های ارسباران یک شگفتی ویژه برای طبیعت‌گردان و عکاسان است و درختان متنوعی ازجمله بلوط، سماق، گردو، سرخدار و غیره دارد که در فصل پاییز از تماشای رنگ‌های آتشین آن‌ها سیر نخواهید شد. برای رفتن به جنگل‌های ارسباران می‌توانید به استان اردبیل یا شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی بروید و از آن‌جا راهی اهر یا کلیبر شوید.

وقتی به جنگل‌های ارسباران رسیدید، قدم بزنید، عکس‌های یادگاری بگیرید و شاهد پادشاهی درختان در یکی از زیباترین جنگل های ایران با رنگ‌های زیبای پاییزیشان باشید.

آدرس جنگل‌های ارسباران: استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

برای اجاره سوئیت در تبریز می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید.

سخن آخر

سفر به جنگل های ایران در هر فصلی زیباست. اما حساب سفرهای پاییزی و تماشای درختان رنگارنگ و شگفت‌انگیز این جنگل‌ها از بقیه فصل‌ها جداست. خیلی‌ها فصل پاییز را فصل غم‌انگیز یا فصل عشق و عاشقی می‌دانند، اما همه این توصیف‌ها به کنار، چیزی که پاییز را پادشاه تمامی فصل‌ها کرده، زیبایی‌های بی حدواندازه آن است. قدم زدن در جنگل های ایران در خنکای پاییز همراه با نور خورشید که از لابه‌لای شاخه‌های درختان سرسختانه خود را به زمین می‌رساند و گوش دادن به آواز پرندگان روی درختان، تجربه سفری ساده اما دلنشین را در خاطراتتان حک خواهد کرد.

البته هوای سرد و لباس گرم را در این فصل فراموش نکنید. برای داشتن خاطراتی به‌یادماندنی و سفری بهتر به هر یک از جنگل‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌توانید به اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک اقدام کنید. یادمان نرود جنگل و طبیعت مال ماست. پس به خاطر خودمان هم که شده در حفظ جنگل های ایران تلاش کنیم و در طبیعت‌گردی و گشت‌وگذارهایمان مراقب باشیم.

4/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *