شهرها

لاهیجان کجاست | عروس سبز گیلان

شهر زیبای لاهیجان در شرق استان گیلان قرار گرفته است و به دلیل زیبایی منحصربه‌فردی که دارد، میان گردشگران و مسافران محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

لاهیجان علاوه بر مناظر و جاذبه‌هایی بسیار زیبا، خصوصیات و ویژگی‌های دیگری هم دارد که باعث شده گردشگران شیفته و دلباخته این شهر شوند. در این مقاله می‌خواهیم این منطقه دلربا را به‌طور کامل معرفی کنیم.

لاهیجان کجاست؟

نیمکتی چوبی و قدمی در کنا یک دریاچه وسط محیطی سرسبز
این شهر زیبا در شرق استان گیلان قرار دارد.

این شهر در قسمت شرقی استان گیلان قرار دارد و از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب به آستانه‌اشرفیه محدود می‌شود؛ مساحت آن نزدیک به 1500 مترمربع است و در آخرین سرشماری که انجام شده، نزدیک به 160 هزار نفر جمعیت دارد. این دیار تپه‌های سرسبز زیادی دارد که مزارع چای هستند؛ به همین خاطر به این شهر، لقب شهر چای را دادند.

تاریخچه

در زبان پهلوی از قسمت اول نام این شهر، یعنی «لاهی»، به معنای ابریشم یادشده و کلمه جان هم پسوند مکان است؛ درنتیجه به این منطقه، شهر ابریشم نیز می‌گویند که ریشه در معنای آن دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم

مردم این منطقه گویش مخصوص خود را دارند و اغلب به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. با توجه به فرهنگ بومی این منطقه، اهالی اینجا در برگزاری مراسم‌ مختلف، رسوم متفاوتی دارند.

  • بار دادن در عروسی: در این رسم، خانواده داماد وسایل موردنیاز عروس را به همراه شیرینی تزیین می‌کنند و در سینی بزرگی قرار می‌دهند، سپس با آینه و شمعدان به خانه عروس می‌برند.
  • یاور دهی: در این رسم موقع فصل کشاورزی، عروس به خانواده داماد و داماد به خانواده عروس در انجام کارهای کشاورزی کمک می‌کند.

روستاهای لاهیجان

این شهر، حدود 181 روستا دارد که معروف‌ترین و زیباترین آن‌ها عبارت‌اند از: روستای پاشاکی، چی چی نی کوتی، لیالمان، کوهبنه، شیخانبر، سرچشمه، سوستان، زمیدان، سوخته کوه، سیاه رودبار و سادات‌محله.

اقتصاد شهر لاهیجان

از سال 1278 که محمد میرزای چای‌کار، کشت چای را در این منطقه رونق داد، این شهر به یکی از شهرهای اقتصادی ایران تبدیل شد. علاوه بر کشت چای مرغوب، مردم شهر به تولید صنایع‌دستی و بافندگی هم مشغول هستند. همچنین به‌مرورزمان و با استقبال مسافران و گردشگران، صنعت گردشگری هم در این شهر رواج پیدا کرد.

آب و هوای لاهیجان

این شهر در ارتفاع 94 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر دارای آب و هوایی مرطوب است. گاهی اوقات درجه رطوبت به ۸۰ درصد هم می‌رسد که کمی کلافه کننده است.

به طور کلی می‌توان گفت هوای این شهر زیبا در اوایل بهار خنک، از خرداد تا شهریور گرم و شرجی، در تابستان مطبوع و در زمستان تا حدودی سرد است.

بهترین زمان سفر به شهر لاهیجان

در تمام اوقات سال گردشگران در این شهر حضور دارند؛ اما معمولاً در فصل بهار، به دلیل تعطیلات نوروزی و آب‌وهوای معتدل، تعداد مسافران بیشتر می‌شود. در اواخر فصل تابستان و با کاهش رطوبت هوا، این شهر میزبان ملاقات‌کنندگان زیادی است.

بعد از بهار، فصل پاییز دومین فصل شلوغ سفر به این شهر است؛ فصلی که می‌توان در آن از تماشای جلوه زیبا و هزار رنگ طبیعت لذت برد. از سوی دیگر، کسانی که عاشق روزهای ابری یا برفی هستند یا دلشان خلوتی شهر را می‌خواهد، در سه ماه آخر سال راهی این منطقه می‌شوند. با خواندن جملات قبل به این نتیجه می‌رسیم بهترین زمان سفر به شهر چای و ابریشم، بهار و پاییز است.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی لاهیجان

در این منطقه سه عامل طبیعت، بارندگی و دریا، دست‌به‌دست هم دادند تا مناظر عالی و بی‌بدیل خلق کنند. علاوه بر این، جاذبه‌های تاریخی این شهر هم کم نیست. در ادامه معروف‌ترین دیدنی‌های شهر ابریشم را معرفی می‌کنیم.

پل خشتی

پل خشتی یا پل پردسر، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های این شهر است. این پل، دو دهانه اصلی دارد و در شمال غرب شهر و در نزدیکی طبقه حاجی دان قرار دارد. قدمت پل به دوران کیاییان می‌رسد و ویژگی بارز آن، آجرهای قرمزرنگش است.

بقعه میر شمس‌الدین

بقعه میر شمس‌الدین، یکی دیگر از بناهای تاریخی این منطقه است که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد. این بقعه در خیابان شهدا واقع‌شده و معماری بی‌نظیر آن باعث شده است که با گذشت زمان، بتواند بافت قدیمی و آجری خود را حفظ کند. میر شمس‌الدین از فرزندان امام کاظم است و به همین دلیل، این مکان ازنظر معنوی و مذهبی حائز اهمیت است.

مسجد جامع

مسجدی با طراحی نمایی سنتی و اسلامی به نام مسجد جامع لاهیجان
قدمت مسجد جامع به دوران کیاییان می‌رسد.

مسجد جامع شهر، یکی دیگر از بناهای تاریخی منطقه است که قدمت آن را به قرن چهارم و دوره کیانیان نسبت داده‌اند. پژوهشگران تاریخی، این پیشینه را با مطالعه اجزای این مسجد مانند ایوان، سردر و مناره به دست آوردند.

بام سبز

اتاقک های تله کابین که از داخل آن ها نمایی از طبیعت و ساختمان ها شهر پیداست
بام سبز لاهیجان، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است.

برسیم به بام سبز شهر که در میان جاذبه‌های این دیار، جایگاهی خاص دارد. این بام در بالای شیطان کوه قرارگرفته و یک مکان تفریحی هم به حساب می‌آید؛ دلیلش هم وجود شهربازی، آلاچیق‌های مختلف و تله‌کابین احرار است.

شیطان کوه

کوهی پوشیده از درختان در کنار دریاچه ای مصنوعی
نمایی زیبا از شیطان کوه

اگر قصد سفر به شهر ابریشم را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً از شیطان کوه دیدن کنید؛ زیرا قطعاً رفتن بر فراز این کوه زیبا و تماشای استخر معروف شهر، ساعات خوب و خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

منطقه شیخانبر

منطقه ای سر سبز با کوه هایی پوشیده شده از درختان و خانه هایی با سقف های شیروانی
با سفر به این روستا، خودتان را به خاطراتی خوش مهمان کنید.

 روستای شیخانبر در ۳ کیلومتری جاده لاهیجان به لنگرود قرار گرفته و به دست کوه‌های سرسبز و پر از درخت احاطه شده است. آب‌وهوا و پوشش گیاهی این روستا، بسیار زیبا و لذت‌بخش است. اگر تابه‌حال از این منطقه دیدن نکرده‌اید، حتماً از آن بازدید کنید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی لاهیجان را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی لاهیجان

چند شیشه ترشی مختلف و زیتون
یکی از شاخص‌ترین سوغات این منطقه، بعد از چای، انواع ترشی است.

همان‌طور که گفتیم این شهر لقب شهر چای را دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که معروف‌ترین سوغاتی آن هم چای باشد.

 یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه، کوکی است؛ کوکی‌ها حاوی گردو هستند و طعم و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

سایر سوغات خوراکی و صنایع دستی معروف شهر عبارت‌اند از:

• برنج
• چای لاهیجان
• کلوچه
• ماهی
• نان محلی
• زیتون
• انواع مربا‌های بهارنارنج، تمشک، شقاقل، بالنگ
• انواع ترشی‌ها در بسته‌بندی‌های بسیار زیبا و شیک
• انواع رب‌ها برای تمام ذائقه‌ها
• حصیربافی و بامبوبافی
• سفالگری و سرامیک‌سازی
• محصولات چوبی

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات لاهیجان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی لاهیجان

یک ظرف مرغ آلو و یک دیس پلو با ته دیگ طلایی؛ یک کاسه ترشی مخلوط، سبزی خوردن و زیتون پرورده
میرزاقاسمی، مرغ و آلو‌، شش‌انداز گیلکی و خورشت سبزی فسنجان، از محبوب‌ترین غذاهای این شهر هستند.

حتماً شما نیز در مورد غذاهای خوشمزه شمالی‌ها حرف‌های زیادی شنیده‌‌اید؛ غذاهایی که سفر به شمال، بدون امتحان کردن آن‌ها تکمیل نمی‌شود. میرزاقاسمی، مرغ و آلو‌، شش‌انداز گیلکی و خورشت سبزی فسنجان، از محبوب‌ترین غذاهای این شهر هستند.

رستوران ‌های لاهیجان

رستورانی با دیوار های آجری و ستون چوبی به نام رستوران مهتاب
آشنایی با رستوران‌ های شهر چای و ابریشم

رستوران شاندیز

رستوران باصفای شاندیز در ابتدای حاجی‌آباد است که در منوی آن غذاهای محلی و سنتی وجود دارد؛ به همین خاطر، برای کسانی که می‌خواهند غذاهای بومی را امتحان کنند، گزینه جذابی است.

آدرس رستوران شاندیز: گیلان، لاهیجان، بلوار انصاری، نرسیده به میدان انتظام

رستوران زیبا

 این رستوران در بلوار امام رضا و روبروی استخر واقع شده است؛ فضای آن سنتی است و می‌توانید از منوی آن، انواع غذاهای محلی و سنتی را سفارش دهید.

آدرس رستوران زیبا: گیلان، لاهیجان، بلوار امام رضا، نرسیده به میدان خزر، روبروی استخر لاهیجان

رستوران خانه کنتاکی پلاس

خانه کنتاکی پلاس، روبری استخر معروف شهر قرار دارد. این مکان مناسب کسانی است که عاشق غذاهای فست فود مثل مرغ سوخاری، پیتزا، برگر و … هستند.

آدرس خانه کنتاکی پلاس: گیلان، لاهیجان، بلوار امام رضا، بعد از خیابان گلستان هفتم

برای آشنایی بیشتر، مقاله رستوران های لاهیجان را بخوانید.

مراکز خرید لاهیجان

بساط فروش انواع سبزی و سیر و سرکه و... در بازار روز ، زنان و مردانی که در حال خرید و فروش هستند
تصویری از بازار پرشور و سرزنده این شهر

بازار سنتی شهر، یکی از باصفاترین بازارهای گیلان است. معمولاً بیشتر گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، برای رفع نیازهای روزانه و خرید به این بازار می‌روند. در این بازار از سبزی محلی، تخم‌مرغ و لبنیات محلی گرفته تا ماهی، مرغ، زیتون، سیر و انواع مواد غذایی موجود است. این بازار در میدان چهار پادشاهان و در خیابان کاشف شرقی قرار دارد. سایر مراکز خرید شهر عبارت‌اند از:

  • مرکز خرید جزیره مجنون واقع در خیابان شهدا
  • پاساژ ولیعصر واقع در خیابان شهدا
  • مرکز خرید نادری واقع در بلوار امام رضا
  • مرکز خرید ابریشم واقع در خیابان شهدا، جنب بانک سرمایه
  • مجتمع تجاری و تفریحی پارادایس واقع در خیابان شهید کریمی

اقامت در لاهیجان

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سفر به هر شهری، برطرف کردن دغدغه اقامتگاه است. در سفر به شهر چای و ابریشم، دو راه برای اقامت دارید:

  • اگر اهل کمپینگ هستید، تجهیزاتتان کامل است و سابقه این مدل اقامت را دارید، در پارک‌های جنگلی و … اقامت کنید.
  • اگر با کودک و سالمند سفر کردید یا دلتان می‌خواهد حتماً در خانه‌ای ویلایی، شب را به صبح وصل کنید، اجاره ویلا و سوئیت لاهیجان، بهترین گزینه برای شماست.

راه های دسترسی به شهر لاهیجان

یک خیابان و مسیر تردد که در کنار آن آبشاری از کوه جاری شده و خودرو در حال حرکت
بررسی روش‌های دسترسی به این شهر

حالا که دیگر با این شهر به‌طور کامل آشنا شدیم، وقت آن رسیده است راه‌های رسیدن به آن را بررسی کنیم.

سفر با خودروی شخصی

اگر نقطه شروع سفر را تهران فرض کنیم، باید بگوییم فاصله تهران تا لاهیجان، 346 کیلومتر است. این مسافت در مدت‌زمان حدودی 4 ساعت و نیم طی می‌شود. بهترین مسیر هم این است که راهی اتوبان تهران-کرج شوید و بعد مسیرتان را تا قزوین و خروجی رشت ادامه دهید. بعد از گذشتن از منجیل و رودبار، شهر چای منتظر شماست.

سفر با اتوبوس

خیلی از افراد یا خودروی شخصی ندارند یا دلشان می‌خواهد به‌جای رانندگی، از تماشای مناظر جاده لذت ببرند. اگر شما هم از این دسته هستید، باید بگوییم می‌توانید با اتوبوس، راهی این شهر شوید. از پایانه‌های بیهقی و غرب، اتوبوس شرکت‌های مختلف، شما را به مهد چای و ابریشم ایران می‌رسانند.

سفر هوایی

اگر دنبال سریع‌ترین شکل سفر به این دیار می‌گردید، گزینه سفر هوایی را انتخاب کنید. نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر، فرودگاه رشت است. شما می‌توانید بعد از خرید بلیط به مقصد رشت، فاصله مرکز گیلان تا مقصد نهایی‌تان را، زمینی و با اتوبوس یا تاکسی طی کنید.

نکاتی که در سفر به لاهیجان باید بدانید

  • در زمان اوج سفر به این شهر، یعنی بهار و پاییز، اقامتگاهتان را از قبل رزرو کنید.
  • در نیمه دوم سال، قبل از سفر، از شرایط جوی باخبر شوید.
  • اگر قصد سفر با خودروی شخصی را دارید، از سلامت ماشین مطمئن شوید.
  • مدارک شخصی و داروهای ضروری را فراموش نکنید.
  • موقع بازدید از جاذبه‌های طبیعی، مراقب محیط‌زیست باشید.
  • در سفر به هر نقطه از ایران، به عقاید مردم محلی و شیوه زندگی آن‌ها، احترام بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله شهر لاهیجان را به‌طور کامل معرفی کردیم و هرآن چه را لازم بود درباره این نقطه دیدنی از کشور بدانید، گفتیم. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید و دغدغه اقامتگاه، سفرتان را به تأخیر انداخته است، نگران نباشید؛ راه‌حل پیش ماست. کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن اتاقک شوید، نام شهر مقصد و بازه حدودی سفرتان را مشخص کنید تا با فهرستی از انواع واحدهای اقامتی روبرو شوید.

سؤالات متداول

چطور به لاهیجان برویم؟

برای سفر به این شهر با خودروی شخصی باید راهی اتوبان تهران-کرج شوید تا بعد از قزوین، منجیل و رودبار به مقصد برسد. سفر با اتوبوس از پایانه بیهقی و غرب میسر است و برای سفر هوایی باید بلیط تهران – رشت را بخرید.

شهر لاهیجان کدام استان است؟

این شهر در شرق استان گیلان قرار دارد.

شهرهای اطراف لاهیجان کدامند؟

این شهر از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از غرب به آستانه‌اشرفیه و از شمال به دریای خزر محدود می‌شود.

ارتفاع لاهیجان از سطح دریا چقدر است؟

این شهر در ارتفاع 94 متری از سطح دریا قرار دارد.

3.8/5 - (58 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *