شهرها

همه‌چیز درباره آلانیا ترکیه | سفر به شهر رنگین‌کمان‌ها

اگر دوست دارید یک سفر خارجی به‌صرفه و بدون نیاز به ویزا داشته باشید که مقصد آن نزدیک باشد و طی آن بتوانید با فرهنگ ملل مختلف آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که به آلانیا سفر کنید. این شهر ساحلی زیبا فاصله چندانی تا کشورمان ندارد و سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما به آن سفر می‌کنند.

جمله مشهور «اینجا به جای همه‌جا» در مورد آلانیا به‌خوبی صدق می‌کند؛ چون این شهر همه‌چیز دارد. در این شهر هم آثار باستانی پیدا می‌شود، هم علاقه‌مندان به تفریحات آبی، لاکچری و آرامش‌بخش به هدف خود از سفر می‌رسند و هم علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی می‌توانند در کوه‌های اطراف آن غرق لذت شوند. علاوه بر این حدود 20 هزار نفر از جمعیت این شهر اهل کشورهای مختلف هستند و سفر به آن می‌تواند یک جهانگردی کوچک باشد.

در این مقاله قرار است هر آنچه باید در مورد سفر به آلانیا بدانید را در اختیارتان بگذاریم.

آلانیا کجاست؟

آلانیا کجاست
این شهر همسایه دریای مدیترانه است. – عکاس: Gerlof Hoogeveen

آلانیا شهری است ساحلی که در جنوب ترکیه قرار دارد و همسایه دریای مدیترانه است. این شهر از شمال به کوه‌های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از غرب به شهرهای ماناوگات و سیده و از شرق به شهر قاضی پاشا محدود می‌شود. فاصله این شهر تا یکی از مشهورترین شهرهای ساحلی و توریستی ترکیه یعنی آنتالیا حدود 135 کیلومتر است. این شهر حدود 300 هزار نفر جمعیت و یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی در ترکیه را دارد.

فاصله رشته‌کوه‌های توروس تا شهر آلانیا زیاد نیست و به همین دلیل آب تبخیر شده دریای مدیترانه در فصول گرم در ارتفاعات این شهر تبدیل به مه می‌شود و در بیشتر روزهای سال رنگین‌کمان‌های زیبایی را به وجود می‌آورد.

فاصله آلانیا تا استانبول چقدر است؟

فاصله این شهر تا استانبول حدود 800 کیلومتر است که می‌توان آن را با قطار، خودروی شخصی، اتوبوس یا کشتی طی کرد.

برای اقامت بی‌دردسر در آلانیا و دسترسی بهتر به جاهای دیدنی این شهر، وارد صفحه اقامت در الانیا: اجاره ویلا و سوئیت با قیمت ارزان شوید.

تاریخچه آلانیا

تاریخچه آلانیا
این شهر پیش از حکومت آتاتورک علائیه نام داشت. – عکاس: Lal Bechar

این شهر یکی از شهرهای باستانی ترکیه است که تا مدت‌ها بخشی از امپراتوری ایران و پس از آن روم بیزانسی بود. این شهر پیش از حکومت آتاتورک علائیه نام داشت و این نام را از سلطان علاءالدین کیقباد (سلطان سلجوقی) گرفته بود. پس از سفر آتاتورک به این شهر و به دلیل یک اشتباه تلگرافی، نام این شهر به آلانیا تغییر کرد. پیش از حکومت سلجوقیان هم این شهر کوراکسیون یا شهر نوک‌تیز نام داشت که به دلیل وجود یک شبه‌جزیره کوچک در جنوب، این نام را روی آن گذاشته بودند.

در طول تاریخ این شهر به دلیل منابع طبیعی غنی و موقعیت استراتژیک خود (نزدیکی به مصر و قبرس) همیشه اهمیت زیادی داشته است و در حال حاضر هم یکی از نمادهای گردشگری ترکیه محسوب می‌شود.

فرهنگ و آداب و رسوم

بیشتر مردم آلانیا مسلمان و ترک‌زبان هستند و پایبندی سفت و سختی به آداب و رسوم شهر و کشورشان دارند. یکی از مشهورترین رسوم این شهر، مربوط به تولد فرزند می‌شود. زمانی که قرار است فرزند جدیدی وارد خانه‌ای شود، در آن خانه جشن و پایکوبی برپا می‌شود و هر کسی می‌تواند وارد این خانه شود و از جشن لذت ببرد.

مردم این شهر هنوز به طب سنتی معتقد هستند و برای درمان بیماری‌ها از آن کمک می‌گیرند. همین موضوع هم تبدیل به جاذبه توریستی شده و بسیاری به خاطر درمان با طب سنتی به این شهر سفر می‌کنند.

البته در این شهر هرساله فستیوال‌های مدرنی مثل فستیوال بین‌المللی هنر و توریسم، جاز و اپرا و باله هم برگزار می‌شود.

اقتصاد

اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه توریسم می‌چرخد و بسیاری از مردم این شهر از طریق ارائه خدمات به توریست‌ها روزگار می‌گذرانند. در کنار این صنعت، اهالی این شهر از طریق کشت موز، لیمو، گوجه‌فرنگی، خیار، مرکبات و آووکادو هم کسب درآمد می‌کنند. موزهای آلانیا در کل ترکیه مشهور است و گفته می‌شود که باغ‌های کشت موز یکی از چیزهایی بود که آتاتورک را در سفر به شهر شگفت‌زده کرد.

صنعت مسکن هم یکی از صنایع پردرآمد در این شهر است و گفته می‌شود که حدود 30 درصد خانه‌های خریداری‌شده توسط اتباع خارجی در کل ترکیه، در آلانیا قرار دارد.

آب و هوای آلانیا

آب و هوای آلانیا
بارش باران در این شهر بیشتر در فصل زمستان رخ می‌دهد. – عکاس: Magdalena Arenhövel

این شهر آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدلی دارد که همین آب و هوا یکی از دلایل جذب توریست و خرید زمین توسط خارجی‌ها در آن محسوب می‌شود. در فصل تابستان آب و هوای این شهر کمی گرم و مرطوب می‌شود؛ اما با آب و هوای گرم و مرطوبی که در شهرهای شمالی ایران سراغ داریم متفاوت است و متوسط دمای این شهر در ماه اوت (اواسط تابستان) از 28 درجه بیشتر نمی‌شود.

بارش باران در این شهر بیشتر در فصل زمستان رخ می‌دهد و بارش برف نیز در همین فصل و فقط در ارتفاعات کوه‌های توروس اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان سفر به آلانیا

بهترین زمان سفر به آلانیا
بهترین زمان سفر به آلانیا ماه آوریل تا اکتبر (نیمه فروردین تا اواسط آبان) است. – عکاس: Oksana Borovko

بسیار از تور لیدرها و آن‌هایی که ید طولایی در سفر به این شهر دارند معتقدند که بهترین زمان سفر به آلانیا ماه آوریل تا اکتبر (نیمه فروردین تا اواسط آبان) است که شامل یک بازه زمانی 7 ماهه می‌شود. در این زمان آب و هوای این شهر تلاطم خاصی ندارد و معتدل است. کمتر شهری در ایران و حتی ترکیه را می‌توان پیدا کرد که بازه بهترین زمان سفر به آن تا این حد طولانی باشد.

حمل‌ونقل داخلی در آلانیا

اگر می‌خواهید هزینه سفر به آلانیا را کاهش دهید، توصیه ما این است که از سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس در این شهر باید «کنت کارت» تهیه کنید که مثل کارت مترو بی آر تی خودمان قابل شارژ است؛ ولی با داشتن آن می‌توانید هزینه کمتری نسبت به نرخ کرایه آزاد وسایل حمل‌ونقل عمومی پرداخت کنید. اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های این شهر از ساعت 6 صبح تا 12 شب کار می‌کنند.

اگر دوست دارید هنگام جابه‌جایی در این شهر حریم خصوصی و راحتی بیشتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم که سوار تاکسی‌های زردرنگ این شهر شوید.

جاهای دیدنی آلانیا

به عنوان یکی از قطب‌های توریستی ترکیه، تعداد جاهای دیدنی آلانیا کم نیست و بیشتر جاهای دیدنی آن شامل سواحل می‌شوند. در این بخش فقط به معرفی مشهورترین ساحل این شهر (کلئوپاترا) بسنده کردیم و بیشتر به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن پرداختیم:

ساحل کلئوپاترا

ساحل کلئوپاترا آنالیا
بهترین زمان آب‌تنی در این ساحل تابستان است. – عکاس: Saber Fareeq

ساحل کلئوپاترا یکی از بزرگ‌ترین سواحل این شهر است که در غرب آن قرار دارد و در آن می‌توانید هر نوع تفریحی که به دریا و آب مربوط می‌شود را پیدا کنید. این ساحل شن‌هایی طلایی دارد و در سرتاسر آن آلاچیق و صندلی‌های متعددی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان آب‌تنی در این ساحل تابستان است و پیشنهاد می‌کنیم که مثل 2 میلیون گردشگر دیگری که سالانه از این ساحل بازدید می‌کنند، شما هم حتماً در سفرتان از این ساحل بازدید کنید. ساحل داملاتاس و ساحل اینککوم هم از دیگر سواحل زیبای این شهر هستند که می‌توانید آن‌ها را هم در برنامه سفر خود بگنجانید.

قلعه آلانیا

قلعه آلانیا
این قلعه در ارتفاعات ساحلی ساخته شده است. – عکاس: Anton Shemetovec

این قلعه یکی از مشهورترین بناهای تاریخی آلانیا و یکی از نمادهای این شهر است که در شبه‌جزیره کوچک جنوب این شهر قرار دارد و قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. این قلعه در ارتفاعات ساحلی ساخته شده است و چشم‌انداز خوبی به دریای مدیترانه و شهر دارد. دسترسی به این قلعه از طریق تله‌کابین و جاده مخصوص آن امکان‌پذیر است که البته استفاده از تله‌کابین لذت بازدید از آن را دوچندان می‌کند. برج سرخ هم یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی این شهر است که در همین قلعه قرار دارد.

رودخانه دیمچای

رودخانه دیمچای
در اطراف این رودخانه تفرجگاه‌ها و رستوران‌های متعددی قرار دارد . – عکاس: soner eker

رودخانه دیمچای یکی از عریض‌ترین رودهای ترکیه است که از ارتفاعات کوه توروس سرچشمه می‌گیرد و بعد از شرق شهر آلانیا می‌گذرد و به دریای مدیترانه می‌ریزد. در اطراف این رودخانه تفرجگاه‌ها و رستوران‌های متعددی قرار دارد که برخی از آن‌ها آلاچیق‌ها و میز و صندلی‌های خود را داخل آب این رودخانه قرار داده‌اند و لذت صرف غذا با صدا و چشم‌انداز رود را برای شما فراهم می‌کنند.

شهر باستانی آیوتَپ

شهر باستانی آیوتپ آلانیا
در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از شهر آیوتپ باقی مانده است. – عکاس: Süleyman Alkan

تعداد زیادی از شهرهای باستانی در اطراف آلانیا و آنتالیا قرار دارند که شهر باستانی آیوتپ یکی از آن‌ها است. شهر آیوتپ یا آیودب در جنوب شرقی آنالیا واقع شده است و ساحل صخره‌ای و بکری دارد که زیبایی آن شکفت انگیز است. می‌توانید خودتان را با خودروی شخصی یا دوچرخه به این شهر باستانی و ساحل آن برسانید و از مناظر بی‌نظیر اطراف آن آرامش بگیرید. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از شهر آیوتپ باقی مانده است و گفته می‌شود که قدمت آن به دوران روم بیزانس می‌رسد.

موزه خانه آتاتورک

خانه موزه آتاتورک آلانیا
پس از این‌که آتاتورک این شهر را ترک کرد، مالک خانه آن را به وزارت فرهنگ ترکیه اهدا کرد. – عکاس: Dmitrii Markin

موزه خانه آتاتورک خانه‌ای است در قلب شهر آلانیا که محل اقامت آتاتورک در سفرش به این شهر بوده است. آتاتورک در دهه 30 میلادی به این شهر سفر کرد و زیبایی‌های این شهر باعث شد که اقامتش در این شهر را طولانی‌تر کند. پس از این‌که آتاتورک این شهر را ترک کرد، مالک خانه آن را به وزارت فرهنگ ترکیه اهدا کرد و پس از بازسازی، این خانه در سال 1987 به موزه تبدیل شد.

در این موزه می‌توانید عکس‌ها و اسناد تاریخی مربوط به سفر آتاتورک، وسایل شخصی او مجسمه‌های مومی مشاغل مختلف مردم شهر را مشاهده کنید. احتمالاً مشابه معماری این خانه را در سریال‌های قدیمی ترکی که به تاریخ گذشته این کشور می‌پردازند دیده‌اید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه آلانیا
این مسجد در نزدیکی قلعه شهر و قلعه احمدک قرار دارد. – عکاس: Stefaan Lambrecht

مسجد سلیمانیه نسخه ساده‌تر و جمع‌وجور تر هم نام خود در استانبول است. این مسجد در نزدیکی قلعه شهر و قلعه احمدک قرار دارد و یکی دیگر از آثار باستانی مربوط به دوران سلجوقیان در این شهر است. البته این مسجد یک بار به دلیل اصابت صاعقه ویران شد و بعد از آن سلطان سلیمان عثمانی آن را بازسازی کرد. در حیاط این مسجد هم می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به شهر داشته باشید.

غار داملاتاش

غار داملاتاش آلانیا
بسیاری اعتقاد دارند که هوای غار این بیماری را موقتاً درمان می‌کند. – عکاس: turky omari

غار داملاتاش یکی از جاذبه‌های عجیب این شهر است که به‌صورت اتفاقی در سال 1948 و بر اثر انفجار دینامیت در پروژه ساخت بندر آلانیا کشف شد. این غار در غرب شبه‌جزیره جنوبی شهر قرار دارد و یکی از اولین جاذبه‌هایی است که توانست توریست‌های زیادی را جذب کند؛ به‌نحوی‌که در سال‌های اول بسیاری از خانه‌های این شهر برای میزبانی از توریست‌ها به هتل تبدیل شدند.

در این غار نیمکت‌هایی برای استراحت وجود دارد که برای نشستن مبتلایان به آسم ساخته شده است. بسیاری اعتقاد دارند که هوای غار این بیماری را موقتاً درمان می‌کند.

قلعه اِحمِدک

قلعه احمدک آلانیا
این قلعه یکی دیگر از یادگاری‌های دوران حکومت سلجوقیان است. – عکاس: Nilgün Akman

قلعه احمدک یکی دیگر از جاذبه‌های جنوبی آلانیا است که در مجاورت قلعه این شهر و مسجد سلیمانیه قرار دارد. این قلعه یکی دیگر از یادگاری‌های دوران حکومت سلجوقیان است و حمام‌های ترکی یکی از جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. این قلعه هم چشم‌انداز زیبایی از شهر و دریای مدیترانه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی آلانیا
ظروف سفالی، چشم و نظر و روسری‌های ابریشمی از مشهورترین صنایع دستی آلانیا هستند.

ظروف سفالی، چشم نظر، گردنبندهای صدفی، سنجاق‌سرهای دست‌ساز و روسری‌های ابریشمی از مشهورترین صنایع دستی آلانیا هستند که می‌توانید آن‌ها را هم در بازارهای محلی و هم در مراکز خرید مدرن این شهر پیدا کنید. البته قیمت سوغاتی در بازارهای سنتی کمتر است و برای خرید آن‌ها توصیه می‌کنیم که سری به بازار بزرگ این شهر بزنید. از سوغاتی‌های خوراکی این شهر هم می‌توانیم به مربا و ترشی‌های محلی اشاره کنیم.

غذاهای محلی آلانیا

اسکندر کباب آلانیا
اسکندر کباب؛ از مشهورترین غذاهای محلی آلانیا

غذاهای محلی این شهر شباهت زیادی با سایر شهرهای ترکیه دارد؛ اما شهرت غذاهای زیر در این شهر بیشتر است:

  • اسکندر کباب (فیله گوشت گوساله با پوره گوجه‌فرنگی و نان پیتا)
  • دونر کباب (کباب‌ترکی)
  • کوفته
  • بالیک اکمک (ساندویچ ماهی سرخ‌شده یا گریل)
  • بورک
  • نخودپلو
  • دلمه

البته در این شهر انواع و اقسام فست‎فود و به‌خصوص نمایندگی فست‌فودهای مشهوری مثل مک‌دونالد و KFC هم پیدا می‌شود؛ اما توصیه ما این است که برای آشنایی با ذائقه اهالی حتماً به رستوران‌های محلی سر بزنید و غذاهای سنتی این شهر را امتحان کنید.

رستورانهای آلانیا

رستورانهای آلانیا
رستوران Kale Panorama؛ از مشهورترین رستوران‌های آلانیا – عکاس: Timur Baigienov

بیشتر رستوران‌های مشهور آلانیا در نزدیکی ساحل مدیترانه و کرانه رود دیم چای قرار دارند. رستوران Kale Panorama یکی از مشهورترین رستوران‌های این شهر است که چشم‌انداز زیبایی به دریای مدیترانه دارد و بیشتر مسافران حداقل یک وعده غذا را در آن صرف می‌کنند. این رستوران انواع غذاهای بین‌المللی و محلی را سرو می‌کند و از رستوران‌های گران‌قیمت این شهر محسوب می‌شود. از دیگر رستوران‌های مشهور این شهر می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • Mezze Grill Ocakbasi Restaurant
  • Chefmetin Moonlight restaurant & Steak House
  • Garden&Bar Restaurant
  • Olivia Gourmet Restaurant & Cafe Bar

مراکز خرید آلانیا

مراکز خرید آلانیا
بازار بزرگ آلانیا, از مشهورترین مراکز خرید شهر – عکاس: Lina Li

مثل بیشتر شهرهای توریستی و بزرگ ترکیه، برندهای مشهور بین‌المللی و ترکی هم در این شهر شعبه دارند. این شعبات را می‌توانید در مراکز خریدی مثل آلانیوم، تایم سنتر کوناکلی، بلوار آتاتورک، مگامال و … پیدا کنید. برای خرید ارزان‌تر توصیه می‌کنیم سری به بازار بزرگ شهر، خیابان 25 متری و مرکز خرید نوا اوت لت مراجعه کنید. برای خرید به‌صرفه میوه و سبزیجات هم سری به جمعه‌بازار ساحلی این شهر بزنید.

اقامت در آلانیا

با توجه به توریستی بودن شهر، قیمت خانه در آلانیا ترکیه زیاد است و قیمت هتل از آن هم گران‌تر است. البته می‌توانید با هزینه کمتر هتل‌های دارای امکانات کمتر و اقامتگاه‌های ارزان‌تر را هم پیدا کنید؛ اما اگر تجربه زیادی در سفرهای خارجی و به‌خصوص سفر به ترکیه ندارید، توصیه می‌کنیم که با استفاده از پلتفرم‌های معتبری مثل اتاقک در این شهر اقامتگاه رزرو کنید تا خیالتان از بابت اقامت بی‌دغدغه در این شهر راحت باشد.

روش‌های دسترسی به آلانیا

راههای دسترسی به آلانیا
برای دسترسی با هواپیما، باید خودتان را به فرودگاه‌های بین‌المللی شهرهای بزرگی مثل تهران و تبریز برسانید. – عکاس: Alanya Dk

سفر به آلانیا با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی امکان‌پذیر است که در ادامه به تمامی آن‌ها می‌پردازیم:

سفر با هواپیما

برای دسترسی با هواپیما، باید خودتان را به فرودگاه‌های بین‌المللی شهرهای بزرگی مثل تهران، تبریز، اصفهان، ارومیه و … برسانید. از این شهرها به‌صورت روزانه پرواز به سمت آلانیا وجود دارد که همگی آن‌ها در فرودگاه قاضی پاشا این شهر به زمین می‌نشینند. این فرودگاه تا شهر حدود 40 کیلومتر فاصله دارد که پیمودن آن حدود 40 دقیقه طول می‌کشد.

البته می‌توانید خودتان را از استانبول هم به این شهر برسانید که با توجه به زیاد بودن فاصله آلانیا تا استانبول، این روش را توصیه نمی‌کنیم.

سفر با اتوبوس

برای دسترسی با اتوبوس باید خودتان را به پایانه مسافربری غرب پایتخت یا پایانه‌های شهرهای غربی کشور (مثل تبریز و ارومیه) برسانید و بعد از آنجا سوار اتوبوس‌های آنکارا شوید. از آنکارا هم می‌توانید خودتان را با تاکسی و اتوبوس به این شهر برسانید. استفاده از اتوبوس هزینه سفر به آلانیا را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ اما مدت‌زمان سفر با این روش از روش‌های دیگر بیشتر خواهد بود.

دسترسی با قطار

متأسفانه امکان دسترسی مستقیم به آلانیا با قطار میسر نیست. برای دسترسی با قطار به این شهر، باید خودتان را به آنکارا برسانید و بعد از آنجا به آنتالیا بروید. از آنتالیا هم می‌توانید با اتوبوس، تاکسی و کشتی به آلانیا برسید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی با خودروی شخصی ابتدا باید گواهینامه و پلاک بین‌المللی بگیرید و پس از آن می‌توانید از طریق مرز بازرگان (تبریز) وارد ترکیه شوید. مسیر دسترسی با خودروی شخصی به این شهر از شهرهای وان، قاضی آنتپ، آدنا و مرسین می‌گذرد. این روش سفر هم هزینه کمی دارد؛ اما می‌تواند هزینه‌های گرفتن پلاک و گواهینامه بین‌المللی و استهلاک خودرو را روی دستتان بگذارد.

نکاتی که لازم است در سفر به آلانیا بدانید

  • این شهر توریستی در تعطیلات و اعیاد مسافران زیادی دارد و به همین دلیل بهتر است بلیط هواپیما یا قطار به مقصد آن را زودتر رزرو کنید.
  • در این شهر ساکنان زیادی از کشورهای مختلف وجود دارند که با تفاوت‌های فرهنگی یکدیگر به‌خوبی کنار آمده‌اند و شما هم باید خودتان را برای برخورد با این تفاوت‌های فرهنگی آماده کنید.
  • هزینه صرف غذا در رستوران‌های مشهور و ساحلی به‌مراتب بیشتر از رستوران‌های محلی بیشتر است.
  • با توجه با توریستی بودن این شهر، امنیت آن قابل‌قبول است و از این بابت نگرانی نداشته باشید.
  • آلانیا نسبت به آنتالیا برای خانواده‌ها مناسب‌تر است.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچه در مورد سفر به آلانیا ترکیه می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم. از تاریخچه و آب و هوای این شهر گفتیم و جاهای دیدنی مشهور آن را با شما مرور کردیم. همچنین با غذاهای محلی، سوغات، بهترین رستوران‌ها و مراکز خرید این شهر آشنا شدیم و در انتها هم دیدیم که چگونه با روش‌های مختلف می‌توانید به این شهر دسترسی داشته باشید.  فراموش نکنید که اتاقک برای اجاره ویلا و سوئیت در آلانیا هم در کنار شما است.

سؤالات متداول در مورد آلانیا

آلانیا کجاست؟

این شهر در جنوب ترکیه و در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد.

بهترین زمان سفر به آلانیا کدام است؟

اواسط فروردین تا اواسط آبان

معروف‌ترین جاهای دیدنی آلانیا کدامند؟

قلعه آلانیا، قلعه احمدک، مسجد سلیمانیه، موزه خانه آتاتورک، شهر باستانی آیوتپ

معروف‌ترین رستوران‌های آلانیا کدامند؟

Kale Panorama،Mezze Grill Ocakbasi، Chefmetin Moonlight restaurant & Steak House

چگونه به آلانیا برویم؟

دسترسی به این شهر با خودروی شخصی، اتوبوس، هواپیما و قطار امکان‌پذیر است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *