شهرها

آران و بیدگل کجاست؟ | نگینی درخشان در میان کویر و دریاچه

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرستان‌های شمالی استان اصفهان است. جاذبه‌های دیدنی، کویرهای وسیع با شب‌های پر از ستاره، اماکن تاریخی و دریاچه تماماً سفید نمک ازجمله دلایلی است که آران و بیدگل را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل کرده است. سفر به آران و بیدگل برای طبیعت‌دوستان و کسانی که به کویرگردی و بیابان‌گردی علاقه دارند و می‌خواهند چند روزی را در آرامش بگذارنند، گزینه بسیار مناسب و عالی است. البته با توجه به آب و هوای گرم‌وخشکی که شهر آران و بیدگل دارد بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز است. اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید با ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قصد داریم اطلاعات کاملی درباره اینکه آران و بیدگل کجاست و جذابیت‌های سفر به این شهر در اختیارتان قرار دهیم.

شهرستان آران و بیدگل کجاست؟

شهر آران و بیدگل از نمای بالاشهرستان آران و بیدگل با مساحت 2573 کیلومتر مربع در جنوب غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهر که یکی از شهرهای شمالی استان اصفهان است از شرق به شهرستان اردستان، از غرب به شهرستان کاشان، از جنوب به شهرستان نطنز و از شمال به استان‌های سمنان و قم و دریاچه نمک منتهی می‌شود.

تاریخچه، شهرستان آران و بیدگل

پس از تخریب تپه سیلک در اوایل هزاره اول آبادی‌های کوچک و بزرگ مانند بیدگل، نوش آباد، آران دشت، نیاسر و غیره به شکل قلعه و حصار به وجود آمدند و این منطقه وسیع چهل حصاران نام گرفت. آران و بیدگل در دوران قاجار دو روستای جدا از هم بودند اما در سال 1354 این دو روستا تحت عنوان شهر گل آرا یکپارچه شدند. این شهر تا سال 1357 از توابع کاشان در محدوده استان مرکزی به شمار می‌رفت اما بعد از این سال از شهرستان کاشان جدا و به عنوان شهرستان آران و بیدگل شناخته شد.

 شهرستان آران و بیدگل دارای دو بخش کویرات و مرکزی است و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری در سال 1400 به 105 هزار نفر می‌رسد. زبان بیشتر مردم این شهرستان نیز فارسی با لهجه محلی و متفاوت است، دین مردم و اهالی آن نیز قبل از ظهور اسلام براساس آثار کشف شده توسط باستان شناسان، آیین زرتشتی بود.

 فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان آران و بیدگل

مسجد بزرگ با کاشی های آبی که چند طیف آبی در آن استفاده شده، گنبد به رنگ آبی فیروزه ای و پنجره ها به رنگ نارنجیمردم شهرستان آران بیدگل مردمانی بسیار صمیمی و مهمان نواز هستند و سنت‌های تاریخی و آداب و رسوم خاص خودشان را دارند که بسیار به آن‌ها پایبند هستند. ازجمله این سنت‌ها برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم است. در ایام محرم در روزهای عاشورا و تاسوعا عزاداری‌های وسیع و گسترده‌ای در این شهر برگزار می‌شود. همچنین در این دو روز در دیگ‌های مسی انواع آش حلیم، حلوا، شیر برنج، نان محلی و شیر طبخ شده و بین مردم به عنوان نذورات پخش می‌شود. یکی دیگر از سنت‌های تاریخی مردم اهالی این شهرستان برگزاری مراسم هور بابا در شب چهاردهم ماه مبارک رمضان است. در شامگاه این شب، نوجوانان به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. سردسته این گروه شعری خوانده و بقیه نیز در جوابش هور بابا می‌گویند این گروه‌ها همراه با خواندن این شعر به درب خانه‌ها رفته و کمک‌هایی را جمع آوری می‌کند و در پایان آن‌ها را بین مستمندان تقسیم می‌کند.

دیدار از سادات در روز عید غدیر و رفتن به سر خاک اهل قبور بعد از نماز عید فطر در روز عید سعید فطر را نیز می‌توان از دیگر رسومات مردم این شهرستان برشمرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

شهرها و روستاهای آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که دارای دو بخش مرکزی و کویرات است. این شهرستان از چهار شهر ابوزید آباد، نوش آباد، سفید شهر و آران و بیدگل (مرکز شهرستان) و سه دهستان کویر، کویرات و سفید دشت تشکیل شده است. این شهرستان که در شمالی‌ترین نقطه اصفهان واقع شده است همچنین دارای 38 روستا و آبادی است که هر کدام از این روستاها دارای جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری هستند و سالانه مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور محسوب می‌شوند. نام برخی روستاهای شهرستان عبارت‌اند از:

  • ابراهیم‌آباد (آران و بیدگل)
  • اقبالیه (آران و بیدگل)
  • امین‌آباد (آران و بیدگل)
  • تاج‌آباد (آران و بیدگل)
  • تقی‌آباد (آران و بیدگل)
  • چاه رفسنجانی‌ها
  • چاه شماره دو گلشن‌آباد
  • حسین‌آباد (سفیددشت)
  • حسین‌آباد (کویرات)
  • دشت انقلاب
  • شجاع‌آباد (آران و بیدگل)
  • شهریاری (آران و بیدگل)
  • عبدالله‌آباد (آران و بیدگل)
  • عبدالله‌آباد آران
  • علی‌آباد (آران و بیدگل)
  • علی‌آباد کویر
  • غیاث‌آباد (آران و بیدگل)
  • فدک فاطمیه
  • فیض‌آباد (آران و بیدگل)
  • فیض‌آباد بیدگل
  • قاسم‌آباد (آران و بیدگل)
  • کاغذی (آران و بیدگل)

اقتصاد شهرستان آران و بیدگل

قالی بافی در کسب درآمد و توسعه اقتصادی شهرستان آران و بیدگل اهمیت فراوانی دارد. صنعت قالی بافی به عنوان یک شغل بسیار خوب در کنار سایر مشاغل برای مردم این شهر محسوب می‌شود و باعث افرایش درامد خانواده‌ها شده است. همین امر موجب بهبود سطح زندگی مردم و در نهایت توسعه و رونق شهرستان آران و بیدگل شده است. در کنار قالی بافی، کشاورزی و دامپروری نیز بخشی دیگری از اقتصاد این شهرستان را پوشش می‌دهد.

آب و هوای شهرستان آران و بیدگل

پارک جنگلی و درختان در آنآران و بیدگل شهری با آب و هوای گرم و خشک است. دمای این شهر در تابستان و زمستان در حال تغییر و نوسان است به طوریکه حداکثر دما در تابستان 48 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان به 7 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. متوسط بارش سالیانه در این شهرستان 138 میلی لیتر و میانگین دمای سالانه 19/9 درجه سانتی‌گراد تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل آب و هوای گرم و بیابانی که دارد و این گرما در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد. در تابستان دما به شدت بالا می‌رود و خوشید گرم‌تر از هر وقت دیگر بر این شهر می‌تابد. در فصل زمستان نیز هوای این شهر بسیار سرد و خشک است و تا اواخر بهمن نیز این سرما ادامه دارد؛ بنابراین اگر نمی‌توانید هوای گرم را تحمل کنید یا از کسانی هستید که علاقه‌ای به سرما ندارید، فصل تابستان و زمستان برای سفر به این شهر انتخاب مناسبی نیست. بهترین زمان سفر به شهرستان آران و بیدگل را می‌توان فصل بهار و پاییز دانست. دمای هوا در فصل‌های بهار و پاییز بسیار معتدل بوده و آب‌وهوایی فوق‌العاده مطبوع در این شهر احساس می‌شود.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/aran-bidgol” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در آران و بیدگل کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی شهرستان آرا‌ن و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای زیبا اصفهان به شمار می‌رود. این شهر دارای تمدنی کهن است و به واسطه دارا بودن معروف‌ترین و بزرگترین آثار تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه‌های گردشگری اغلب اولین مقصد گردشگران در هنگام سفر به اصفهان به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی آران و بیدگل می‌پردازیم.

کویر مرنجاب

تپه شنی در کویر مرنجابکویر مرنجاب دریایی بی‌پایان از شن‌های طلایی است که در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. کسانی که به کویرگردی و بیابان‌گردی علاقه دارند حتماً بازید از کویر دیدنی مرنجاب را در لیست برنامه‌های خود قرار دهند. این کویر سراسر سکوت آرامش است و آفتابی گرم و سوزان در روزها و آسمانی پر از ستاره در شب‌ها را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

آدرس کویر مرنجاب: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

دریاچه نمک

اشکال هندسی لانه زنبوری حاصل از رسوبات نمک در دریاچه نمکیکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان آران و بیدگل دریاچه تماماً سفید نمک است. این دریاچه در فاصله 35 کیلومتری آران و بیدگل واقع شده است وسعت آن به حدود 647 کیلومتر مربع می‌رسد. یکی از مناظر شگفت‌انگیز دریاچه نمک وجود اشکال هندسی لانه زنبوری حاصل از رسوبات نمک در سطح این دریاچه است که در نوع خود دیدنی و بی‌نظیر است.

آدرس دریاچه نمک: ایران، استان اصفهان، 35 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل.

ریگ بند

کویر ریگ بندیکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و شگفت انگیز شهرستان آران و بیدگل کویر ریگ بند است. ریگ بند مجموعه از تپه‌های ماسه‌ای است که در شمال شهرستان و در چهار کیلومتری کاروانسرای مرنجاب واقع شده است و به دلیل اینکه تپه‌ها از ریگ و ماسه پوشیده شده‌اند به ریگ بند معرف هستند. یکی دیگر از دلایل معروف شدن کویر ریگ بند عبور یکی از انشعابات جاده ابریشم از این کویر است. در این منطقه انواع پوشش گیاهی و جانوری از گیاهان دم گاوی، نسی، اسکنبیل گرفته تا جانورانی ازجمله روباه شنی، لاسترای مرنجابی، گربه شنی و غیره به چشم می‌خورد.

آدرس کویر ریگ بند: ایران، استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، 4 کیلومتری کاروانسرای مرنجاب

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی آران و بیدگل را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل

نان محلی عباسعلیسوغاتی‌های شهرستان آران و بیدگل مانند دیگر مناطق ایران شامل صنایع دستی و خوراکی است. نمک این شهرستان به علت وجود دریاچه نمک در این منطقه بسیار معروف است. علاوه بر نمک پارچه‌بافی و شربافی را نیز می‌توان از دیگر سوغات و صنایع دستی این شهر دیدنی برشمرد. همچنین با توجه به رونق صنعت قالی بافی در این شهرستان، قالی‌های آران و بیدگل زبانزد عام و خاص هستند و برای هدیه دادن و سوغاتی گزینه مناسبی به شمار می‌روند. در کنار صنایع دستی از شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه این شهرتان نیز نمی‌توان غافل شد. شیرین محلی سوهان، نان محلی عباسعلی، تخمه کویری و پنیر محلی را نیز می‌توان از دیگر سوغاتی‌های این شهرستان برشمرد.

غذاهای محلی شهرستان آران و بیدگل

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفر خوردن غذاهای سنتی و محلی مقصد سفر است. خصوصاً اگر مقصد سفرتان شهرستان آران و بیدگل باشد با غذاهای متنوعی روبه‌رو خواهید شد. شهرستان آران و بیدگل دارای فرهنگ غذایی غنی و متنوعی هست، حیف است که به این شهر سفر کنید و طعم غذاهای سنتی و لذیذ آن را نچشید؛ بنابراین در سفرتان به شهرستان آران و بیدگل خوردن غذاهای سنتی و محلی آن ازجمله کباب زردک، خورشت نخود آله، شله بریان با زیره، گوشت لوبیا، آش سماق، خورشت ماست، قیمه ریزه، حلیم گوشت عدس، بریانی، اوماج سرکه چغندر، کباب مشتی، آبگوشت و غیره را از دست ندهید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی آران و بیدگل را مطالعه کنید.

رستوران‌های شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل علاوه بر جاذبه‌های دینی و گردشگری، دارای رستوران‌های متعددی نیز هست که در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند. هر یک از این رستوران‌ها در محیطی متفاوت، منوها، غذاهای محلی و خدمات متفاوتی را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند. برخی از رستوران‌های معروف این شهرستان عبارت‌اند از:

سفره ‌خانه بین المللی صحرا

سفره ‌خانه بین المللی صحراسفره‌خانه بین‌المللی صحرا یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین سفره‌خانه‌ی شهرستان آران و بیدگل است. این رستوران که یکی از رستوران‌های هتل صحرا است با چشم اندازی بی‌نظیر و با استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات پخت و سرو غذا، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است. سفره‌خانه بین‌المللی صحرا منوی غذایی گسترده‌ای دارد و انواع غذاهای فرنگی و ایرانی در آن طبخ می‌شود.

آدرس: کاشان، جاده آران و بیدگل، میدان محمد رسوا الله، ابتدای بلوار مادر

رستوران سلیمان

رستوران سلیمانرستوران سلیمان در بلوار کارگر شهر آران و بیدگل قرار گرفته است. در صورتیکه در این شهر به دنبال یک رستوران با محیطی دنج آرام و صد البته غذاهای خوشمزه ایرانی و محلی هستید حتماً سری به رستوران سلیمان بزنید.

آدرس رستوران سلیمان: شهرستان آران و بیدگل، شهرک صنعتی سلیمان صباحی، انتهای بلوار یک کارگر

آشپزخانه زیتون

رستوران آشپزخانه زیتون یکی دیگر از رستوران معروف شهرستان آران و بیدگل است. در این رستوران انواع مختلفی از غذاهای خوشمزه و طعم‌دار ایرانی و فست فود اعم از کباب، زرشک پلو و انواع پیتزاها را می‌توانید میل کنید.

آدرس آشپزخانه زیتون: استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، خیابان امام خمینی

مراکز خرید شهرستان آران و بیدگل

بازارگردی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر سفر است. درواقع سفر بدون خرید کردن انگار چیزی کم دارد. در شهرستان آران و بیدگل در کنار جاذبه‌های طبیعی، بازارها و مراکز خرید این شهر نیز زیاد و متنوع هستند از بازارهای سنتی و مدرن گرفته تا پاساژها و فروشگاه‌های مختلف در این شهر فراوان‌اند و با عرضه کالاهای متنوع خاطرات خوش سفر را برایتان دو چندان می‌کنند. ازجمله مراکز خرید این شهر می‌توان به مرکز خرید ستاره شهر و پاساژ ولیعصر (عج) واقع در خیابان شهدا، پاساژ نگین شهر در خیابان امام خمینی، پاساژ هدی در میدان امام‌زاده هادی، فروشگاه زرین در خیابان اندیشه و غیره اشاره کرد.

اقامت در شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل شهری زیبا و پرگردشگری است. این شهرستان علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری، هتل‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی هم دارد که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است. اگر می‌خواهید در سفرتان به این شهر دغدغه اقامتگاه نداشته باشید می‌توانید برای اجاره اقامتگاه بوم گردی، خانه روزانه و سوئیت در آران و بیدگل از طریق سایت اتاقک بر اساس بودجه و نیازتان ازجمله تعداد شب اقامت، تعداد نفرات و غیره رزرو کرده و سفر خودتان را با خیال راحت و آسوده آغاز کنید.

راه‌های دسترسی به شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل از سمت غرب و از طریق دو جاده اصلی به فاصله‌های 3 و 4 کیلومتری به شهرستان کاشان مرتبط می‌شود. این دو مسیر اصلی که بر سر جاده‌های ارتباطی شهر تهران به استان‌های جنوبی واقع شده است، به شبکه راه‌های اصلی کشور متصل می‌شود. شهرستان آران و بیدگل در 10 کیلومتری کاشان قرار گرفته است، برای سفر از هر کجای ایران به این شهرستان لازم است خود را به کاشان برسانید و سپس از طریق دو جاده اصلی به آران و بیدگل برسید.

نکاتی که در سفر به شهرستان آران و بیدگل لازم است بدانید.

  • قبل از آغاز سفر هزینه‌های سفر از جمله هزینه اقامت، هزینه رفت و آمد، هزینه تفریح و پارکینگ را به طور کامل بررسی کنید و مطابق با بودجه‌ای که برای هریک در نظر گرفته‌اید پیش برید.
  • با توجه به اینکه شهرستان آران و بیدگل دارای آب و هوایی سرد و خشک است بنابراین در هنگام سفر به این شهر در فصل زمستان حتماً لباس گرم و دیگر تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید.
  • آب و هوای شهرستان آران و بیدگل در فصل‌های تابستان نیز بسیار گرم و سوزان است بنابراین در هنگام طبیعت‌گردی در این شهرستان در روزهای گرم سال حتماً از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید.
4.5/5 - (57 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *