سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات آران و بیدگل | رقص رنگ ونقش

خرید سوغاتی یکی از آداب زیبای سفر است. همه ما وقتی سفر می‌کنیم دوست داریم یادگاری از شهر مقصد داشته باشیم تا با نگاه کردن به آن خاطرات خوش سفر برایمان تداعی شود.

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرهای شمالی استان اصفهان است. این شهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی، اماکن تاریخی و باستانی به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. خوشبختانه این شهرستان از نظر سوغاتی نیز با دست پر به استقبال مسافران می‌رود. سوغاتی‌های این شهر آنقدر متنوع و جذاب هستند که خود به یکی از اهداف گردشگری در این شهر تبدیل شده‌اند از قالی‌ها و گلیم‌های خوش رنگ و نگار، ظروف سفالی، محصولات منبت کاری که از صنایع دستی این شهرستان هستند و همگی به دست هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند گرفته تا شیرینی‌های خوشمزه و نان‌های محلی جزء سوغات معروف این شهر محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید با صنایع دستی و سوغات آران و بیدگل بیشتر آشنا شوید در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله آران و بیدگل کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل یکی از شهرهای استان اصفهان است که در جنوب غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهرستان که مرکز آن شهر آران و بیدگل است، از غرب به شهرستان کاشان، از شرق به شهرستان اردستان، از جنوب به شهرستان نطنز و از شمال به استان‌های سمنان و قم و دریاچه نمک منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه آرانی و بیدگلی است.

 آب و هوای این شهر نیز گرم و خشک بوده و دارای تابستان‌های گرم و سوزان و زمستان‌های سرد و خشک است. بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز است که آب و هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. این شهرستان با داشتن جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ازجمله، کویر مرنجاب، دریاچه نمک و سایر اماکن تاریخی و مذهبی سالانه مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع د ستی شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل به‌واسطه آداب و رسوم و فرهنگ غنی که دارد از سوغاتی‌های متنوعی نیز برخوردار است. این سوغاتی‌ها از خوراکی گرفته تا صنایع دستی به قدری جذاب و متنوع هستند که محال است به این شهر سفر کنید و با خود سوغاتی به یادگار نخرید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات این شهر خواهیم پرداخت.

 سوغاتی‌های آران و بیدگل؛ صنایع دستی

شهرستان آران و بیدگل همانند دیگر شهرهای ایران، دارای مصنوعات و صنایع دستی زیبا و متنوعی است که به عنوان سوغاتی این شهرستان بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است. فرش‌های دستبافت، گلیم بافی، شَعربافی، زری بافی را می‌توان از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر برشمرد.

فرش دستباف

فرش دستباففرش‌های دستباف یکی از هنرهای دیرینه و ازجمله سوغات معروف شهرستان آران و بیدگل محسوب می‌شوند. نقش و رنگ به کار رفته در بافت این فرش‌ها نشان از ذوق، هنر و سلیقه مردمان این دیار دارد. طرح این فرش‌ها نیز بسیار منحصر به فرد هستند و در بافت آن‌ها از طرحی سراسر مملو از برگ و شکوفه و یا طرح لچک ترنج مرکزی و ترنج اشکی روی زمینه‌های قرمز با حاشیه‌های آبی استفاده می‌شود. تار و پود این فرش‌ها عموماً پنبه‌ای است و برای بافت آن‌ها از نخ‌های مرغوب استفاده می‌شود اما برای فرش‌های خاص‌تر و دارای کیفیت بالاتر ابریشم به کار می‌برند.

سرمه دوزی

هنر سرمه دوزی روی پارچهیکی از بهترین زیباترین سوغات و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل سرمه دوزی است. این هنر اصیل ایرانی نوعی دوخت با نخ سرمه است که با استفاده از میله‌های فلزی انجام می‌گیرد. قدمت اصلی سرمه دوزی به 2500 سال پیش می‌رسد و ریشه اصیل آن به استان اصفهان و شهرهای آران و بیدگل و کاشان برمی‌گردد. از نظر ساختاری سرمه دوزی به پارچه‌های ترمه ایرانی شباهت دارد اما با این حال تفاوت‌هایی نیز در بین آن‌ها وجود دارد که قابل مشاهده است. نقوش به کار رفته در سرمه دوزی از انواع نقش‌های حیوانی، انواع پرندگان، انواع گل‌ها، کلمات، نقوش دیوانی و غیره است. این سوغات و صنایع دستی آران و بیدگل کاربردهای مختلفی دارد و از آن برای تزئین کیسه‌های پول، تزئینات یقه، رومیزی، پارچه‌های مذهبی، جهیزیه عروس استفاده می‌شود.

خراطی

خراطی را نیز می‌توان از دیگر صنایع دستی معروف شهرستان آران و بیدگل برشمرد‌ که در این شهر رونق فراوانی دارد. هنر زیبای خراطی، هنر تراشیدن چوب و ساختن اشیای متنوع است. اشیایی مانند گهواره، صندلی، نرده، ظروف تزئینی و غیره با استفاده از این هنر ساخته می‌شوند و شما می‌توانید محصولات متنوعی از آن را برای سوغات در آران و بیدگل پیدا کنید.

منبت کاری

منبت کاری روی چوبمنبت کاری یا کنده‌کاری روی چوب یکی از ظریف‌ترین صنایع دستی است که در آن نقش‌ها به صورت برجسته و زیبا بر روی چوب اجرا می‌شود. از این هنر اصیل و زیبای ایرانی در تزئینات مبلمان، میزها، قاب‌های منبت، دسته‌های چاقو، روی در مساجد منبرها و غیره استفاده می‌شود. از جمله زیباترین و کهن‌ترین سبک‌ها و طرح‌های منبت کاری در ایران منبت گل و مرغ است.

گیوه دوزی

گیوه سفیدرنگ با زیره چرم قهوه ایصنایع دستی شهرستان آران و بیدگل بسیار متنوع هستند. گیوه و پاپوش‌های سنتی نیز یکی از مشهورترین مصنوعات دستی این شهر محسوب می‌شود که دارای قدمتی طولانی است. این پاپوش بسیار سبک و بادام بوده و به صورت کاملاً دستی و با استفاده از نخ قالی یا نخ ابریشم توسط هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند. گیوه معمولاً از پارچه، چرم و پلاستیک ساخته می‌شود و برای پیاده‌روی‌های طولانی در کوهستان مناسب است.

گلیم بافی

گلیم دستباف قرمز یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف شهرستان آران و بیدگل در کنار فرش‌های دستباف، گلیم و جاجیم است که می‌توانید در جای‌جای این شهر و در بازارهای آن پیدا کنید. این هنر زیبا نسبت به قالی طرح و رنگ ساده‌ای دارند اما به همان اندازه نیز زیبا و دیدنی است. طرح‌هایی که بر روی این هنر زیبا اجرا می‌شوند بیشتر گل، کاج، سرو و طبیعت هستند. اگر در سفر به این شهر به دنبال خرید یک سوغاتی کم هزینه و در عین حال زیبا هستید، گلیم و جاجیم این شهر گزینه مناسبی هستند.

شَعر بافی

شعربافی روی پارچه ابریشمشَعربافی، یکی از هنرهای زیبا و چشم نواز شهرستان آران و بیدگل است. شَعر نوعی پارچه است که با ابریشم، پشم و غیره و توسط دستگاه‌های بافندگی به زیبایی هر چه تمام بافته می‌شود. محصولات شعربافی در قالب پارچه‌های فاخر و البسه‌های زیبا ارائه می‌شوند و در میان گردشگران و مسافران شهرت فراوانی دارند.

سفالگری

صنعت سفالگری یکی از قدیمی‌ترین صنایع و منسوجات دستی بشر است که از دیرباز در ایران رایج بوده و در شهرستان آران و بیدگل نیز رونق فروانی دارد. برای ساخت ظروف سفالی، سفالگر خاک رس را با آب مخلوط کرده و با استفاده از دستگاه چرخان طرح مورد نظر را به وجود می‌آورد و بعد آن را داخل کوره می‌گذارد تا بپزد. کوزه‌های سفالی، مجسمه‌ها، گلدان‌ها و غیره از محصولات منحصر به فرد این هنر زیبا هستند که در جای‌جای بازارهای آران و بیدگل به چشم می‌خورند.

زری بافی

زری بافی نیز یکی از نفیس‌ترین مصنوعات دستی ایران است که از دیرباز رواج داشته و هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های از محصولات آن را در بیشتر شهرها ازجمله شهر آران و بیدگل مشاهده کرد. این هنر زیبا دارای سابقه طولانی است و در گذشته برای بافت آن از نخ‌های طلا و نقره استفاده می‌کردند؛ اما امروزه محصولاتی از این هنر تولید می‌شوند که تار و پود آن‌ها از نخ گلابتون و نخ‌های رنگی ابریشمی بافته شده‌اند. دست بافته‌های زری بافی، بدون گره، بدون پرز و یک رو هستند. تهیه لباس، پرده و رومیزی و غیره را می‌توان از کاربرد این هنر تاریخی و منحصر به فرد برشمرد.

سوغاتی‌های آران و بیدگل؛ خوراکی‌ها

شهرستان آران و بیدگل در کنار صنایع دستی، سوغاتی‌های خوشمزه و محبوبی نیز دارد. انواع خوراکی‌ها ازجمله سوهان که دارای طعم‌های مختلف و خوشمزه‌ای هستند و نان‌های محلی را می‌توان از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر برشمرد. علاوه بر این شیرینی‌ها، تخمه کویری بوداده به وسیله شن نیز از دیگر خوراکی‌های خوشمزه شهرستان آران و بیدگل به‌حساب می‌آیند.

سوهان

شیرینی سوهان با خلال پسته و بادامسوهان یا سوونی یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین سوغات شهرستان آران و بیدگل است. مردم این شهرستان از این شیرینی که از گلاب، شکر، عسل و عرقیجات معطر درست می‌شود، برای پذیرایی از میهمانان و گرمابخش محافل خود استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه دارای طعم‌های مختلفی ازجمله زعفرانی، نعنایی، نارگیلی، دارچینی و پسته‌ای است و می‌توان آن را به جای قند همراه با چای و انواع دمنوش‌ها میل کرد.

نان عباسعلی

خمیر ناننان عباسعلی یکی از نان‌های محلی و ازجمله سوغاتی‌های خوشمزه و معروف شهرستان آران و بیدگل است. این نان که با نام، نان شیرین یا نان شیری نیز شناخته می‌شود از ترکیب آرد، شکر، شیر و زعفران درست می‌شود؛ اما علت اینکه به آن نان عباسعلی میگویند به این دلیل است که همزمان با آغاز مام محرم اهالی منطقه این نان را پخته و به عنوان نذری در بین عزاداران پخش می‌کنند به همین دلیل به احترام حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی (ع) نام آن را عباسعلی گذاشته‌اند.

سخن آخر

شهرستان آران و بیدگل با داشتن جاذبه‌های دیدنی و قرار گرفتن در دل کویر ایران به یکی از قطب‌های گردشگری در کشور تبدیل شده است. این شهرستان در کنار جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی و باستانی سوغاتی‌های متنوعی نیز دارد که در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد هستند. سوغاتی‌های این شهر از خوراکی گرفته تا صنایع دستی را می‌توانید در جای‌جای این شهر و از بازارهای محلی تهیه کنید و برای خود نمادی از این شهر به یادگار داشته باشید.

اگر قصد سفر به شهرستان آران و بیدگل را دارید، می‌توانید با اجاره اقامتگاه‌های متنوع از جمله هتل‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی از سایت اتاقک، به راحتی سفر خود را آغاز و لحظات خوشی را در سفر به آران و بیدگل برای خودتان و همراهانتان رقم بزنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *