شهرها

همه چیز درباره ارمنستان | سفر به کشور بخشنده

وقتی پایمان را از روی کله گربه ایران یک قدم بالاتر می‌گذاریم، به سرزمین کوچک و زیبایی می‌رسیم که ارمنستان نام دارد و زمانی پاره تن این گربه بوده است.

کشور دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و کوه‌ها 3000 سال قدمت دارد و در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود سعی کرده تا مثل کوه آرارات همواره پرصلابت و محکم باقی بماند؛ اما ذاتاً بخشنده است و به همین دلیل آرارات را به ترکیه بخشیده و بیشتر رودخانه‌های آن به کشور آذربایجان و دریای خزر ختم می‌شود. آن هم دریایی که خودش از آن سهمی ندارد. نجابت ارمنستان در برابر همسایه‌های قدیم و جدید هم مثال زدنی است، تا جایی که سوءاستفاده‌های زیادی از آن شده و نسل‌کشی سال 1915 گواه ظلم همسایه‌ها در برابر این کشور نجیب است.

این کشور زیبا و کوهستانی در زمینه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هم بسیار دست و دلباز عمل کرده است. پایین بودن هزینه‌ها، آب‌وهوای معتدل، عدم نیاز به ویزا و نزدیک بودن آن را هم کنار این مزیت بگذارید تا ارمنستان تبدیل به یک مقصد گردشگری ایدئال شود.

در این مقاله هر آنچه باید در مورد سفر به ارمنستان بدانید را با شما در میان می‌گذاریم.

ارمنستان کجاست؟

نمایی از میدان جمهوری، از مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان
همسایه شمالی مظلوم ما – عکاس: Gerhard Knochel

ارمنستان کشوری است کوچک در خاورمیانه و آسیا که حدود 30 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور از جنوب با ایران و جمهوری خودمختار نحجوان، از شرق با آذربایجان، از شمال با گرجستان و از غرب با ترکیه همسایه است و ازآنجایی‌که به هیچ دریایی راه ندارد، آن را در دسته کشورهای محصور در خشکی قرار می‌دهند.

این کشور کوه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های پرآب متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان رشته‌کوه‌های قفقاز کوچک، دریاچه سِوان و رودخانه آخوریان را نام برد. نکته جالب در مورد کوهستانی بودن ارمنستان این است که تنها 10 درصد مساحت این کشور ارتفاع زیر 3300 متر دارد.

ارمنستان یکی از کشورهای منطقه قفقاز هم محسوب می‌شود که این منطقه آسیا و خاورمیانه را به اروپا متصل می‌کند.

پایتخت ارمنستان کجاست

ایروان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ارمنستان است که از نظر تقسیمات کشوری، در هیچ‌کدام از استان‌های این کشور قرار نمی‌گیرد و دقیقاً در مرز 4 استان آن قرار دارد. ایروان یکی از مراکز مهم صنعتی، فرهنگی و علمی منطقه قفقاز است که یکی از قطب‌های بازرگانی محصولات کشاورزی در منطقه نیز محسوب می‌شود.

جمعیت ارمنستان

بر اساس آخرین تخمین، جمعیت کشور ارمنستان حدود 3 میلیون نفر براورد شده که آن را در رتبه 137 کشورهای پرجمعیت جهان قرار می‌دهد. ضریب رشد جمعیت این کشور منفی است.

تاریخچه ارمنستان

نمایی از داخل موزه نسل کشی ارمنستان در روز
موزه نسل کشی ارامنه؛ از نمادهای تاریخ ارمنستان – عکاس: Jaume Illa

قدمت کشور ارمنستان دست کمی از سایر کشورهای خاورمیانه ندارد و همان‌طور که گفتیم به حدود 3000 سال می‌رسد. ارمنی‌ها هایک را بنیان‌گذار کشور خود می‌دانند، پهلوانی چهارشانه و از نوادگان حضرت نوح که توانست پادشاه بابل را شکست دهد و کشور ارمنستان را در کوهپایه‌های آرارات بنیان‌گذاری کرد. نام قدیم ارمنستان، هایاستان به معنی «سرزمین هایک» بود که هنوز هم ارمنی‌ها کشور خود را به این نام می‌خوانند.

ارمنستان نامی است که همسایه‌ها روی این کشور گذاشته‌اند و این نام نخستین‌بار در کتیبه داریوش اول در کوه بیستون دیده شده است. تا قرن چهارم میلادی که نقطه عطف تاریخ ارمنستان است، این کشور دائم میان حکومت‌های ایرانی، حکومت‌های خودمختار این منطقه و رومی‌ها دست‌به‌دست می‌شد.

در قرن چهارم ارمنی‌ها به عنوان اولین ملت جهان مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود انتخاب کردند و خط ارمنی نیز در همین دوران اختراع شد. تا پیش از تشکیل اولین جمهوری ارمنستان در سال 1918 میلادی، تاخت و تازها به ارمنستان ادامه داشت و در میانه این تاخت و تازها نیز برخی از حکومت‌های مستقل ارمنی بر این کشور حکومت می‌کردند. یکی از وقایع مهم این دوران، بخشیده شدن این کشور به روسیه تزاری توسط فتحعلی‌شاه قاجار بود.

نسل‌کشی ارامنه یکی از تلخ‌ترین رویدادهای تاریخ این کشور است که در سال 1915 و به دست حکومت عثمانی رخ داد و طی آن بین 600 هزار تا 1.5 میلیون ارمنی کشته شدند. پرونده این نسل‌کشی هنوز در مجامع بین‌المللی باز است و دولت ترکیه نیز از قبول آن و عذرخواهی سر باز می‌زند.

این کشور تا سال 1991 یکی از جمهوری‌های خودمختار شوروی بود و پس از فروپاشی شوروی در این سال، جمهوری پارلمانی ارمنستان تاسیس شد. ارمنستان هنوز درگیر مناشقه با جمهوری آذربایجان است که باعث شده بخشی‌هایی از منطقه غره باغ و آرتساخ از این کشور جدا شوند.

فرهنگ و آداب و رسوم ارمنستان

مردم ارمنستان به زبان ارمنی صحبت می‌کنند که الفبا و رسم‌الخط خاص خود را دارد. به غیر از ارمنستان، ارمنی‌های مستقر در سایر نقاط جهان نیز به این زبان صحبت می‌کنند. 98 درصد جمعیت کشور ارمنستان مسیحی هستند و پس از آن‌ها ایزدیان قرار دارند که با سهم 1.2 درصدی، بزرگ‌ترین اقلیت دینی ارمنستان را تشکیل می‌دهند.

حکومت طولانی‌مدت روسیه و شوروی بر این کشور باعث شده تا مردم آن به زبان روسی هم مسلط باشند. البته نسل جوان این کشور و آن‌هایی که در مناطق توریستی ارمنستان فعالیت می‌کنند به زبان انگلیسی هم تسلط دارند و بعید است با دانستن زبان انگلیسی در این کشور کارتان راه نیفتد.

فرهنگ و آداب و رسوم ارمنستان بر اساس اعتقاد آن‌ها به مسیحیت پایه‌گذاری شده و به همین دلیل می‌توان مردم ارمنستان را بسیار معتقد و مذهبی قلمداد کرد. با این حال آن‌ها در پذیرش فرهنگ‌ها و اقوام دیگر با گشاده‌رویی برخورد می‌کنند و به مهمان‌نوازی شهرت دارند.

ادبیات و به‌خصوص شعر ارمنستان بسیار غنی است و از دوران باستان تاکنون، این کشور مشاهیر زیادی را در زمینه ادبیات و موسیقی به خود دیده است. بیشتر شعرای مشهور ارمنی اشعار خود را با مضامین مذهبی سروده‌اند و حتی برخی از آثار آن‌ها در کلیساهای این کشور و همراه با موسیقی اجرا می‌شود.

معماری ارمنستان یکی از برجسته‌ترین عناصر فرهنگ این کشور است که از معماری ایرانی تأثیر گرفته و تأثیر زیادی بر معماری مسیحی غربی (معماری کلیسا) گذاشته است. از دیگر عناصر مهم فرهنگ ارمنی می‌توان به رقص زیبای ارمنی و جشن‌های آن اشاره کرد که این مورد آخر بیشتر در یک شنبه‌ها و اعیاد مذهبی و در کلیساها برگزار می‌شود.

مشاهیر ارمنستان

از میان 11 میلیون جمعیت قوم ارمنی، تنها 3 میلیون نفر در کشور ارمنستان زندگی می‌کنند. به همین دلیل باید حساب مشاهیر ارمنی تبار را از حساب مشاهیر این کشور جدا کرد؛ چون بسیاری از مشاهیر ارمنی تبار ملیت کشورهای محل سکونت خود را پذیرفته اند.

از جمله مشاهیر ارمنی می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • سایات نووا (شاعر و موسیقی‌دان)
  • رافی (نویسنده)
  • یقیشه چارنتس (نویسنده و شاعر)
  • دیانا آناهیت آبکار (نخستین زن سیاستمدار جهان و سفیر ارمنستان در ژاپن)
  • ویکتور هامبارتسومیان (فیزیک‌دان)
  • خاچاطور آبوویان (پدر ادبیات ارمنی مدرن)
  • لوون گریگوریویچ آرونیان (قهرمان شطرنج)

مهم‌ترین شهرهای ارمنستان

بعد از ایروان که مشهورترین شهر ارمنستان است، می‌توان از شهرهای زیر نام برد:

  • گیومری
  • وانادزور
  • اشتاراک
  • اچمیادزین (اجمیازین)
  • هرازدان
  • آبوویان

اقتصاد کشور ارمنستان

اقتصاد ارمنستان تا پیش از استقلال از شوروی بر پایه صنعت و کشاورزی می‌چرخید و پس از این رویداد، ساختمان‌سازی، گردشگری و خدمات به بازیگران اصلی اقتصاد ارمنستان تبدیل شدند. تا اواخر سال 2007، اقتصاد ارمنستان رشد چشمگیری داشت و این موضوع باعث شده بود که این کشور رتبه اول رشد اقتصادی در جمهوری‌های استقلال یافته شوروی را به دست بیاورد. از آن سال تاکنون، اقتصاد ارمنستان در حالت رکود است.

در حال حاضر صنعت گردشگری و صادرات مواد معدنی و آب‌های معدنی منبع اصلی درآمد این کشور است. مردم این کشور نیز بیشتر با تولید و خرید و فروش محصولات کشاورزی مثل زردآلو روزگار می‌گذرانند.

واحد پول ارمنستان

واحد پول ارمنستان درام است که تا پیش از سلطه شوروی در این کشور مورداستفاده قرار می‌گرفت و پس از فروپاشی آن در سال 1991، مجدداً به پول ملی کشور ارمنستان تبدیل شد.

آب ‌و هوای ارمنستان

نمایی از یکی از کلیساهای ارمنستان در یک روز بهاری
آب و هوای ارمنستان در بهار عالی است – عکاس: Alessandro Cantoni

ارمنستان یک کشور چهارفصل است که در مجموع تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. بهار و پاییز ارمنستان بارانی است، با این تفاوت که دمای هوا در بهار معتدل است و از اوایل پاییز دمای هوای بیشتر شهرهای این کشور رو به سردی می‌رود. دمای هوا در تابستان‌های ارمنستان به 40 درجه سانتی گراد هم می‌رسد و در زمستان دما تا منفی 10 درجه هم پایین می‌آید.

البته آب‌ و هوای این کشور در مناطق مختلف کمی متفاوت است. مثلاً دمای هوا در بخش جلگه‌ای آرارات به صفر نمی‌رسد و برعکس هوای مناطق کوهستانی در فصول گرم هم معتدل است.

بهترین زمان سفر به ارمنستان

بهترین زمان سفر به ارمنستان فصل بهار است؛ چون هوا در اکثر مناطق این کشور معتدل است و جشن‌های متعددی در این کشور مثل جشن بزرگداشت زنان (8 مارس تا 7 آوریل) و جشن اعتدال بهاری (21 مارس) برگزار می‌شود. از طرف دیگر طبیعت این کشور هم در فصل بهار در زیباترین حالت خود قرار دارد.

البته پاییز ارمنستان هم برای عشاق باران و برگ‌های رنگارنگ درختان ایدئال است. در بیشتر روزهای این فصل ارمنستان آب و هوایی معتدل دارد.

سیستم حمل و نقل داخلی

نمایی از مارشروتکا، یکی از وسایل حمل و نقل عمومی محبوب در ارمنستان
مارشروتکای مشهور!

ارمنستان یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل و نقل داخلی در بین کشورهای همسایه را دارد و تنوع وسایل حمل و نقل عمومی آن زیاد است. برای جابه‌جایی در شهرهای این کشور، می‌توانید از وسایل زیر استفاده کنید:

اتوبوس

اتوبوس یکی از ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در ارمنستان است که توصیه می‌کنیم از آن در ایروان و شهرهای بزرگ این کشور استفاده کنید؛ چون در سایر شهرها تعداد اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های آن‌ها چندان زیاد نیست. با خرید یک «ایروان کارت» و شارژ آن می‌توانید بدون پرداخت نقدی از اتوبوس‌های این شهر استفاده کنید و همچنین این کارت برای ورود به برخی از اماکن تاریخی نیز به کارتان می‌آید.

ساعات کار اتوبوس‌های ایروان بین 7 صبح تا 11 شب است.

مترو

استفاده از مترو هم تنها در ایروان و چند شهر بزرگ این کشور امکان‌پذیر است. ساعات کاری متروی ایروان مشابه اتوبوس‌های این شهر است و توصیه می‌کنیم که بین 7 تا 8 صبح، 1 تا 3 ظهر و 6 تا 8 عصر از متروی این شهر استفاده نکنید؛ چون در این ساعات بسیار شلوغ می‌شود.

فاصله رسیدن قطارهای متروی ایروان هر 5 دقیقه یک بار است و در روزهای تعطیل و آخر هفته به 10 دقیقه می‌رسد. برای مترو سواری در این شهر می‌توانید از ایروان کارت استفاده کنید یا هنگام ورود توکن‌های پلاستیکی یک بار مصرف مترو را بخرید.

مارشروتکا

مارشروتکا نام ون‌های مسافربری کوچکی است که از دوران حکومت شوروی بر ارمنستان تاکنون در این کشور فعالیت می‌کنند. این ون‌ها یکی دیگر از ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی ارمنستان هستند که بین خود ارمنی‌ها هم محبوبیت زیادی دارند و یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در بیشتر شهرهای این کشور محسوب می‌شوند.

تاکسی

مثل هر کشور دیگری، در ارمنستان هم تاکسی یکی از وسایل حمل و نقل عمومی اصلی است. در بیشتر شهرهای این کشور می‌توانید تاکسی‌ها را به‌وفور پیدا کنید و برای سوار شدن کافی است زمانی که آن‌ها را می‌بینید دستتان را بالا ببرید. اکثر رانندگان تاکسی ارمنی انگلیسی بلد نیستند و بهتر است نام مقصد را به آن‌ها بگویید یا لوکیشن آن را روی گوگل‌مپ به راننده نشان بدهید.

مینی‌بوس

مینی‌بوس‌ها یکی از وسایل حمل و نقل عمومی ارمنستان هستند که برای جابه‌جایی مسافر در داخل و بین شهرها از آن‌ها استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که در ایروان گزینه‌های بهتری نسبت به مینی‌بوس برای جابه‌جایی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم در این شهر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

ترولی باس

ترولی باس‌های ارمنی همان اتوبوس‌های برقی خودمان هستند که سیستم برق‌رسانی آن‌ها روی زمین قرار دارد. ساعات حرکت این وسیله حمل و نقل عمومی بسیار منظم و دقیق است و می‌توانید آن‌ها را در شهرهای بزرگ ارمنستان پیدا کنید.

تاکسی اینترنتی

مثل کشور خودمان، در ارمنستان هم تاکسی‌های اینترنتی یکی از گزینه‌های محبوب حمل و نقل داخل‌شهری هستند. ارمنی‌ها برای سفارش تاکسی اینترنتی از اپ‌های GG Taxi App و Yandex Taxi استفاده می‌کنند. خودروهایی که در این اپلیکیشن‌ها پیدا می‌شوند نسبت به تاکسی‌ها تنوع بیشتری دارند؛ ولی هزینه آن‌ها به‌مراتب از تاکسی‌ها بیشتر است.

 نسخه اندروید و iOS این اپ‌ها با یک جستجوی ساده پیدا می‌شود.

مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان

مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان بیشتر در یکی از دسته‌های جاذبه‌های طبیعی یا صومعه‌ها و کلیساها قرار می‌گیرند. البته در این میان معدود جاهای مشهور دیگری مثل میدان جمهوری ایروان، موزه نسل‌کشی، پارک عشاق و کتابخانه باستانی ایروان نیز وجود دارند که نمی‌توان هیچ‌کدام را در یکی از دسته‌های بالا قرار دارد.

بیشتر جاهای دیدنی ارمنستان در پایتخت قرار دارند و در ادامه، به برخی از جاهای دیدنی این شهر و سایر شهرهای این کشور اشاره می‌کنیم.

دریاچه سوان

نمایی از دریاچه سوان ارمنستان در روز
بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان – عکاس: -Levon Avakimyan

دریاچه سوان بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان است که در شرق این کشور و نزدیک مرز آذربایجان قرار دارد. فاصله این دریاچه و شهر هم‌نام آن تا ایروان حدود 60 کیلومتر است و می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری خودتان را از ایروان به این دریاچه برسانید.

آب این دریاچه شیرین است و با توجه به ارتفاع 2000 متری آن از سطح دریا، در فصول گرم سال آب و هوایی مطبوع دارد. از جمله تفریحات دریاچه سوان می‌توان به شنا، قایق‌سواری، جت اسکی، کایت سرفینگ و … اشاره کرد. در مجاورت این دریاچه جاذبه‌های تاریخی متعددی مثل پارک ملی سوان، صومعه سواناوانک، قلعه آدزبرد و … وجود دارند که بد نیست به آن‌ها هم سری بزنید.

یادمان نسل‌کشی ارامنه

نمایی از موزه یادبود نسل کشی ارامنه در سالروز این اتفاق
مراسم یادبود اتفاقی مه هرگز فراموش نمی‌شود – عکاس: Dav Hovhannisyan

موزه نسل‌کشی ارامنه در ایروان قرار دارد و شامل 12 ستون بلند است که هر کدام از آن‌ها نماینده یکی از 12 استانی هستند که ارامنه در آن‌ها کشته شدند. یک ستون 44 متری هم به عنوان نماد جریان مجدد زندگی ارامنه در این موزه وجود دارد.

این ستون‌های بلند را آتشی موسوم به آتش جاویدان که در وسط آن‌ها قرار دارد تکمیل می‌کند و بر جاودان بودن روح ارامنه دلالت دارد. هر ساله ارمنی‌های بسیاری در روز 24 آوریل (سالگرد نسل‌کشی ارامنه) از این موزه بازدید و به کشته شدگان ادای احتارم می‌کنند. در موزه یادمان نسل‌کشی ارامنه گزارش‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی وجود دارد که اطلاعات مفیدی را در مورد این رویداد تاریخی در اختیار شما قرار می‌دهند.

معبد گارنی

نمایی از معبد گارنی ارمنستان در غروب
تنها اثر تاریخی ارمنستان که قبل از مسیحیت ساخته شده است – عکاس: Nodir Tursun Zade

معبد گارنی تنها اثر تاریخی موجود ارمنستان است که در دوران قبل از مسیحیت ساخته شده و سال‌ها تصویر آن را به عنوان نماد این کشور روی اسکناس‌های درام چاپ می‌کردند. معبد گارنی در 32 کیلومتری جنوب شرقی ایروان واقع شده و با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی و اتوبوس‌های بین‌شهری می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.

این معبد در قرن یکم میلادی و به دستور تیرداد یکم (پادشاه اشکانی ارمنستان) بازسازی شد و شباهت زیادی به معابد مشهور یونانی دارد. حمام‌های رومی یکی دیگر از بناهای باستانی ارمنستان هستند که فاصله زیادی تا معبد گارنی ندارند و بازدید از آن‌ها هم خالی از لطف نیست.

صومعه گغارد

نمایی از فضای داخلی وهم‌آلود صومعه گغارد
نام این صومعه را از روی نیزه‌ای که مسیح با آن کشته شده برداشته‌اند – عکاس: احمد دانشفر

صومعه گغارد یکی از آثار مهم میراث جهانی یونسکو است که در قرن هفتم میلادی ساخته شده و از مهم‌ترین بناهای تاریخی جهان مسیحیت نیز محسوب می‌شود. این صومعه فاصله چندانی تا معبد گارنی ندارد و به همین دلیل می‌توانید از این 2 اثر تاریخی در یک روز بازدید کنید. جذابیت این صومعه به نحوه ساخت آن برمی‌گردد؛ چون بنای آن از طریق تراشیدن کوه ساخته شده است.

نام این صومعه را از روی نیزه‌ای که مسیح با آن کشته شده برداشته‌اند. این نیزه تا سال‌ها در این صومعه نگهداری می‌شد و بعداً به خزانه کلیسای جامع اچمیادزین منتقل شد.

کلیسای جامع زوارتنوتس

نمایی از ستون‌های کلیسای جامع زوارتنوتس در روز
فقط ستون‌های این کلیسا باقی مانده‌اند – عکاس: Haru Tunyan

کلیسای جامع زوارتنوتس یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است که سرنوشت آن شباهت زیادی به تخت‌جمشید دارد؛ چون تنها از آن چند ستون و سرستون باقی مانده و تا اوایل قرن بیستم در زیر خاک مدفون بوده است.

این کلیسا در قرن هفتم میلادی ساخته شد و بر خلاف اکثر کلیساهای ساخته شده در آن زمان، روی سرستون‌های آن نوشته‌هایی به زبان یونانی حک شده است. در محوطه و موزه این کلیسا می‌توانید ماکت ساختمان کامل آن را مشاهده کنید.

کاسکاد

نمایی از کاسکاد ایروان رامنستان در روز
بنای 1000 پله – عکاس: Tetiana Kravchenko

کاسکاد یکی از مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان و یکی از نمادهای شهر ایروان است. این بنای راه‌پله مانند پایین‌ترین نقطه شهر را به بلندترین نقطه آن متصل می‌کند و به آن بنای 1000 پله هم می‌گویند. قدمت این بنا چندان زیاد نیست و به دوران سلطه شوروی برمی‌گردد.

در بخش بالایی بنا ستون یادبودی قرار دارد که به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی روس‌ها بر آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم ساخته شده است.

مام ارمنستان

نمایی از مجسمه مام ارمنستان در روز
این مسجمه 51 متر ارتفاع دارد – عکاس: شراره یحیایی

مام ارمنستان یک مجسمه 22 متری است که در سال 1967 در محل سابق مجسمه ژوزف استالین ساخته شد. این مجسمه یکی دیگر از نمادهای پیروزی شوروی بر آلمان در جنگ جهانی دوم بود که امروزه به نماد قدرت کشور ارمنستان تبدیل شده است.

مام ارمنستان در پارک پیروزی ایروان واقع شده و ارتفاع آن به همراه پایه به 51 متر می‌رسد. تماشای عظمت و شکوه این مجسمه از نزدیک اصلاً با عکس‌ها قابل مقایسه نیست.

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ارمنستان در روز
مهمترین جای دیدنی ارمنستان – عکاس: Grig sarg

میدان جمهوری بزرگ‌ترین میدان شهر ایروان و مهم‌ترین جای دیدنی این کشور است که از نظر سیاسی نیز اهمیت زیادی دارد. بیشتر گردهمایی‌ها و همچنین مراسم مربوط به اعیاد ملی و مذهبی و رژه نظامی روز استقلال ارمنستان در این میدان برگزار می‌شود.

میدان جمهوری به شکل بیضی طراحی شده و برخی از اماکن مهم ارمنستان مثل نگارخانه ملی، موزه تاریخ، وزارت دارایی، وزارت امور خارجه و خانه دولت در اطراف آن قرار دارند. یکی از زیبایی‌های این میدان فواره‌های موزیکال آن است که در فصل تابستان روشن می‌شوند.

سوغات و صنایع دستی

نمایی از یک دختر فرشباف در محاصره فرش‌های ارمنی
فرش ارمنی؛ مهم‌ترین سوغات ارمنستان

قالی ارمنی مشهورترین سوغات ارمنستان از گذشته تا امروز است و قدمت هنر فرش‌بافی در این کشور به چندین قرن پیش می‌رسد. این قالی‌ها با استفاده از ابریشم و پشم گوسفند و به‌صورت دستباف تولید می‌شوند و به همین دلیل قیمت بالایی دارند. طرح و نقش این فرش‌ها شباهت زیادی به فرش‌های دستباف ایرانی دارد.

از میان دیگر سوغات و صنایع دستی این کشور می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • لباس‌های سنتی ارمنی
  • جواهرات نقره
  • قهوه و شکلات ارمنی
  • نان گاتا
  • ساز دودوک (شبیه فلوت)
  • خاچکار

غذاهای محلی ارمنستان

نمایی از دلمه های ارمنی در یک ظرف قرمز
دلمه؛ یکی از محبوب‌ترین غذاهای ارمنی

تنوع غذاهای ارمنستان وام‌دار موقعیت جغرافیایی این کشور است؛ چون در میان آن‌ها غذاهای مشابه غذاهای ایرانی، ترکی، مدیترانه‌ای و حتی عربی دیده می‌شود. کوفته، دلمه، سوپ قارچ و سوپ عدس از جمله غذاهای نام‌آشنایی هستند که می‌توانید در ارمنستان آن‌ها را امتحان کنید.

فهرست زیر محبوب‌ترین غذاهای ارمنی را نشان می‌دهد که ماده اصلی آن‌ها گوشت و برنج است:

  • کوفته گوشت گاو
  • خوراک گوشت با سس انار
  • ماهی شکم پر
  • ماهی کبابی
  • بورک
  • سوجوخ

مشهورترین رستوران‌های ارمنستان

نمایی از فضای داخلی رستوران شرپ ایروان
رستوران شرپ؛ یکی از مشهورترین رستوران‌های ارمنستان – عکاس: Lusik

بیشتر رستوران‌های مشهور و محبوب ارمنی در شهر ایروان قرار دارند. در ادامه با 3 رستوران مشهور ارمنستان آشنا می‌شوید که در آن‌ها می‌توانید انواع غذاهای محلی ارمنی را امتحان کنید:

رستوران شرپ

رستوران شرپ در نزدیکی میدان جمهوری، موزه تاریخ و مجسمه مام ارمنستان قرار دارد. شرپ به معنای ملاقه است و ازآنجایی‌که مؤسس و سرآشپز این رستوران علاقه زیادی به استفاده از این ابزار آشپزی دارد، نام آن را روی رستوران خود گذاشته است. در رستوران شرپ انواع غذاهای ارمنی و غذاهای ملل مختلف سرو می‌شود و هنگام حاضر شدن غذا، می‌توانید در کنار آشپزخانه بزرگ آن بایستید و نحوه آماده‌سازی غذای خود را تماشا کنید.

این رستوران به رزرو نیاز دارد و توصیه می‌کنیم که حتماً بیف استراگانوف این رستوران را امتحان کنید.

رستوران دولماما

اگر در ایروان خواستید غذاهای کلاسیک ارمنی را با بهترین کیفیت نوش جان کنید، حتماً به رستوران دولماما در خیابان پوشکین سری بزنید. رفتن به این رستوران هم به رزرو نیاز دارد و فهرست مشتریان مشهور آن بسیار طولانی است.

این رستوران فضایی گرم و خانوادگی دارد و در حیات، تراس و فضای داخلی از مشتریان خود پذیرایی می‌کند. دلمه و رول بادمجان از جمله غذاهایی هستند که باید حتماً در رستوران دولماما آن‌ها را امتحان کنید.

این رستوران در خیابان پوشکین ایروان قرار دارد.

رستوران لواش

این رستوران نام خود را از مشهورترین نان خاورمیانه یعنی لواش گرفته است. رستوران لواش در خیابان تومانیان ایروان قرار دارد و غذاهای مشهور ارمنی را سرو می‌کند. از بین محبوب‌ترین غذاهای رستوران لواش می‌توان به سوپ کدوتنبل، دلمه با کلم و بشقاب گوشت و پنیر اشاره کرد.

این رستوران در فضای خیابانی و داخلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند و دکوراسیون فضای داخلی آن مدرن و به‌روز است. رفتن به این رستوران در آخر هفته‌ها به رزرو نیاز دارد.

مهم‌ترین مراکز خرید

نمایی از بیرون ایروان مال در روز
ایروان مال؛ مشهورترین مرکز خرید ارمنستان – عکاس: Andranik Manukyan

مثل رستوران‌ها و مشهورترین آثار تاریخی، بهترین مراکز خرید ارمنستان هم در شهر ایروان قرار دارند. بیشتر پاساژهای این شهر به سبک مدرن و اروپایی ساخته شده‌اند و در آن‌ها می‌توانید نمایندگی برندهای مشهور پوشاک را پیدا کنید.

مشهورترین مرکز خرید ایروان همنام همین شهر است و در نزدیکی میدان جمهوری قرار دارد. به غیر از فروشگاه‌های پوشاک، در مرکز خرید ایروان فودکورت، وسایل بازی مخصوص کودکان، سینما و … هم وجود دارد. از میان سایر مراکز خرید مشهور این کشور می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • راشا مال
  • مراکز خرید خیابان تاشیر
  • دالما گاردن مال
  • مولتی مجیک مال
  • مگا مال

اقامت در ارمنستان

بیشتر مجموعه هتل‌های مشهور جهان مثل رادیسون بلو در ایروان شعبه دارند و به غیر از این هتل‌ها، تعداد هتل‌های مستقل 5 ستاره نیز در این کشور کم نیست. هتل قفقاز، هتل نشنال، هتل گرند ایروان، هتل گلدن پالاس بوتیک و هتل الکساندر از جمله هتل‌های لوکس و گران‌قیمت ارمنستان هستند که هر کدام امکانات و خدمات خاص خود را نیز دارند.

برای اقامت به‌صرفه در ارمنستان، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید. کافی است در صفحه اصلی سایت نام این کشور را به همراه تاریخ ورود و خروج و تعداد نفرات وارد کنید تا اقامتگاه‌های آن برای شما نمایش داده شوند.

روش‌های دسترسی به ارمنستان

نمایی از فرودگاه ایروان در شب
فرودگاه بین‌المللی ایروان – عکاس: Сергей Шумов

بهترین روش‌های دسترسی به این کشور همسایه شامل سفر با هواپیما، خودروی شخصی و اتوبوس می‌شود. همان‌طور که گفتیم سفر به این کشور نیازی به ویزا ندارد و به عنوان شهروند ایران می‌توانید تا 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید که تا 180 روز هم قابل‌تمدید است. با روش‌های دسترسی به ارمنستان در ادامه آشنا می‌شوید:

هواپیما

سفر با هواپیما آسان‌ترین و البته گران‌ترین روش سفر به ارمنستان است. از فرودگاه امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی شهرهای مختلف کشور، پروازهای روزانه به ایروان وجود دارد که اکثر آن‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام می‌شود. سفر هوایی از تهران تا ایروان حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

اتوبوس

از پایانه غرب شهر تهران و پایانه‌های مسافربری شهرهای مرزی به مقصد ایروان اتوبوس وجود دارد. این اتوبوس‌ها از نوع VIP هستند و معمولاً شب‌ها حرکت می‌کنند تا بتوانید بیشتر مسیر را بخوابید. هزینه سفر با اتوبوس به ارمنستان به‌مراتب از هواپیما کمتر است؛ اما از شهری مثل تهران چیزی حدود 17 ساعت در راه خواهید بود.

خودروی شخصی

برای سفر به ارمنستان با خودروی شخصی باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی دریافت کنید که به صرف هزینه و زمان نیاز دارد. به همین دلیل برای سفر به ارمنستان با این روش باید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. مسیر دسترسی به این کشور از ایران بسیار زیبا است و اگر با رانندگی طولانی مشکلی ندارید، خودتان را برای لذت بردن از این مسیر آماده کنید.

نکاتی که لازم است در سفر به ارمنستان بدانید

اگر حواستان به نکات زیر باشد، می‌توانید لذت سفر به ارمنستان را بیشتر کنید:

  • ورود کدئین و داروهای غیرمتعارف و بدون نسخه به این کشور ممنوع است.
  • از بحث کردن در مورد مسائل سیاسی ارمنستان و به‌خصوص جنگ اخیر این کشور با آذربایجان خودداری کنید.
  • در صورت استفاده نکردن از خط عابر یا گذرگاه‌های مخصوص برای عبور از خیابان، پلیس با شما برخورد خواهد کرد.
  • کلیساهای این کشور قوانین خاصی برای پوشش دارند که عدم رعایت آن‌ها توهین محسوب می‌شود.
  • از ایجاد سروصدا و آواز خواندن در ساعات پایانی شب و به‌خصوص در مناطق مسکونی به‌شدت اجتناب کنید.
  • پیش از ورود به هر مکان تاریخی و جاذبه طبیعی، حتماً قوانین مربوط به آن که روی تابلوی ورودی درج شده را مطالعه کنید.
  • اگر قصد صعود به ارتفاعات این کشور را دارید، حتماً لباس و لوازم مناسب همراه خودتان ببرید و در فصل مناسب این کار را انجام دهید. تا جای ممکن این کار را تنها انجام ندهید.

سخن آخر

ارمنستان همسایه زیبای شمالی ما است که در این مقاله تمامی اطلاعات لازم و باید و نبایدهای سفر به این کشور را با شما در میان گذاشتیم. حتماً پیش از سفر به این کشور زیبا در مورد قوانین سفر و حساسیت‌های فرهنگی در این کشور خوب مطالعه کنید تا خدای‌ناکرده در سفر دچار مشکل نشوید.

اگر می‌خواهید هزینه‌های سفرتان به این کشور را کاهش دهید، می‌توانید اجاره ویلا و سوئیت در آن را به اتاقک بسپارید.

سؤالات متداول در مورد ارمنستان

ارمنستان کجاست؟

ارمنستان همسایه شمالی ایران است و با کشورهای آذربایجان، ترکیه، نخجوان و گرجستان هم مرز است.

بهترین جاهای دیدنی ارمنستان کدامند؟

دریاچه سوان، موزه یادمان نسل‌کشی ارامنه، معبد گارنی، کاسکاد، مام ارمنستان، میدان جمهوری ایروان

بهترین زمان سفر به ارمنستان کی است؟

بهار و پاییز

معروف‌ترین رستوران‌های ارمنستان کدامند؟

رستوران دولماما، شرپ و لواش

چگونه به ارمنستان برویم؟

سفر به ارمنستان با استفاده از هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی امکان‌پذیر است.

3.5/5 - (37 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *