شهرها

بندر مقام کجاست؟ | جایی برای در آغوش کشیدن خلیج‌فارس

می‌گویند خلیج‌فارس آن‌قدر عمیق و پهناور است که وقتی روزها از ساحل به آن نگاه می‌کنی، تا چشم کار می‌کند همه‌جا رنگ نیلی می‌بینی و تصور می‌کنی که آسمان معکوس و غلیظ شده است. شب‌ها هم ستاره‌ها روی آب مهمانی می‌گیرند و با هر موج می‌بینی که دست جمعی روی آب می‌رقصند و همه به شمع محفل خود یعنی ماه چشم می‌دوزند. بندر مقام از آن جاهایی است که این زیبایی‌ها را به حد اعلای خود دارد و در آن تصور می‌کنید که دوست بهتری به جز خلیج‌فارس پیدا نمی‌شود.

در این مقاله قرار است به‌صورت جامع و کامل به این بندر بپردازیم و به شما بگوییم که در سفر به این بندر کجا بروید و چه‌کار کنید.

بندر مُقام کجاست؟

بندر مقام کجاست
این بندر زیبا تا بندر لنگه 170 کیلومتر فاصله دارد. – عکاس: علیرضا روحانی

بندر مقام یکی از بنادر جوبی کشور و جاهای دیدنی استان هرمزگان است که از توابع شهرستان شیبکوه بندر لنگه محسوب می‌شود. این بندر زیبا تا بندر لنگه 170 کیلومتر فاصله دارد. تعدادی از بکرترین سواحل جنوبی کشور در این بندر و اطراف آن قرار دارند و زیبایی‌های این بنادر و جزایر نزدیکی مثل لاوان و شیدوَر باعث شده که بندر مقام در سال‌های اخیر به شهرت برسد و توسعه پیدا کند. در ادامه فاصله این بندر تا تهران، شیراز و چند شهر نزدیک را می‌بینید:

  • فاصله بندر عباس تا بندر مقام: 380 کیلومتر
  • فاصله شیراز تا بندر مقام: 450 کیلومتر
  • فاصله تهران تا بندر مقام: 1290 کیلومتر
  • فاصله بندر مقام تا عسلویه: 120کیلومتر
  • فاصله بوشهر تا بندر مقام: 390 کیلومتر

این بندر از غرب به بندر بستانو و مغدان، از شرق به بندر نخَیلو و جَزه، از شمال به کوه سنچول و از جنوب با خلیج‌فارس همسایه است. در آخرین سرشماری (1395) جمعیت این بندر حدود 2100 نفر بوده است.

تاریخچه بندر مقام

درست است که بندر مقام در سال‌های اخیر به شهرت رسیده است؛ اما سابقه‌ای طولانی و غنی دارد و مثل بسیاری از روستاها و بنادر اطراف خود، تاریخ آن با قبیله بنی حماد گره خورده است. پیشینه این قبیله به منطقه نجد در عربستان می‌رسد که در قرن دهم و یازدهم هجری قمری به‌تدریج به قطر و سپس به مناطق غربی هرمزگان مهاجرت کردند و شهر پارسیان (در غرب مقام) را مقر خود قرار دادند.

این قبیله برای مدتی طولانی بر این منطقه حکمرانی می‌کردند و از آن‌ها بقایایی در مقام و شهرهای اطراف باقی‌مانده است. قلعه شیخ علی حمادی (آخرین حاکم بنی حماد پیش از انقلاب) یکی از همین بقایا است که در مرکز بندر مقام قرار دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم

اکثریت مردم بندر مقام عرب و سنی‌مذهب هستند و از اصیل‌ترین بومیان جنوب کشور محسوب می‌شوند. اهالی این بندر به زبان عربی و فارسی با گویش اشکنانی صحبت می‌کنند و مثل تمامی اهالی جنوب، خوش‌مشرب، مهربان و خونگرم هستند. ساده‌زیستی و قناعت اصل اساسی زندگی اهالی مقام است و این موضوع را بافت شهری سنتی و خانه‌های خشتی و گلی این بندر به ما ثابت می‌کند.

اقتصاد بندر مقام

از گذشته‌های دور تاکنون اقتصاد بندر مقام بر پایه ماهیگیری و دریا می‌چرخیده است و هنوز هم بسیاری از اهالی این شهر از طریق صید و فروش ماهی و پرورش میگو روزگار می‌گذرانند. البته برخی از اهالی این بندر در شرکت نفت کار می‌کنند و برخی دیگر هم از طریق ارائه خدمات گردشگری و اجاره اقامتگاه و رستوران‌داری کسب درآمد می‌کنند. تعدادی از مقامی‌ها هم تاجران سرشناسی هستند که با کشورهای خلیج‌فارس و بنادر اطراف دادوستد دارند.

آب و هوای بندر مقام

آب و هوای بندر مقام
در اسفندماه می‌توانید به‌راحتی در سواحل مقام چادر بزنید و اتراق کنید. – عکاس: مهرزاد رفیعی

بندر مقام آب‌وهوایی گرم و حاره‌ای دارد. به دلیل نزدیکی به دریا و کوه، آب و هوای آن از اوایل بهار تا پایان مهرماه گرم و شرجی می‌شود و بعید نیست که در تابستان دما به 50 درجه هم نزدیک شود. از اواخر مهر تا آخر زمستان، هوای این بندر بهاری و معتدل می‌شود و در آن خبری از سوز و سرما نیست؛ به‌نحوی‌که در اسفندماه می‌توانید به‌راحتی در سواحل مقام چادر بزنید و اتراق کنید.

بهترین زمان سفر به بندر مقام

بهترین زمان سفر به بندر مقام
بهترین زمان سفر به بندر مقام پاییز و زمستان است. – عکاس: سارا خالقی

احتمالاً از توضیحات بخش قبل متوجه شدید که بهترین زمان سفر به بندر مقام پاییز و زمستان است و اگر می‌خواهید در این بندر هوای بهاری و معتدلی را تجربه کنید، بهتر است سفرتان را به ماه‌های دی و بهمن موکول کنید. بسیاری از گردشگران هم تعطیلات نوروز را برای سفر به این بندر انتخاب می‌کنند که آخرین روزها برای لذت بردن از آب و هوای آن محسوب می‌شود و پس از هوا گرم و شرجی خواهد شد.

جاهای دیدنی بندر مقام

اگر می‌خواهید بندر مقام را به عنوان مقصد نهایی سفر خود انتخاب کنید، حواستان به این نکته باشد که این سفر از آن سفرهایی نیست که مدام از یک جای دیدنی با عجله به جای دیدنی دیگری بروید و نگران باشید که نکند یکی از جاهای دیدنی از دستتان در برود. جاهای دیدنی بندر مقام کم نیست؛ اما اکثر آن‌ها از جنس نشستن و لذت بردن از هوا و صدای دریا هستند و نهایت ماجراجویی شما به بالارفتن از صخره‌های مرجانی ساحل‌ها و شنا در دریا ختم می‌شود.

ساحل مُکَسَّر

ساحل مکسر
این صخره‌های غول‌پیکر در حقیقت بخش‌هایی از کوه سنچول هستند. – عکاس: محمد قائد ندومی

ساحل مکسر یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای جنوب است که فاصله کمی با مقام دارد و از طریق جاده ساحلی مقام به بستانو می‌توانید خودتان را به این ساحل زیبا برسانید. مکسر به معنای شکسته است و به دلیل شکل صخره‌های ساحل مکسر، این نام را روی آن گذاشته‌اند. این صخره‌های غول‌پیکر در حقیقت بخش‌هایی از کوه سنچول هستند که به دلیل مجاورت با آب شور خلیج‌فارس دچار فرسایش شده‌اند و اشکال عجیب‌وغریبی پیدا کرده‌اند.

ساحل مکسر تا چند سال پیش از بکرترین سواحل جنوب کشور بود؛ اما شهرت زیبایی آن در سرتاسر کشور پیچیده است و به همین دلیل بعید نیست که در فصل پیک سفر، با ازدحام جمعیت در این ساحل مواجه شوید. توصیه می‌کنیم که اگر به این ساحل رفتید، به اکوسیستم خاص و بی‌نظیر آن آسیب نزنید.

گردنه عشاق

گردنه عشاق بندر مقام
این گردنه تنها 20 کیلومتر تا بندر مقام فاصله دارد. – عکاس: مرتضی حسینی

کمی که از ساحل مکسر به سمت غرب بروید، در امتداد جاده ساحلی گردنه‌ای زیبا را می‌بینید که به گردنه عشاق مشهور است. این گردنه پیش از روستاهای مغدان و زیارت واقع شده است و به دلیل منظره زیبایی که از سواحل صخره‌ای اطراف جاده دارد، شهرت زیادی دارد و بسیاری از مسافران در این منطقه برای عکاسی و تماشای مناظر اطراف توقف می‌کنند. ساحل این گردنه آب پاک و زلالی دارد و با فرارسیدن شب انعکاس تصویر ستاره‌ها بر این آب زلال، زیبایی گردنه عشاق را دوچندان می‌کند.

این گردنه تنها 20 کیلومتر تا بندر مقام فاصله دارد و بسیاری از زوج‌های جوان آن را برای عکاسی فرمالیته و ماه عسل خود انتخاب می‌کنند.

گردنه مقام

گردنه مقام
در این گردنه هم می‌توانید صخره‌های عجیب‌وغریب هنر دست دریا را ببینید. – عکاس: میثم منبروج

گردنه مقام یکی دیگر از جاذبه‌های جاده مقام به بستانو است که از نظر زیبایی با گردنه عشاق رقابت شدیدی دارد. در این گردنه هم می‌توانید صخره‌های عجیب‌وغریب هنر دست دریا را ببینید که با آبی خلیج‌فارس هم آغوش می‌شوند. غروب و شب این گردنه هم خود به‌تنهایی یک جاذبه گردشگری دیگر است که شما را حسابی مسحور خود خواهد کرد. بعد از دیدن غروب این گردنه احتمالاً دیگر دلتان نمی‌خواهد به شهر خود بازگردید.

جاده ساحلی مقام به بستانو

جاده ساحلی مقام به بستانو
برای رانندگی در این جاده حسابی وقت بگذارید و به آن به چشم یک جای دیدنی نگاه کنید. – عکاس: امین رحیمی

جاده ساحلی مقام به بستانو یکی از زیباترین و رؤیایی‌ترین جاده‌های ایران است که شباهت زیادی به جاده چابهار به بریس دارد. منتها فاصله جاده مقام به بستانو تا دریا بسیار کم است و در بخش‌هایی از این جاده تصور می‌کنید که اگر دستتان را از شیشه بیرون ببرید، وارد دریا می‌شود! در یک طرف این جاده هم کوه‌هایی مثل کوه‌های مریخی چابهار خودنمایی می‌کنند و در سمت دیگر هم آبی بی‌کران خلیج‌فارس خفته است.

توصیه ما این است که برای رانندگی در این جاده حسابی وقت بگذارید و به آن به چشم یک جای دیدنی نگاه کنید؛ چون احتمالاً در نقاط مختلف آن مجبور می‌شوید کنار بزنید و از زیبایی‌ها عکس بگیرید.

ساحل و اسکله بندر مقام

اسکله بندر مقام
ساحل مقام هم مثل سایر سواحل همان نواحی صخره‌ای است. – عکاس: امید سلطانی

اگر می‌خواهید مصاف لنج‌ها و قایق‌ها را ببینید و به آواز زیبای ماهیگیران جنوبی گوش دهید، حتماً به اسکله بندر مقام بروید. این اسکله از قدیمی‌ترین اسکله‌های کشور است که در آن لنج‌های ماهیگیری و قایق‌های مسافربری پهلو می‌گیرند. با این قایق‌ها می‌توانید خودتان را به جزایر لاوان و شیدور برسانید که از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک مقام محسوب می‌شوند.

ساحل مقام هم مثل سایر سواحل همان نواحی صخره‌ای است و نشستن در آن و تماشای خلیج‌فارس می‌تواند خستگی‌ها را از شما بگیرد و باعث شود که دغدغه‌هایتان را برای مدتی فراموش کنید.

جزیره لاوان

جزیره لاوان
کیفیت خدمات رفاهی در جزیره لاوان نسبت به بندر مقام بیشتر است. – عکاس: میلاد الیکا

جزیره لاوان بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج‌فارس بعد از قشم و کیش است که در جنوب غربی بندر مقام قرار دارد. این جزیره فاصله زیادی تا مقام ندارد و می‌توانید با لنج‌ها و قایق‌های موتوری مردم محلی مقام خودتان را به این جزیره برسانید. این جزیره به خاطر سواحل مرجانی، اسکله‌ها و درختان زیبای انجیر معابد خود شهرت دارد و سواحل آن از زیباترین سواحل خلیج‌فارس محسوب می‌شوند.

کیفیت خدمات رفاهی در جزیره لاوان نسبت به بندر مقام بیشتر است و اگر فضای سنتی این بندر چندان به دلتان ننشسته است، می‌توانید جزیره لاوان را برای صرف غذا و اقامت انتخاب کنید.

جزیره شیدور

جزیره-شیدور
ساحل سفید این جزیره یکی از زیباترین سواحل جنوب است. – عکاس: امین رحیمی

جزیره شیدور هم یکی از جزایر زیبای خلیج‌فارس است که فاصله کمی تا جزیره لاوان دارد. این جزیره علاوه بر سواحل مرجانی زیبا، سواحل شنی هم دارد و ساحل سفید آن یکی از زیباترین سواحل جنوب است. در این جزیره می‌توانید انواع و اقسام تفریحات آبی مثل قایق‌سواری، شنا و غواصی را تجربه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی بندر مقام

سوغات بندر مقام
در مغازه‌ها و بازارهای محلی این بندر می‌توانید انواع سوغات هرمزگان را پیدا کنید.

بیشتر صنایع‌دستی هرمزگان در بندر مقام هم تولید می‌شود و در مغازه‌ها و بازارهای محلی این بندر می‌توانید انواع چنته (مخصوص تزیین کپر)، مصنوعات حصیری، ظروف سفالی، گلابتون (دوخت لباس با نوارهای طلایی)، قالی، پوشاک سوزن‌دوزی شده و صنایع‌دستی ساخته شده با رهاوردهای دریا را پیدا کنید.

همچنین همان‌طور که گفتیم مقام مهد صید ماهی و میگو است و اگر شهر شما فاصله زیادی تا این بندر ندارد، می‌توانید ماهی و میگو را هم به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید. اگر هم فاصله زیادی تا این بندر دارید نگران نباشید، می‌توانید شیرین‌ترین سوغات جنوب یعنی خرما را هم در مقام پیدا کنید و بدون نگرانی از خراب شدن، آن را به شهرتان ببرید.

غذاهای محلی بندر مقام

غذاهای محلی بندر مقام
گبولی گوشت؛ از بهترین غذاهای محلی برند مقام

قاعده سوغاتی‌ها در مورد غذاهای مخلی هم صدق می‌کند. در مقام هم می‌توانید انواع و اقسام غذاهای مخلی هرمزگان را میل کنید. در رستوران‌های محلی این بندر انواع و اقسام غذاهای پخته شده با ماهی و غذاهای محلی هرمزگان سرو می‌شود که از میان آن‌ها می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • هواری ماهی
  • گبولی گوشت
  • ماهی برشته
  • قلیه‌ماهی و میگو
  • زیبون
  • کوفته مومغ

رستوران‌های بندر مقام

رستورانهای بندر مقام
رستوران دریاکنار؛ از بهترین رستوران‌های بندر مقام – عکاس: مهدی درستکار

بیشتر رستوران‌ها و کافه‌های بندر مقام سنتی و محلی هستند و در این بندر رستوران لوکس و فست‌فود به‌ندرت پیدا می‌شود. با این حال تعداد زیادی از باصفاترین و خودمانی‌ترین رستوران‌های هرمزگان را می‌توانید در این بندر پیدا کنید که در ادامه به آدرس و مشخصات 3 مورد از مشهورترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. لازم به ذکر است که در این رستوران‌ها بیشتر غذاهای محلی هرمزگان سرو می‌شود.

  • رستوران دریاکنار: هرمزگان، بندر مقام، ابتدای جاده مقام به بستانو، مجتمع تفریحی گردشگری دریاکنار. ساعت کاری 7 صبح تا 1 شب.
  • غذای دریایی و جنوبی لور: هرمزگان، بندر مقام، خیابان اسکله. ساعت کاری 24 ساعته.
  • غذای خونگی و محلی ساحل: بندر مقام، جاده بندر. ساعت کاری 24 ساعته.

مراکز خرید بندر مقام

در این بندر بیشتر می‌توانید مغازه‌های کوچک و بازارهای محلی را برای خرید پیدا کنید و خبری از پاساژهای لوکس و مدرن نیست. ازآنجایی‌که مقامی‌ها هم مثل بیشتر مردم جنوب خونگرم و مهربان هستند، می‌توانید از آن‌ها برای پیداکردن بهترین محل برای خرید سوغاتی کمک بگیرید. با خرید از مغازه‌های محلی هم حس خوب داشتن یادگاری از سفر را خواهید داشت و هم به اقتصاد منطقه کمک می‌کنید.

اقامت در بندر مقام

این بندر هتل و اقامتگاه لوکس زیادی ندارد و برای اقامت در آن باید سراغ اقامتگاه‌های محلی و بوم‌گردی بروید که البته در میان آن‌ها اقامتگاه زیبا و خوب کم نیست. برای پیداکردن این اقامتگاه‌ها، به صفحه اجاره روزانه خانه و بوم‌گردی در پارسیان سری بزنید. در این صفحه می‌توانید اقامتگاه‌های اتاقک در بندر مقام را با قیمت مناسب رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به بندر مقام

راه های دسترسی به بندر مقام
مسیر دسترسی زمینی به این بندز از شهرهایی مثل تهران، طولانی است. – عکاس: A N

احتمالاً با خواندن بخش مربوط به معرفی جاده مقام به بستانو شما هم تشویق شده‌اید که از این جاده برای دسترسی به مقام استفاده کنید. اگر قصد سفر زمینی از شهرهایی مثل تهران را دارید، به این نکته توجه کنید که مسافت بسیار زیادی را پیش رو خواهید داشت که پیمودن آن با احتساب توقف‌های مسیر، نزدیک به یک روز طول می‌کشد.

اگر زمان کافی در اختیار ندارید یا نمی‌توانید با خودتان همسفری ببرید که رانندگی بلد باشد، توصیه ما این است که از مسیرهای ریلی و هوایی برای دسترسی به بندر مقام استفاده کنید. برای دسترسی با این 2 روش، باید ابتدا خودتان را به بندرعباس برسانید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به مقام بروید.

نکاتی که لازم است در سفر به بندر مقام بدانید

  • بندر مقام از بکرترین بنادر ایران است. بیایید تلاش کنیم آن را بکر نگه داریم و به اکوسیستم گیاهی و جانوری آن لطمه نزنیم.
  • بافت صخره‌های اطراف ساحل بسیار حساس است و بهتر است از ضربه زدن به آن‌ها خودداری کنید و به آن‌ها فشار وارد نکنید.
  • از پخش موسیقی با صدای بلند و رفتارهای مغایر با اعتقادات و آداب و رسوم مردم محلی پرهیز کنید.
  • هنگام ترک ساحل، زباله‌های خود را جمع کنید.
  • تلاش کنید که با خرید از غرفه‌ها و فروشگاه‌های محلی به اقتصاد منطقه کمک کنید.
  • حواستان باشد قایق‌هایی که برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنید سالم باشند.
  • همیشه عینک آفتابی، پماد ضد گزش حشرات، کرم ضدآفتاب، کلاه و آب‌معدنی همراهتان باشد.

سخن آخر

در این مقاله با بندر مقام به‌صورت کامل آشنا شدیم و به شما گفتیم که بهترین فصل سفر، جاهای دیدنی و مسیرهای دسترسی به این بندر کدامند. سفر به این بندر بکر و زیبا می‌تواند یکی از آرامش‌بخش‌ترین سفرهای شما باشد و خاطره تماشای خلیج‌فارس را تا مدت‌ها در ذهنتان ماندگار کند. برای اقامت در مقام می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد بندر مقام

بندر مقام کجاست؟

این بندر در استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

بهترین زمان سفر به بندر مقام کدام است؟

پاییز و زمستان هوا در این بندر بهاری و دل‌انگیز است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی بندر مقام کدامند؟

تنگه مقام، تنگه عشاق، ساحل مکسر، اسکله مقام

معروف‌ترین رستوران‌های بندر مقام کدامند؟

رستوران دریاکنار، غذای خانگی لور، غذای خونگی و محلی ساحل

چگونه به بندر مقام برویم؟

برای دسترسی آسان‌تر به این بندر، اول با هواپیما یا قطار به بندرعباس یا بندر لنگه بروید و از آنجا راهی مقام شوید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *