شهرهاآب و هوابهترین زمان سفر

معرفی کامل بره سر | شهری پناه گرفته در آغوش کوه و جنگل

شمال ایران و گیلان مثل سرزمین عجایب است. چراکه در هر گوشه و کنار این استان، جاذبه‌ای بی‌نظیر در انتظار ماست. یکی از خاص‌ترین و بکرترین شهرهای استان گیلان شهر بره سر است که میان کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز قرار گرفته است. شهری که بازدید از آن مثل نسخه تجویزی یک پزشک ماهر برای درمان سریع یک بیماری است. جایی که حالمان را خوب می‌کند، چشمانمان را به تماشای مناظری خیره‌کننده دعوت می‌کند و روحمان را تا مدت‌ها سرحال نگه می‌دارد.

بیشتر از این دلتان را آب نمی‌کنیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید که می‌خواهیم شما را با این شهر و همه جاذبه‌هایش آشنا کنیم.

بره سر کجاست؟

بره سر کجاست
بره سر مرکز بخش خورگام در شهرستان رودبار است. – عکاس: Eh San

بره سر مرکز بخش خورگام در شهرستان رودبار است. همین لوکیشن به ما خبر از معجزه گری طبیعت در بره‌سر می‌دهد. جایی که چون کمتر شناخته شده است، ما را به طبیعتی بکر و سکوتی لذت‌بخش دعوت می‌کند.

فاصله بره سر تا مرکز شهرستان رودبار 55 کیلومتر و تا رستم‌آباد 40 کیلومتر است. شمال این شهر به بافت قدیمی بره‌سر، جنوب آن به جنگل‌های سرسبز و دریاچه ویستان، شرق آن به روستاهای تیه و دوسالده و غرب آن به روستای چهار محل می‌رسد.

در ضمن باید بگوییم بره‌سر منطقه‌ای ییلاقی به حساب می‌آید، چراکه ارتفاع آن از سطح دریا 1250 متر است. جمعیت بره‌سر هم طبق آخرین سرشماری در سال 1398، 2 هزار و 22 نفر بود.

تاریخچه بره سر

بره سر نام اداری این شهر است و در گویش دیلمی به آن براسر به معنی محل دسترسی می‌گفتند. درباره پیشینه تاریخی این شهر اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی از مهم‌ترین حوادث تاریخی در این منطقه می‌توان به زلزله وحشتناک منجیل و رودبار در سال 1369 اشاره کرد. حادثه‌ای تلخ که متأسفانه بر زندگی مردم این شهر هم تأثیر گذاشت.

فرهنگ و آداب‌ورسوم بره سر

اکثر اهالی بره‌سر مسلمان هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند. اهالی بره‎سر بیشتر مراسم مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا، وفات پیامبر و اعیاد مذهبی مانند نیمه شعبان، عید فطر، عید غدیر و … را در امامزاده بره‌سر یا مسجد جامع بره‌سر برگزار می‌کنند.

مردم این شهر جشن‌های باستانی مانند عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه‌سوری و … را هم مانند بیشتر مردم ایران جشن می‌گیرند. البته نمی‌توان نادیده گرفت که در هر شهری از ایران ازجمله بره‌سر، همیشه رنگ و بویی از فرهنگ محلی در برگزاری مراسم مختلف وجود دارد که آن را خاص‌تر می‌کند.

روستاهای بره سر

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم بره‌سر مرکز بخش خورگام در شهرستان رودبار است. ازنظر تقسیمات جغرافیایی بخش خورگام شامل دو دهستان خورگام و دلفک و 43 روستا می‌شود.

اقتصاد بره سر

بره‌سر منطقه‌ای است که دورتادور آن را کوه‌ها فرا گرفتند و پوشش گیاهی انبوهی دارد. این پوشش گیاهی در کنار چشمه‌های آب متعدد و خاک حاصلخیز باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است. ‌طوری که پایه اصلی اقتصاد بره سر کشاورزی است.

از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این شهر می‌توان به گندم، جو، عدس، لوبیا، کدو و آفتابگردان اشاره کرد. همچنین در بره‌سر باغ‌های متعددی هم وجود دارد و شاخص‌ترین محصولات باغی بره‌سر شامل سیب، گلابی، انجیر، آلوچه، به، فندق و گردو می‌شود. در ضمن باید بگوییم که به‌جز کشاورزی، دامداری و دامپروی هم در این شهر رونق دارد.

آب‌وهوای بره سر

آب‌و‌هوای بره سر
آب‌و‌هوای بره سر کوهستانی و معتدل است. – عکاس: Ashkan Sadri

در بخش‌های قبل گفتیم که اختلاف بره‌سر از سطح دریا 1250 متر است و کوه‌های مختلف مانند نگهبانانی فداکار دور آن حلقه زدند. به‌جز این کوه‌ها به خاطر بافت جنگلی این شهر، آب‌وهوای بره سر در دسته آب‌وهوای کوهستانی و معتدل قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بره سر بهاری دل‌چسب، تابستانی خنک و پاییز و زمستانی سرد دارد. البته به خاطر وجود دریاچه ویستان و چشمه‌های مختلف، ممکن است آب‌وهوای بره‌سر در تیر و مرداد و حوالی ظهر کمی شرجی شود.

برای اجاره ویلا شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به بره سر

بهترین زمان سفر به بره سر
بهترین زمان سفر به بره سر بهار و تابستان است. – عکاس: sajjad latifi

اگر تا این جای مقاله همراه ما بوده باشید و همه قسمت‌ها را خوانده باشید، خودتان متوجه شدید که بهترین زمان سفر به بره سر کی است. اگر هم از قبل با این شهر آشنایی داشتید و مستقیم آمدید سراغ این بخش پس بی حرف‌ اضافه می‌گوییم، بهترین زمان سفر به بره سر برای لذت بردن از آب‌وهوا، اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

با این حال اگر در سفر کردن حرفه‌ای هستید و تجهیزاتتان کامل است می‌توانید پاییز و زمستان هم به بره‌سر بروید. در نیمه دوم سال در این منطقه بارش باران و برف زیاد است و عشاق این آب‌وهوا می‌توانند در سفری پاییزی یا زمستانی به این شهر حسابی کیف کنند.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی بره سر

به جذاب‌ترین بخش این مقاله یعنی معرفی جاهای دیدنی بره سر رسیدیم. شهری که بافت جنگلی و کوهستانی‌اش خبر از جاذبه‌های طبیعی خارق‌العاده می‌دهد.

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان
دریاچه ویستان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بره‌سر است. – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

بدون شک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بره سر دریاچه ویستان است. دریاچه ویستان یک جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز در دامنه کوه است که دورتادورش را درختان راش، تپه‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه فراگرفتند.

دریاچه ویستان یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده ایران است و به همین خاطر در بیشتر روزهای سال خلوت است. اگر دنبال مقصدی جذاب با منظره‌ای وصف‌نشدنی می‌گردید و از جاهای شلوغ فراری هستید، سفر به بره‌سر و بازدید از دریاچه ویستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ییلاقات بره سر

ییلاقات بره سر
ییلاقات بره‌سر یکی از دیگری زیباتر هستند.

بره‌سر گیلان ییلاقات متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها باوجود شباهت‌های فراوانی که دارند در بعضی جزییات با یکدیگر فرق می‌کنند. در همه این ییلاقات آب‌وهوایی دل‌چسب و مناظری که مانندش فقط در کارت‌پستال‌ها دیده می‌شود، در انتظار شماست.

اگر می‌خواهید به مهمانی طبیعت بروید و از تماشای جنگل‌های سرسبز در فصل بهار یا جنگل‌های رنگارنگ در اوایل پاییز لذت ببرید، ییلاقات بره‌سر را به یاد داشته باشید. ییلاق استلی سرا، ویستان، شینه چاک، گلچالکی و دوسلان چند مورد از زیباترین ییلاق‌ها و جاهای دیدنی بره سر هستند.

آبشار شارشار

آبشار شارشار
آبشار شارشار بره‌سر در شمال شرقی این شهر قرار دارد. – عکاس: پرویز بابایی

مگر می‌شود در بره‌سر گیلان با آن کوه‌ها و چشمه‌های متفاوتش، آبشارهای متعدد وجود نداشته باشد؟ یکی دیگر از جاهای دیدنی بره‌سر که بازدید از آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود، آبشار شارشار است. البته یک آبشار دیگر با همین نام در زنجان هم داریم اما آبشار شارشار بره‌سر در شمال شرقی این شهر قرار دارد.

ییلاق داماش

ییلاق داماش
فاصله ییلاق داماش تا بره‌سر حدود 9.3 کیلومتر است. – عکاس: Mostafa Mottaghi Niya

ییلاق داماش جزو جاهای دیدنی بره‌سر به حساب نمی‌آید اما به خاطر فاصله کمی که با بره‌سر دارد، بازدید از آن موقع سفر به این شهر کار چندان سختی نیست. فاصله ییلاق داماش تا بره سر تقریباً 9.3 کیلومتر است که با ماشین در مدت‌زمان حدودی 35 دقیقه طی می‌شود.

ییلاق داماش مهد سوسن چلچراغ است و اگر اوایل تابستان به بره‌سر بروید می‌توانید فرصت ناب تماشای این گل نایاب را تجربه کنید.

سوغات و صنایع ‌دستی بره سر

طبیعت در بره‌سر غوغا کرده است و همان‌طور که گفتیم به خاطر خاک حاصلخیز و چشمه‌های آب فراوان، کشاورزی در این منطقه رونق دارد. همین موضوع باعث شده است که محصولات کشاورزی و باغی مثل گندم، جو، لوبیا، عدس، سیب، گردو و آلوچه از مهم‌ترین سوغات خوراکی بره سر به حساب بیایند. به‌جز این‌ها از بین انواع سوغات و صنایع ‌دستی بره‌سر خرید محصولات لبنی محلی و عسل باکیفیت را هم پیشنهاد می‌کنیم.

صنایع دستی این شهر هم شامل انواع محصولات حصیری، نمدی، ظروف سفالی، لباس‌های محلی و … می‌شود.

غذاهای محلی بره سر

غذاهی محلی بره سر
غذاهای محلی بره‌سر شبیه سایر غذاهای محلی گیلان است. – عکاس: Mehdi Amiri Nazari

شهر بره‌سر یکی از توابع شهرستان رودبار در گیلان است. به همین خاطر دور از ذهن نیست که غذاهای محلی بره‌سر شباهت بسیاری با غذاهای محلی گیلان داشته باشند. هرچند که ترفند هر آشپزی در پخت غذا با دیگری متفاوت است.

معروف‌ترین غذاهای محلی بره سر شامل کباب‌ترش، میرزاقاسمی، باقلا قاتوق، کته کباب و… هستند. غذاهایی که فوت کوزه‌گری مردم بره‌سر و سبزی‌های محلی، طعم و عطر آن‌ها را متفاوت کرده است.

رستوران‌های بره سر

رستوران‌های بره سر
رستوران‌های بره‌سر کم ولی باصفا هستند. – عکاس: Mehdi Amiri Nazari

سفر به بره‌سر یعنی سفر به شهری در دامن طبیعت که توانسته است بافت سنتی و قدیمی‌اش را حفظ کند. به همین خاطر باید بگوییم در این شهر خبری از رستوران‌های لوکس و مجلل نیست. با این حال رستوران‌های این شهر بسیار باصفا هستند و میزبانی گرم مردم این منطقه هم صفای رستوران‌های بره‌سر را دوچندان کرده است.

رستوران ویستان

یکی از شناخته‌شده‌ترین رستوران‌های بره‌سر رستوران ویستان است. در منوی این رستوران انواع غذاهای محلی مثل کباب‌ترش، مرغ شکم پر، کته ماهی و … در کنار چاشنی‌های مرسوم گیلان یعنی زیتون‌پرورده، سیرترشی و … وجود دارد.

آدرس رستوران ویستان: گیلان، رودبار، بره‌سر، بلوار امام خمینی

رستوران دومان

رستوران دومان یکی دیگر از رستوران‌های بره‌سر است که بسیار باصفاست. این رستوران یک رستوران محلی است که در جلوی آن چند میز و صندلی چوبی قدیمی قرار دارد و جان می‌دهد برای نوش جان کردن وعده صبحانه. چراکه منوی این رستوران بیشتر شامل صبحانه‌های ایرانی یعنی املت، نیمرو، چای زغالی و … می‌شود. البته برای وعده شام و ناهار هم می‌توانید به رستوران دومان بروید.

آدرس رستوران دومان: گیلان، رودبار، بره‌سر، بلوار امام خمینی

مراکز خرید بره سر

با توضیحاتی که در بخش‌های قبل دادیم به‌احتمال‌زیاد خودتان حدس زدید که در این شهر مراکز خرید و پاساژهای چندانی وجود ندارد. باید بگوییم بره‌سر از آن دسته جاهای دیدنی ایران است که شما را با طبیعت خارق‌العاده‌اش مجذوب می‌کند و مثل آدمی است که چندان اهل خرید کردن نیست. با این حال مثل سایر شهرهایی با بافت قدیمی، در بره‌سر هم مغازه‌های محلی وجود دارد که می‌توانید برای خرید خوراکی‌های خوشمزه و تازه به آن‌ها سر بزنید.

اقامت در بره سر

اقامت در بره‌سر
برای اقامت در بره‌سر دو گزینه کمپینگ و اجاره ویلا در رودبار پیش روی شماست.

فاصله بره سر تا رشت تقریباً 87.8 کیلومتر و تا رودبار 55 کیلومتر است. به همین خاطر خیلی از مسافران برنامه بازدید از ییلاق‌های بره‌سر و دریاچه ویستان را در برنامه سفر به رشت یا رودبار قرار می‌دهند. اگر شما از این دسته افراد هستید می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در رودبار، با خیال راحت و در فاصله کم از بره‌سر اقامت داشته باشید.

اگر هم اهل کمپینگ هستید و در فصل بهار یا اواخر تابستان به این شهر رفتید، کمپ در کنار دریاچه ویستان و جنگل‌های بره‌سر، یک تجربه بی‌نظیر برای شما خلق می‌کند.

راه‌های دسترسی به بره سر

راه‌های دسترسی به بره‌سر
بهترین راه سفر به بره‌سر سفر با خودروی شخصی است. – عکاس: Milad Matinfar

بهترین مسیر دسترسی به بره سر، سفر با خودروی شخصی و جاده قزوین رشت است. برای این کار باید از هر نقطه تهران که هستید راه اتوبان تهران کرج را در پیش بگیرید و مسیرتان را مستقیم تا آزادراه کرج- قزوین و بعد خروجی رشت ادامه دهید.

در جاده قزوین – رشت حواستان به تابلوی توتکابن باشد، چون باید ادامه مسیر را در همین بزرگراه تا توتکابن ادامه دهید. بعد از این‌که به توتکابن رسیدید راه جاده توتکابن-بره‌سر را در پیش بگیرید. فاصله تهران تا بره‌سر از این مسیر، به‌طور میانگین 306 کیلومتر است.

نکاتی که در سفر به بره سر لازم است بدانید

  • قبل از سفر اقامتگاهتان را رزرو کنید.
  • در سفر با خودروی شخصی حتماً از سلامت فنی و بدنه خودرو مطمئن شوید. لاستیک زاپاس، زنجیر چرخ، بنزین اضافی همراهتان باشد و مدارک شناسایی خودرو را فراموش نکنید.
  • داروهای ضروری و داروی ضد تهوع با خود ببرید.
  • طبیعت بره‌سر جزو معدود جاهای بکر و دست‌نخورده ایران است. پس حتماً موقع سفر و بازدید از جاذبه‌های طبیعی، حواستان به محیط‌زیست آن باشد. کیسه‌زباله همراه داشته باشید تا بدون هیچ ردپایی از بره‌سر دیدن کنید.
  • اگر در جنگل یا اطراف دریاچه ویستان کمپ زدید، مراقب حیواناتی مانند خرس باشید.
  • در سفر به هر شهری به عقاید و باورهای مردم محلی و شکل زندگی آن‌ها احترام بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله راهی گیلان شدیم و این بار به یکی از شهرهای کمتر شناخته‌شده این استان زیبا یعنی بره سر رفتیم. در این تور مجازی از تاریخچه بره‌سر و آب‌وهوای این شهر گفتیم و مدهوش جاهای دیدنی آن و طبیعت شگفت انگیزش شدیم. در انتها راه دسترسی و اقامت را بررسی کردیم و مثل همیشه از شما خواستیم موقع بازدید از این شهر زیبا حواستان به طبیعت بکر آن باشد.

به‌رسم بیشتر مقالات اتاقک در انتها یادآوری می‌کنیم هیچ سفری را به خاطر دغدغه اقامتگاه به تأخیر نیندازید. اجاره ویلا از اتاقک همیشه بهترین راه برای حذف کردن بزرگ‌ترین مانع سفر یعنی اقامتگاه است. وارد سایت شوید، شهر مقصد و بازه حدودی سفرتان را وارد کنید تا فهرستی از انواع مختلف واحدهای اقامتی برای شما نمایش داده شود.

سؤالات متداول درباره بره سر

بره سر کجاست؟

بره سر مرکز بخش خورگام در شهرستان رودبار استان گیلان است.

بهترین زمان سفر به بره سر کی است؟

بهترین زمان سفر به بره سر بهار تا اواخر تابستان است.

معروفترین جاهای دیدنی بره سر کدامند؟

دریاچه ویستان، ییلاقات بره سره و آبشار شار شار از معروف‌ترین جاهای دیدنی بره سر هستند.

معروف ترین رستوران های بره سر کدامند؟

رستوران ویستان و رستوران محلی دومان

چطور به بره سر برویم؟

بهترین مسیر دسترسی به بره با خودروی شخصی آزادراه قزوین- رشت به سمت توتکابن و بعد ادامه راه از جاده توتکابن- بره سر است.

4.5/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *