تجربه سفر

برزک کجاست؟ | منطقه گل‌های سرخ

تصور کنید به شهری سفر کرده‌اید که در هر فصل از سال، منظره‌ی خیره‌کننده‌ای را پیش چشمتان به نمایش در می‌آورد! آنقدر متفاوت که باور نمی‌کنید این همان شهری است که در فصل گذشته به آنجا رفته بودید! بزرک دقیقا یکی از همین شهرهای توریستی و تماشایی است که خاطره‌ی سفر به آنجا در خاطرتان همیشگی خواهد شد!

در این مقاله از وبلاگ اتاقک قصد داریم شهر برزک، جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این منطقه را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بدانید برزک کجاست و بهترین فصل سفر به آنجا چه زمانی است، در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

برزک در کدام منطقه‌ی ایران قرار دارد؟

ایران یکی از عجیب‌ترین کشورهای جهان است که در یک زمان می‌توانید ترکیب زیبا و چشم‌نوازی را از دریا، جنگل، کویر و … ببینید! به‌همین‌دلیل هم ایران را از آن دسته کشورهای چهار فصلی به‌شمار می‌آورند که در هر زمانی به هر نقطه از آن سفر کنید، می‌توانید منظره‌ی متفاوت و منحصربه‌فردی را ببینید! شهرهای کویری و مرکز کشور نیز به دلیل جاذبه‌ی گردشگری خاص خود، در میان دیگر شهرهای تماشایی مشهورترند و از جمله مناطق بی‌نظیر برای گردش و تفریح و کشف مکان‌های جدید به شمار می‌روند. برزک یکی از همین شهرهای زیبای پرطرفدار است که در استان اصفهان قرار گرفته و بخش بزرگی از این منطقه در شهرستان کاشان قرار دارد. برزک در فاصله‌ی 282 کیلومتری تهران قرار گرفته و اگر با خودرو شخصی خود از پایتخت به سمت آنجا حرکت کنید، پس از حدود 3 ساعت و 15 دقیقه به آنجا می‌رسید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره‌ی شهر بزرک وجود دارد این است که این منطقه، بیشترین سهم گل در استان کاشان را از آن خودش کرده و این سهم چیزی در حدود 70 درصد کل منطقه است. به‌همین‌دلیل برزک بیشترین میزان گلاب‌گیری صنعتی و سنتی را به خودش اختصاص داده است.

جاهای دیدنی برزک را بشناسیم

ایوان یک ساختمان که از آن بخشی از ساختمان های طبیعت روستا پیداست

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری، تماشای جاذبه‌های تماشایی و توریستی آن است. بنابراین اگر به برزک سفر کردید، از مکان‌های گردشگری خاص این منطقه دیدن کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. پیش از سفر به شهر بزرک لیست جاهای دیدنی آن را که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، یادداشت کنید:

تپه تاریخی قلعه برزک

تپه تاریخی قلعه بزرک یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه و بازمانده‌ی دوران باستان است که در شهر خودنمایی می‌کند. این تپه یادآور اولین استقرار روستانشینان در این منطقه است که روی آن را حفره‌هایی پوشانده‌اند و به‌گفته‌ی اهالی بومی، استخوان‌های قدیمی به‌جای مانده از انسان در آنجا قرار داشته است.

این قلعه‌ی تماشایی مربوط به دوره‌ی سلجوقیان است و امروزه برای رفاه حال گردشگران به صورت یک تفرجگاه عمومی و زیبا همراه با امکانات کامل جهت اسکان و استراحت، مانند صندلی و نیمکت، آلاچیق و … است که می‌توانید اوقات خوشی را در آنجا بگذرانید.

اجاره اقامتگاه در برزک کاملا تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

غار برزک

غاری که داخل آن آب ست

یکی دیگر از جاهای دیدنی برزک که به‌عنوان یک منطقه‌ی خوش آب‌وهوا، رازآلود و زیبا شناخته می‌شود، غار مشهور این منطقه است که در تپه‌ی برزک قرار گرفته. قدمت این غار نیز به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. سقف این غار منظره‌ی بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد و زیبایی ویژه‌ای دارد. به‌گفته محلیان، در این غار تعداد زیادی از ظروف سفالی و گلی و همچنین استخوان‌های مربوط به گذشتگان دفن شده بوده که از دل سنگ‌های غار بیرون کشیده شده‌اند.

چشمه احمدآباد

رودی روان از میان سنگ ها

اگر هوس رفتن به یک مکان جذاب و خوش آب‌وهوا را کرده‌اید، تفرجگاه چشمه احمدآباد در برزک بهترین انتخاب برای شماست. این چشمه در حریم یک رودخانه فصلی قرار گرفته و درون آن چندین چشمه‌ی جوشان قرار دارد. درختچه‌های بید و گز در کنار چشمه احمدآباد منظره‌ی سبز و چشم‌نوازی را به نمایش گذاشته است که می‌توانید زیبایی و آرامش را در آنجا احساس کنید. حاشیه جنوب شرقی این تفرجگاه پرطرفدار، در مجاورت کوه قرار دارد و بهترین مکان برای گردشگرانی است که به کوهنوردی علاقه‌مندند. اگر دوست دارید به یک مکان طبیعی بکر، زیبا و تماشایی سفر کنید و از هیاهوی شهر دور شوید، چشمه احمدآباد، همانجایی است که به دنبال آن می‌گردید.

جاده تفریحی و توریستی سعدآباد

تصور کنید به جاده‌ای قدم گذاشته‌اید که با انبوهی از درختان زیبا و بلند احاطه شده و زیباترین صحنه‌های طبیعی را می‌توانید در آنجا تماشا کنید. جاده‌ای طولانی در امتداد رودخانه اصلی شهر که حدود 4 کیلومتر طول آن است و بودن در آنجا، بیشتر شبیه به حضور در یک رویای تحقق‌یافته است! یادتان باشد در هر فصلی که به برزک سفر کردید، حتما به جاده رویایی سعدآباد سر بزنید و زیباترین و ماندگارترین عکس‌ها را در آنجا ثبت کنید.

آسیاب آبی سعدآباد

از دیگر جاهای دیدنی برزک می‌توان به آسیاب آبی سعدآباد اشاره کرد که با قدمتی 200 ساله در قسمت جنوبی جاده سعدآباد خوش‌رقصی می‌کند! این آسیاب قدیمی و تاریخی، زیبایی بی‌نظیری دارد و خبر از هنر مهندسی ایرانیان می‌دهد. تنوره‌ای که در این آسیاب قرار گرفته، وظیفه رساندن آب از قسمت بالایی به داخل آن را برعهده دارد. فشار آب این تنوره قادر است سنگ‌های آسیاب را که وزنی در حدود 500 کیلوگرم دارد، به حرکت درآورد. در نتیجه‌ی این حرکت، گندم‌های موجود در میان دو سنگ آسیاب، تبدیل به آرد می‌شوند.

در مجاورت این آسیاب آبی، تفرجگاهی ساخته شده است که گردشگران می‌توانند مدتی را در آنجا بمانند و از زیبایی منطقه لذت ببرند.

امامزاده سراج‌الدین

امامزاده سراج‌الدین ابن موسی‌بن‌جعفر از دیگر جاهای دیدنی برزک است که با قدمتی 500 ساله، نمایانگر هنر معماری و مهارت معماران و هنرمندان دوره‌ی صفوی است. بنای این امامزاده که به‌عنوان بزرگترین امامزاده‌ی شهر شناخته می‌شود، دارای دو بخش است. بخش اصلی امامزاده که همان هسته‌ی اصلی و اولیه‌ی بنای آن را دربرمی‌گیرد، در واقع فضای دور مقبره است که یک بنای 8 ضلعی، گنبدی خشتی همراه با آیینه‌کاری‌هایی در فضای درونی آن را تشکیل می‌دهد. قسمت دوم بنا، فضای بیرونی امامزاده و قبرستان شهر را دربرمی‌گیرد و می‌توانید در آنجا آرامگاه‌های بسیار قدیمی و تاریخی را ببینید.

سد برزک کاشان

سدها نقش بسیار مهمی را در آب‌رسانی به شهر و یا ذخیره‌ی آب ایفا می‌کنند و وجود آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. سد برزک کاشان یکی از جاهای دیدنی این شهر و از جمله سازه‌های مهمی است که در فاصله‌ی پنج کیلومتری شهر برزک و روی رودخانه شهر قرار دارد.

خانه تاریخی موسوی

خانه ای دو طبقه و زیبا با معماری اصیل، دارای شاه نشین ، در و پنجرههایی بلند و چوبی، حوض یزگی وسط حیاط

اگر از کسانی که به برزک سفر کرده‌اند، درباره‌ی یکی از جاذبه‌های زیبای آن سوال کنید، حتما نام خانه تاریخی موسوی را خواهید شنید. این خانه از جمله بناها و دیدنی‌های قدیمی شهر به شمار می‌رود که متعلق به دوران زندیه است. این خانه تاریخی که از آن خانواده‌ی موسوی است، با الهام از معماری سنتی و محلی ساخته شده و به نام خانه امام جمعه برزک هم شناخته می‌شود. رفتن به این خانه‌ی تاریخی، شما را در میان زیبایی‌های بی‌شمارش غرق می‌کند و از بودن در آنجا لذت خواهید برد.

صنایع دستی و سوغات برزک

بخش جذاب و هیجان‌انگیز سفر، خرید سوغات و صنایع دستی و گشت زدن در بازارهای محلی هر شهر است. اگر به برزک سفر کردید، حتما صنایع دستی و سوغات این شهر را با خود به یادگار ببرید. گلیم‌بافی، جوال‌دوزی، نخ‌ریسی، گیوه‌بافی، قالیبافی، گاله‌دوزی، پارچه‌بافی و گلدوزی از جمله سوغات و صنایع دستی این شهر به شمار می‌روند.

فاصله برزک تا کاشان چقدر است؟

تعداد زیادی گل سرخ داخل یک باغ

همانطور که اشاره کردیم برزک یکی از شهرهای گردشگری و زیبای استان اصفهان به شمار می‌رود که بخش بزرگی از آن در کاشان قرار گرفته است. بنابراین فاصله برزک تا کاشان چندان زیاد نیست و اگر از کاشان به سمت این شهر به راه بیفتید، پس از طی 56 کیلومتر به برزک خواهید رسید.برای اجاره اقامتگاه بوگردی و خانه روستایی و عشایری در برزک کافیست از طریق سایت اتاقک اقدام کنید.

سخن آخر

شهرهای ایران جزو متنوع‌ترین و زیباترین شهرهای جهانند که همین تنوع و زیبایی باعث شده، مورد توجه گردشگران زیادی قرار بگیرد. در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم برزک کجاست و همه آنچه را برای شناخت بیشتر این شهر نیاز دارید، بیان کنیم. یادتان باشد اگر دوست دارید به یک شهر دیدنی در نزدیکی پایتخت سفر کنید، برزک را از قلم نیندازید.

سوالات متداول

برزک کجاست؟

برزک یکی از شهرهای استان اصفهان است که در فاصله 56 کیلومتری کاشان قرار دارد.

صنایع دستی برزک چه چیزهایی هستند؟

جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، کیوه‌کشی، جوال‌دوزی و ... از جمله صنایع دستی برزک به‌شمار می‌روند.

فاصله برزک تا کاشان چقدر است؟

اگر از کاشان به سمت برزک حرکت کنید، پس از طی 56 کیلومتر به آنجا خواهید رسید و می‌توانید سفر به‌یادماندنی‌تان را آغاز کنید.

4.4/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    یه انجمنی آستین بالا زده بنام انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویر )نصرآبادی های مقیم تهران که اعضاش برای سرزمین مادری می تپه . اومدن آثار باستانی و مفاخر منطقه خودشون رو به سایر هموطنان معرفی کردن . گفتن شمائی که به کاشان وآران و بیدگل تشریف میاورید، در 17 کیلومتری کاشان ،آران و بیدگل، یک منطقه است به اسم سفید شهر(نصرآباد کویر). کافیه بیاید تا عاشقق بشین. می گی نه، لیست 26 تایی را ببین .

    ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون (س )واقع درمحله زیارت سفیدشهر

    ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم (ع) واقع در دشت های سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات

    ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر

    ۴-قلعه های تاریخی سفید، ملک اباد ، رضاآباد ، قاسم اباد و وزیر و امین آباد سفید شهر

    ۵-منطقه تاریخی چاله غم تاریخی در شمال سفیدشهر محل اولیه سکونت مردم سفیدشهر

    ۶-پار ک زیبای زنده یاد باقری ورودی شهر سفیدشهر

    ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد، وکیل و ملامحمدنصرآبادی و کدخدافرج اله سفیدشهر

    ۸-شهرزیرزمینی طسمیجان وچهارطاقی سفیدشهردرمحله زیارت

    ۹-مهرکده تاریخی نرسه کلیسای سفیدشهر درمحله قدمگاه

    ۱۰-قدمگاه علی (ع) سفیدشهر درمحله قدمگاه سفیدشهر

    ۱۱-دشت های وسیع و زیبای پنبه و طالبی و زعفران وباغ های پسته سفیدشهر

    ۱۲-دشت های وسیع و زیبای کشت گل محمدی در سفیدشهر

    ۱۳-کمپ جنگلبانی شهید دستغیب (درختان دست کاشت کویری )در شمال سفیدشهر

    ۱۴-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت بی بی سکینه خاتون( س )

    ۱۵-مسجد تاریخی زیارت بی بی سکینه خاتون (س) سفیدشهر

    ۱۶-دکان حلوایی تاریخی سفیدشهر درمحله زیارت

    ۱۷-قلعه و روستای کویری تقی آباد سفیدشهر

    ۱۸-قهوه سنتی طسمیجان سفیدشهر در خیابان شهدای گمنام

    ۱۹-دشت زیبای کویر(بندریگ)سفیدشهر (منطقه ای آرام ودلنواز) جهت تفریح خانواده ها و گردشگران داخلی و خارجی

    ۲۰-موزه آثار تاریخی سفیدشهر درمحل سابق حمام جهاد در خیابان شهید مطهری سفیدشهر

    ۲۱-موزه شهداء سفیدشهر درمنزل شهیدان باقری واقع در خیابان شهیدان باقری سفیدشهر

    ۲۲-تپه های تاریخی بانو در کویر شمال سفیدشهر

    ۲۳-مقبره ملامحمد نصرآبادی و حاج آقا مهدوی نصرآبادی و ملافضلعلی نصرآبادی شاعر نامی و مقبره بقیه علماء شهر جنب گلزار شهدای سفیدشهر

    ۲۴-گلزار شهدای سرافراز ۸سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم سفیدشهر درخیابان شاهد

    ۲۵-گلزار شهدای گمنام سفیدشهر در خیابان شهدای گمنام

    ۲۶-نمایشگاه آثار هنرمند توانمند و معلول و نقاش معروف جهانی سرکار خانم فاطمه حمامی نصرآبادی واقع درخیابان منتظرالمهدی (عج) سفیدشهر

    تازه این موارد ، تنها بخشی از جاذبه های سفید شهره . آدرس بدم:

    *** مسیر ورودی از تهران وقم و استانهای شمالی به سفیدشهر ازطریق مشکات ، کیلومتر ۳۰ اتوبان قم به کاشان

    *** مسیر ورودی از شهر کاشان- مدخل شهر -جاده سفیدشهر(۱۷کیلومتر)

    تهیه و تنظیم مهندس حسین عبدالهی نصرآبادی( سفید شهری مقیم تهران)

    انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادی های مقیم تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *