شهرهاجاهای دیدنی

معرفی ییلاق برنت | ییلاقی خوش آب‌وهوا و دیدنی در سوادکوه

ییلاق‌ها، سرزمین‌های آرام و سرسبزی هستند که می‌توان برای نجات از دغدغه‌ و روزمرگی‌ها به آن‌ها پناه برد. این نواحی بسیار باارزش هستند و به‌عنوان معدود مقاصد باقی‌مانده، ارتباط ما با طبیعت را حفظ می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید دمی را به گردش در میان گل‌ها و درختان بپردازید و یا چند روزی از زندگی پراسترس شهری دور باشید، برایتان یک پیشنهاد عالی داریم.

این‌بار می‌خواهیم به سمت جاده فیروزکوه برویم و در حوالی زیرآب، مسیرمان را به سمت ییلاقی زیبا ادامه دهیم. نام این ییلاق را «برنت» گذاشته‌اند. یعنی جایی میان دو تپه! ییلاق برنت، آب‌و‌هوا و مناظری عالی دارد. فاصله آن تا پایتخت کوتاه است و می‌توانید در آن از آرامش و سکوتی وصف‌ناپذیر لذت ببرید. در این مقاله از اتاقک بیشتر درباره ییلاق برنت و نکات مهم برای بازدید از آن بخوانید.

ییلاق برنت کجاست؟

ییلاق برنت کجاست
حدود 30 خانوار در روستای برنت زندگی می‌کنند – عکاس: امیر

ییلاق برنت یکی از صدها ییلاق زیبا در استان مازندران و جزء جاهای دیدنی سوادکوه است. این ییلاق بخشی از دهستان راستوپی محسوب می‌شود. برنت، منطقه‌ای مرتفع و تحت تاثیر جبهه‌های هوایی متفاوت است. به‌همین دلیل، برخی قسمت‌ها خشک‌تر و بیشتر نواحی، سرسبز و مرطوب هستند. در بیشتر روزهای سال، برنت چون کودکی تازه متولد شده، در مه و ابر پیچیده شده و صحنه‌هایی کم‌نظیر از بازی دانه‌های شبنم بر روی گیاهان را به‌نمایش می‌گذارد.

براساس شواهد باستان‌شناسی، به‌نظر می‌رسد، مردم برنت، بین 2 تا 3 هزار سال پیش در اینجا ساکن شده‌اند. اکنون حدود 30 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و شغل بیشتر مردم، دامپروری و کشاورزی است. آن‌ها محصولات خوب و باکیفیتی را نیز برای فروش به گردشگران ارائه می‌کنند.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای ییلاق برنت

آب‌وهوای ییلاق برنت
بهار، تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به برنت است – عکاس: امیر

از آنجا که ییلاق برنت مرتفع است، بهار و تابستانی خنک دارد. با این حال ذکر این نکته ضروری است که نواحی سایه‌دار در ییلاق‌ها اندک است. پس اگر بخواهید در تابستان به برنت بروید و در طول روز آن‌جا باشید، بهتر است یک سایبان نیز تهیه کنید. در پاییز، برنت زیبایی‌های دیگری دارد و ضمنا از آفتاب تند و تیز تابستانی هم خبری نیست. مانند بسیاری از ییلاق‌ها، برنت در زمستان جای خوبی برای سفر نیست و سرما و بارندگی، مسیرها را ناامن می‌کند.

اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله سوادکوه کجاست را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به ییلاق برنت

مسیر دسترسی به ییلاق برنت
از تهران تا برنت حدود 200 کیلومتر راه است – عکاس: امیر

برای رسیدن به ییلاق برنت باید به سمت خروجی‌های شرق تهران بروید. بعد از کنار پردیس و رودهن بگذرید. سپس وارد جاده فیروزکوه شوید. بعد به گردنه گدوک که بیشتر وقت‌ها در مه غرق شده است می‌رسید. این‌جا می‌توانید آش دوغ‌های بسیار خوشمزه‌ای را نوش‌جان کنید. باز راه‌تان را ادامه دهید و از کنار پل ورسک بگذرید. حدود 25 کیلومتر مانده به زیرآب، تابلوی ورود به برنت را خواهید دید. جاده فرعی این ییلاق تقریبا یک‌ونیم کیلومتر بعد از ارژنگ‌رودبار است.

از ابتدای جاده فرعی تا خود برنت تقریبا 14 کیلومتر راه دارید. اول این مسیر آسفالت شده است؛ اما بعد  به یک جاده پرپیچ‌و‌خم خاکی می‌رسید. این‌جا را با احتیاط و صبر رد کنید. ضمنا اگر بارندگی بود، بهتر است پایین‌تر بمانید و با نیسان‌ها محلی تا ییلاق بیایید. از تهران تا ییلاق برنت حدود 200 کیلومتر راه است که می‌توانید در حدود 4 ساعت این مسیر را طی کنید.

نکات مهم درباره ییلاق برنت

نکات مهم درباره ییلاق برنت
اگر در زمان آب شدن برف‌ها به برنت بروید، طبیعت بسیار زیبایی را می‌بینید – عکاس: امیر

در سفر به ییلاق برنت، وسایل و موادخوراکی که لازم دارید را از روستا یا شهرهای پایین‌تر تهیه کنید. به یاد داشته باشید که برای افروختن آتش باید از منقل استفاده کنید یا از قسمت‌هایی که قبلا روی آن آتش درست شده است، کمک بگیرید. چراکه آتش، به گیاهان و خاک آن ناحیه آسیب می‌زند و تا مدت‌ها هیچ گیاهی در آن‌جا نخواهد رویید. در سفر به طبیعت، هیچ زباله‌ای را جا نگذارید و تمام آنها را با خود تا یک سطل‌زباله مناسب حمل کنید.

نکته آخر اینکه در برنت یخچال‌های طبیعی متعددی وجود دارد. این یخچال‌ها منشا تامین آب و بسیار باارزش هستند. اگر در زمان آب شدن برف‌ها به برنت بروید، طبیعت بسیار زیبایی را می‌بینید اما باید مراقب جریان‌های کوچک و بزرگ آب نیز باشید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

امکانات ییلاق برنت

امکانات ییلاق برنت
نزدیکی ییلاق به روستای برنت، می‌تواند برای تهیه برخی از مایحتاج و نیازها، کمکتان کند – عکاس: امیر

برنت، ییلاقی بکر است و در آن امکاناتی از قبیل فروشگاه یا سرویس بهداشتی نیست. اما نزدیکی ییلاق به روستای برنت، می‌تواند برای تهیه برخی از مایحتاج و نیازها، کمک‌تان کند. علاوه بر این، برنت تا جاده اصلی فاصله زیادی ندارد. مثلا اگر به بیمارستان احتیاج داشتید، می‌توانید در حدود کمتر از یک ساعت خودتان را به زیرآب یا پل سفید برسانید و از خدمات درمانی این شهرها استفاده کنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک ییلاق برنت

اگر قصد سفر به ییلاق برنت را دارید باید حتما وقتی را هم برای دیدن جاذبه‌های اطراف اختصاص دهید.

پل ورسک و سه خط طلا

پل ورسک و سه خط طلا
پل ورسک از دیدنی‌های مازندران و جاده فیروزکوه است – عکاس: سعید امینیان

یکی از زیباترین و مهم‌ترین دیدنی‌ها در حوالی برنت، پل ورسک است. این پل در زمان پهلوی اول ساخته شده و در تعیین سرنوشت جنگ جهانی نیز نقش به سزایی داشته است. اگر اهل پیاده‌روی هستید و می‌توانید کمی دست به صخره شوید، ماشین‌تان را کنار روستای ورسک پارک و از زیر پل، در مسیر رودخانه، حرکت کنید. کمتر از 40 دقیقه بعد، در انتهای صخره‌ها به آبشاری کوچک اما دیدنی می‌رسید که هوایی خوش و خنک دارد. پس از پل، می‌توانید بخشی از راه‌آهن سراسری که به‌ سه خط طلا شهرت دارند را نیز ببینید.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست
دریاچه شورمست یک جاذبه طبیعی زیبا و چشم‌نواز است – عکاس: امیر مهتاب‌فر

جاذبه مهم دیگری که در مسیر جاده فیروزکوه می‌توانید به دیدنش بروید، دریاچه شورمست است. یک مقصد طبیعی و سرسبز که بهار و پاییزش عالی است. در اطراف شورمست، آلاچیق، رستوران، سرویس‌بهداشتی و قایق‌هایی برای تفریح روی دریاچه تعبیه شده‌اند.

غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد خورشید
غار اسپهبد خورشید از دیدنی‌های جاده فیروزکوه است – عکاس: کوروش نوزاد تهرانی

در مسیر برنت، می‌توانید زمانی را برای دیدن غار اسپهبد خورشید نیز اختصاص دهید. البته معمولا گردشگران این غار را از پایین کوه تماشا می‌کنند. دهانه این غار یکی از بزرگ‌ترین‌ها در دنیاست. درون غار نمادهایی از دوره ساسانی دیده می‌شود اما شهرت اصلی آن به داستانی غمگین اشاره دارد که مربوط به اسپهبد خورشید است. اسپهبد، حدود 1200 سال پیش حاکم منطقه طبرستان بود.

او فریب پسر منصور عباسی دومین خلیفه عباسی را خورد و مجبور شد برای حفظ سرزمینش، خانواده‌اش را در غار بگذارد و خود به دنبال جمع‌آوری لشکر برود. اما دشمنان با مسموم کردن آب غار، خانواده او را کشتند. بعدها نیز این غار در تاریخ نقش‌هایی را بازی کرده است که شنیدنی هستند.

روستای برنت

روستای برنت
در روستای برنت به دیدن کوشک، مسجد و چشمه‌های روستا بروید – عکاس: امیر

در نزدیکی ییلاق برنت، می‌توانید سری هم به روستای برنت بزنید. از مردم محلی خرید کنید، خانه‌ها و محله‌های زیبای روستا را نیز ببینید. ذکر این نکته ضروری است که در روستاگردی باید احترام به جامعه محلی را از یاد نبرید. این احترام در پوشش شما، رفتار با کودکان و موقع عکاسی، بسیار نمود پیدا می‌کند.

مثلا اگر قصد دارید از اهالی یا خانه‌ها عکس بگیرید، حتما از افراد یا اهالی خانه اجازه بگیرید و اگر آنها مشکلی نداشتند، عکاسی کنید. در این روستا، حتما سری به مسجد قدیمی، کوشک و چشمه‌های روستا بزنید و طبیعت شگفت‌انگیز برنت را از دست ندهید.

اقامت در برنت و اطراف آن

در حوالی روستا و ییلاق برنت می‌توانید اقامتگاه‌های روستایی مناسب، خانه‌های روستایی، ویلاها، کلبه‌های چوبی و حتی هتل‌هایی را برای اقامت پیدا کنید. در سوادکوه، زیرآب و مناطق اطراف، گزینه‌های متعددی وجود دارد. آنچه که این اقامتگاه‌ها را از هم مجزا می‌کند، بودجه و سبک سفر شماست. اگر دوست دارید محیط‌های جدید را تجربه کنید، غذاهای محلی بخورید و بیشتر با مردم بومی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در اقامتگاه‌های روستایی و خانه‌های بومگردی بماند. همچنین می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای خود رقم زنید.

اما اگر نمی‌خواهید از شرایط عادی زندگی‌تان خیلی بیرون بیایید، می‌توانید با اجاره ویلا در شمال و یا رزرو هتل در مازندران، اقامتگاهی متناسب با علائق خود انتخاب کنید. در سایت اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بهترین اقامتگاه‌های مازندران همراه شماییم.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در این مقاله از سایت اتاقک به معرفی ییلاق برنت در استان مازندران پرداختیم. این ییلاق زیبا از بهترین پیشنهادها برای سفر در روزهای گرم سال است. برنت، آب‌و‌هوا و مناظری خوب دارد. طبیعت برنت واقعا زیباست و در آن می‌توانید از پیک‌نیک، عکاسی و قدم‌زدن در طبیعت لذت ببرید. در برنت جاذبه‌های دوست‌داشتنی متعددی را می‌توانید پیدا کنید و از دیدن آن‌ها در یک تعطیلات رویایی خاطراتی خوش بسازید. به‌یاد داشته باشید که سفر به یک مقصد زیبا، با آرامش، تجربه‌ای عالی خواهد بود. پس قبل از آغاز سفرتان حتما برای رزرو اقامتگاه اقدام کنید تا بدون نگرانی سفری پر از شادی داشته باشید.

سوالات متداول

ییلاق برنت کجاست؟

این ییلاق در استان مازندران و در فاصله 25 کیلومتری از زیرآب است. ییلاق برنت تا تهران حدود 200 کیلومتر فاصله دارد.

جاذبه‌های اطراق ییلاق برنت چیست؟

در اطراف این ییلاق می‌توانید به دیدار روستای برنت، پل ورسک، دریاچه شورمست، چشمه‌های روستا و... بروید.

جاده رسیدن به ییلاق برنت چگونه است؟

از جاده اصلی تا ییلاق حدود 14 کیلومتر راه است. بخشی از این مسیر آسفالت و بقیه آن خاکی است. در قسمت‌هایی پیچ و شیب تند ‌جاده را نیز تجربه خواهید کرد.

اقامت در ییلاق برنت چگونه است؟

از آن‌جایی که در ییلاق امکانات شب‌مانی وجود ندارد، بهتر است برای اقامت شبانه به زیرآب، سوادکوه و یا روستاها و خانه‌های بومگردی اطراف بروید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *