تجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

قلعه کنگلو کجاست؟ | عقاب زخمی مازندران

داستان قلعه کنگلو مثل همان فیلم‌هایی است که قهرمان آن علی‌رغم همه سختی‌ها تا آخر دوام می‌آورد؛ اما پایانی غم‌انگیز دارد. برای این که منظورم را بهتر بفهمید، شما را به جملاتی ارجاع می‌دهم که احمد کسروی در مورد قلعه کنگلو و برادرانش در کوه‌های سوادکوه نوشته است:

«در اوایل قرن سوم هجری دامنه فتوحات اسلامی در شرق تا چین و در غرب تا اسپانیا و مراکش کشیده شده بود و در پایتخت‌های اسپانیا و پرتغال به جای صدای ناقوس نوای اذان شنیده می‌شد؛ اما در قله‌های سوادکوه آتش معابد زرتشی برجا بود و اسپهبدان زرتشتی هنوز اهورامزدا را عبادت می‌کردند».

اگر این حقیقت را بدانید که قلعه‌ای که دست سپاهیان مغول و مسلمان به آن نرسیده و در هیچ جنگی ویران نشده، به دلیل مافیای معدن خواری و فعالیت غیراصولی شرکت‌های تولیدکننده شن و ماسه در حال تخریب است، متوجه می‌شوید که چرا پایان قصه این قلعه غم‌انگیز است.

اگر تا قبل از رسیدن قلعه کنگلو به این پایان ناخوشایند قصد دارید از آن بازدید کنید و بر دیوارهایی دست بکشید که موبدان زرتشتی ایران باستان آن‌ها را لمس کرده‌اند، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.

قلعه کنگلو کجاست؟

نمایی برفی از قلعه کنگلو در روز
قدمت این قلعه به دوران ساسانیان می‌رسد – عکاس: اسد محمدنژاد

قلعه کنگلو در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد که از توابع شهرستان سوادکوه محسوب می‌شود. فاصله این قلعه از شهر پل سفید استان مازندران 39 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 1811 متر است.

از این قلعه یک باروی بزرگ به‌جامانده که در نمای خارجی آن قرار دارد و 2 دیوار به این بارو متصل می‌شوند که به دلیل هماهنگی با شیب تپه‌ای که قلعه روی آن قرار دارد، به‌صورت مورب و با شیب روبه‌پایین ساخته شده‌اند. معماری نمای خارجی این قلعه باعث شده تا از روبرو شبیه به عقابی باشد که بال‌های خود را کاملاً باز کرده و به همین دلیل به آن عقاب مازندران هم می‌گویند.

در مورد زمان ساخت این قلعه فرضیات زیادی وجود دارد، بعضی‌ها آن را متعلق به دوران ساسانی می‌دانند و برخی هم فکر می‌کنند که در اوایل دوران بعد از اسلام ساخته شده است. این چالش در مورد کاربری این قلعه هم وجود دارد و بر اساس فرضیات متفاوت، تصور می‌شود که این قلعه آتشکده یا یک دژ دفاعی بوده است.

در ساخت قلعه کنگلو سنگ لاشه، ملات، آهک و سنگ‌ریزه به کار رفته و آن را در 3 طبقه ساخته بودند که به مرور زمان طبقات بالایی تخریب شده و در حال حاضر فقط بخش‌هایی از طبقه اول آن باقی مانده است.

آب و هوای قلعه کنگلو

نمای قلعه کنگلو از روبرو و در بهار
آب و هوای قلعه کنگلو کوهستانی است – عکاس: محمدرضا هنرمند

آب و هوای قلعه کنگلو مثل بسیاری از شهرها و روستاهای سوادکوه است و به دلیل قرار داشتن در ارتفاع سردتر هم هست. به‌صورت کلی آب و هوای قلعه کنگلو از اواسط بهار تا اواخر تابستان خنک و دلپذیر است و وقتی که هوا در بیشتر مناطق ایران رو به خنکی می‌رود، آب و هوای این قلعه سرد و سردتر می‌شود، به‌نحوی‌که تعداد روزهای برفی و بارانی این قلعه و روستای نزدیک آن از بیشتر نقاط کشور بیشتر است.

مسیر دسترسی به قلعه کنگلو

نمایی از یکی از دیوارهای قلعه کنگلو در روز
دسترسی به این قلعه به کوهنوردی نیاز دارد – عکاس: آرش غدیری

راحت‌ترین وسیله برای رسیدن به قلعه کنگلو، خودروی شخصی است. به جز اهالی شمال شرق ایران، بقیه باید خودشان را به جاده فیروزکوه-ساری برسانند، شوراب و ورسک را رد کنند و بعد از خروجی ارفع ده و قبل از دوآب، در سه‌راهی خطیرکوه به راست بپیچند و این جاده فرعی را ادامه بدهند تا به دوراهی چاشم-کنگلو برسند و بعد راه سمت چپ را انتخاب کنند.

بعد از رسیدن به روستای کنگلو، باید مابقی مسیر را که حدود 400 متر با شیب ملایم و 100 متر با شیب تند است، پیاده طی کنید. بهتر است که برای پیمودن این مسیر به وسایل کوهنوردی مجهز باشید. مسیر دسترسی به قلعه کنگلو برای اهالی شمال شرق برعکس همین مسیر است و باید بعد از قائم‌شهر جاده فیروزکوه را در پیش بگیرند.

برای سفر با قطار و اتوبوس هم راهی جز رساندن خودتان تا پل سفید یا ورسک ندارید و از آنجا هم باید خودتان را تا با تاکسی به نزدیک‌ترین روستا برسانید و بعد از محلی‌ها بخواهید که شما را به این قلعه برسانند. اگر هم بخواهید بخشی از مسیر را با هواپیما طی کنید، باید بلیت پروازهای ساری را بخرید و بعد با اتوبوس یا تاکسی راه جنوب را در پیش بگیرید.

برای سفر به سوادکوه یا هر کدام از جاهای دیدنی شمال هم می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید و با مراجعه به صفحه اجاره ویلا شمال، خیال خودتان را از بابت اقامتگاه راحت کنید.

بهترین زمان سفر به قلعه کنگلو

نمایی از قلعه کنگلو در روز و مه
اواسط بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان بازدید از این قلعه تاریخی است – عکاس: حامد یعقوبی

با توجه به صعب‌العبور بودن جاده فرعی خطیرکوه و مسیر دسترسی به روستای کنگلو و اجباری بودن کوهنوردی برای رسیدن به این قلعه، بهتر است فصول گرم‌تر سال را برای بازدید از قلعه کنگلو انتخاب کنید و از اواسط بهار تا اواخر تابستان به این منطقه بروید.

البته اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید، تیم کوهنوردی و تجهیزات کافی دارید، می‌توانید این قلعه را در فصول برفی و بارانی هم ببینید که لذت خاص خودش را دارد.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک قلعه کنگلو

شهرستان سوادکوه یکی از عریض‌ترین و پرجاذبه‌ترین شهرستان‌های کشور است که قلعه کنگلو تنها یکی از قلعه‌های باستانی موجود در این منطقه است  و به غیر از این قلعه‌ها، سوادکوه پر از آبشارها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و اماکن تاریخی دیگر است که اگر به مقاله جاهای دیدنی سوادکوه مراجعه کنید، می‌بینید که تعداد آن‌ها از 20 جاذبه هم بیشتر می‌شود.

در ادامه با 4 جاذبه گردشگری نزدیک به قلعه کنگلو آشنا می‌شوید که با برنامه‌ریزی درست می‌توانید همه آن‌ها را طی یکی دو روز ببینید:

قلعه اسپهبد خورشید

نمایی از غار اسپهبد خورشید در جاده فیروزکوه
این قلعه در حقیقت یک غار و یک دژ طبیعی است – عکاس: آرش غدیری

وقتی که در جاده فیروزکوه-ساری به دنبال سه‌راهی خطیرکوه می‌گردید، با دیدن این قلعه در دل کوه می‌توانید مطمئن شوید که مسیر را درست آمده‌اید؛ چون این قلعه درست در ابتدای سه‌راهی خطیرکوه قرار دارد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا بیشتر از 1000 متر است و مسیر دسترسی به آن از نظر سختی دست‌کمی از قلعه کنگلو ندارد.

این قلعه در حقیقت یک غار و یک دژ طبیعی است که اسپهبد خورشید (یکی از پادشاهان سلسله‌های محلی مازندران) همسر، فرزندان و ثروتش را در این غار پنهان کرد تا بتواند محاصره مهدی خلیفه عباسی را بشکند و نگذارد مازندران را تصرف کند. ورودی این غار مانند طاق بزرگی است که در دل کوه حفر شده است.

آدرس قلعه اسپهبد خورشید: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ناحیه دوآب، ۱.۵ کیلومتری جاده سوادکوه به تهران

روستای ارفع ده

مراتع روستای ارفع ده همراه با چند گاو در حال چرا
بازدید از روستای ارفع ده یک تیر و چند نشان است – عکاس: معصومه محمودی

روستای ارفع ده و کوه مشهور و سرسبز آن در مسیر دسترسی به قلعه کنگلو قرار دارد و می‌توانید پیش از رفتن به این قلعه، در جاده فیروزکوه وارد خروجی این روستا شوید و چند ساعتی از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

این کوه پوشش گیاهی متراکمی دارد که باعث شده به آن جنگل ارفع ده هم بگویند و در یک کلام بازدید از روستای ارفع ده یک تیر و چند نشان است؛ یعنی با رفتن به آن هم طبیعت‌گردی و کوهنوردی می‌کنید و هم از هوای تازه لذت می‌برید. اگر هم همتش را داشتید و در فصول خنک‌تر سال به قله ارفع کوه صعود کردید، شانس دیدن اقیانوس ابر را هم خواهید داشت.

آدرس روستای ارفع ده: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ارفع ده

روستای کنگلو

نمای روستای کنگلو از قلعه کنگلو
نزدیک‌ترین جاذبه دیدنی به قلعه کنگلو – عکاس: مصطفی متقی‌نیا

روستای کنگلو نزدیک‌ترین جای دیدنی به قلعه کنگلو است و مشابه بودن نام آن‌ها این ادعا را تأیید می‌کند. این روستا مسیر دسترسی سختی دارد؛ اما در مسیر دسترسی به قلعه کنگلو می‌توانید از آن به عنوان استراحت گاه استفاده کنید یا وقتی از مسیر قلعه پایین می‌آیید، کمی در این روستا درنگ کنید و از آب‌وهوا، طبیعت زیبا و تماشای گونه‌های جانوری اطراف آن لذت ببرید.

آدرس روستای کنگلو: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی

کلیسای سرخ‌آباد

نمایی از سردر کلیسای سرخ آباد در روز
کوچکترین کلیسای جهان! – عکاس: علیرضا شایان

گول عکس بالا را نخورید؛ چون کلیسای سرخ‌آباد به این عظمتی که در عکس می‌بینید نیست و در حقیقت کوچک‌ترین کلیسای جهان است که در سرخ‌آباد قرار دارد و فاصله آن تا سه‌راهی خطیرکوه زیاد نیست. مسیر دسترسی به این کلیسای نقلی بسیار راحت است و کافی است پس از رسیدن به سرخ‌آباد پایین در جاده فیروزکوه به ساری، کنار بزنید و کمی از جاده دور شوید تا به این کلیسا برسید.

کلیسای سرخ‌آباد فقط 9 مترمربع وسعت دارد و به عنوان نیایشگاهی برای مهندسان خارجی مسئول پروژه راه‌آهن سوادکوه ساخته شده است.

آدرس کلیسای سرخ‌آباد: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای سرخ‌آباد

فعالیت‌هایی که می‌توان در قلعه کنگلو انجام داد

نمایی از کنار قلعه کنگلو و مردی که جلوی آن نشسته است
کوهنوردی، بهترین فعالیتی که می‌توان در بازدید از قلعه کنگلو انجام داد – عکاس: علیرضا شایان

بهترین فعالیتی که می‌توانید هنگام بازدید از قلعه کنگلو انجام دهید پر کردن ریه‌هایتان از هوای تازه و ثبت تصاویر زیبایی است که ممکن است تا مدت‌ها از دیدن آن‌ها محروم بمانید. اگر تجهیزات لازم را داشته باشید، کمپ کردن کوتاه‌مدت و پیک‌نیک در مجاورت این قلعه هم می‌تواند خاطرات خوشی را برایتان بسازد.

البته به دلیل خلوت بودن بیش از حد این روستا و اطراف آن، شب مانی در مجاورت این قلعه توصیه نمی‌شود.

اقامت در نزدیکی قلعه کنگلو

همان‌طور که گفتیم نزدیک‌ترین روستا به قلعه کنگلو، روستایی با همین نام است که بر اساس آمار مربوط به دهه 90 شمسی، 20 خانوار بیشتر ندارد و بهتر است برای اجاره اقامتگاه در آن ریسک نکنید؛ چون روستای کنگلو گاز شهری، اینترنت و … هم ندارد و اگر به زندگی در چنین شرایطی عادت نداشته باشید اقامتتان چندان دلچسب نخواهد بود.

بهترین راه این است که قبل از شروع سفر، وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه در سایت اتاقک شوید و در پل سفید، سرخ‌آباد یا یکی از روستاها و شهرهای نزدیک قلعه کنگلو اقامتگاه رزرو کنید تا هم خیالتان از بابت سقف بالای سرتان راحت باشد و هم بدون اتلاف وقت بتوانید از این قلعه و جاهای دیدنی اطراف آن بازدید کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به قلعه کنگلو بدانید

نمایی از یادگاری‌هایی که روی دیوار قلعه کنگلو نوشته شده است
لطفا روی دیوارها یادگاری ننویسید – عکاس: hoobareh iranian tourism

پیش از این که برای بازدید از قلعه کنگلو برنامه‌ریزی کنید، حواستان به نکات زیر باشد:

  • مسیر دسترسی به روستای کنگلو از دوراهی چاشم-کنگلو شنی است و به همین دلیل پیش از سفر حتماً از سلامت خودرو و لاستیک‌های آن مطمئن شوید.
  • مسیر دسترسی به قلعه کنگلو به کمی کوهنوردی نیاز دارد و بهتر است تجهیزات لازم مثل کوله و کفش مناسب را حتماً همراه داشته باشید.
  • قلعه کنگلو و روستای مجاور آن در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارند و آفتاب کوهستان سوزان است. پس حتماً کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک همراه ببرید.
  • آب و هوای این منطقه می‌تواند غیرقابل‌پیش‌بینی باشد، بنابراین حتماً لباس گرم را به عنوان ملزومات سفرتان در نظر بگیرید.
  • زمانی که به قلعه کنگلو رسیدید، لطفاً مثل عکس بالا روی دیوارهای این قلعه چندهزارساله و میراث مشترکمان یادگاری ننویسید.
  • برای رفتن به ارتفاعات بالاتر و جنگل‌های اطراف هم حتماً از راهنمای محلی کمک بگیرید.
  • روستای کنگلو سوپرمارکت و … ندارد، به همین دلیل بهتر است خوراکی و آب همراه خودتان ببرید.

سخن آخر

در این مقاله به یکی از باشکوه‌ترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی کشورمان یعنی قلعه کنگلو سری زدیم و به شما گفتیم که بهترین زمان بازدید از آن چه وقتی است و چگونه می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. بعد در مورد یک برنامه سفر با هم صحبت کردیم و دیدیم که به غیر از بازدید از این قلعه، در یک سفر یکی دوروزه چه جاهای دیگری را هم می‌توانیم ببینیم.

در انتها هم فوت‌وفن اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی این قلعه را به شما یاد دادیم.

سؤالات متداول درباره قلعه کنگلو

قلعه کنگلو کجاست؟

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای کنگلو

بهترین جاهای دیدنی اطراف قلعه کنگلو کدامند؟

روستای ارفع ده، کوه ارفع ده، کلیسای سرخ‌آباد، روستای کنگلو، قلعه اسپهبد خورشید

مسیر دسترسی به قلعه کنگلو چگونه است؟

بعد از رسیدن به روستای کنگلو، باید یک مسیر 500 متری را پیاده طی کنید که بیشتر آن شیب ملایمی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *