شهرها

با شهر کرمانشاه بیشتر آشنا شویم! | شهری قدیمی و تاریخی متعلق به دوران ساسانیان

کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در زمان‌های دور به نام‌های الیپی، کنبادین و قرمیشین شناخته می‌شد. بعدها این شهر به کرمانشاهان و کرمانشاه معروف شد. حالا، کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور و از پررونق‌ترین نواحی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم، کرمانشاه را خانه یکی از اولین تمدن‌ها می‌دانند. کاوش‌های باستان‌شناسی زیادی در منطقه اطراف انجام شده است و آثار شگفت‌انگیزی را می‌توان در این شهر دید. اگر اهل طبیعت باشید، یا اگر دلتان برای دیدن آثار تاریخی لک بزند، کرمانشاه از بهترین انتخاب‌هاست.

کرمانشاه کجاست؟

کرمانشاه کجاست
کرمانشاه از شهرهای زیبای ایران با تمدن کهن است – عکاس: امیرحسین امیریان

شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است و در غرب ایران قرار دارد. کرمانشاه بزرگ‌ترین و مرکزی‌ترین شهر با جمعیتی حدود یک میلیون نفر است. کرمانشاه در قرن چهارم پس از میلاد تحت حمایت ساسانیان توسعه یافت. این شهر در دامنه رشته کوه زاگرس و در 525 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده است. دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی در کرمانشاه و شهرهای اطراف آن به چشم می‌خورد.

این شهر از آب‌وهوای معتدل برخوردار است. مردم کرمانشاه خونگرم و صمیمی هستند. زبان‌های آن‌ها کردی و فارسی است و مذاهب گوناگونی در این استان دیده می‌شود. کرمانشاه دارای تاریخ غنی، فرهنگ و تمدنی است که ارزش‌های زندگی و سلسله‌های گوناگون تاریخی را بیان می‌کنند. در این مقاله از اتاقک، بیشتر درباره کرمانشاه و زیبایی‌های آن برایتان گفته‌ایم.

تاریخچه کرمانشاه

تاریخچه کرمانشاه
کرمانشاه تاریخ پرفرازونشیب و پر از اتفاقات گوناگون دارد – عکاس: مرتضی برجسته

بنابر آثار تاریخی کشف‌ شده، احتمال می‌رود کرمانشاه از حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح، منطقه‌ای مسکون بوده است. برای مثال سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی که متعلق به قوم لولوبی‌ها بوده است، حدود 2300 سال پیش بر روی یک کوه حک شده است. پس از آن، اشکانیان به قدرت و شکوه کرمانشاه افزودند. بعد از آن‌ها، ساسانیان به این شهر توجه ویژه داشتند و آن را پایتخت دوم خود می‌دانستند.

با حضور اعراب و تغییر مسیرهای بازرگانی، سرنوشت کرمانشاه نیز تغییر کرد و برای مدتی، تحت حکومت دولت اعراب قرار گرفت. بعدها نیز این شهر فرازونشیب‌های بسیاری داشت. از خاندان‌هایی که برای مدتی کوتاه بر کرمانشاه حکومت کردند تا زمان جنگ جهانی اول و دوم که کرمانشاه در مدتی کوتاه به‌تصرف ارتش‌های بیگانه درآمد. مردم غیور و شجاع این شهر در زمان جنگ نیز رشادت‌های بسیار کردند و برای دفاع از سرزمین خود خون‌های بسیاری دادند.

فرهنگ و آداب‌ورسوم کرمانشاه

فرهنگ و آداب و رسوم
مردم کرمانشاه هنوز به سنت‌های کهن خود پایبند هستند – عکاس: نادر چغاجردی

در کرمانشاه مراسم و جشن‌های ویژه به‌خصوص در روستاها و شهرهای اطراف آن برگزار می‌شود. برای مثال مراسم پیر شالیار، از معروف‌ترین رویدادهای آیینی کشورمان، در این منطقه مورد توجه است و نگاه و باورهای مردم را به خوبی نشان می‌دهد. علاوه بر این، در کرمانشاه هنوز بسیاری از مردم و به‌خصوص خانم‌ها، با لباس‌های سنتی و اصیل خود در شهر تردد می‌کنند. لباس‌هایی رنگارنگ و پر از جزییات که هر تکه آن به موضوعی مهم در تاریخ یا فرهنگ این منطقه اشاره دارد.

مراسم عروسی در کرمانشاه نیز در نوع خود دیدنی است. این مراسم معمولا با مهمان‌های زیاد و رسوم مهمی برگزار می‌شود. برخی از مردم کرمانشاه، مراسم حنابندان هم می‌گیرند و بعد از عروسی نیز باید در مراسم پاتختی شرکت کنند.

روستاهای اطراف کرمانشاه

روستاهای اطراف کرمانشاه
گره‌بان از روستاهای خاص و دیدنی در کرمانشاه است – عکاس: عمر هاکان

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و می‌خواهید به دیدار جاذبه‌های اطراف کرمانشاه نیز بروید، خوب است چند روستای اطراف کرمانشاه را نیز بشناسید.

روستای سفید‌برگ از زیباترین مناطق در کرمانشاه است که با چشمه‌های پرآب و دشت‌های سرسبز، اوقاتی خوش را در این شهر برای‌تان رقم خواهد شد.

روستای شمشیر که معماری آن شبیه به ماسوله و پلکانی است، از دیگر روستاهای دیدنی در کرمانشاه است که باید آن را در بهار تا تابستان ببینید.

روستای گره‌بان از زیباترین و خاص‌ترین روستاهای کرمانشاه و ایران است. این روستا به‌سبک معماری روسی ساخته شده و در آن گلاب‌های باکیفیت و میوه‌های صادراتی بسیاری پیدا می‌کنید.

اقتصاد کرمانشاه

اقتصاد کرمانشاه
کرمانشاه از شهرهای پررونق غرب ایران است – عکاس: آراد کرد

کشاورزی، دام‌‌پروری و تجارت به‌خصوص با شهرهای عراق و در نهایت گردشگری از مهم‌ترین منابع اقتصادی در کرمانشاه هستند. در سفر به کرمانشاه می‌توانید مظاهر این منابع اقتصادی را ببینید. مثلا دسته‌های بزرگ دام یا زمین‌هایی که زیر کشت انبوه گندم و غلات دیگر هستند، به کرمانشاه زیبایی و ابهتی بی‌مانند بخشیده‌اند. علاوه بر این‌ها، شهر کرمانشاه از مناطق صنعتی است و در آن خدمات و فعالیت‌های اقتصادی گوناگونی انجام می‌شود.

آب‌وهوای کرمانشاه

آب و هوای کرمانشاه
بهار و اوایل پاییز از بهترین زمان‌ها برای سفر به کرمانشاه است – عکاس: جواد سلگی

کرمانشاه شهری با آب‌وهوایی کوهستانی و سرد است. از بهترین فصل‌ها برای سفر به کرمانشاه می‌توان فصل بهار تا اوایل تابستان را در نظر گرفت. متوسط دما در این فصل بین 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد است و هوا غالبا مناسب است و نسیم‌های خنکی می‌وزد. پاییزهای کرمانشاه نیز بسیار دیدنی است. درختان تنومند این شهر رنگ خزان به‌خود می‌گیرند و بارش‌های پراکنده از کرمانشاه، جلوه‌ای جادویی خلق می‌کند. پس از آن، زمستان‌های سخت و بارش برف، نمی‌گذارد گردشگران زیادی به این شهر بیایند و باید تا بهار و باز شدن شکوفه‌های رنگارنگ، صبر کنید.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

اگر قصد دارید کرمانشاه را در زیباترین زمان آن ببینید، از اوایل فروردین تا اواخر خرداد و ماه‌های آغازین پاییز، زمانی عالی برای سفر خواهد بود. برای رزرو اقامتگاه در این زمان‌ها، اتاقک همراه شماست.

جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

کرمانشاه استان پهناوری است و ممکن است در یک سفر نتوانید همه جاذبه‌های آن‌را ببینید. اما اگر می‌خواهید دید کلی نسبت به جاهای دیدنی کرمانشاه داشته باشید بازدید از جاذبه‌های زیر را از دست ندهید.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا
معبد آناهیتا ترکیبی از عناصر معماری هلنیستی و ایرانی است – عکاس: اسماعیل سالاری

معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور کرمانشاه، معروف‌ترین معبد ایران است که به ایزدبانوی آب ایرانی یعنی آناهیتا نسبت داده می‌شود. در مورد منشا این بنای تاریخی چندین نظریه وجود دارد. به گفته برخی، این معبدی بوده که توسط هخامنشیان (550 تا 330 پیش از میلاد) ساخته شده است، زیرا پس از تخت جمشید، دومین بنای سنگی ایران است. برخی دیگر این معبد را که بر روی تپه‌ای به ارتفاع 32 متر قرار دارد، بنای اشکانی (247 قبل از میلاد تا 224 پس از میلاد) می‌دانند. نظریه دیگری این بنا را بقایای کاخی ناتمام برای خسرو دوم پادشاه ساسانی (570-628 میلادی) درنظر می‌گیرد.

معبد، ترکیبی از عناصر معماری هلنیستی و ایرانی است. این سازه مربعی شکل دارای ستون‌هایی با کنده کاری‌هایی شبیه به نمونه‌های موجود در تخت جمشید و کاخ داریوش در شوش است. در اساطیر ایران، آناهیتا بانوی آب است و در ظروف و اسناد دوره ساسانی به این ایزدبانو اشاره شده است. این معبد تا خود شهر کرمانشاه حدود 94 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید آن را در جاده و در مسیر رفتن به کرمانشاه پیدا کنید.

بیستون

بیستون
بیستون درواقع کوه و محوطه‌ای تاریخی است که آثار مهمی را از دوره‌های گوناگون در خود جای داده است – عکاس: کیهان صنعت

بیستون درواقع کوه و محوطه‌ای تاریخی است که آثار مهمی را از دوره‌های گوناگون در خود جای داده است. مهم‌ترین ویژگی بیستون کتیبه‌ای است که به سه زبان ایلامی، بابلی و پارسی باستان منسوب به داریوش بزرگ (550-486 ق.م) نوشته شده است. این کتیبه حاوی شرح حال مختصری از داریوش اول است و وقایع پس از مرگ کوروش کبیر (576-530 قبل از میلاد) را بازگو می‌کند. داستان جنگ‌هایی را که او از سال 521 قبل از میلاد تا 520 قبل از میلاد علیه والیانی که ضد او قیام کردند را بیان می‌کند. ضمنا در کتیبه از تاسیس هخامنشیان نیز گفته می‌شود.

نقش برجسته داریوش به ارتفاع 3 متر و عرض 5.5 متر در این مکان، شاه هخامنشی را با کمانی در یک دست نشان می‌دهد که با پای خود بر روی سینه چهره‌ای ایستاده است که گمان می‌رود گئوماتا باشد، یک جادوگر یا مغ که تاج و تخت را غصب کرده است.

این مغ یک سال حکومت کرد تا اینکه از داریوش شکست خورد. دو پیکر که کمان و نیزه در دست دارند در سمت چپ داریوش و 9 پیکر با دست‌های بسته و طناب به گردن در سمت راست او ایستاده اند و گمان می‌رود نشان دهنده ملت‌های فتح شده توسط پادشاه هخامنشی باشد. نقش برجسته در ابتدا دارای هشت اسیر بسته بود و پس از شکست سکاها، نهمین چهره به صحنه اضافه شد. ریش داریوش که یک بلوک سنگی جداگانه است که با سنجاق‌های آهنی به آن متصل شده است نیز بعداً به صحنه اضافه شد.

در نقش برجسته نمادی فروهر بر بالای سر اسیران شناور است که به نظر می‌رسد به داریوش برکت می‌دهد. فروهر قرصی بالدار با بالاتنه نر است که نماد قطعی دین زرتشتی شده است.

داریوش در یکی از سطرهای کتیبه پندهایی برای نسل های بعد می گذارد:

«شما که از این پس این لوح را که من نوشته‌ام یا این مجسمه‌ها را خواهید دید، آن‌ها را خراب نکنید، بلکه تا زمانی که زنده هستید حفظشان کنید.» باستان‌شناسان معتقدند این کتیبه با الهام از سنگ‌نگاره دیگری که در سر پل ذهاب کرمانشاه موجود است و آن را به‌نام کتیبه «آنوبا‌نی‌نی» می‌شناسیم، در این‌جا درج شده است.

بیستون شامل چندین اثر دیگر متعلق به دوره‌های مختلف از جمله خرابه‌های کاخ ساسانی، پلی با پایه‌های ساسانی، کاروانسراهای ایلخانی و صفوی و تنورهای گلی دوران تیموری است.

بیستون شامل سه نقش برجسته دیگر هم هست. اولی نقش برجسته میتریدات دوم پادشاه اشکانی (124-88 قبل از میلاد) است که به شدت آسیب دیده است؛ اما زمانی کتیبه‌ای به زبان یونانی در بالای صحنه وجود داشت که میتریدات و چهار نجیب زاده را نشان می‌داد. دومین نقش برجسته پیروزی گودرز (گوترز) دوم پادشاه اشکانی (51-38 پس از میلاد) بر میتریدات دوم است که دو سوار و یک زاویه را با کتیبه ای به زبان یونانی نشان می دهد. سومین کتیبه وقفی از شیخ علی خان زنگنه صفوی (1669-1691) است.

پل چهر

پل چهر
پل چهر در کرمانشاه از جاذبه‌های دوره پهلوی اول است – عکاس: محسن مستی

پل چهر، بنایی متعلق به دوران پهلوی است که در زمان بنیانگذار سلسله پهلوی اول (1944-1878) بر روی رودخانه گاماسیاب در کرمانشاه ساخته شده است. این پل به طول 60 متر و عرض 4.75 متر با استفاده از سنگ‌های سازه‌های ساسانی (226-651 میلادی) بیستون ساخته شده است. این پل دارای شش طاق نما است و سنگ قبرهای اسلیمی نیز در ساختار پل به کار رفته است.

آرامگاه اسقوند

آرامگاه اسقوند
آرامگاه اسقوند احتمالا متعلق به دوره مادهاست – عکاس: رسول فرهمند

سه مقبره صخره‌کاری شده اساقوند در استان کرمانشاه دیده می‌شود که گمان می‌رود متعلق به مادها (549-678 قبل از میلاد)، هخامنشیان (550-330 قبل از میلاد)، اشکانیان (247 پ. قبل از میلاد) باشد. مقبره میانی نقش برجسته مردی را دارد که دستانش را به نماز گرفته و مشعل و محراب آتش جلوی اوست. شکل دیگری در پشت آن حک شده است که دستانش را به سمت آسمان بلند کرده است.

مجسمه هرکول

مجسمه هرکول
مجسمه هرکول در منطقه بیستون کرمانشاه است – عکاس: رضا کرمی

مجسمه هرکول در نزدیکی کوه بیستون به 153 قبل از میلاد برمی‌گردد. برخی کارشناسان معتقدند این مجسمه‌ها نشان می‌دهد که معبد یونانی در بیستون وجود داشته است و یونانیان این کوه، دشت و رودخانه‌های آن را مکان مقدس می‌دانستند. بر اساس اسناد، پس از حمله اسکندر به ایران (356-323 پیش از میلاد)، مهاجران یونانی رهسپار سرزمین‌های فتح شده شدند و شهرها و معابدی ساختند و جوامع یونانی را در دل جامعه ایرانی تشکیل دادند. تلاش آن‌ها برای یونانی کردن ایران با شکست مواجه شد، زیرا هیچ اثر مهم دیگری به جز مجسمه هرکول از آن دوره باقی نمانده است.

طاق بستان

طاق بستان
طاق بستان مجموعه‌ای از چند سنگ‌نگاره دوره ساسانی است – عکاس: محسن قدردان

بی‌شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه طاق بستان است. در این‌جا چند سنگ‌نگاره دوره ساسانی را شاهد هستیم که در قرن سوم پس از میلاد، بر روی سنگ حجاری شده‌اند. مطابق متون تاریخی، پادشاهان ساسانی نخست در اطراف تخت‌جشمید آثاری را به‌جا گذاشتند. اما بعدها از آن‌جا که کرمانشاه سرسبز و پرآب بود و از سوی دیگر، از مقاصد مهم در جاده‌‌های بازرگانی تلقی می‌شد، مورد توجه پادشاهان ساسانی قرار گرفت. طاق‌بستان حالا در خود شهر کرمانشاه است و در شب و روز می‌توانید از آن بازدید کنید.

سوغات و صنایع‌دستی کرمانشاه

سوغات و صنایع‌دستی کرمانشاه
شیرینی برنجی، کاک و نان خرمایی از سوغاتی‌های کرمانشاه هستند – عکاس: پیام جعفری

سوغات هر سرزمینی را می‌توان نماینده‌ای از گذشته، تفکر، اقلیم و نگاه مردم آن جامعه دانست. در کرمانشاه نیز شما می‌توانید سوغاتی‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای را پیدا کنید. نان برنجی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر است. پس از آن شیرینی کاک و نان خرمایی نیز، از پرطرفدارهاست. روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی و شیرینی بژی را نیز نباید از یاد ببریم.

گیوه، قالی، گلیم و جاجیم نیز از دیگر صنایع‌دستی و سوغاتی‌های معروف کرمانشاه است که در سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید.

در نهایت آلات موسیقی و به‌خصوص دف، از خاص‌ترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود.

غذاهای معروف کرمانشاه

غذاهای معروف کرمانشاه
خورشت خلال از غذاهای معروف کرمانشاهی است – عکاس: سپهر کشانچی

کباب یکی از اصلی‌ترین غذاها در کرمانشاه است که مردم کرمانشاه تبحر خاصی در پختن آن دارند. یکی از معروف‌ترین کباب‌هایی که در کرمانشاه پیدا خواهید کرد، کباب دنده است. کباب دنده ظاهری شبیه کباب شیشلیک دارد ولی عطر و طعمی متفاوت از شیشلیک دارد. از دیگر غذای معروف کرمانشاه می‌توان به خورش خلال اشاره کرد که ترکیبی از خلال بادام، گوشت، گلاب و زرشک سیاه است.

آش عباسعلی غذای دیگری در کرمانشاه است که مخصوص فصل پاییز و زمستان پخته می‌شود. در این آش لوبیا‌چیتی، لوبیا سفید، نخود و عدس پخته شده و گندم پوست کنده شده استفاده می‌شود. برای پخت این آش، گوشت دنده گوسفندی باید ریش‌ ریش شود. یکی دیگر از غذاهای معروف کرمانشاه آش ترخینه است که برعکس آش عباسعلی، سبزی آش دارد و همراه با نخود، لوبیا، عدس پخته شده و ترخینه با کشک و نعنا داغ تهیه می‌شود.

کوکوی پاغازه، دیگر غذای بومی کرمانشاه است. سبزی خوش‌ عطری است که در منطقه کرمانشاه به نام پاغازه رشد می‌کند و از این سبزی خوش عطر کوکویی بسیار خوشمزه تهیه می‌شود. همچنین از سبزی پاغازه برای درست کردن بورانی و سبزی پلو نیز استفاده می‌کنند.

رستوران‌های خوب کرمانشاه

رستوران‌های خوب کرمانشاه
در رستوران‌های کرمانشاه غذاهای محلی، دریایی و ایرانی را پیدا می‌کنید – عکاس: وحید ویسی

اگر می‌خواهید طعم دنده‎ کباب و دیگر غذاهای خوشمزه کرمانشاه را بچشید، چند رستوران خوب در کرمانشاه را باید بشناسید.

رستوران عالیجناب، از رستوران‌های معروف کرمانشاه است. یک فضای بزرگ و مجلل که می‌توانید در آن انواع غذاها را سفارش دهید. این رستوران کرمانشاه در خیابان شریعتی، جنب بانک صادرات است.

رستوران کامبادان از دیگر رستوران‌های خوب کرمانشاه است. در این‌جا نیز می‌توانید انواع کباب را نوش‌جان کنید و از فضای رستوران هم لذت ببرید. کامبادان کرمانشاه در پارک غربی کرمانشاه، بریدگی دوم، سمت راست، قرار دارد.

رستوران ارگ نیز از رستوران‌های مورد توجه در کرمانشاه است. این رستوران در طبقه یازدهم مرکز تجاری ارگ کرمانشاه قرار دارد و می‌تواند در حین صرف غذا، نمایی جذاب از این شهر را در برابر چشم‌هایتان بگذارد. این مجتمع و رستوران در میدان کاشانی کرمانشاه واقع شده است.

علاوه بر این‌ها، در کرمانشاه می‌توانید رستوران‌های خوب دیگری را نیز پیدا کنید که غذاهای ایرانی و محلی همچون خورشت خلال، کباب‌ها و حتی غذاهای دریایی را برای گردشگران سرو می‌کنند.

بهترین مراکز خرید کرمانشاه

بازار سنتی کرماشاه

بازار سنتی کرماشاه
بازار سنتی کرمانشاه یکی از جاذبه‌های دیدنی و مراکز خرید این شهر است – عکاس: مهتا یزدان‌فام

از معروف‌ترین و پربازدید‌ترین مراکز خرید کرمانشاه می‌توان به بازار قدیمی کرمانشاه اشاره کرد. این بازار علاوه‌بر قدمت تاریخی، خود یکی از قطب‌های خرید و فروش در کرمانشاه محسوب می‌شود؛ بنابراین اولین مرکزی که باید برای خرید به آن مراجعه کنید بازار سنتی کرمانشاه است. اگر می‌خواهید گیوه، لباس‌های سنتی و خوراکی‌های خوشمزه بخرید، این بازار از انتخاب‌های مناسب است.

بازار نان برنجی

یکی از بهترین سوغاتی‌های کرمانشاه، نان برنجی ترد و خوشمزه آن است. یک شیرینی تمام عیار که عطر آن فضا را پر می‌کند. برای خرید بهترین نان برنجی‌ها می‌توانید به بازار این شیرینی که در خیابان مدرس و کمی بالاتر از مسجد جامع کرمانشاه است سری بزنید.

بازار توپخانه

اگر نیاز به خرید مایحتاج روزانه دارید و مثلا می‌خواهید میوه بخرید، این بازار قدیمی برایتان مناسب است. این مرکز خرید کرمانشاه بین دو دروازه چغاسرخ و پل سید جمعه در این شهر قرار دارد خودش از جاذبه‌های دیدنی است.

مرکز خرید ارگ

به جز این موارد، در سطح شهر تعداد زیادی پاساژ و مراکز خرید توسعه یافته وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و محصولات مورد نیاز خود را از آن‌ها بخرید. یکی از پاساژهای بزرگ کرمانشاه که فودکورت، رستوران و کافی‌شاپ نیز دارد، ارگ است. این مرکز خرید در میدان مصدق کرمانشاه است و می‌توانید لوازم و مایحتاج‌تان را از آن تهیه کنید.

مرکز خرید نوبهار پلازا

اگر به دنبال یک پاساژ شیک در کرمانشاه هستید، نوبهار پلازا انتخابی مناسب است. این پاساژ در خیابان 22 بهمن و چهارراه نوبهار کرمانشاه قرار دارد. نوبهار، 8 طبقه است و از جواهرات و پوشاک تا کافی‌شاپ‌های دنج را در آن پیدا می‌کنید.

مرکز خرید لیلیوم

در کرمانشاه به‌دنبال خرید لباس و لوازم برند هستید؟ پس حتما سری هم به مرکز خرید لیلیوم بزنید. این مرکز خرید کرمانشاه در خیابان کسری است و رستوران نیز دارد.

اقامت در کرمانشاه

اقامت در کرمانشاه
در اتاقک می‌توانید اقامتگاه‌های مناسب و تمیزی را پیدا کنید – عکاس: پوریا آقاجانی

در سطح شهر کرمانشاه هتل‌های زیادی را می‌توانید مشاهده کنید ولی از بهترین‌های کرمانشاه می‌توانیم به مجموعه هتل‌های پنج ستاره پارسیان کرمانشاه و مجموعه‌های 4 ستاره مانند، هتل جمشید و هتل آزادگان اشاره کنیم. اگر به دنبال هتل‌های ارزان‌تر ولی با کیفیت بالا هستید می‌توانید از هتل‌های 3 ستاره لیژان، ارم پاوه و هتل آپارتمان کوروش نیز استفاده کنید. ضمنا در سایت اتاقک بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های خوبی را برایتان گذاشته‌ایم که همگی امن، تمیز و با قیمت مناسب هستند. شما می‌توانید برای رزرو اجاره سوئیت و خانه روزانه در کرمانشاه، از گزینه‌های متعدد سایت اتاقک بهره‌مند شوید.

مسیرهای دسترسی به کرمانشاه

مسیرهای دسترسی به کرمانشاه
پرواز تهران تا کرمانشاه حدود 1 ساعت طول می‌کشد – عکاس: نیما اسلامی

اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید سه روش متداول، ریلی، جاده‌ای و هوایی برای شما وجود دارد.

کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای از تهران به کرمانشاه شامل جاده همدان- اسد آباد به کرمانشاه است. مسیر دوم مسیر قم- اراک- کنگاور است که نسبت به مسیر اول مسیری طولانی‌تر محسوب می‌شود. مدت زمان سفر از مسیر اول تقریبا شش ساعت و از مسیر دوم تا 7 ساعت و بیشتر است. اگر این مسیر را با قطار طی کنید مدت زمان سفر شما تا 10 ساعت طول می‌کشد.

مسیر هوایی شامل سفر از طریق فرودگاه مهرآباد به فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه است. مدت زمان پرواز از تهران به کرمانشاه تقریبا یک ساعت است.

نکاتی که در سفر به کرمانشاه لازم است بدانید!

در کرمانشاه مردم با عقاید مذهبی گوناگونی زندگی می‌کنند. برخی مقبره‌ها و بناها برای افراد خاصی متبرک است و از آن‌ها مراقب می‌کنند. پس لازم است در سفر به کرمانشاه مطابق با قوانین میزبان عمل کنید.

از سوی دیگر در این شهر باغ‌ها و مزارع گوناگونی نیز وجود دارد که اطراف آن‌ها حصاری نیست. اما شما نباید وارد آن‌ها شوید یا از میوه‌های باغ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آن مزرعه نتیجه کار شبانه‌روزی چند کشاورز است و هر گیاه آن برایشان بسیار اهمیت دارد.

سخن آخر

کرمانشاه از زیباترین شهرهای ایران است. آب‌وهوای خوب، بناهای ارزشمند تاریخی، طبیعت منحصربه‌فرد، مردم مهمان‌نواز و غذاهای خوشمزه، از این شهر مقصدی رویایی را خلق کرده است. اگر شما هم دوست دارید تعطیلات بعدی در کرمانشاه باشید و این شهر بی‌نظیر را ببینید، حتما پیش از آغاز سفرتان در اتاقک اقامتگاه خود را در کرمانشاه رزرو کنید. اتاقک با مجموعه‌ای کامل از بومگردی، هتل و اقامتگاه اوقاتی خوش را برای شما رقم خواهد زد.

سوالات متداول درباره شهر کرمانشاه

کرمانشاه کجاست؟

شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است و در غرب ایران قرار دارد. کرمانشاه بزرگ‌ترین و مرکزی‌ترین شهر با جمعیتی حدود یک میلیون نفر است.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه کی است؟

از اوایل فروردین تا اواخر خرداد و ماه‌های آغازین پاییز، زمانی عالی برای سفر به کرمانشاه است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدام‌اند؟

کوه بیستون، مجسمه هرکول، کتیبه بیستون، معبد آناهیتل، کتیبه آنوبانی‌نی، گوردخمه‌ها، طاق‌بستان، بازار کرمانشاه، موزه و مساجد کرمانشاه از جمله دیدنی‌های این شهر هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های کرمانشاه کدام‌اند؟

برای چشیدن طعم غذاهای ایرانی و محلی در کرمانشاه می‌توانید به رستوران‌های عالیجناب، ارگ و کامبادان بروید.

چطور به کرمانشاه برویم؟

فاصله تهران تا کرمانشاه بنابر جاده‌ای که انتخاب می‌کنید بین 500 تا 600 کیلومتر است. به‌سبب کوهستانی بودن مسیر، تقریبا 7 ساعت در راه خواهید بود. ضمنا کرمانشاه فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن نیز دارد.

4.8/5 - (117 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بودددددددددددددددددددددددددد

    1. تو کی هستی که نوشتی بدنبود شرط می بندم شهرتو جزشهرهای درجه ۴ ایرانه نه کرمانشاه کوردی ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *