شهرها

معرفی خشکبیجار | شهر ساحل‌ها

درست است که وقتی نام گیلان را می‌شنویم بیشتر ما یاد رشت و انزلی می‌افتیم؛ اما این استان سرسبز و زیبا شهرهای دیدنی و زیبای متعددی دارد و هر نقطه از آن به بهشت می‌ماند. خشکبیجار یکی از شهرهای کوچک و زیبای استان گیلان است که نسبت به دیگر شهرهای بزرگ و مشهور این استان کمی مهجور مانده است. همین موضوع باعث شده است که این شهر طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای داشته باشد و سفر به آنجا آن‌هایی که اهل ماجراجویی و کشف جاهای جدید هستند را راضی خواهد کرد.

در این مقاله به‌صورت جامع و کامل با شهر خشکبیجار آشنا می‌شوید.

خشکبیجار کجاست؟

خشکبیجار کجاست
خشکبیجار از شمال با دریای خزر همسایه است. – عکاس: سعید قهرمانی

خشکبیجار شهری ساحلی است که در نزدیکی رشت قرار دارد. این شهر کوچک به خاطر سواحل شمالی متعدد خود مشهور است و طولانی‌ترین نوار ساحلی شهرستان رشت را در اختیار دارد. سواحل حاجی بکنده، امیر بکنده، تالش محله و چپر پُرد از مشهورترین سواحل این شهر هستند و ساحل حاجی بکنده نزدیک‌ترین ساحل به شهر رشت هم محسوب می‌شود.

خشکبیجار از شمال با دریای خزر، از غرب با خمام، از جنوب با کوچصفهان و از شرق نیز با لشت نشاء همسایه است. این شهر در زبان گیلکی خوشکِبجار نامیده می‌شود و در آخرین سرشماری تنها 7 هزار نفر جمعیت داشته است.

تاریخچه خشکبیجار

بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این شهر به 900 سال قبل می‌رسد. مهم‌ترین وقایع تاریخی این شهر را به‌صورت فهرست وار برایتان آورده ایم:

  • اشغال توسط قوای مهاجم مغول در قرن هشتم هجری
  • محل کشمکش حکام غزنوی بر سر جانشینی در قرن دهم هجری
  • تأسیس شهرداری در سال 1340 به دستور استاندار وقت گیلان

خشکبیجار از 2 کلمه «خشک» و «بیجار» تشکیل شده است که بخش دوم در زبان گیلکی شالیزار معنی می‌دهد و بر همین اساس، معنای نام این شهر «شالیزار خشک» است. دلیل این نام‌گذاری هم این است که به دلیل فاصله زیاد این شهر با سفیدرود، در گذشته تأمین آب کشاورزی برای آن به‌سختی انجام می‌شد. پس از ساخت سد منجیل در دهه 40 شمسی، این مشکل برطرف شد، اما نام خشک بیجار روی این شهر باقی ماند.

برای دسترسی بهتر به خشکبیجار، رشت و شهرهای نزدیک می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا شمال شوید و اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کنید.

فرهنگ و آداب و رسوم خشکبیجار

مردم خشکبیجار از قوم گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند. به دلیل فاصله کم تا رشت و شهرهای بزرگ گیلان، فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهر شباهت زیادی با ساکنان رشت دارد. البته این شهر به اندازه رشت توسعه‌یافته و پیشرفته نیست و به همین دلیل سبک زندگی اهالی آن سنتی‌تر است.

خشک بیجار هنرمندان و مشاهیر زیادی را تربیت کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به سید جلال حسینی (بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی) و حسین نورعلی (بازیگر نقش شاه در سریال معمای شاه) اشاره کرد.

شهرها و روستاهای خشکبیجار

مثل بسیاری از شهرهای شمالی، این شهر هم روستاهای اقماری متعددی دارد که در اطراف آن پراکنده شده‌اند. بسیاری از این روستاها همسایه دریای خزر هستند و از جاذبه‌های دیدنی خشک بیجار محسوب می‌شوند. در ادامه با مشهورترین روستاهای خشکبیجار آشنا می‌شوید:

  • امیربکنده
  • حاجی بکنده
  • چپرپُرد
  • امین‌آباد
  • گیلوا محله
  • جیرکویه
  • چوکده
  • طالش محله

اقتصاد خشکبیجار

اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه ماهیگیری و کشت برنج می‌گردد. خشکبیجار و مناطق اطراف آن حالت جلگه‌ای دارند و این موضوع بستری مناسب برای کشت برنج را به وجود آورده است. به همین دلیل در این شهر و اطراف آن شالیزارهای متعددی وجود دارد. نزدیکی این شهر به دریای خزر و داشتن یک نوار ساحلی طولانی، باعث شده است که بسیاری از اهالی خشک بیجار و روستاهای اطراف آن ماهیگیری را به عنوان منبع اصلی درآمد خود انتخاب کنند.

البته در سال‌های اخیر تأسیس برخی از مراکز خرید مدرن مثل مروارید خزر در نزدیکی خشک بیجار و فاصله کم آن تا منطقه آزاد انزلی، به رونق اقتصادی این شهر افزوده است.

آب و هوای خشکبیجار

آب و هوای خشکبیجار
تقریباً نیمی از روزهای سال آب و هوای این شهر بارانی است. – عکاس: saeid salomon

خشک بیجار یکی از پرباران‌ترین مناطق گیلان است که از این نظر با شهرهایی مثل انزلی و رشت رقابت دارد. تقریباً نیمی از روزهای سال آب و هوای این شهر بارانی است و در ماه‌های بهمن و آذر بارندگی در آن به اوج خود می‌رسد. خشک بیجار در اقلیم مرطوب و معتدل استان گیلان قرار دارد؛ اما در فصل تابستان به دلیل نزدیکی به دریا آب و هوای آن شرجی می‌شود. همچنین این شهر پاییز و زمستان سردی دارد.

بهترین زمان سفر به خشکبیجار

بهترین زمان سفر به خشکبیجار
بهترین زمان سفر به خشک بیجار فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. – عکاس: saeid salomon

با توجه به آنچه در بخش قبلی وصف کردیم، بهترین زمان سفر به خشک بیجار فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. البته اگر از عشاق هوای بارانی هستید و از صدای شرشر باران لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم که اواخر پاییز و بهمن‌ماه را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب کنید.

جاهای دیدنی خشکبیجار

همان‌طور که گفتیم خشک بیجار یک شهر ساحلی است و به همین دلیل بیشتر جاهای دیدنی خشکبیجار شامل سواحل زیبایی هستند که در شمال این شهر قرار دارند. در ادامه با مشهورترین جاهای دیدنی این شهر و اطراف آن آشنا می‌شوید:

ساحل حاجی بکنده

ساحل حاجی بکنده خشکبیجار
حاجی بکنده یکی از آرام‌ترین، زیباترین و تمیزترین سواحل شمال است. – عکاس: وهاب کوثر

حاجی بکنده یکی از نزدیک‌ترین سواحل به خشکبیجار و شهر رشت است که تنها 10 کیلومتر با خشک بیجار فاصله دارد. درصورتی‌که آب و هوا یاری کند و جاده شلوغ نباشد، می‌توانید فاصله خشک بیجار تا حاجی بکنده را تنها در 10 دقیقه طی کنید. حاجی بکنده یکی از آرام‌ترین، زیباترین و تمیزترین سواحل شمال است و بعد از لذت بردن از شنا در این ساحل، می‌توانید گشتی در بازار حاجی بکنده بزنید و نان‌های محلی و ماهی تازه بخرید.

2 ساحل زیبای دیگر با نام امیربکنده و امین‌آباد هم در نزدیکی ساحل حاجی بکنده قرار دارند.

روستای چپر پُرد

روستای چپرپرد خشک بیجار
چپرپُرد یکی از زیباترین مناطق گیلان است. – عکاس: رضا سینا

چپرپُرد یکی از زیباترین مناطق گیلان است که به 2 روستای چپرپُرد پایین و چپرپُرد زمان تقسیم می‌شود. هر 2 روستا ساحل تمیز و زیبایی دارند و اگر قصد داشتید که از خشک بیجار به انزلی بروید، می‌توانید در مسیر مدتی در چپرپُرد پایین یا زمان توقف کنید و از قدم زدن در سواحل آن‌ها لذت ببرید. اگر زمان بیشتری داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که قایق‌سواری و سایر تفریحات آبی مثل جت اسکی را هم تجربه کنید.

پل گیشه دمرده

پل گیشه دمرده (پل عروس مرده) یکی از جاذبه‌های تاریخی خشک بیجار است که دستان غم‌انگیزی پشت آن قرار دارد. بر اساس روایات محلی عروس جوانی در روز عروسی خود از روی این پل به داخل رودخانه پرت می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل نام آن را گیشه دمرده یا عروس مرده گذاشته‌اند.

این پل روی یکی از رودهای این شهر احداث شده است و رودخانه زیر آن به دلیل انبوه درختان توسکای اطراف خود و شلوغ شدن در فصل صید ماهی، شهرت زیادی دارد.

پیست کارتینگ گیلان

پیست-کارتینگ-گیلان
در فصول پرمسافر معمولاً این پیست کارتینگ شلوغ است. – عکاس: آریان محمدنژاد

پیست کارتینگ گیلان یکی از معدود جاذبه‌های مدرن خشک بیجار است که با خودروی شخصی حدود 20 دقیقه ای تا این شهر فاصله دارد. این پیست دقیقاً در میان روستاهای چپرپُرد زمان و پایین قرار دارد و بعد از تجربه تفریح جذاب کارتینگ، می‌توانید به سواحل این 2 روستا هم سری بزنید تا آرامش و هیجان را در یک روز تجربه کنید.

در فصول پرمسافر معمولاً این پیست کارتینگ شلوغ است و توصیه می‌کنیم که در این روزها پیش از حرکت بلیت خود را از سایت این مجموعه و به‌صورت آنلاین بخرید.

مرداب جکتاج

مرداب-جکتاج خشکبیجار
نیزارهای انبوه اطراف و پرندگان مهاجر از زیبایی‌های این مرداب محسوب می‌شوند. – عکاس: khoshkebijarema map

مرداب جکتاج در جنوب خشک بیجار و در منطقه‌ای با همین نام قرار دارد. نیزارهای انبوه اطراف و پرندگان مهاجر از زیبایی‌های این مرداب محسوب می‌شوند. البته برای دیدن پرندگان مهاجر باید فصل تابستان به دلیل مرداب جکتاج بروید. این مرداب از جاذبه‌های گردشگری بکر گیلان محسوب می‌شود و شانس این که خودتان به‌تنهایی و در سکوت از آن بازدید کنید، زیاد است.

سوغات و صنایع‌دستی خشکبیجار

سوغات خشکبیجار
ماهی؛ سوغات اصلی خشکبیجار – عکاس: سعید هدیه

گفته می‌شود که در گذشته در این شهر ابریشم‌بافی رایج بوده است و به دلیل عدم صرفه اقتصادی، به مرور زمان کم‌رنگ شده است و امروزه دیگر اثری از آن نیست. سوغات خشک بیجار بیشترشامل انواع ماهی صید شده از دریای خزر و رودخانه‌های اطراف، نان‌های محلی و مرکبات می‌شود که با مراجعه به بازار روز این شهر و روستاهای اطراف می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

غذاهای محلی خشکبیجار

غذاهای محلی خشکبیجار
کباب ترش؛ از مشهورترین غذاهای محلی خشکبیجار

همانند فرهنگ و آداب و رسوم، غذاهای محلی این روستا هم از رشت و شهرهای بزرگ گیلان تأثیر گرفته است. در این شهر هم می‌توانید مشهورترین غذاهایی گیلانی مثل کباب ترش، جوجه ترش، باقلاقاتق، ترشه تره، سیر قلیه، شامی گیلانی، ماهی و کته، پلو کباب و … را نوش جان کنید.

رستورانهای خشکبیجار

رستورانهای خشکبیجار
رستوران مشتی علی؛ مشهورترین رستوران خشکبیجار – عکاس: سعید جنید

همان‌طور که در بخش فرهنگ و آداب و رسوم خشک بیجار اشاره کردیم، این شهر بیشتر بافتی سنتی دارد. به همین دلیل بیشتر رستوران‌های خشک بیجار غذاهای محلی و سنتی را سرو می‌کنند و فست‌فود در آن به‌سختی پیدا می‌شود. رستوران و باغ مَشت (مشتی) علی، شهر کباب و رستوران آرمان از مشهورترین رستوران‌های خشکبیجار هستند که در آن‌ها می‌توانید انواع کباب و غذاهای محلی را نوش جان کنید. مشخصات این رستوران‌ها را در ادامه می‌بینید:

  • رستوران و باغ مَشت علی: خشک بیجار، جاده خمام به خشک بیجار، نرسیده به دروازه‌قرآن، جنب رودخانه گیشه دمرده. تلفن: ۰۹۱۱۲۳۵۱۱۰۳
  • شهر کباب: خشک بیجار، بلوار مطهری، جنب بانک کشاورزی. تلفن: 01334462446
  • رستوران آرمان: خشک بیجار، جاده خمام، جنب پارک شهر خشک بیجار. تلفن: 09111354075

مراکز خرید خشکبیجار

مراکز خرید خشکبیجار
بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر بازار محلی یا بازار روز خشک بیجار است. – عکاس: پوریا ملکی

خشک بیجار شهر چندان بزرگ و مدرنی نیست و به همین دلیل تعداد مراکز خرید مدرن در آن انگشت‌شمار است. بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر بازار محلی یا بازار روز خشک بیجار (با 150 سال قدمت) است که در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه دایر می‌شود و در آن می‌توانید انواع نان محلی، ماهی و مرکبات را پیدا کنید. اگر به دنبال مراکز خرید مدرن‌تر هستید، باید خودتان را به منطقه چپرپُرد و مرکز خرید مروارید خزر برسانید یا به منطقه آزاد انزلی بروید.

اقامت در خشکبیجار

بیشتر اقامتگاه‌های خشکه بیجار و اطراف آن شامل اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی می‌شوند و برخی از آن‌ها در اصل خانه‌ها و ویلاهای اهالی این شهر هستند که در فصول پیک سفر آن‌ها را به مسافران اجاره می‌دهند. برای مشاهده و رزرو بهترین اقامتگاه‌های این شهر و اطراف آن، می‌توانید به صفحه اجاره روزانه ویلا، آپارتمان و خانه مبله در خشکبیجار مراجعه کنید.

راه‌های دسترسی به خشکبیجار

یک ضرب‌المثل خارجی مشهور وجود دارد که می‌گوید: «همه راه‌ها به رم ختم می‌شود». اگر بخواهیم این ضرب‌المثل را به راه‌های دسترسی به خشک بیجار تعمیم بدهیم، باید بگوییم که در استان گیلان همه راه‌ها به رشت ختم می‌شود. به همین دلیل اگر بخواهید با هواپیما، قطار و اتوبوس خودتان را به خشک بیجار برسانید، باید اول به رشت بروید.

سرراست‌ترین مسیر دسترسی با خودروی شخصی به خشک بیجار هم اتوبان قزوین-رشت است. در این اتوبان باید پیش از رسیدن به رشت وارد خروجی سنگر و کوچصفهان شوید و مسیرتان را مستقیم تا خشک بیجار ادامه دهید.

نکاتی که در سفر به خشکبیجار لازم است بدانید

  • برای سفر به این شهر حتماً چتر و بارانی همراه خود داشته باشید؛ چون در بیشتر مواقع سال احتمال بارندگی در آن وجود دارد.
  • اگر به دنبال یک سفر لاکچری و اقامت در ویلاهای مدرن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قید سفر به خشک بیجار را بزنید.
  • برای دسترسی به جاهای دیدنی کمتر شناخته شده و بکر، از افراد محلی کمک بگیرید.
  • پیش از اجاره اقامتگاه، نحوه دسترسی آن به مرکز شهر و جاهای دیدنی را به‌خوبی بررسی کنید.

سخن آخر

در این مقاله شهر زیبای خشکبیجار را به‌صورت کامل معرفی کردیم. با موقعیت جغرافیایی و تاریخچه این شهر شروع کردیم و بعد به بهترین زمان سفر، معرفی جاهای دیدنی، غذاهای محلی، رستوران‌ها و نحوه اقامت در آن رسیدیم. برای اجاره ویلا و سوئیت در خشک بیجار و اطراف آن می‌توانید وارد صفحه اصلی سایت اتاقک شوید و نام این شهر را جستجو کنید

سؤالات متداول در مورد خشکبیجار

خشکبیجار کجاست؟

این شهر در استان گیلان و شرق شهر رشت قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی خشکبیجار کدامند؟

پل گیشه دمرده، ساحل حاجی بکنده، ساحل چپر پرد، پیست کارتینگ گیلان

معروف‌ترین رستوران‌های خشکبیجار کدامند؟

رستوران مشتی علی، رستوران شهر کباب، رستوران آرمان

چطور به خشکبیجار برویم؟

برای دسترسی با هواپیما و اتوبوس باید اول به شهر رشت بروید. برای دسترسی یا خودروی شخصی هم باید در اتوبان قزوین رشت وارد خروجی سنگر و کوچصفهان شوید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *