جاهای دیدنیشهرها

جاهای دیدنی خشکبیجار | 7 جاذبه دیدنی به همراه عکس و آدرس

خشکبیجار یکی از بکرترین شهرهای استان گیلان است که اگر گیلانبه رشت سفر کرده باشید، احتمالاً نام این شهر را روی تابلوهای مسیرهای فرعی اطراف رشت زیاد دیده‌اید. اگر به جای رفتن به رشت یا سایر شهرهای مشهور گیلان یک بار راه خود را کج کنید و به خشکبیجار بروید، پشیمان نخواهید شد. جاهای دیدنی خشکبیجار این شهر را به بهشتی پنهان تبدیل کرده‌اند و بعد از دیدن آن‌ها احتمالاً حسرت می‌خورید که چرا در سفرهای قبلی آن‌ها را ندیدید.

در این مقاله قرار است با 7 مورد از جاهای دیدنی خشکبیجار آشنا شوید که شامل ساحل، جاذبه‌های تاریخی و مراکز تفریحی می‌شوند.

درباره خشکبیجار

خشکبیجار یکی از شهرهای ساحلی استان گیلان و از بزرگ‌ترین شهرهای شهرستان رشت محسوب می‌شود. این شهر فاصله کمی تا کوچصفهان، خمام، زیباکنار و رشت دارد. به دلیل داشتن طولانی‌ترین نوار ساحلی شهرستان رشت، بیشتر جاهای دیدنی خشکبیجار در دسته سواحل قرار می‌گیرند.

مثل بسیاری از شهرهای ساحلی شمال، آب و هوای خشکبیجار در اواخر بهار و تابستان گرم و شرجی است و از اواسط پاییز رو به سردی می‌رود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر اوایل بهار و اواخر تابستان است. فرهنگ، زبان، غذاهای محلی و صنایع‌دستی خشکبیجار شباهت زیادی به رشت و شهرهای اطراف دارد و ماهی و برنج اصلی‌ترین سوغات آن محسوب می‌شود.

برخلاف شهرهای ساحلی مازندران و برخی از شهرهای ساحلی بزرگ گیلان، خشکبیجار بافتی سنتی دارد و اگر دوست دارید چند روزی را کنار دریا و به دور از زرق‌وبرق و شلوغی شهر بگذرانید، توصیه می‌کنیم که به این شهر سفر کنید و در سفرتان بازدید از جاهای دیدنی خشکبیجار که در این مقاله معرفی شده‌اند را از قلم نیندازید. برای اجاره روزانه ویلا، آپارتمان و خانه مبله در خشکبیجار هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

ساحل حاجی بکنده؛ نزدیک‌ترین ساحل

ساحل حاجی بکنده از سواحل و جاهای دیدنی خشکبیجار
رودخانه امین‌آباد یکی از جاذبه‌های این ساحل است. – عکاس: مهدی طالمی

حاجی بکنده روستایی زیبا از توابع خشکبیجار است که بین زیباکنار (یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مناطق توریستی گیلان) و بندر انزلی قرار دارد. ساحل این روستا یکی از محبوب‌ترین سواحل گیلان است و به همین دلیل آن را در صدر فهرست جاهای دیدنی خشکبیجار قرار داده‌ایم. چندین کافه‌رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی در این ساحل قرار دارد و از طریق جاده انزلی-کیاشهر و خشکبیجار-امین‌آباد می‌توانید به این ساحل دسترسی داشته باشید.

رودخانه امین‌آباد یکی دیگر از جاذبه‌های این ساحل است که در بخش شرقی آن قرار دارد. این رودخانه روستای حاجی بکنده را از روستای مجاورش یعنی امین‌آباد جدا می‌کند. ساحل حاجی بکنده یکی از زیباترین و تمیزترین سواحل شمال است و آرامشی که از دریا می‌خواهید را به شما هدیه می‌دهد.

آدرس ساحل حاجی بکنده: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، 9 کیلومتری شمال شرق خشکبیجار

روستای چپرپُرد پایین و چپرپُرد زمان؛ از زیبایی‌های بکر خشکبیجار

ساحل چپرپرد خشکبیجار
این منطقه به دلیل ساحل زیبا و تمیز، مجتمع تجاری مروارید خزر و طبیعت بکر و زیبای خود شهرت دارد. – عکاس: Hojjat Mr

منطقه چپرپرد در شمال غربی خشکبیجار قرار دارد و به دو روستای چپرپرد پایین و چپرپرد زمان تقسیم شده است. این منطقه به دلیل ساحل زیبا و تمیز، مجتمع تجاری مروارید خزر و طبیعت بکر و زیبای خود شهرت دارد و یکی دیگر از جاهای دیدنی خشکبیجار یعنی پیست کارتینگ گیلان را در دل خود جای داده است.

برای دسترسی به این منطقه می‌توانید از جاده‌های انزلی-کیاشهر و سر خشکی-خشکبیجار استفاده کنید که مسیر دوم کمی بکرتر و خلوت‌تر است و به شما شانس دیدن خانه‌های روستایی و شالیزارهای زیبا را می‌دهد. در ساحل چپرپرد چند کافه‌رستوران ساحلی زیبا وجود دارد که صرف قهوه و چای یا سبزی‌پلو با ماهی در آن‌ها به خاطراتی فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

آدرس روستای چپرپرد پایین و زمان: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، 14 کیلومتری غرب خشکبیجار

ساحل امیر بکنده؛ جایی برای برپاکردن چادر

ساحل امیربکنده خشکبیجار
در این ساحل تعدادی آلاچیق وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای اقامت موقت استفاده کنید. – عکاس: محمد نورانی

ساحل امیر بکنده هم فاصله کمی تا خشکبیجار دارد و یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی خشکبیجار است. برای دسترسی به این ساحل باید بعد از رسیدن به روستای حاجی بکنده وارد جاده انزلی-کیاشهر شوید و کمی به سمت غرب برانید تا به ساحل امیربکنده برسید. ساحل امیربکنده با نام ساحل مروارید زیباکنار هم شناخته می‌شود و در آن طرح سالم‌سازی دریا (تفکیک محل شنای خانم‌ها و آقایان) اجرا می‌شود.

در این ساحل تعدادی آلاچیق وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای استراحت و اقامت موقت استفاده کنید. علاوه بر این امکان برپایی چادر هم در ساحل امیر بکنده وجود دارد.

آدرس ساحل امیربکنده: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، روستای امیربکنده

ساحل امین‌آباد؛ نزدیک‌ترین ساحل به زیباکنار

ساحل امین آباد خشکبیجار
در این ساحل یک کلوپ دریایی وجود دارد. – عکاس: امیررضا جلیلوند

درست است که ساحل امین‌آباد در میان جاهای دیدنی خشکبیجار قرار می‌گیرد؛ اما فاصله کمی تا زیباکنار دارد و از آنجا می‌توانید خودتان را به‌راحتی به شهر زیباکنار و دهکده ساحلی آن برسانید. البته خود امین‌آباد هم زیبایی‌های زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سواحل نگین دریا، رودخانه امین‌آباد و کافه دریایی اشاره کرد.

همچنین در این ساحل یک کلوپ دریایی هم وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید برخی از تفریحات آبی هیجان‌انگیز مثل جت اسکی و قایق‌سواری را تجربه کنید.

آدرس ساحل امین‌آباد خشکبجیار: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، روستای امین‌آباد

رودخانه و پل گیشه دمرده؛ داستان تراژیک یک عروسی

پل گیشه دمرده، از جاهای دیدنی خشکبیجار
این پل یادگار دوران قاجار است و چند باری آن را بازسازی کرده‌اند.

بعد از بررسی جاذبه‌های ساحلی خشکبیجار، وقت آن رسیده است که کمی هم به جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا بپردازیم. البته برای دیدنی این مورد از جاهای دیدنی خشکبیجار باید به سمت جنوب حرکت کنید و خودتان را ابتدا به شهر کوچصفهان برسانید. بعد از آن باید وارد جاده کوچصفهان به رشت شوید و خروجی روستای جیرسرا را به راست بپیچید. پس از ورود به جیرسرا، از محلی‌ها سراغ پل و رودخانه گیشه دمرده را بگیرید.

این پل یادگار دوران قاجار است و چند باری آن را بازسازی کرده‌اند. یکی از این بازسازی‌ها، بعد از یک حادثه غم‌انگیز انجام شده است؛ حادثه‌ای که طی آن پل فرو می‌ریزد و عروس و دامادی که در روز عروسی خود در حال عبور از آن بودند به داخل رودخانه سقوط می‌کنند و متأسفانه عروس جوان غرق می‌شود. به همین دلیل نام این پل را گیشه دمرده (به معنای عروس غرق‌شده) گذاشته‌اند. البته این پل به دلیل ماهی‌های زیبا و درختان انبوه اطراف خود هم شهرت دارد.

آدرس پل گیشه دمرده: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش کوچصفهان، روستای جیرسرا

پیست کارتینگ گیلان؛ هیجان سرعت و رقابت

پیست کارتینگ گیلان
طول این پیست پیچ‌درپیچ حدود یک کیلومتر است. – عکاس: gilan karting

پیس کارتینگ گیلان در شمال غربی خشکبیجار و جنوب منطقه چپرپُرد واقع شده است و از طریق جاده خشکبیجار-سر خشکی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. پیست کارتینگ گیلان یکی از جاهای دیدنی خشکبیجار است که در آن می‌توانید با همسفران خود رقابت کنید و کمی هیجان سفر خود را بالا ببرید. فقط یادتان باشد که باید یک ساعت قبل از مراجعه حضوری به این پیست بلیت آن را با مراجعه به سایت gilankarting.ir تهیه کنید.

طول این پیست پیچ‌درپیچ حدود یک کیلومتر است که در طول شب با برج‌های روشنایی مخصوص روشن می‌شود. همچنین خودروهای کارتینگ آن از کشور ایتالیا وارد شده‌اند و از امکانات آن می‌توان به کافی‌شاپ و پارکینگ اختصاصی اشاره کرد.

آدرس پیست کارتینگ گیلان: استان گیلان، شهرستان رشت، بخش خشکبیجار، کیلومتر 10 جاده زیباکنار

ساعت کاری: 10 صبح تا 10 شب

شماره تماس: 09390560660

برای دسترسی بهتر به پیست کارتینگ گیلان و سایر تفریحات شمال، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا شمال شوید و اقامتگاه مناسب را در نزدیکی مراکز تفریحی موردنظرتان رزرو کنید.

مرداب جکتاج؛ پناهگاه پرندگان مهاجر

مرداب جکتاج خشکبیجار
در فصل تابستان این مرداب به پناهگاه پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود. – عکاس: khoshkebijarema map

مرداب جکتاج یکی از بکرترین جاهای دیدنی خشکبیجار است که در جنوب این شهر قرار دارد و از طریق خیابان امیرالمؤمنین و جاده اختصاصی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اهالی خشکبیجار به این مرداب سل جکتاج می‌گویند که در زبان گیلکی سل به معنای تالاب و آبگیر است.

در فصل تابستان این مرداب به پناهگاه پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود و اگر خوش‌شانس باشید و فاصله را رعایت کنید، می‌توانید از آن‌ها عکس بگیرید.

آدرس مرداب جکتاج: استان گیلان، شهرستان رشت، خشکبیجار، میدان کشاورز، جاده خشکبیجار

سخن آخر

در این مقاله 7 مورد از جاهای دیدنی خشکبیجار را معرفی کردیم که اگر بار دیگر قصد سفر به گیلان را داشتید، می‌توانید بازدید از آن‌ها را هم در برنامه سفر خود بگنجانید. این جاذبه‌ها هم شامل مراکز تفریحی و هم ساحل و جاهای تاریخی می‌شوند و بازدید از آن‌ها می‌تواند یک برنامه سفر کامل را برای شما بسازد. برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی جاذبه‌های خشکبیجار، می‌توانید وارد صفحه اصلی اتاقک شوید و نام یان شهر را جستجو کنید.

سؤالات متداول در مورد جاهای دیدنی خشکبیجار

خشکبیجار کجاست؟

خشکبیجار یکی از شهرهای استان گیلان است که در نزدیکی کوچصفهان و رشت قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی خشکبیجار کدامند؟

ساحل حاجی بکنده، ساحل امین‌آباد، پل گیشه دمرده، پیست کارتینگ گیلان

فاصله تهران تا خشکبیجار چقدر است؟

حدود 330 کیلومتر که طی کردن آن با خودروی شخصی و بدون توقف، حدود 4 ساعت طول می‌کشد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.وعرض ادب محضراقای تاجیک.ازهنروذوق شمادربه روزنمودن واطلاعرسانی های گردشگری به خودبالیدم چون هنرمندی ازاین ذوق خدادادی خودبنحوی ایده ال استفاده وتجربیاتش راباهموطنانش به اشتراک گذاشت.خداوندمهرودوستی پشت وپناهتان.بدلیل نظامی بودنم ازسال۶۶ تا۸۹ شمارانمیشناسم،اماپدرم که عمرش رابه شماداد دربازارخشکبیجارنخستین ساعت سازی داشت.انشاالله موفق وسربلندباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *