جاهای دیدنیرامسر

همه چیز درباره قلعه مارکوه | دژی باشکوه در زیباترین نقطه کشور

بعضی از جاها و مناطق در ایران وجود دارند که آدم وقتی نگاه می‌کند، احساس می‌کند خدا جور دیگری به آن‌جا نظر کرده است. انگار همه زیبایی‌های طبیعت از جنگل، کوه و شالیزار گرفته تا آبشار، دریاچه و دریای بیکران در آن‌جا جمع شده است. حتما حدس زدید که منظورمان شهر زیبای رامسر است شهری که هر آن‌چه خوبان دارند این شهر یک‌جا دارد. به همین دلیل است که به رامسر عروس شهرهای شمالی می‌گویند. در این شهر زیبا از پایین دست‌ها گرفته تا مرتفع‌ترین قسمت‌ها می‌توانید شاهد زیبایی طبیعت باشید. یکی از مرتفع‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای رامسر قلعه تاریخی مارکوه است که در شهر کتالم واقع شده است.

قلعه مارکوه فقط یک مکان تاریخی نیست، بلکه مکانی بکر با چشم‌اندازهای مسحورکننده از شالیزارهای سرسبز و دریای آبی خزر است که با زیبایی‌هایش هوش از سرتان خواهد برد. اگر فکر می‌کنید اغراق می‌کنم با من تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که قرار است به طور کامل قلعه مارکوه را برای شما معرفی کنم. این شما و این هم دژ باشکوه مارکوه.

قلعه مارکوه کجاست؟

قلعه مارکوه کجاست
قلعه مارکوه در بالای کوهی به نام مارکوه قرار گرفته است – عکاس: Ramtin Javanbakht

قبل از هر چیزی باید بگوییم که قلعه مارکوه با بسیاری از قلعه‌هایی که تا به الان دیده‌اید، فرق دارد. دلیلش هم این است که این قلعه همانند قلعه بابک در بالای کوه قرار گرفته است. از لحاظ ظاهری و معماری نیز قلعه مارکوه تا حدودی شبیه قلعه بابک است، پس اگر از علاقه‌مندان به قلعه تاریخی بابک یا مکان‌های مشابه این قلعه هستید، قلعه مارکوه را نیز در لیست برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

همان‌طور که گفتیم قلعه مارکوه در بالای کوه قرار گرفته است؛ بنابراین برای دیدن آن باید از مسیر پله‌ای طولانی عبور کنید. البته از همین الان بگوییم که بالا رفتن از این پله‌ها اصلا کار راحتی نیست. اما اگر کم نیارید و خودتان را به قلعه برسانید با دیدن مناظر زیبا خستگی فراموشتان می‌شود.

 اگر دلتان خواست به دیدن این قلعه بروید و دنبال آدرس دقیق آن هستید باید بگوییم که قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی رامسر است که در شهر کتالم و در 5 کیلومتری شرق شهر رامسر قرار گرفته است.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

درباره قلعه مارکوه

درباره قلعه مارکوه
مارکوه قلعه‌ای مستطیلی شکل است و 600 متر مساحت دارد – عکاس: Ahmadreza Shahpouri

قلعه مارکوه حدود 600 متر مربع مساحت دارد و برای رسیدن به آن باید 311 پله را طی کنید که حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. این قلعه مستطیلی شکل است و در گذشته در هر گوشه‌ای از آن برجی قرار داشته است. اما امروزه از معماری و عظمت این قلعه باشکوه تنها برج‌های پشتیبان و چهار حصار جانبی باقی مانده است.

ورودی اصلی این قلعه در قسمت شمال شرقی آن قرار دارد و در کنار آن اتاق سنگی بازسازی شده با سنگ لاشه و ملات و سیمان به چشم می‌خورد که در حال حاضر نگهبان قلعه در آن ساکن است. در حال حاضر از این قلعه تنها بقایای چند اتاق و پلکانی که به برج‌های جنوب شرقی و جنوب غربی قلعه متصل می‌شوند، باقی مانده است.

در مورد نام‌گذاری این قلعه هم نظرات مختلفی وجود دارد برخی‌ها می‌گویند نام این قلعه برخواسته از نام کوهی است که بر روی آن قرار گرفته است. برخی‌ها علت نام‌گذاری این کوه را وجود مار در آن می‌دانند؛ اما باتوجه به اینکه کلمه فارسی مار چندان در گویش محلی رایج نبوده پس احتمال این نامگذاری بسیار کم است.

بعضی ها هم انتخاب نام آن را به عهد مهرپرستی پیش از اسلام نسبت می‌دهند. مار در آیین مهرپرستی به معنی مادر اشاره به مهر یا میترا دارد، شاید این کوه در میان مردمان آن دوران از جایگاه مقدسی برخوردار بوده یا در گذشته‌های دور، معبدی مربوط به آیین میترا در این کوه وجود داشته و کوه مارکوه  قداست و نام خود را از آن گرفته است.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه قلعه مارکوه

تاریخچه قلعه مارکوه
طبق مستندات گفته شده است این قلعه مربوط به دوران پس از اسلام است – عکاس: Hamid Reza Malmir

در مورد زمان ساخت قلعه مارکوه تاریخی دقیقی وجود ندارد؛ ولی تخمین زده شده که قدمت این قلعه به دوران پس از اسلام بازمی‌گردد. اما با توجه به اهمیت قلعه‌های ایرانی در عهد باستان و همچنین وجود برخی نشانه‌های معماری قلعه مثل مصالح به کار گرفته شده در ساخت آن از قبیل ساروج، سنگ‌های رودخانه‌ای و آهک نشان می‌دهد که احتمالا این قلعه در زمان ساسانیان ساخته شده و در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران مورد بازسازی قرار گرفته است.

البته برخی از منابع با توجه به کارکرد نظامی و استراتژیکی این قلعه و همچنین تشابه معماری و ساختار آن با قلعه بابک در کلیبر قدمت آن را به حدود قرن‌های سوم (هم دوره با قلعه بابک)، ششم و هشتم هجری شمسی نیز نسبت می‌دهند. اما در جدیدترین بررسی‌ها کارشناسان به این نتیجه رسیدند که استدلال دوم منطقی‌تر است و این قلعه در دوران اسلامی ساخته شده است. به این دلیل که تا قبل از اسلام در ساخت بناها و اماکن از آجر استفاده نمی‌شد.

آب‌ و هوای قلعه مارکوه

آب‌وهوای قلعه مارکوه
در فصل بهار با زنده شدن طبیعت قلعه مارکوه در زیباترین و خوش آب‌وهواترین حالت خود قرار دارد – عکاس: Mehran Shesh Baradaran

قلعه مارکوه در ارتفاع 500 متری از سطح دریا و در بالای کوهی به همین نام قرار گرفته است. همین موقعیت کوهستانی این قلعه باعث شده آب‌وهوای آن نسبت به دیگر مناطق رامسر در تمام فصل‌های سال نسبتا پایین باشد. به همین دلیل اگر به رامسر سفر کردید و هوای گرم و شرجی این شهر اذییتان کرد، می‌توانید بهترین آب‌وهوا را در این منطقه تجربه کنید.

هر چقدر که آب‌وهوای قلعه مارکوه در فصل بهار و تابستان خنک و دلپذیر است؛ اما در فصل پاییز و زمستان هوای بسیار سردی دارد. از آنجایی که در زمستان همه جا یخ می‌زند؛ بنابراین عبور و مرور از پله‌های منتهی به قلعه مارکوه هم دشوار می‌شود. اما اگر موفق شدید خودتان را به بالای کوه و قلعه مارکوه برسانید می‌توانید شاهد طبیعت یکدست سفیدپوش کوه‌ها و مناظر اطراف و پایین دست قلعه باشید که با دانه‌های زیبای برف آراسته شده‌اند.

در ضمن اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله رامسر کجاست را مطالعه کنید.

بهترین زمان سفر به قلعه مارکوه

بهترین زمان سفر به قلعه مارکوه
فصل بهار و تابستان و همچنین اوایل پاییز بهترین زمان سفر به قلعه مارکوه است – عکاس: Milad Salimy

قلعه مارکوه در رامسر قرار گرفته است. همین کافی است تا خودتان حدس بزنید تا چه اندازه زیبا و دیدنی است؛ بنابراین در هر فصلی که سفر کنید مبهوت زیبایی‌های آن خواهید بود. اما اگر از لحاظ آب‌وهوا می‌پرسید با توجه به هوای این منطقه بهتر است برای رفتن و بازدید از قلعه مارکوه قید زمستان را بزنید.

به خاطر اینکه هوای این منطقه به شدت سرد می‌شود و صعود به قله و با بالا رفتن از پله‌ها، آن هم در برف بسیار دشوار است. فصل پاییز این سوز سرما را ندارد و تماشای منظره رنگارنگ درختان  از ارتفاعات بالا شما را به وجد خواهد آورد؛ اما در این فصل به خصوص اواخر پاییز باید انتظار بارندگی‌های زیادی را داشته باشید.

به طور کلی بهترین زمان سفر به قلعه مارکوه، فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این فصول، مناطق اطراف سرسبزتر است و دامنه‌ کوه پر از گل‌های کوهی و شقایق می‌شود. البته همان‌طور که گفتیم چون این دژ تاریخی در ارتفاعات قرار گرفته و فاصله‌ زیادی از سطح دریا دارد در فصل تابستان خبری از هوای شرجی و گرما نیست.

همین موضوع باعث شده که این منطقه در فصل تابستان و ایام تعطیل بسیار شلوغ شود؛ ولی از ما می‌شنوید بهار یا اواخر تابستان آن هم در روشنایی روز بروید تا بتوانید علاوه‌بر این قلعه، منظره‌ی بی‌نظیر طبیعت، جنگل و دریای خزر را از بالا ببینید و از آن لذت ببرید. اگر هم خواستید قلعه مارکوه را در شب ببینید حتما با نگهبان قلعه از قبل هماهنگ کنید و تجهیزات لازم مانند چراغ قوه همراهتان داشته باشید؛ چرا که مسیر برگشت بسیار تاریک خواهد بود.

برای رزرو اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف قلعه مارکوه

موقعیت قلعه مارکوه به گونه‌ای است که از آن بالا می‌توانید دیدی 360 درجه به اطرافتان داشته باشید. به این صورت که از بالای این بنا به راحتی می‌توانید از غرب تا رامسر، از شرق تا تنکابن، از شمال تا آبی دریای خزر و از جنوب تا کوه‌های البرز و از همه قشنگ‌تر شالیزارها، روستاها، ردیف ویلاها و باغ‌های چای و مرکبات را ببینند. یکی دیگر از مواردی که به تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده است قرارگیری جاذبه‌های دیدنی در اطراف قلعه مارکوه است که پس از بازدید از قلعه بهتر است سری به این جاذبه‌ها نیز بزنید که دیدن آن‌ها نیز درست به اندازه قلعه مارکوه جذاب است.

روستای سرکوسرا

روستای سرکوسرا
چشم‌انداز زیبا و رو به دریاچه سد مجیران روستای سرکوسرا – عکاس: Farid Roshan

روستای سرکوسرا یکی از روستاهای دیدنی رامسر است که در فاصله 3 کیلومتری قلعه مارکوه قرار گرفته است. این روستا طبیعتی بسیار بکر و جاهای دیدنی متنوعی دارد. می‌توانید هم‌زمان که در کوچه پس کوچه‌های محلی و چشم‌نواز این روستا که از هر دو طرف پوشیده از درختان است، قدم می‌زنید از تماشای طبیعت کوهستانی روستا، رودخانه‌های جاری، چشمه‌های فصلی و گونه‌‌های گیاهی و جانوری متنوع آن لذت ببرید.

برخی از این کوچه‌ها حتی شما را به دریاچه معروف سد مجیران می‌رسانند. برای رسیدن به این روستا باید از جاده کتالم وارد شوید نگران مسیر هم نباشید چون کل مسیر آسفالته است و می‌توانید با ماشین‌های عادی هم این مسیر را تا روستا سرکوسرا طی کنید.

آدرس روستای سرکوسرا: استان مازندران، رامسر، جاده تلاسر – اریه کله، روستای سرکوسرا

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستای گالش محله

روستای گالش محله
نمایی زیبا از روستای گالش محله – عکاس: Mobile P

روستای زیبا و دیدنی گالش محله در ابتدای جاده جنت رودبار واقع شده و تنها 3.6 کیلومتر با قلعه مارکوه فاصله دارد. این روستا با جنگل‌های انبوه و فراوان، دشت‌های سرسبز و دیدنی و آب‌وهوای خوش و معتدل در گوشه‌ای از مازندران چشم‌نوازی می‌کند. اگر به این روستا رفتید حتما از محصولات کشاورزی و محلی این روستا مثل چای، مرکبات، برنج و غیره به عنوان سوغاتی خریداری کنید. علاوه‌بر کشاورزی مردم این روستا در گاوداری و دامداری نیز تبحر خاصی دارند. اصلا نام این روستا هم از همین کلمه گاولش به معنی نگهبان گاو آمده است.

آدرس روستای گالش محله: استان مازندران، شهرستان رامسر، روستای گالش محله

مزار حبیب محبیان

مزار حبیب محبیان
مزار حبیب محبیان در نزدیکی قلعه مارکوه قرار دارد – عکاس: Ali Tehrani majd

اگر از طرفداران پروپاقرص حبیب محبیان، خواننده، آهنگساز، نوازنده و ترانه سرا محبوب کشورمان هستید می‌توانید پس از بازدید از قلعه مارکوه سری هم به مزار ایشان بزنید. حبیب محبیان هرچند به آرزویش که بازگشت به ایران بود رسید و در سال 88 به ایران بازگشت؛ اما نتوانست به شکل حرفه‌ای کارش را ادامه دهد و سرانجام نیز در یکی از ویلاهای روستای نیاسته دار فانی را وداع گفت. مزار این خواننده مطرح در 18 کیلومتری رامسر و در روستای نیاسته است و تنها یک کیلومتر با این قلعه فاصله دارد.

اقامت در نزدیکی قلعه مارکوه

اقامت در نزدیکی قلعه مارکوه
برای اقامت گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید – عکاس: Rita

برای اقامت در نزدیکی قلعه مارکوه گزینه‌های مختلفی وجود دارد مثلا می‌توانید به سراغ اجاره ویلا و سوئیت در رامسر، اجاره سوئیت یا اقامتگاه‌های بومگردی در شهر کتالم رامسر بروید. اگر هم با کمی فاصله داشتن محل اقامتتان تا قلعه مارکوه مشکلی ندارید، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسبی در شهر تنکابن پیدا می‌شوند. در نهایت از آن‌جایی که شهر رامسر با این قلعه فاصله زیادی ندارد، می‌توانید بهترین ویلاها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌ها را در رامسر نیز رزرو کنید. برای رزرو هم می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

راه‌ های دسترسی به قلعه مارکوه

راه‌های دسترسی به قلعه مارکوه
برای دسترسی به قلعه مارکوه باید از جاده چالوس به چالوس رفته و از آنجا راهی تنکابن شوید – عکاس: ghorban rabbani

قلعه مارکوه در بخش کتالم رامسر و در جاده تلارسر واقع شده است. اگر از تهران راهی قلعه می‌شوید برای دسترسی به این قلعه باید از جاده چالوس خود را به چالوس رسانده و از آن‌جا راهی تنکابن شوید. از تنکابن نیز سه مسیر دسترسی به این قلعه وجود دارد.

  • مسیر اول: بعد از تنکابن، حدود ۱۵ کیلومتر در مسیر رامسر پیش بروید. پس از آن وارد جاده میرزا کوچک خان جنگلی شده و پس از طی سه کیلومتربا دیدن تابلوی قلعه مارکوه به‌سمت چپ بپیچید و وارد جاده تلارسر شوید. پس از طی دو کیلومتر در این جاده، به قلعه مارکوه خواهید رسید ماشین را پارک کرده و از پله‌ها بالا بروید.
  • مسیر دوم: این مسیر از طریق روستای هریس است. از این روستا به سمت جاده جنت رودبار برانید و سپس به سمت راست خود (کرد محله) حرکت کنید. در این مسیر پس از تقاطع شهر نیاسته، به یک دوراهی که رسیدید، تابلوی قلعه مارکوه را خواهید دید.
  • مسیر سوم: مسیر سوم از روستای نیاسته است. در این روستا بعد از رسیدن به دو راهی می‌توانید تابلوی قلعه مارکوه را ببینید.

اگر مسیر حرکتتان از رشت و رامسر است، در این مسیر نیز ابتدا به جاده‌ میرزا کوچک‌خان بروید و بعد به سمت قلعه مارکوه حرکت کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر و بازدید از  قلعه مارکوه بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر و بازدید از  قلعه مارکوه بدانید
حتما کفش راحت و آب به همراه داشته باشید – عکاس: Milad Moghaddam
  • از آن‌جایی که این قلعه در بالای کوه قرار گرفته است؛ بنابراین برای رسیدن به این قلعه باید پله‌های زیادی را طی کنید. پس حتما یک بطری آب همراهتان داشته باشید، کفش راحت و مناسب پیاده‌روی بپوشید و از به همراه داشتن وسایل غیر ضروروی خودداری کنید.
  • اگر در فصل زمستان قصد دارید از این قلعه دیدن کنید در نظر داشته باشید که هوای این منطقه در این فصل بسیار سرد می‌شود و طی کردن پله‌ها در برف و یخبندان بسیار مشکل است.
  • بازدید از قلعه مارکوه رایگان است و نیازی نیست هزینه‌ای بابت آن پرداخت کنید.
  • قبل از سفر آب‌وهوا را بررسی کنید و اگر پاییز را برای سفرتان انتخاب کردید حتما یک بارانی و یک چتر همراهتان داشته باشید.
  • پله‌های منتهی به قلعه بسیار زیاد است. اگر آمادگی جسمانی خوبی ندارید یا مشکل قلبی و عروقی دارید بهتر است از بالا رفتن پله‌ها خودداری کنید یا حداقل در طول مسیر استراحت کنید.
  • بیشتر زیبایی‌های قلعه مارکوه پیمودن مسیر پله‌ای آن است که با وجود شاخ و برگ‌ درخت‌ها در دو طرفش، شبیه تونل سبز می‌ماند، پس سعی کنید حتما از مسیر لذت ببرید.
  • اگر خواستید به وقت شب از این قلعه زیبا دیدن کنید حتما چراغ قوه همراهتان داشته باشید، چراکه قلعه مارکوه در شب از نور کافی برای بازدید برخوردار نیست.

سخن آخر

در این سفر مجازی همراه هم فرصت کردیم تا از زیباترین و مرتفع‌ترین جاهای دیدنی رامسر دیدن کنیم. اگر شما هم مثل من مجذوب این قلعه تاریخی و معماری بی‌نظیر آن شدید حتما در اولین فرصت به بازدید از آن بروید. هرچند که دسترسی به این قلعه کمی دشوار است و باید از پله‌های نسبتا زیادی عبور کنید؛ اما زیبایی‌های این قلعه و چشم‌انداز زیبای آن رو به دریا و مزارع ارزش این سختی را دارد. اگر هم نگران اقامتگاه هستید در اطراف این منطقه اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید با رزرو از سایت اتاقک کار خودتان را راحت کنید.

سؤالات متداول درباره قلعه مارکوه

قلعه مارکوه کجاست؟

قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی رامسر است که درکتالم و در مسیر جاده تلاسر قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به قلعه مارکوه چه موقع هست؟

فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز

جاهای دیدنی قلعه مارکوه کدام‌اند؟

روستای سرکوسرا، روستای گالش محله و مزار خواننده حبیب محبیان

4.7/5 - (92 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ از رامسر و قلعه و روستای جنت رودبار رامسر دیدن کردیم ، همه چیز خوب و عالی بود ،

  2. این عکسی که به اسم سعید جهانگیری زدید ماله عکس رامسری منوچهر خان رمکی
    لطفا در استفاده از عکس ها دقت کنید
    ایشون به شدت پیگیر هستن که از عکسشون سو استفاده شده

    1. سلام دوست عزیز اون عکس توی گوگل مپ به اسم آقای جهانگیری ثبت شده بود و خود ایشون ثبت کردن، چون توی مالکیت این عکس شک و شبهه بود اون رو برداشتیم.

      1. سلام دوست عزیز، اون قسمت که آدرس روستای گالش محله رو نوشتید چک کنید لطفا چون آدرس اشتباه داده شده.
        آدرس درست: استان مازندران، شهرستان رامسر، روستای گالش محله

  3. دلم یه سفر دوستانه اونم با دوستای پایه میخواد… بیاین جمع شیم همو پیدا کنیم لذت روزگارو ببریم. چی از این بهتر؟ فقط و فقط برای آدم سفر میمونه.
    سعی کنین تا وقتی سنتون بالا نرفته مثلا 50 یا 60 نشدین سفرای زیادی برین. هم خوش بگذره هم ندیده هاتون رو ببینین. بعد از اون دیگه فایده نداره. البته این مورد هم با پول رابطه مستقیمی داره. پول داشته باشین همه چی حله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *