شهرها

نشتارود کجاست؟ | بهشتی در قلب مازندران

شهرهای شمالی ایران یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین مکان‌ها در بین مردم برای مسافرت است. به همین دلیل در روزهای تعطیل جاده‌های منتهی به شمال، شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند. نشتارود هم یکی از شهرهای زیبای شمال کشور است که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم نشتارود را به شما معرفی کنیم، همراه ما باشید.

نشتارود کجاست؟

نشتارود از جمله شهرهای استان مازندران، در نزدیکی عباس آباد و 5 کیلومتری شمال شرقی تنکابن واقع شده است و به دلیل طبیعت بکر، آب و هوای مطلوب، دریای نیلگون خزر، منابع طبیعی، جاذبه‌های دیدنی بسیار و ساحلی زیبا هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر کشور به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

نوشته های مشابه

تاریخچه و فرهنگ نشتارود

جالب است بدانید واژه نشتا به معنی آب است و به دلیل وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیار در این منطقه آن را نشتارود می‌نامند. پیشینه این شهر به حدود 2 قرن پیش بازمی‌گردد. همچنین شهرداری نشتارود نیز در سال 1335 به صورت مستقل افتتاح شد.

جمعیت این شهر حدود 6000 نفر است و گویش مردمان آن نیز مازندرانی و فارسی است. موقعیت جغرافیایی نشتارود به این صورت است که در فاصله 210 کیلومتری غرب ساری، 8 کیلومتری غرب عباس آباد و 232 کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد.

آداب و رسوم و فرهنگ مردمان نشتارود

مردمان نشتارود از نظر فرهنگی و اجتماعی  سطح بسیار بالایی دارند. مهمان نوازی و ادب اجتماعی آن‌ها باعث شده است که علاوه بر توسعه فعالیت‌های تولیدی و گردشگری، نام نشتارود همواره در یادها بماند و همچنین مسافران و گردشگران با تجارب بسیار عالی شهر را ترک کرده و از آن به خوبی یاد کنند.

آب و هوای نشتارود

منطقه جنگلی کوهستانی پوشیده از جنگل ابراکثر شهرهای شمالی در فصل‌های بهار و پاییز به دلیل آب و هوای بسیار عالی پذیرای میهمانان زیادی از سراسر کشور هستند. شهر نشتارود نیز از این قاعده مستثنی نیست. آب و هوای نشتارود در فصل‌های بهار و اوایل تابستان بسیار ملایم و مناسب است. اما اواسط تابستان آب و هوای این شهر رو به شرجی و گرمای بسیار می‌رود. نشتارود در فصل پاییز و زمستان نیز از آب و هوای بارانی، سرد و برفی برخوردار است.

بهترین فصل سفر به نشتارود

در معرفی نشتارود می‌توان اضافه کرد که آب و هوای این شهر به دلیل وجود مناطق سرسبز جنگلی، مناطق کوهستانی و دریای زیبای خزر در روزهای گرم سال مطبوع و ملایم است، از این رو بسیاری از گردشگران در فصول بهار و تابستان به این شهر زیبا سفر می‌کنند. اما در اواخر فصل پاییز و زمستان به دلیل آب و هوای سرد و برفی سفر به این نقطه شمالی پیشنهاد نمی‌شود.

اجاره ویلا نشتارود کاملا بهداشتی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستاهای نشتارود

شهر نشتارود به دلیل قرارگیری بین رشته کوه‌های البرز و دریای خزر دارای مناطق زیبای کوهستانی است. داکو و مناطق جنگلی میان بند از مناطق کوهستانی این منطقه به شمار می‌آیند. به طور کلی نشتارود شامل دو دهستان و 41 روستا است. روستاهایی مانند لات دینارسرا، کاظم آباد، پلنگ آباد، سرفقیه آباد، تمشکل، چالو، عبدالله آباد، خشکبور، چکاده، کلنگه، گوسر، تاریک دره کمیلی و مازوبن که چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را به همراه دارند و همچنین رودخانه‌های پرآب و خروشان بی‌نظیری از میان این روستاها جاری هستند.

جاهای دیدنی نشتارود

نشتارود دارای جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی از جمله منطقه جنگلی دینار سرا، مرداب نشتارود، منطقه ییلاقی داغ کوه، مجتمع تفریحی ترافیک نشتارود، پلاژ بزرگ ساحلی نشتارود، اثر طبیعی و پارک ملی جنگلی خشکه داران، روستای مازوبن، موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران، حمام سنگی باستانی مکرود و بسیاری دیگر است که گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. علاوه بر آن اثر طبیعی ملی خشکه داران، حمام مکرود و پل فلزی شهر نشتارود به عنوان سه اثر ملی به ثبت رسیده‌اند. در ادامه به توصیف برخی از جاذبه‌های دیدنی نشتارود می‌پردازیم:

روستای مازوبن

 

روستای مازوبن و ویلاهای پلکانی در دامنه کوهروستای مازوبن در فاصله 10 کیلومتری شهر نشتارود واقع شده است. مازو به زبان مازنی به معنای بلوط است و به دلیل وجود درختان انبوه بلوط، این روستا مازوبن نامگذاری شده است. روستای مازوبن آب و هوای بسیار معتدل و مطلوبی دارد که بهترین فصل بازدید از آن بهار و تابستان است.

اثر طبیعی و پارک جنگلی خشکه داران

پارک جنگلی کلبه جنگلی در پارک جنگلی خشکه داراناز دیگر مناطق سرسبز و زیبای نشتارود، پارک جنگلی خشکه داران است. این پارک محل زندگی حیواناتی مانند قره، گربه وحشی، خوک، شغال، غاز و مرغابی بوده و مساحت آن نیز به حدود دو میلیون و ششصد هزار متر مربع است. این جنگل به عنوان آخرین پارک ملی اکوسیستم شمال کشور نیز شناخته می‌شود.

منطقه ییلاقی داغ کوه

منطقه ییلاقی- کوهستانی داغ کوه و گاوی در زمین چمن ایستادهیکی از مناطق زیبا و بکر نشتارود، منطقه ییلاقی داغ کو یا به زبان محلی آن‌ها، داکو است که در مرز جنوبی نشتارود قرار دارد. پیشتر بناهای موجود در داغ کو متعلق به هزار سال قبل است. همچنین در این منطقه زیبا مرکباتی مانند ازگیل جنگلی، انگور، سیب جنگلی، زرشک و آلوچه به فراوانی یافت می‌شوند.

مجتمع تفریحی ترافیک نشتارود

استخر در مجتمع تفریحی ترافیک نشتارود همانند سایر شهرهای دیگر شمالی دارای مجتمع تفریحی توریستی است. مجتمع تفریحی ترافیک نشتارود از دیگر جاذبه‌های هیجان انگیز آن است که در سال 1385 افتتاح شد. این مجموعه شامل امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ، استخر سرپوشیده، تالار عروسی، سالن ماساژ، سونا و بسیاری دیگر است که لحظات به یادماندنی را برای میهمانان خود فراهم می‌کند.

موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران

موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران و حیوانات تاکسیدرمی شده در آنموزه دیدنی حیات وحش خشکه داران شامل مجموعه‌ای از تکسیدرمی حیات وحش، استخوان و اسکله حیواناتی است که قرن‌ها پیش در شمال ایران سکونت داشتند. این موزه در سال 1362 با هدف بیدار کردن حس طبیعت دوستی مردم افتتاح شد.

حمام سنگی باستانی مکرود

 

حمام سنگی باستانی مکرود مربوط به دوران قاجارحمام باستانی مکرود، همانطور که از نامش پیداست، قدمت باستانی داشته و پیشینه آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این حمام در سال 1386 به عنوان یک اثر ملی در کشور به ثبت رسیده است.

مرداب نشتارود

یک قایق پارویی در مرداب نشتارود در میان درختان متراکم جنگلی و گل‌های مردابیمرداب نشتارود از دیگر جاذبه‌های بسیار زیبای این شهر است که وسعت آن به 4 کیلومتر می‌رسد. این مرداب با چشم اندازی فوق‌العاده شامل درختان متراکم جنگلی و گل‌های مردابی زیبا است و همچنین به دلیل آرام بودن و عمق کم آن با عنوان مرداب آرام نیز شناخته می‌شود.

پلاژ ساحلی نشتارود

پلاژ ساحلی در در 5 کیلومتری تنکاسب- نشتاروددر 5 کیلومتری تنکاسب- نشتارود پلاژ ساحلی قرار دارد که از جاذبه‌های دیگر این شهر به شمار می‌آید. این پلاژ دارای امکاناتی همچون قایق سواری، رستوران، کافی شاپ و عکاسی است.

رودخانه نشتارود

رودخانه روان میان دو کوه موازیدر معرفی نشتارود می‌توان وجودرودخانه‌ها و سرچشمه‌های بسیاری را نام برد. رودخانه سفید رود از جمله رودخانه زیبا و معروف در نشتارود قرار دارد که سرچشمه آن از بلندی‌های میان بند و جنگل‌های کله چال-علی سر بوده و در زمان‌هایی که بسیار پرآب است تا فاصله یک و نیم کیلومتری دریای خزر می‌توان از قایق‌های کوچک موتوری یا پارو بر روی آن استفاده کرد و نهایت لذت را برد. عرض این رودخانه نیز بین 15 الی 30 متر متغییر بوده و از آبادی‌های سفید آب، فقیه آباد و نشتارود گذر می‌کند.

صنایع دستی و سوغات نشتارود

سبدهای حصیری رنگی در کنار هممردمان هنرمند نشتارود با ذوق و سلیقه فراوان صنایع دستی زیبایی را تولید می‌کنند و در دسترس گردشگران و مسافران قرار می‌دهند. از جمله صنایع دستی تولیدی این منطقه می‌توان به چوخاريال چادرشب، کلاه پشمی، سفال، صنایع چوبی، فرش و گلیم، جاجیم و سفره اشاره کرد که در رنگ‌ها و مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات نشتارود را مطالعه کنید.

غذاهای محلی نشتارود

 

کدوبره مازندرانمحال است به شهرهای شمالی سفر کرد و طعم لذیذ غذاهای محلی آن‌ها را نچشید. ناز خاتون، کدوبره مازندران، باقلا وابیج، خورشت آلو، آغوز مسما، بیج بیج و خورشت سیر انار از جمله غذاهای لذیذ نشتارود است که در رستوران‌های آن سرو می‌شوند.

بازار نشتارود

بازار محلی و غرفه هایی با انواع ترشیجات و عسل در نشتارود بازارهای متنوعی وجود دارد که در آن‌ها محصولات تولیدی همان منطقه به فروش می‌رسد. انواع خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبا که توسط مردمان هنرمند نشتارود تولید می‌شوند، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. گردشگران برای خرید سوغاتی یا یادگاری در سفر به این منطقه، آن‌ها را تهیه می‌کنند. مواد اولیه تمام محصولات تولید شده کاملا ارگانیک بوده و از همین منطقه بدست می‌آیند؛ در نتیجه از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی نشتارود را مطالعه کنید.

راه های دسترسی به نشتارود

جاده پاییزی پر پیچ و خم بین درختان زرد و نارنجیفاصله تهران تا نشتارود 236 کیلومتر است. درواقع برای سفر از تهران تا شهر شمالی نشتارود دو مسیر به طول‌های 236 و 322 وجود دارد که مدت زمانی حدود 4 ساعت و 35 دقیقه به طور می‌انجامد.  اگر مسافران از مسیر 236 کیلومتری به نشتارود سفر کنند، باید از شهرهایی مانند کرج، مرزن آباد، چالوس، سلمان شهر، کلار آباد و عباس گذر کرده تا به مقصد خود یعنی شهر نشتارود برسند.

نکاتی که در سفر به نشتارود باید بدانید

در هنگام سفر به شهرهای شمالی از جمله نشتارود، بهتر است برخی از لوازم زیر را به همراه داشته باشید:

  • کرم ضد آفتاب
  • عینک دودی یا کلاه آفتابگیر
  • آب به مقدار کافی
  • کوله‌ یا کیفی کوچک برای گشت و گذار در شهر
  • شارژر همراه
  • دوربین باکیفیت
  • کتانی مناسب

بهتر است برای آرامش خیال بیشتر چند روز قبل از سفر برای اجاره ویلا و سوئیت در نشتارود اقدام کنید.

سخن آخر

نشتارود یکی از شهرهای شمالی در استان مازندران است که به دلیل داشتن مناطق سرسبز جنگلی و کوهستانی و همچنین وجود دریای زیبای خزر دارای آب و هوای مطلوبی است. نشتارود علاوه بر آب و هوای مناسب، جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پلاژ بزرگ ساحلی نشتارود، سواحل ماسه‌ای و زیبای دریای خزر، اثر طبیعی و پارک ملی جنگلی خشکه داران، روستای مازوبن، موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران و حمام سنگی باستانی مکرود اشاره کرد.

به همین دلیل هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران برای تفریح و استراحت به این منطقه زیبا سفر می‌کنند. در معرفی نشتارود می‌توان اضافه کرد که وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیار به ویژه گذر رود از مرکز شهر نشتارود زیبایی آن را دوچندان کرده است و همچنین از آن به عنوان بهشت گمشده شمال نیز یاد می‌شود.

 سوالات متداول درباره نشتارود

نشتارود کجاست؟

نشتارود از جمله شهرهای استان مازندران و در نزدیکی عباس آباد و ۵ کیلومتری شمال شرقی تنکابن واقع شده است

بهترین زمان سفر به نشتارود کی است؟

بهار و تابستان و اوائل پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی نشتارود کدام‌اند؟

روستای مازوبن، اثر طبیعی و پارک جنگلی خشکه داران، منطقه ییلاقی داغ کوه، مجتمع تفریحی ترافیک نشتارود، موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران، حمام سنگی باستانی مکرود، مرداب نشتارود، پلاژ ساحلی نشتارود، رودخانه نشتارود

معروف‌ترین رستوران‌های نشتارود کدام‌اند؟

رستوران شمال، کافه رستوران فانوس، رستوران پیمان، رستوران حیدر بابا

چطور به نشتارود برویم؟

اگر شروع مقصدتان تهران باشد باید از شهرهایی مانند کرج، مرزن آباد، چالوس، سلمان شهر، کلار آباد و عباس آباد گذر کرده تا به مقصد خود یعنی شهر نشتارود برسند.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.1/5 - (35 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. مردمانی بافرهنگ و مهمان نواز داره، از جاذبه های توریستیش میشه به رودخانه و مرداب و همچنین ساحل زیباش اشاره کرد. با یک ربع رانندگی، از ساحل به کوهستان میرسید.

  2. مردمانی بافرهنگ و مهمان نواز داره، از جاذبه های توریستیش میشه به رودخانه و مرداب و همچنین ساحل زیباش اشاره کرد. با یک ربع رانندگی، از ساحل به کوهستان میرسید.

  3. مردمانی با فرهنگ و مهمان نواز داره، از جاذبه های توریستیش میشه به رودخانه و مرداب و همچنین ساحل بسیار زیباش اشاره کرد. با یک ربع رانندگی از ساحل به کوهستان میرسید.

  4. نشتارود واقعا جای بکر وعالی ومحلی دارای ظرفیت جهت سرمایه گذاری واسقرار مراکز خرید است

    1. باسلام.نشتارود واقعا بهشت غرب مازندران مخصوصا یکی از زیبای های اون منطقه دهستان کترا هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *