شهرها

قائمشهر کجاست؟ | شهری زیبا و سرسبز در میان مازندران

قائمشهر کجاست؟

قائمشهر یکی از شهرهای استان مازندران است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران و مرکز شهرستان قائم‌شهر محسوب می‌شود. پیش از انقلاب نام این شهر شاهی بود و پس از انقلاب به قائم‌شهر تغییر نام یافت. قائم‌شهر از شمال با جویبار و سیمرغ و دریای مازندران، از شرق با ساری، از جنوب با سوادکوه شمالی و از غرب با بابل احاطه شده است. همچنین بیشتر ساکنین این شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند و به گویش قائم‌شهری صحبت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این شهرستان زیبا با ما همراه باشید.

همه چیز درباره قائم‌شهر 

آب و هوای قائمشهر

قائمشهر به دلیل قرار گرفتن میان رشته کوه البرز و دریای خزر، آب و هوای معتدل و مرطوب دارد. میزان بارش‌های قائم‌شهر به نسبت دیگر شهرهای استان مازندران زیاد است. بارش‌های قائم‌شهر از اواخر شهریور شروع می‌شود تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. در روزهای زمستان علاوه بر کاهش دما، بارش‌ برف را نیز شاهد خواهیم بود. در بهار هوا خنک و مطبوع می‌شود و با افزایش دما، رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد.

قائم‌شهر و دیدنی‌های آن

بهترین فصل سفر به قائمشهر

همانطور که گفتیم قائمشهر، شهری کوهپایه‌ای و سرسبز است که هوای معتدل و مرطوبی دارد. قطعا بهترین زمان سفر به آنجا بستگی به علاقه شما دارد. با‌این‌حال اگر به مناظر سبز و زیبا علاقه دارید، بهترین فصل سفر به قائم شهر بهار و تابستان است. هر چند اغلب افراد که به باران علاقه دارند بهترین زمان سفر به قائم‌شهر را پاییز می‌دانند. در فصل پاییز هوای شهر معتدل و از رطوبت هوا کاسته می‌شود و همچنین رنگ سبز طبیعت به رنگ‌های گرم پاییزی تغییر می‌کند. زمستان قائم‌شهر مناسب افرادی است که به برف و سرما علاقه دارند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/ghaemshahr” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در قائمشهر کلیک کنید[/button]

مسیرهای دسترسی به قائم‌شهر

دسترسی به قائم‌شهر

برای رسیدن به استان مازندران و شهرهای زیبای آن، می‌توانید از میان دشت‌های زیبا، تپه‌های سرسبز و جاده‌های مارپیچ عبور کنید. پنج جاده اصلی برای رسیدن به این استان وجود دارد: جاده چالوس، جاده هراز، جاده فیروزکوه، جاده قزوین- رشت و آزادراه تهران- شمال، که هر یک از این جاده‌ها در نوع خود زیبا و منحصر به فرد است.

همچنین برای سفر به قائم‌شهر می‌توانید سفر ریلی را نیز انتخاب کنید. قائم‌شهر در مسیر قطار شمال قرار دارد و می‌توانید این مسیر را نیز برای سفر به این شهر انتخاب کنید. همچنین سفر با اتوبوس یکی دیگر از راه‌های دسترسی به قائم‌شهر به حساب می‌آید. تقریبا از بسیاری شهرهای ایران به قائم‌شهر اتوبوس وجود دارد.

مناطق گردشگری و جاذبه‌‌های قائم‌شهر

قائم‌شهر به دلیل داشتن خط ریلی و قرارگرفتن در مسیر تقاطع فیروزکوه و هراز از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعت زیبای این جلگه و مکان‌های تاریخی و هوای معتدل آن مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. در ادامه این بخش به معرفی برخی از جاهای دیدنی قائم‌شهر می‌پردازیم.

پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی قائم‌شهر

در 7 کیلومتری قائم‌شهر جاده‌ای به نام نظامی وجود دارد که پارک جنگلی تِلار در انتهای این جاده قرار دارد. پارک جنگلی تلار به دلیل داشتن درختان تنومند و سرسبز و همچنین وجود دریاچه نظامی که فضای مناسبی برای استراحت و تفریح به وجود آورده، به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار قائم‌شهر تبدیل شده است.

تالاب کرچنگ

جاهای دیدنی قائم‌شهر

روستای کرچنگ یکی از روستاهای بسیار دیدنی و زیبای قائمشهر است. در این روستا تالابی به همین نام در میان جنگل‌های روستا وجود دارد. وجود درختان باعث شده که هوای روستا و اطراف تالاب معتدل باشد و همچنین درختان و جانوران اطراف تالاب بر زیبایی این بخش افزوده است.

دریاچه گل پل

زیبایی‌های قائم‌شهر

در بخش جنوبی قائم‌شهر، روستایی به نام برنجستانک قرار دارد که به وسیله‌ی جنگل، سد و دریاچه‌ای به نام گل پل احاطه شده است. دریاچه گل پل متشکل از دو حوضچه بزرگ است که به دلیل شیرین بودن آب این دریاچه ماهیان و پرندگان بسیاری در آن زندگی می‌کنند. وجود اقامتگاه‌های تفریحی در اطراف دریاچه امکان استراحت و لذت بردن از این محیط زیبا را فراهم کرده است.

آب بندان ساروکلا

جاذبه های گردشگری قائم‌شهر

آب‌بندان زیبای روستای ساروکلا در منطقه‌ی کوهساران قائم‌شهر قرار دارد. این آب‌بندان محل مناسبی برای قایق سواری در قائم‌شهر به حساب می‌آید. آب‌بندان ساروکلا همچنین محل پرورش ماهی هست و شالیزارها، مزارع و باغات مرکبات اطراف آن، منظره‌ای دلنشین و جذاب از این دریاچه مصنوعی به وجود آورده است.

تالاب قادی کلا

معرفی قائم‌شهر کجاست؟

روستای قادی کلا بزرگ از توابع بخش مرکزی قائم‌شهر و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های استان مازندران است. در جنوب این روستا تالابی زیبا وجود دارد. دورتادور تالاب قادی کلا توسط درختان بلند و تنومند احاطه شده است. در فصل پاییز و بهار مناظر زیبایی در اطراف تالاب شاهد خواهید بود. درازای این تالاب حدود 200 متر و پهنای آن 150 متر می‌باشد. تالاب قادی‌کلا یکی از جاذبه‌های مهم و ویژه در استان مازندران به شمار می‌رود و هر ساله بسیاری از طبیعتگردان و گردشگران از این منطقه‌ سرسبز و بکر بازدید می‌کنند.

جنگل خیبوس

دیدنی های قائم‌شهر

در نزدیکی قادی کلا، جنگلی حفاظت شده با درختانی ارزشمند و گونه‌های جانوری خاص وجود دارد که خیبوس نامیده می‌شود. محیط زیبا و بکر این جنگل مورد علاقه بسیاری گردشگران و پژوهشگران است. بوته‌های شمشاد و درختان سر به فلک کشیده هیرکانی جزئی از پوشش گیاهی این جنگل هستند.

سد زمزم یا سد برنجستانک

جاذبه های قائم‌شهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائم‌شهر، سد زمزم یا سد برنجستانک است. این سد در روستای برنجستانک قرار دارد و جزء سدهای خاکی است. سد زمزم با طول 249 متر و پهنای 10 متر و ارتفاع 32 متر، با هدف ذخیره‌سازی آب و استفاده از ذخایر آن در دوران خشکسالی و کم آبی ساخته شد تا زمین‌های کشاورزی و شالیزارها دچار مشکل نشوند.

اما امروزه به دلیل محصور شدن با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری قائمشهر نیز ایفای نقش می‌کند و محیطی بسیار آرامش‌بخش و دل‌انگیز برای کمپ زدن ایجاد کرده است. اگر در سفرتان به قائمشهر به دنبال مکانی آرام همراه با امکانات برای استراحت و تجدید قوا برای ادامه سفر بودید حتما به این سد سر بزنید.

پل بالاتجن

پل تاریخی قائم‌شهر

قائمشهر علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، دارای آثار تاریخی دیدنی نیز هست. یکی از آثار تاریخی قائم‌شهر پل آجری بالاتجن، یادگاری از دوره قاجار است. این پل تاریخی در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. پل بالاتجن در روستای استرآباد محله قرار دارد و دو بخش روستا را به هم وصل می‌کند. این پل نماد این منطقه محسوب می‌شود.

تپه‌های باستانی گردکوه

تپه‌های باستانی گردکوه

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی قائم‌شهر، تپه‌های باستانی گردکوه است. این تپه‌ها یکی از کهن‌ترین آثار ایران نیز شناخته می‌شود. قدمت تپه‌های گردکوه به عصر آهن باز می‌گردد و باستان‌شناسان در این منطقه قبرستانی با قدمت بیش از 4500 سال کشف کرده‌اند. همچنین در این منطقه آثاری از دوران ساسانیان و اشکانیان نیز یافت شده است. به گفته باستان‌شناسان در دوران ساسانیان و پس از حمله اعراب، این تپه‌ها نقش دژ نظامی را داشته‌اند و از آن‌ها برای دفاع از دشمنان استفاده می‌شده است. بلندی تپه‌های گردکوه 26 است و در قسمت جنوب‌شرقی قائم‌شهر قرار دارند. تپه‌های باستانی گردکوه در سال 1382 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

جنگل کوتنا

تالاب زیبای در قائم‌شهر

در 7 کیلومتری قائمشهر، روستای کوتنا از توابع بخش مرکزی، قرار گرفته است. این روستا که نام آن به معنای «کوه تنها» است به همراه روستاهای اطرافش مانند قدی کلا و میان‌رود جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌ها، جنگل باشکوه و سرسبز کوتنا است که در موقعیت مناسبی از روستا قرار دارد. برای رسیدن به جنگل کوتنا باید از میان شالیزارها و دشت‌های چشم‌نواز و سرسبز عبور کرد. روستای کوتنا به دلیل ارتفاع زیاد و وجود شالیزارها، جنگل، دشت و رودخانه خروشان می‌تواند به تنهایی نیازهای طبیعت‌گردان و گردشگران را برآورده کند. اگر به دنبال طبیعتی سرسبز و زیبا هستید حتما از این روستا و جنگل دیدن کنید.

مقبره سید ابوصالح

مقبره تاریخی در قائم‌شهر

آخرین مکان دیدنی که قصد داریم معرفی کنیم آرامگاه یا مقبره سید ابوصالح است. مقبره سید ابوالصالح یک بنای آجری چهارگوش است که معماری ویژه و تزئینات هندسی بسیار زیبایی دارد. سادگی ویژه این اثر با وجود تمام ظرافت‌ها و طراحی‌های فوق‌العاده، کنده‌کاری‌های رو بدنه و گچ‌کاری‌های بی‌نظیرش بسیار شگفت‌انگیز است. فضای مذهبی و حال و هوای فوق‌العاده این آرامگاه بسیار آرامش‌بخش است. سنگ‌نبشته‌های اطراف ضریح نمایانگر احادیث و آیات قرآن هستند که با خطی زیبا نوشته شده‌اند. بازدید از این جاذبه‌ مذهبی در کنار سایر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی قائمشهر خالی از لطف نیست.

سوغات و صنایع دستی قائمشهر

صنایع دستی قائم‌شهر

بی شک یکی از اهداف و لذت‌های سفرهای بسیاری از ما، بازارگردی و آشنایی با صنایع دستی و سوغات هر منطقه است. بعضا با خرید آن‌ها به عنوان سوغاتی، یاد و خاطره آن سفر را در ذهن‌مان ثبت می‌کنیم. قائمشهر نیز مانند شهرهای دیگر ایران سوغات مخصوص به خود را دارد. از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات قائم‌شهر می‌توان به سفالگری، پارچه‌بافی، موج‌بافی، جاجیم بافی و جوراب‌بافی اشاره کرد. علاوه بر صنایع دستی، می‌توانید به سراغ خوراکی‌های خوشمزه قائم‌شهر نیز بروید و به عنوان سوغات از این شهر تهیه کنید. مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی قائم‌شهر زیتون، برنج، نان‌های محلی و سوهان کنجدی است.

غذاهای محلی قائمشهر

غذاهای محلی قائم‌شهر

یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ مردم هر منطقه، چشیدن غذاهای محلی و شناخت فرهنگ غذایی آن‌ها است. شهرهای استان مازندران نیز به دلیل نزدیکی به دریا و وجود جنگل، تنوع غذایی زیادی دارند. از مهم‌ترین غذاهای محلی قائم‌شهر باید به نازخاتون، باقلاوابیج، ته‌چین گوشت، خورشت ناردونی و ترش سماق اشاره کرد.

رستوران‌های قائمشهر

رستوران‌های زیادی در قائمشهر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها غذاهای محلی قائم‌شهر را سرو می‌کنند. برخی از رستوران‌های معروف که می‌توانید در طی سفر به این شهر به آن‌ها سر بزنید عبارتند از:

  • رستوران حاج حسن
  • رستوران اکبر جوجه
  • رستوران آش مادربزرگ

مراکز خرید قائمشهر

بازارهای روز قائم‌شهر

برای خرید صنایع دستی و سوغات قائم‌شهر و همچنین تجربه خرید در سفر می‌توانید به سراغ مراکز خرید قائم‌شهر بروید. علاوه بر مراکز خرید مدرن شهر، بازار روز قائم‌شهر نیز مکان مناسبی برای خرید و گشت‌وگذار است. برخی از مراکز خرید شناخته شده در قائم‌شهر عبارت‌اند از:

  • پاساژ الماس
  • مرکز تجاری نگین شمال
  • مجتمع تجاری الماس
  • پاساژ رنجبر
  • پاساژ زیتون
  • پاساژ هیراد سنتر
  • پاساژ میلاد نور

اقامت در قائمشهر

برای اقامت در قائمشهر مکان‌های متفاوتی برای انتخاب مسافران اعم از هتل‌ها، ویلا، سوئیت و مجتمع‌های اقامتی وجود دارد. سخن آخر اینکه، سفر به شهرهای شمالی ایران همواره جزو بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران و مسافران است. چرا که هر فرد با هر سلیقه ای می‌تواند از طبیعت این منطقه‌ی زیبا آن بهره‌مند شود. جهت رزرو اقامتگاه های بوم گردی و اجاره ویلا در قائمشهر می‌توانید به سایت اتاقک بزنید.

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *