شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

همه چیز درباره پارک آبشار تهران | آبشاری کوچک در ارتفاعات پرهیاهوی پایتخت

احتمالا شما هم مثل من وقتی نام تهران به گوشتان می‌رسد تصویر شهری آلوده با ترافیک‌های زیاد در ذهنتان نقش می‌بندد، همین طور هم هست. یا این شعر زیبا بهتر از من تهران را توصیف می‌کند:

تهران چو کرم پیر در پیله‌ای تنیده ز ابریشم غبار دار می‌شود

اما فکر کنم کمی بی‌انصافی است که فقط از تهران و آلودگی‌هایش صحبت کنیم. چراکه در این شهر مناطق گردشگری فراوانی وجود دارند که برخی از آن‌ها از گذشته به یادگار مانده‌اند؛ اما برخی دیگر نیز اخیرا در این شهر ساخته شده‌اند. یکی از این مکان‌های تازه تاسیس، پارک آبشار تهران است. این پارک چندان فاصله‌ای با تهران ندارد و با رفتن به این مکان می‌توانید یک تیر و سه نشان بزنید چرا؟ چون در این پارک هم امکان طبیعت‌گردی در میان فضای سبز وجود دارد و هم می‌توانید با کوه‌نوردی از آبشاری که در مرتفع‌ترین بخش این مجموعه قرار دارد، نیز دیدن کنید.

اگر می‌خواهید در طول هفته یا تعطیلات آخر هفته به پارک آبشار بروید، بار و بندیل سفرتان را ببندید و من را در این سفر مجازی به پارک آبشار همراهی کنید. جایی که می‌توانید چند ساعتی را به دور از شلوغی و در آرامش با چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران سپری کنید. بیشتر از این وقت را تلف نمی‌کنم، برویم سراغ اصل مطلب یعنی معرفی پارک آبشار تهران.

پارک آبشار تهران کجاست؟

پارک آبشار تهران کجاست
پارک آبشار در غرب پایتخت و در منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است – عکاس: Shahriyar Katoozian

پارک آبشار تهران ازجمله پارک‌های کمتر شناخته شده پایتخت است. دلیلش هم این است که این پارک نسبتا تازه ساخت هست و هنوز آن‌طورکه باید در بین پایتخت‌نشینان محبوبیت پیدا نکرده است.

اگر می‌خواهید بدانید این پارک کجاست باید بگویم که پارک آبشار با مساحت کلی 200 هکتار در غربی‌ترین نقطه تهران و روبه‌روی دریاچه چیتگر مشهورترین جاذبه گردشگری استان تهران قرار گرفته است. پارک آبشار شبیه باغ‌های سنتی ایرانی است و به صورت طبقه‌ای طراحی شده است. با توجه به طراحی طبقه‌ای این پارک باید مسیری پله‌ای و سربالایی را طی کنید. اگر در بین راه خسته شدید نگران نباشید در هر طبقه آلاچیق‌ها، برکه‌ها و فضاهای سرسبز وجود دارد که می‌توانید نفسی تازه کرده و دوباره به راه ادامه دهید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به پارک آبشار

مسیر دسترسی به پارک آبشار
دسترسی به پارک آبشار از طریق بزرگراه همت غرب امکان‌پذیر است – عکاس: SΛDEH

پارک آبشار تهران همان‌طور که گفتم در یکی از غربی‌ترین نقاط پایتخت واقع شده و چون کمی از محدوده شهر تهران بیرون قرار گرفته هنوز ایستگاه اتوبوس یا مترو برای آن وجود ندارد. بااین‌حال؛ اگر می‌خواهید با اتوبوس یا مترو به این منطقه بروید بهتر است بدانید که ایستگاه ایران خودرو با فاصله 3.6 کیلومتری، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو و ایستگاه اول شهرک (پایانه مترو صادقیه – پایانه شهرک شهید باقری) با 5 کیلومتر فاصله نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به پارک آبشار است.

با این وجود سریع‌ترین و راحت‌ترین وسیله دسترسی استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی است. برای رفتن به این پارک می‌توانید از انتهای بزرگراه همت غرب وارد اتوبان شهید خرازی شده و از طریق خروجی آبشار تهران به پارک آبشار تهران برسید.

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار
بهترین زمان برای بازدید از پارک آبشار شب‌های خنک بهار و تابستان است – عکاس: Majid Madadi

بهترین زمان برای بازدید از پارک آبشار تهران فصل بهار و تابستان است. در این بازه زمانی درختان و فضای پارک سرسبز شده و هوا هم مخصوصا شب‌ها بسیار دلپذیر و خنک می‌شود. پس می‌توانید در تابستان در شب‌های دل‌انگیز و خنک این پارک قدم زدم و از فضای زیبای اطراف دیدن کنید. البته روزها نیز این پارک به اندازه شب‌ها جذاب است؛ اما چون سایه وجود ندارد بهتر است اول صبح یا عصر به این پارک بروید یا از آلاچیق ها استفاده کنید تا آفتاب اذیتتان نکند.

در پاییز مانند هر مکان طبیعی و تفریحی دیگری این پارک نیز هوای سردی دارد و برای بازدید مناسب نیست. همچنین در زمستان نیز درختان در خواب خوش زمستانی هستند پس بهتر است آرامششان را بر هم نزنیم.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک آبشار انجام داد

فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک آبشار انجام داد
چشم‌انداز زیبای پارک آبشار تهران رو به دریاچه چیتگر بهترین موقعیت را برای عکاسی فراهم کرده است – عکاس: Iman Najafzade

اگر در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به پارک آبشار تهران با خانواده یا دوستانتان هستید حتما با خودتان فکر می‌کنید که چه کارهایی می‌توانیم در این پارک انجام دهیم تا حسابی خوش بگذرانیم. اصلا نگران نباشید چراکه بازدید از این پارک بازدید از یک مجموعه گردشگری و تفریحی منحصربه‌فرد است و می‌توانید با انجام فعالیت‌های متنوع حسابی از گردشتان لذت ببرید. ازجمله فعالیت‌هایی که می‌توانید در پارک آبشار تهران انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طبیعت‌گردی

همان‌طور که قبلا نیز گفتم پارک آبشار ساختار طبقه‌ای دارد. برای بالا رفتن از این طبقات دو راه وجود دارد یکی از این راه‌ها پیچ در پیچ و پلکانی است که در سمت راست پارک واقع شده و دیگری نیز یک راه سنگی است که در سمت چپ قرار دارد. در هر طبقه نیز درختان متنوع، آلاچیق‌ها و برکه‌های پر از آب قرار دارد که همه آن‌ها از آبشار مصنوعی که در بالاترین طبقه این پارک قرار گرفته‌اند، سیراب می‌شوند.

اگر به دنبال منظره‌ای بی‌نظیر هستید می‌توانید با عبور از هر طبقه و رسیدن به  طبقه آخر چشم‌انداز زیبای دریاچه چیتگر و پایتخت را از بالا ببینید. علاوه‌براین، در این طبقه یک آبشار مصنوعی نیز قرار دارد. اصلا به دلیل وجود همین آبشار است که این پارک به پارک آبشار تهران مشهور شده است. البته این آبشار از آن آبشارهای طبیعی که از دل کوه بیرون می‌آید نیست و کنترل آن تماما به دست مسئولان این پارک است و در صورت نیاز می‌توانند آن را تغییر دهند.

کوه‌نوردی

پارک آبشار برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی انتخاب بی‌نظیری است. دلیلش هم این است که مسیر دسترسی این پارک به طبقات مرتفع به اندازه مسیر کوه‌نوردی سخت نیست. همچنین در بین راه امکانات مختلفی ازجمله فضای سبز، آلاچیق‌ها و غیره وجود دارد که این امکانات کمتر در کوه‌ها به چشم می‌خورند؛ بنابراین می‌توانید با عبور از هر طبقه در کنار لذت بردن از مناظر دیدنی و آب‌وهوای خنک، یک کوه پیمایی سالمی نیز تجربه کنید.

عکاسی

پارک آبشار تهران به سبک باغ‌ها و بوستان‌های قدیمی طراحی شده است و در جای‌جای آن مکان‌ها و نماهای زیبایی برای پس زمینه عکس‌هایتان وجود دارد. اگر عکاس ماهری هستید یا علاقه دارید با گوشیتان عکس‌های خاصی از خودتان یا زیبایی‌های طبیعت بگیرید، حتما قبل از بازدید از این پارک گوشیتان را شارژ کنید یا دوربین عکاسی همراه خودتان داشته باشید تا بتوانید قاب‌های زیبا از لحظات نابتان آن هم با زاویه‌ای به خصوص از تهران ثبت کنید.

ورزش

پارک آبشار فضای بسیار وسیعی دارد. اگر اهل ورزش هستید در محوطه این پارک وسایل ورزش همگانی و همچنین وسایل بازی برای کودکان فراهم شده است. می‌توانید همراه فرزندانتان بازی و ورزش انجام داده و از هوا و محیط اطراف نیز لذت ببرید.

پیک‌نیک

حالا که با پارک آبشار آشنا شدید پس بهتر است وسایل پیک‌نیک را آماده کنید و یک شب یا روز را مهمان این پارک باشید و یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان را تجربه کنید.

امکانات پارک آبشار

امکانات پارک آبشار
تجهیزات ورزشی و وسایل بازی تنها بخشی از امکانات پارک آبشار است – عکاس: Majid Madadi

هرچند که پارک آبشار تهران ازجمله مکان‌های به نسبت تازه تاسیس تهران به شمار می‌رود؛ اما این به این معنی نیست که فاقد امکانات رفاهی است. بلکه برعکس در این مکان امکانات تفریحی و رفاهی متعددی برای داشتن سفری به یاد ماندنی برای شما فراهم شده است. پس حتما یادتان باشد بازدید و گردش از این منطقه را در برنامه های سفر خود قرار دهید و از این تجربه به یاد ماندنی لذت ببرید. ازجمله امکانات پارک آبشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجیزات ورزش همگانی
  • وسایل و امکانات بازی مخصوص کودکان
  • آلاچیق
  • پارکینگ
  • مسجد
  • بوفه
  • سالن آمفی تئاتر
  • کافه و رستوران
  • سرویس بهداشتی

جاهای تفریحی نزدیک پارک آبشار

بعد از بازدید از پارک آبشار تهران می‌توانید با کمی فاصله گرفتن از جاهای دیدنی زیر که در نزدیکی این پارک قرار دارند نیز دیدن کنید:

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر
دریاچه زیبای چیتگر در نزدیکی پارک آبشار قرار دارد – عکاس: Sama mohamadi

نزدیکترین جای دیدنی و تفریحی به پارک آبشار تهران، دریاچه چیتگر است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور است و امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی ازجمله اسکله‌های قایق سواری، ایستگاه‌های دوچرخه سواری، شهربازی، ماهی‌گیری، مجموعه ساحلی شنی، رستوران، کافی‌شاپ و غیره هم دارد.

بام لند

بام لند
بام لند، مدرن‌ترین مرک خرید تهران در نزدیکی پارک آبشار – عکاس: محمد جواد

بام لند، مجموعه تجاری، تفریحی و یکی از صدها جاذبه دیدنی در تهران است که در نزدیکی دریاچه چیتگر و پارک آبشار تهران واقع شده است. این مجتمع تجاری ازجمله بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین بازارها و مراکز خرید تهران به شمار می‌رود که از 12 ویلای دو طبقه‌ی مستقل در کنار هم با طراحی زیبا و منحصربه‌فرد ساخته شده است.

در بام لند می‌توانید در کنار داشتن یک خرید تمام عیار، تفریحات و سرگرمی‌های جذاب و متنوعی همچون کیدزگاردن، وی آر لند، آمفی‌تئاتر روباز و شکم گردی در کافه‌ها و رستوران‌های متنوع با چشم‌اندازی رو به دریاچه چیتگر را نیز تجربه کرده و از سفرتان لذت ببرید. ضمنا اگر دوست داشتید بیشتر درباره جاهای دیدنی تهران بدانید، پیشنهاد من به شما خواندن این مقاله است.

نکاتی که لازم است پیش از سفر به پارک آبشار بدانید!

نکاتی که لازم است پیش از سفر به پارک آبشار بدانید
مراقب طبیعت زیبای پارک آبشار باشید – عکاس: zahra javadi
  • اگر مهمان پارک آبشار تهران شدید رسم مهمان‌نوازی را به جا بیاورید و سعی کنید فضای این پارک را کثیف نکرده و به درختان نیز آسیب نزنید.
  • در پارک آبشار فقط چند درخت و تعداد کمی آلاچیق وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید آفتاب اذیتتان نکند صبح خیلی زود یا عصر و شب‌ها را برای رفتن به این پارک انتخاب کنید.
  • پارک آبشار دارای یک مسیر کوهپیمایی 25 هزار متری است؛ اما در نظر داشته باشید که طی کردن این مسیر ممکن است برای سالمندان و کودکان سخت باشد.
  • برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی حتما از کفش مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید.
  • بوفه‌های این مکان نزدیک ظهر باز می‌شوند؛ بنابراین اگر صبح زود برای ورزش و پیاده‌روی خواستید سری به این پارک بزنید حتما در کوله خود آب معدنی، خوراکی‌های مقوی و غیره همراه داشته باشید.

کلام آخر

شنیده‌اید که می‌گویند فلانی چه دل گنده‌ای دارد! این جمله مصداق بارز تهران است، چرا؟ چون این شهر با وجود همه بی‌مهری‌ها، آلودگی‌ها و دود و دم باز هم با داشتن مناطق گردشگری فراوان فرصت خوبی را در اختیار گردشگران و پایتخت‌نشینان قرار می‌دهد و با آغوش باز انتظار میزبانی شما را می‌کشد. پارک آبشار تهران نیز یکی از این جاذبه‌های دیدنی پایتخت ایران است که اگر از نزدیک آن را ببینید شیفته آن خواهید شد.

 اگر اهل تهران نیستید و از مناطق اطراف می‌خواهید راهی تهران شده و از پارک آبشار دیدن کنید، برای رزرو اقامتگاه و داشتن سقفی بالای سرتان می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید. با این کار دیگر دیگر دغدغه‌ای نخواهید داشت و می‌توانید با خیال راحت بعد از گشت‌وگذار به  اقامتگاه خود برگشته و خاطراتتان را مرور کنید.

سؤالات متداول درباره پارک آبشار تهران

پارک آبشار کجاست؟

پارک آبشار در غربی‌ترین نقطه پایتخت و در منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به پارک آبشار چه موقع هست؟

بهار و تابستان

پارک آبشار تهران چه امکاناتی دارد؟

مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران، کافه، بوفه، پارکینگ، زمین بازی برای کودکان، وسایل ورزشی

تفریحات پارک آبشار چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، پیک‌نیک، کوهنوردی و غیره

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک پارک آبشار کدام‌اند؟

دیاچه چیتگر، بام لند

نحوه دسترسی به پارک آبشار چگونه است؟

دسترسی به پارک آبشار در حال حاضر با مترو و اتوبوس امکان‌پذیر نیست و می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین یا ماشین شخصی برای رفتن به این پارک استفاده کنید. برای دسترسی به این پارک کافی است از انتهای بزرگراه همت غرب وارد اتوبان شهید خرازی شوید و پس از رسیدن به خروجی شهرک باقری و در میانه‌های راه با دیدن تابلوهای راهنمایی راه خروجی پارک آبشار تهران را طی کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *