تجربه سفر

همه چیز درباره سد امیرکبیر کرج | ابهتی میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده

نمی‌دانم رازش چیست، اما همه ما با تماشای آب حال دلمان بهتر می‌شود. به همین دلیل وقتی یک تعطیلی وسط هفته پیدا می‌کنیم، سریع وسایل را جمع می‌کنیم و راهی دریا می‌شویم، جایی که بتوانیم حسی از بقا، سرزندگی و آرامش خاطر را لمس کنیم و از شنیدن صدای آب و تماشای آن لذت ببریم. انگار با دیدن آب و پهن کردن بساط پیک‌نیک در نزدیکی آن است که سفرمان کامل می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم دریاچه و سد کرج را به شما معرفی کنیم که خودش را در گوشه‌ای دنج و در میان کوه‌های مرتفع از چشم‌ها پنهان کرده است.

دریاچه و سد امیرکبیر کرج اگر به اندازه دریا بزرگ و زیبا نباشد، دست کم در لیست زیباترین جاهای کشور برای خود جایگاه قابل قبولی دارد و با چشم‌انداز زیبایی که دارد حسابی از شما دلبری می‌کند. چه به قصد تفریح و سفر یک روزه از تهران خارج شده باشید و چه بخواهید در مسیر سفر به شمال توقف کوتاهی در این سد داشته باشید، سد کرج از آن جاهای دیدنی است که همه را راضی نگه می‌دارد. می‌گویید نه؟ پس من را تا آخر این مقاله از اتاقک همراهی کنید تا سیر تا پیاز سد کرج را با هم بشناسیم.

سد امیرکبیر کرج کجاست؟

سد امیرکبیر کرج کجاست
سد امیرکبیر کرج در کنار جاده چالوس و بر روی رودخانه کرج واقع شده است – عکاس: Esmael Ghanbari

خب عنوان مقاله به طور واضح نشان می‌دهد که سد امیرکبیر در کجا قرار دارد. با این حال اگر قصد بازدید از این سد را دارید بهتر است اطلاعات بیشتری درباره سد امیرکبیر کرج به دست بیاورید تا با دست پر به دیدن آن بروید. سد کرج یا سد امیرکبیر از جاهای دیدنی کرج است که در شمال استان البرز و در مسیر جاده کرج- چالوس واقع شده است.

هنگامی که وارد این جاده می‌شوید پس از طی 25 کیلومتر مسافت، سد کرج با آن قوس بتنی از دور خودنمایی می‌کند؛ انگار می‌خواهد با این کار شما را دعوت کند تا به دیدنش بروید. کوهستان‌های با صلابت و سربه‌فلک کشیده اطراف سد کرج هم، منظره‌ی باشکوه و دیدنی را ایجاد کرده‌اند و به این سد شکوه چندبرابری بخشیده‌اند.

اما کاربرد سد کرج فقط به داشتن منظره‌ی حیرت‌انگیز و استفاده‌های تفریحی و گردشگری ختم نمی‌شود. بلکه این سد که بر روی رودخانه کرج واقع شده، اولین سد چندمنظوره ایران است که کاربرد‌های صنعتی، کشاورزی و ورزشی دارد. سد کرج و دریاچه آن منبعی پایدار است که از آب آن برای آبیاری، تولید انرژی برق آبی و تامین آب شرب شهر تهران و کرج استفاده می‌کنند. همچنین دریاچه پشت این سد از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی سیاه، ماهی سفید و غیره نیز به شمار می‌رود.

اجاره سوئیت کرج بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

زمان ساخت سد امیدکبیر کرج و هدف از ایجاد آن

ساخت سد کرج در سال ۱۳۳۶ آغاز و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسیده بود. هدف از ساخت آن هم کنترل سیلاب‌های بهاری رودخانه کرج بود تا خسارت‌های ناشی از سیلاب و آسیب‌های طغیان رودخانه‌ای که به روستاهای اطرف رودخانه کرج می‌رسید را کاهش دهد. سد کرج از دیواره‌های قوسی بلند بتنی ساخته شده که طول تاج آن ۳۹۰ متر و ارتفاع آن از پی نیز به ۱۸۰ متر می‌رسد. در طول سد امیرکبیر کرج هم ۶ دریچه تخلیه آب وجود دارند که این دریچه‌ها وظیفه کنترل میزان آب پشت سد را بر عهده دارند.

آب‌وهوای سد کرج

آب‌وهوای سد کرج
سد کرج به طور کلی آب‌وهوای سرد و خشکی دارد – عکاس: ناشناس

سد کرج در نزدیکی تهران و کرج قرار گرفته است. به همین دلیل آب‌وهوای این سد ترکیبی از ویژگی‌های آب‌وهوایی این دو شهر است. در فصل بهار و تابستان هوای سد کرج معتدل و خنک است. در این دو فصل بیشترین دما در این منطقه به 26 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پاییز سد امیرکبیر کرج بارانی و زمستان‌هایش به دلیل کوهستانی بودن مناطق اطراف، سردتر است. به طوری که کمترین میزان دما در این فصل به ۸ –درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

اگر بخواهیم مثل مقاله‌های علمی به یک جمع‌بندی برسیم، به طور کلی آب‌وهوای محدوده سد کرج سرد و خشک است و میانگین دما در این محدوده به ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در بهار آب‌وهوای سد کرج دل‌چسب، در تابستان معتدل و مرطوب، در پاییز بارانی و دل‌نشین و در زمستان‌ نیز بسیار سرد است.

مسیر دسترسی به سد امیرکبیر کرج

خب برویم سراغ اصلی‌ترین و جذاب‌ترین قسمت این مقاله یعنی معرفی مسیر دسترسی به سد کرج. همانطورکه در قسمت‌های قبلی گفتیم سد کرج در 25 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد؛ بنابراین برای دیدن این سد باید به سمت جاده چالوس بروید. اگر نقطه شروع سفر شما از تهران است، برای رسیدن به جاده چالوس از تهران، باید از طریق اتوبان شهید لشکری یا همان جاده مخصوص راهی کرج شوید. انتهای اتوبان همت (خرازی)، اتوبان تهران- کرج و اتوبان تهران شمال نیز از دیگر مسیرهای دسترسی به جاده چالوس از پایتخت هستند.

پس از ورود به جاده چالوس، مسیر را تا کیلومتر ۲۵ این جاده ادامه دهید تا به سد امیرکبیر کرج برسید. اگر هم می‌خواهید تا نزدیکی دریاچه کرج پیش بروید می‌توانید قبل از رسیدن به سد، مسیر فرعی روستای خوزنکلا را در پیش بگیرید. البته تا یادم نرفته این نکته را هم بگویم که اگر می‌خواهید از بزرگراه تهران- شمال به جاده چالوس دسترسی یابید، در نظر داشته باشید که این بزرگراه در بخش شهرستانک به جاده چالوس می‌رسد که فاصله زیادی تا سد کرج دارد؛ بنابراین باید بخش زیادی از مسیر را که رفته‌اید، برگردید.

اگر هم ساکن شهر کرج هستید، می‌توانید از بلوار شورا و منطقه عظیمیه در شمال شهر کرج راهی جاده چالوس و دریاچه سد کرج شوید.

بهترین زمان سفر به سد کرج

بهترین زمان سفر به سد کرج
سد کرج و دریاچه پشت آن در همه فصول تماشایی است – عکاس: ykka 8894

اگر از نظر شما بهترین زمان برای سفر کردن با بهترین آب‌وهوا تعریف می‌شود، در آن صورت بهتر است برای سفر به سد کرج یا سد امیرکبیر فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. در این دو فصل پوشش گیاهی اطراف سد امیرکبیر کرج سرسبز و دیدنی است و هوای این منطقه نیز نسبت به تهران و کرج خنک‌تر است؛ به همین دلیل برای فرار از گرمای تابستان بهترین مکان است.

علاوه بر این در فصل بهار برف‌های کوه‌ها هم آرام‌آرام آب می‌شوند و از گوشه‌وکنار تپه‌ها و کوه‌ها جوی‌های باریک و رودهای کوچک به سمت دریاچه پشت سد جاری می‌شوند که مناظر زیبا و چشم‌نوازی را به وجود می‌آورند. در فصل پاییز هم دریاچه سد کرج با طبیعت رنگارنگ اطرافش به‌عنوان یک جای بکر و خاص حسابی می‌درخشد.

در فصل زمستان اما به دلیل کوهستانی بودن اطراف سد کرج هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود. پس اگر در این فصل راهی سد کرج می‌شوید باید انتظار برف‌ سنگین در این منطقه را داشته باشید. اگر هم با سرما مشکلی ندارید و تجهیزات لازم برای سفرهای زمستانی را دارید، سکوت و آرامش دریاچه سد امیرکبیر در این زمان از سال نیز بسیار وصف‌ناپذیر است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کرج می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به سد امیرکبیر کرج

حیف نیست تا سد کرج بیایید و از جاهای گردشگری نزدیک آن دیدن نکنید؟ حالا که دل به جاده چالوس زده‌اید تا از سد کرج و دریاچه پشت آن دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم به بازدید از دیگر جاهای دیدنی کرج و نزدیک این سد نیز بروید تا خاطرات خوش سفرتان چند برابر شود. از جاهای دیدنی نزدیک به سد امیرکبیر کرج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار هفت چشمه؛ ارمغان زیبای طبیعت

آبشار هفت چشمه
آبشار هفت چشمه یکی از شگفتی‌های دیدنی نزدیک سد کرج است – عکاس: Hossein Morovati

در ۱۷ کیلومتری جاده کرج به چالوس و در نزدیکی سد کرج، می‌توانید به آبشار زیبای هفت چشمه نیز سری بزنید. این آبشار در میان درختان سرسبز قرار گرفته و از لابه‌لای صخره‌های سنگی ناهموار که با گیاهان و خزه‌های ظریف آراسته شده‌اند، جاری می‌شود و به رودخانه ارنگه (هفت چشمه) می‌ریزد. جالب است بدانید در واقع آب چشمه‌های کوه‌های این منطقه است که از بالای کوه به سمت دره و رودخانه ارنگه جاری می‌شوند و این آبشار دیدنی را به وجود می‌آورند.

وقتی به آبشار هفت چشمه نزدیک می‌شوید تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدای هجوم قطره‌های آب است. می‌توانید در مقابل آبشار بایستید و در حین گوش دادن به صدای دلنشین آب و تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر منظره روبه‌رویتان از نوازش پوستتان به وسیله قطره‌های در حال سقوط آب نیز لذت ببرید.

آدرس آبشار هفت چشمه: استان البرز، کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس، ابتدای جاده روستای ارنگه، آبشار هفت چشمه

روستاهای زیبا و دیدنی با طبیعتی بکر

روستاهای زیبا
روستای زیبای واریان – عکاس: alireza javaheri

به لطف وجود دریاچه پشت سد کرج روستاهای اطراف این سد سرسبزتر از گذشته شده‌اند. روستاهایی که هوای مطبوع و نشاط‌‌‌آوری دارند و عطروبوی باطراوت طبیعت را می‌توانید در گوشه و کنار آن‌ها حس کنید. هرچند که بعد از ساختن این سد، سه روستا به زیر آب رفتند و بسیاری از آن‌ها هم خالی از سکنه شدند اما امروزه در اطراف این سد کم نیستند روستاهایی که به دلیل داشتن طبیعت زیبا، به عنوان مناطق گردشگری اطراف تهران و نزدیک کرج شناخته می‌شوند.

یکی از روستاهایی که به زیر آب رفته بود روستای واریان هست که هم اکنون بخش کوچکی از این روستا مانند یک جزیره سرسبز کوچک در میان دریاچه سد کرج باقی مانده و گردشگران با قایق به دیدن این دهکده می‌روند. روستاهای ارنگه بزرگ، دروان قله منار، خوزنکلا، کوشک بالا، مورود و پل خواب نیز از دیگر روستاهای دیدنی اطراف سد کرج هستند که می‌توانید در بازدید از این سد، سری به آن‌ها نیز بزنید.

جاده چالوس؛ مسیری زیبا و پر از خاطره

جاده چالوس
نمایی زیبا از جاده چالوس که با نام جاده 59 نیز شناخته می‌شود – عکاس: Ali kashani zadeh

بعد از بازدید از سد امیرکبیر کرج می‌توانید مسیر را ادامه دهید تا از جاده چالوس هم دیدن کنید. جاده چالوس یکی از جاده‌های زیبای ایران است که در هر فصلی از سال مناظر ویژه‌ای دارد. در این جاده هر آنچه از سفر و گردش بخواهید از کوه و جنگل گرفته تا آبشار و رودخانه وجود دارد. آراستگی این جاده با طبیعت سرسبز و همراهی رودخانه کرج در کنار آن، مسافران را فرا می‌خواند تا برای سفر به شمال این مسیر را انتخاب کنند. حتی اگر قصد سفر به شمال را نداشته باشید، می‌توانید در یکی از باغ رستوران‌هایی که در اطراف جاده هست بنشینید و از دیدن مناظر اطراف لذت ببرید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در سد امیرکبیر کرج انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در سد امیرکبیر کرج انجام داد
ماهیگیری، عکاسی و طبیعت‌گردی از پرطرفدارترین فعالیت‌ها در سد امیرکبیر کرج است – عکاس: ykka 8894

دریاچه و سد امیرکبیر کرج در قلب کوه‌های البرز جا خوش کرده است. هنگام سفر و بازدید از این سد می‌توانید مجموعه‌ای از فعالیت‌های آرامش‌بخش و هیجان‌انگیزی را انجام دهید تا لذت سفرتان چندبرابر شود. چه عاشق قدم زدن در سکوت و آرامش طبیعت باشید، چه عاشق و شیفته ماجراجویی فرقی نمی‌کند؛ چراکه در سد کرج تفریحات متنوعی برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی وجود دارد که می‌توانید خاطرات خوشی را برای خودتان بسازید. اگر می‌خواهید بدانید که چه فعالیت‌هایی را می‌توانید در سفر به سد امیرکبیر کرج انجام دهید، ادامه این مقاله را بخوانید:

ماهیگیری

همان‌طور که گفتیم در دریاچه پشت سد امیرکبیر کرج ماهی‌های مختلفی وجود دارند. اگر قلاب به دست ماهری هستید و تجهیزات ماهیگیری هم همراهتان است می‌توانید شانستان را در کنار این سد محک بزنید. بهتر است بساط پیک‌نیک را کنار دریاچه پهن کنید و یک آتش هم روشن کنید و با ماهی‌هایی که از دریاچه می‌گیرید یک ماهی کباب تازه و خوشمزه درست کنید و نوش‌جان کنید.

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در اطراف سد کرج

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در اطراف سد کرج
پیاده‌روی در سکوت و آرامش کنار دریاچه کرج واقعا لذت دارد – عکاس: ykka 8894

در اطراف سد امیرکبیر کرج طبیعت بی‌نظیری وجود دارد. به لطف بارش‌های برف و باران نیز پوشش گیاهی متنوعی دامنه ‌کوه‌های اطراف را پوشانده است. اگر در فصل بهار و تابستان به دیدن دریاچه کرج بروید می‌توانید گیاهان معطر و دارویی مختلفی را در دامنه‌های اطراف این دریاچه ببینید. در فصل پاییز هم بازی رنگ‌ها و طبیعت رنگارنگ اطراف، سد کرج را تماشایی‌تر می‌کند.

کوهنوردی

قرارگیری سد امیرکبیر کرج در میان کوهستان‌های بلند و رشته‌کوه‌های البرز، آن را به مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی تبدیل کرده است. مسیرهای متعددی وجود دارد که می‌توانید یکی از مسیرهای آشنا را برای کوهنوردی انتخاب کنید. در مسیر کوهپیمایی اطراف سد کرج هم جاذبه‌های گردشگری متعددی ازجمله چشمه‌ها و آبشارهای خروشان قرار دارد که می‌توانید در حین عبور از آن‌ها نیز دیدن کنید.

عکاسی

عکاسی
عکاسی و ثبت قاب‌های زیبا از دریاچه و سد کرج لذت وصف‌ناپذیری دارد – عکاس: ykka 8894

چشم‌انداز زیبای اطراف سد امیرکبیر کرج سوژه‌های متعددی را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار می‌دهد. از ثبت مناظر خیره‌کننده دریاچه به خصوص در زمان غروب خورشید گرفته تا کوه‎های سربه‌فلک کشیده اطراف، موقعیت‌های نابی برای ثبت قاب‌ها و تصاویر فوق‌العاده زیبا‌ هستند. پیشنهاد می‌کنیم در تصاویر خود درخشش قطره‌های آب در اثر انعکاس نور خورشید در دریاچه، پرنده‌های شناور روی آب، ماهیگیرها و طبیعت دل‌انگیز اطراف سد را بگنجانید.

کمپ و پیک‌نیک

اطراف دریاچه کرج به دلیل دنج و آرام بودن مکان خوبی برای برپاکردن چادر و پیک‌نیک هست. اگر فصل بهار و تابستان راهی این دریاچه شدید می‌توانید در زیر سایه‌ درختان بنشینید و از چشم‌انداز دریاچه و کوه‌ها لذت ببرید. اگر هم می‌خواهید به دریاچه نزدیک‌تر باشید تپه‌های نزدیک به سد، محل مناسبی برای برپایی چادر هستند و منظره‌ای رویایی از دریاچه‌ی آرام را جلوی چشمتان قرار می‌دهند.

اقامت در سد امیرکبیر کرج

اقامت در سد امیرکبیر کرج
بررسی گزینه‌های اقامت در سد کرج و حوالی آن – عکاس: MASOUD SHOAE ESFAHLAN

همه ما هنگام سفر به شمال از جاده چالوس، چشم‌مان به سد امیرکبیر کرج می‌خورد. به همین خاطر است که بسیاری از مسافران به شهرهای شمالی، برنامه بازدید از سد کرج را به چشم یک بازدید کوتاه و نیم روزه نگاه می‌کنند. اما اگر شما از همان ابتدا به قصد تفریح و دیدن سد کرج راهی جاده شده‌اید و قصد اقامت در این سد را دارید، چند خبر خوب برایتان داریم:

  • اگر وسایل کمپینگ دارید و اهل این مدل اقامت هستید، می‌توانید زمانی که آب‌وهوا مساعد است در مناطق امن اطراف سد کمپ بزنید.
  • علاوه بر کمپ کردن، در اطراف سد کرج روستاهای زیبا و دنجی وجود دارند که می‌توانید در این روستاها خانه‌های روستایی اجاره کنید.
  • اگر بازدید از سد کرج یکی از بخش‌های برنامه سفرتان به جاده چالوس و شمال است، می‌توانید به‌راحتی با اجاره ویلا شمال یا جاده چالوس خیالتان را از بابت اقامتگاه راحت کنید.
  • علاوه بر این نزدیکی سد کرج به تهران و کرج هم باعث شده دست شما برای رزرو اجاره ویلا و اجاره سوئیت، خانه یا هر اقامتگاه دیگری در این شهرها هم باز باشد، چون انواع اقامتگاه‌های مختلف در این شهرها برای مسافران و گردشگران فراهم شده است.
اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

نکاتی که لازم است قبل از سفر به سد امیرکبیر کرج بدانید!

  • با توجه به اینکه مناطق اطراف مشرف به دریاچه در ارتفاع بالا قرار دارند و خطر سقوط نیز وجود دارد؛ بنابراین در هنگام پیک‌نیک در نزدیکی سد امیرکبیر کرج احتیاط کنید.
  • در نظر داشته باشید که انجام تفریحات آبی ازجمله شنا، قایق سواری و اسکی روی آب که جزء لیست تفریحات سد امیرکبیر بود، به دلیل رخ دادن حوادث ناگوار امروزه ممنوع اعلام شده‌اند.
  • در بازدید از سد امیرکبیر کرج یک کیسه‌زباله همراه داشته باشید تا بعد از گشت‌و‌گذار آداب سفر را به جای بیاورید و همه زباله‌هایتان را جمع کنید.
  • اگر با خودروی شخصی قصد سفر به این منطقه را دارید، از سلامت خودرو مطمئن شوید، چون جاده چالوس علاوه بر زیبایی، جاده‌ی خطرناکی هم است و مخصوصا در زمستان بسیار لغزنده می‎شود.
  • سد امیرکبیر کرج امکانات رفاهی ندارد، پس لوازم موردنیازتان را قبل از سفر به این منطقه بخرید.
  • اگر قصد کمپینگ ندارید؛ بنابراین برنامه بازدید از سد امیرکبیر را طوری بچینید که بتوانید قبل از تاریک شدن هوا به منطقه روستایی یا شهری برسید.

سخن آخر

در این سفر مجازی همراه هم راهی جاده چالوس شدیم. دلمان می‌خواست بدانیم در پیچ‌وخم این جاده زیبا طبیعت چه ارمغانی برایمان دارد. پس در مسیر این جاده به دریاچه و سد امیرکبیر کرج رفتیم. در این بازید از بالای سد، دریاچه‌ی زیبایی را که در دل کوه‌های مرتفع محصور شده بود را تماشا کردیم و از دیدن مناظر زیبا لذت بردیم.

بعد تصمیم گرفتیم کمی به روحیه ماجراجویی خودمان بها بدهیم و از جاهای دیدنی نزدیک این دریاچه یعنی جاده چالوس، آبشار هفت چشمه، دهکده واریان و غیره نیز دیدن کنیم و برای مدت‌ کوتاهی هم که شده آرامشی عمیق را به روحمان هدیه دهیم. نگران اقامتگاه هم نبودیم، چون اتاقک مانند همه سفرهای قبلی از ابتدای سفر همراه ما بود. پس قبل از سفر با مراجعه به سایت و اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، خیالمان را از بابت اقامتگاه راحت کردیم.

سؤالات متداول درباره سد امیرکبیر کرج

سد امیرکبیر کرج کجاست؟

سد کرج از جاذبه‌های دیدنی استان البرز است که در 25 کیلومتری جاده کرج- چالوس واقع شده است.

بهترین زمان سفر به سد امیرکبیر کرج چه موقع هست؟

بهترین زمان سفر به سد کرج فصل‌ بهار و تابستان است.

جاهای دیدنی نزدیک سد امیرکبیر کرج کدام‌اند؟

آبشار هفت چشمه، جاده چالوس و روستاهای سرسبز اطراف

آیا امکان اقامت در سد امیرکبیر کرج وجود دارد؟

بله؛ در نزدیکی سد کرج و در روستاهای اطراف این دریاچه انواع اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی برای اقامت وجود دارند.

4.8/5 - (20 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *