تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی شهسوار یا تنکابن | گشتی در تنکابن

استان مازندران به لطف داشتن دریا، سواحل دیدنی، آبشارهای خروشان و جنگل‌های سرسبز به یکی از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد ایران تبدیل شده است و سالانه گردشگران و مسافران بسیاری برای تماشای جاذبه‌های دیدنی این دیار باصفا و سرسبز ایران که در هر گوشه و کنار و شهرها و روستاهای آن، جا خوش کرده‌اند، راهی این منطقه می‌شوند. تنکابن یا شهسوار نیز یکی از شهرهای بزرگ استان مازندران است که در غرب این استان قرار گرفته است و همچون بهشتی سرسبز و دیدنی دنیایی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد. اگر می‌خواهید با این جاذبه‌های دیدنی آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و به‌یادماندنی به تنکابن (شهسوار) داشته باشیم.

درباره تنکابن (شهسوار)

نام قدیم تنکابن شهسوار و به معنای شوالیه بوده است. تنکابن جزو چهار شهر بزرگ استان مازندران شناخته می‌شود. شهری تاریخی دارای بناهایی زیبا به همراه جاذبه‌های طبیعی قطعا مکانی مناسب برای سفر و گردشگری است. شما می‌توانید به‌راحتی با اجاره ویلا در شمال با قیمت مناسب راهی شهرهای زیبای شمالی شوید و یک سفر لذت‌بخش را شروع کنید. تنکابن به‌عنوان مرکز مرکبات ایران شناخته می‌شود و مرکبات این منطقه زبانزد خاص‌و‌عام است. به دلیل وجود آب و هوای مناسب پرورش گیاهان تزیینی و صادر کردن آن‌ها در این شهر انجام می‌شود. سفر به شهر تنکابن مانند سفر به دیگر شهرهای استان مازندران پر از هیجان، پر رمز‌و‌راز و خاطره‌انگیز است. در ادامه مراکز تفریحی تنکابن را با هم بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله شهسوار کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاذبه گردشگری دشت دریاسر

جاذبه گردشگری دشت دریاسر

دشت دریاسر تنکابن در بین چهار قله قرار گرفته است. از یک سمت یخچا‌ل‌های طبیعی الموت و از سویی دیگر قله سرسبز سیالان دشت را احاطه کرده‌اند. قله خشچال و کندیگان دیگر قله‌های اطراف دشت دریاسر هستند. در اردیبهشت این دشت تبدیل به بهشتِ زمین می‌شود. وجود چشمه‌های روان در بستر دشت دریاسر تنکابن باعث رویش گیاهان و گل‌های زردرنگ شده که باعث زیبایی خیره‌کننده این مکان شده‌اند. شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در تنکابن و نزدیک به دشت دریاسر تنکابن نام این شهر را در صفحه اصلی سایت ما جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آدرس دشت دریاسر: ایران، استان مازندران، جنوب تنکابن، منطقه دو هزار

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

جاذبه توریستی قله سیالان

جاذبه توریستی قله سیالان

معروف‌ترین مکان توریستی و گردشگری در تنکابن قله سیالان است. قله سرسبز و زیبای سیالان در مرز استان‌های مازندران و قزوین قرار گرفته است. سیالان بلندترین قله تنکابن است که به دلیل اینکه بین مناطق دوهزار و رودبار‌الموت قرار دارد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. در پای کوه دشتی سبز با نهرهای کوچک، مکانی آرامش‌بخش و طبیعی ساخته است که مناسب برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعت است.

آدرس قله سیالان: ایران، استان مازندران، تنکابن، مرز دره الموت و دره دو هزار

اجاره ویلا شهسوار پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاذبه توریستی و تفریحی جنگل دوهزار

جاذبه توریستی و تفریحی جنگل دوهزار

یک جنگل‌نوردی خاص را در جنگلی بکر و مه‌گرفته تجربه کنید. جنگل‌های دوهزار به واسطه رودها، ارتفاعات، پوشش گیاهی، دره سرسبز دو‌هزار و پارک جنگلی چالدره مکانی شگرف، خاص و بی‌نظیر است. عظمت و زیبایی جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار یکی از دلایل جذب توریست به تنکابن هستند و یکی از زیباترین مراکز تفریحی تنکابن به حساب می‌آیند. این جنگل ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل نام دو‌هزار برای آن انتخاب شده است. 

آرامش جنگل به همراه شنیدن صدای آواز پرواز پرندگان لذتی وصف‌نشدنی و تجربه‌ای خاص به همراه خود دارد. آبشار ماهی‌ورزان و چشمه گرخانی زیبایی دوهزار را بیشتر می‌کنند. سفر در طول جاده دوهزار و بازدید از جنگل بی‌نظیرِ دوهزار تجربه‌ای است که هرگز نباید از دست داد.

آدرس جنگل دو هزار: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، منطقه دو هزار

روستای قلعه گردن تنکابنروستای قلعه گردن تنکابن

روستای قلعه گردن از محبوب‌ترین مراکز تفریحی تنکابن است. پوشش گیاهی که در روستای قلعه گردن تنکابن دیده می‌شود، بسیار جذاب است. فضای روستا بکر و دست‌نخورده است و خانه‌هایی که به صورت خلوت و با فاصله از هم طراحی سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

روستای قلعه گردن تنکابن در غرب مازندران قرار دارد. این روستا از شرق با چالوس و از غرب با رامسر همسایه است. زیبایی روستای قلعه‌گردن تنکابن به اندازه‌ای است که لقب بهشت کوچک شمال ایران را به آن نسبت داده‌اند.

آدرس روستای قلعه گردن: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن

پل چشمه کیله، بنایی تاریخی نشسته بر رودخانه دائمی

پل چشمه کیله

پل چشمه کیله از بناهای تاریخی است که در مرکز شهر تنکابن قرارداد و بیشتر از هشتاد سال از عمر آن می‌گذرد. معماری این پل بسیار زیبا و اصولی است. پل چشمه کیله توسط مهندسان آلمانی طراحی و به‌ دست معماران ایرانی ساخته شده است که به‌عنوان نماد شهر تنکابن شناخته می‌شود. عظمت و قدمت این پل باعث شد تا در فهرست آثار ملی ثبت شود.

در سفر به تنکابن بعد از دیدن این جذابیت‌ها می‌توانید مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی عباس آباد را نیز برای گردش در شهرهای اطراف انتخاب کنید.

آدرس پل چشمه کیله: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن، میدان هفت تیر، بلوار امیر کبیر

ساحل تنکابنساحل تنکابن

یکی از مراکز تفریحی تنکابن، ساحل تنکابن است. ساحل تنکابن جزو ساحل‌های شنی شمال ایران است که تفریحات آبی بسیار در آن می‌توانید تجربه کنید.

ساحل تنکابن به لحاظ شرایط طبیعی یکی از زیباترین سواحل ایران است که در آن امکاناتی هم برای استفاده مسافران از آب دریا و اقامت کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

آدرس ساحل تنکابن: ایران، استان مازندران، تنکابن، خیابان جمهوری

بازا‌رماهی تنکابن، هدیه ای از طبیعت

بازا‌رماهی تنکابن

خرید و چشیدن طعم خوراکی‌های محلی و طبیعی یکی از جذابیت‌های سفر است. تنکابن هم مثل هر شهر دیگری بازارهای محلی و سنتی خاص خودش را دارد. یکی از این مراکز خرید تنکابن، بازار ماهی‌فروشان است که می‌توان انواع و اقسام ماهی‌های دریای خزر و رودخانه های اطراف را از آن‌جا تهیه کرد. صیادان هر روز ماهی‌های تازه را در این بازار برای فروش عرضه می‌کنند. هنگام فصل صید ماهی، این بازار مملو از جمعیت می‌شود و فضای شاد و خاطره‌انگیزی دارد.

آدرس بازار ماهی تنکابن: ایران، استان مازندران، تنکابن، پل جانباز

غار آبی دانیال
عکس از محمد جهان بخشی

غار دانیال یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آبی ایران است که در 30 کیلومتری شرق شهرستان تنکابن واقع شده است. این غار بعد از غار علی صدر همدان و غار قوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غار آبی کشور به شمار می‌رود. غار آبی دانیال از یک دالان اصلی و چندین دالان کوچک و بزرگ تشکیل شده که طول دالان اصلی آن به 1500 متر و عرض آن نیز به 5/1 متر می‌رسد. برای عبور از میان راهروها و دالان‌های این غار باید تا کمر وارد آب شوید، البته عمق آب در قسمت‌های مختلف متغیر است اما در کل از یک متر تجاوز نمی‌کند. این غار از انواع غارهای آهکی است و آبی زلال و سرد دارد که جریان مداوم آب در داخل آن باعث به وجود آمدن قندیل‌ها و اشکال بسیار زیبا در رنگ‌های مختلف شده است. غار آبی دانیال قدمتی چند میلیون ساله دارد و آب آن نیز از جویبارها و چشمه‌های کوچک شعب مختلف آن تامین می‌شود.

آدرس غار آب دانیال: ایران، استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

پارک ملی خشکه ‌داران

رودخانه پارک ملی خشکه ‌داران
عکس از سایت ره بال آسمان

پارک ملی خشکه داران با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق پرتردد و محبوب شهسوار تبدیل شده است. این منطقه با 2600 هکتار مساحت، در 30 کیلومتری جاده تنکابن به چالوس واقع شده است و دارای مناظر طبیعی و درختان سر به‌فلک‌کشیده‌ی متعددی است. این جنگل سرسبز و بکر آخرین جنگل بازمانده از اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال کشور است و تنها 120 متر با دریا فاصله دارد که نزدیکی آن به دریا بر جذابیت و محبوبیت آن افزوده است. پارک ملی خشکه داران صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع درختان و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است. از گیاهان توسکا، بلوط، ازگیل جنگلی، ممرز و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل مرغابی، غاز، قره، روباه، حواصیل شب، گراز، گرگ و غیره در این منطقه به چشم می‌خورد. در فاصله 24 کیلومتری و در حاشیه این پارک نیز موزه طبیعی و تاریخی خشکه داران قرار دارد که با وسعت پانصد و پنجاه مترمربع مجموعه‌ای تاکسیدرمی از حیوانات وحشی را که در شمال ایران زندگی می‌کردند، برای گردشگران و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

آدرس پارک ملی خشکه‌داران: ایران، استان مازندران، 30 کیلومتری محور تنکابن به چالوس، حد فاصل نشتارود و شهرستان بندرعباس

چشمه آب گرم فلکده

چشمه آب گرم فلکده
عکس از کیان کرانه

فلکده یکی از روستاهای شهرستان شهسوار (تنکابن) استان مازندران است که در میان جنگل‌های دو هزار تنکابن قرار دارد. این روستا دارای آب‌وهوای خنک و مطبوعی است و به دلیل جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی که در دل خود جای داده همه ساله به‌ویژه در فصل تابستان میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است. یکی از جذابیت‌های بسیار مهم این روستا نیز چشمه‌های آب گرم فلکده است که از زیر صخره و به باور عموم از سفره زیرزمینی بزرگ سرچشمه می‌گیرد.

آب گرم فلکده املاح معدنی دارد و یکی از ویژگی‌های بارز آن آب بدون گوگرد است و بوی نامطبوعی ندارد؛ بنابراین برای شنا کردن مکان مناسبی به شمار می‌رود. پیرامون این آبگرم نیز کوه‌های پوشیده از درختان و جنگل‌های سرسبز قرار گرفته که زیبایی‌های این منطقه را دوچندان کرده است.

آدرس چشمه آب گرم فلکده: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، روستای فلکده

مرداب نشتارود

مرداب نشتارود
عکس از میرحسن جمالی اسکویی

مرداب نشتارود یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی شهسوار به‌شمار می‌رود که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد. این مرداب با طول 3 کیلومتر و عرض 50 متر در دل شهر واقع شده است و از وسط بازار، جنگل‌ها و مزارع نشتارود عبور می‌کند.

این مرداب محل تخم‌گذاری ماهی‌هایی نظیر کفال، سفید، کپور و غیره است و با پوشش گیاهی و مزارع سرسبزی که در اطراف خود دارد، منظره‌ای شگفت‌انگیزی را خلق کرده است که از دیدن آن سیر نخواهید شد. علاوه‌بر این، مرداب نشتارود در فصل زمستان نیز زیستگاه خودکاها و مرغابی‌ها است و با وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر به یکی از مقاصد گردشگری در تنکابن تبدیل شده است.

آدرس مرداب نشتارود: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن، 5 کیلومتری شرق تنکابن، شهر نشتارود.

آبشار تودارکآبشار تودارک

آبشار تودارک یکی از مرتفع‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تنکابن است که در روستا لشتو واقع شده است. این آبشار در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در میان صخره‌ها و جنگل‌های سرسبز تنکابن قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین به 45 متر می‌رسد. برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید از تنکابن به سمت شیود حرکت کنید و با مشاهده تابلوی روستای لشتو به سمت این روستا برانید. پس از طی مسیر خاکی به مسافت حدود 3 کیلومتر وارد جنگل شوید و با چند دقیقه پیاده‌روی به آبشار تودارک خواهید رسید. آبشار تودراک پس از سرازیر شدن از بالای صخره بعد از 7 الی 10 متر به یک برآمدگی برخورد کرده و علاوه بر سرازیر شدن به‌صورت آبشار به صورت دانه‌های درشت باران پخش می‌شود و منظره‌ای وصف ناپذیری را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد. تماشای سرازیر شدن آب خنک از میان خزه‌ها و گلسنگ‌ها و متصل شدن به رودی که ته دره قرار دارد و به صورت آب‌نما ساخته شده است، همراه با گوش دادن به صدای زیبای آب لذت وصف ناپذیری را در شما ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین اگر در سفرتان به شهسوار به‌دنبال تجربه یک سفر خوب و ثبت خاطره خوش هستید، بازدید از این آبشار و مناظر سرسبز اطراف آن را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

آدرس آبشار تودارک: ایران، استان مازندران، تنکابن

پارک جنگلی چالدره

کلبه چوبی در پارک جنگلی چالدره
عکس از بهناز بانی

پارک جنگلی چالدره از بزرگترین پارک‌های جنگلی و از جاهای دیدنی استان مازندران است که در 18 کیلومتری جاده تنکابن به جنگل دوهزار واقع شده است. این پارک جنگلی با مساحتی بالغ ‌بر 110 هکتار در دره‌ای سرسبز و چشم‌نواز قرار گرفته و به همین دلیل به چالدره مشهور است. پارک جنگلی چالدره با داشتن طبیعتی منحصربه‌فرد که تلفیقی از کوه، جنگل و رودخانه است، همچون نگینی درخشان جلوه‌ای خاص را به تنکابن بخشیده است. این پارک به دلیل داشتن چشم اندازهای جنگلی، باغ مرکبات، شالیزارها، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و نادرترین درختان دنیا، ازجمله لرگ، افرا، توسکا، گون و انواع سرخس‌ها به مقصد بسیاری از مسافران تبدیل شده است. آلاچیق‌های جنگلی با نمایی سنتی و امکاناتی مدرن جهت اقامت، رستوران و کافی‌شاپ‌های تابستانه و زمستانه و امکانات ورزشی متنوع همچون دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، جنگل نوردی را می‌توان از مزایا و امکانات بی‌نظیر این پارک جنگلی در کنار طبیعت زیبای آن برشمرد. همچنین وجود میز و نیمکت و استراحتگاه‌های متعدد برای استراحت و برپایی چادر را نیز می‌توان از دیگر امکانات این پارک برشمرد که آن را به محیطی بسیار مناسب برای تفریح، گشت‌وگذار و کمپینگ در میان درختان سرسبز و سر به فلک‌کشیده تبدیل کرده است.

آدرس پارک جنگلی چالدره: ایران، استان مازندران، 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار

منطقه حفاظت شده بلس کوه

کوه های سرسبز منطقه حفاظت شده بلس کوه
عکس از نسرین آقایی

منطقه حفاظت شده بلس کوه مابین رودخانه دوهزار و سه‌هزار قرار گرفته و با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق پرطرفدار تنکابن تبدیل شده است. این منطقه در کنار طبیعت بی‌نظیر دارای انواع گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، خرس قهوه‌ای، هدهد، روباه، دارکوب، عقاب جنگلی، انواع کبوتر، پازن و گراز، است؛ اما مهم‌ترین دلایل محبوبیت این منطقه در میان گردشگران وجود گونه‌های متنوع و باارزش مرال و شوکا است که در جهان جزو نادرترین گونه‌های جانوری به شمار می‌روند.

آدرس منطقه حفاظت شده بلس کوه: ایران، استان مازندران، جنوب تنکابن

قلعه مارکوه

چشم انداز قلعه مارکوه
عکس از مجید هادی پور

دژ باشکوه و دیدنی مارکوه یا قلعه مارکوه یکی از جاذبه‌های تاریخی تنکابن است که در شرق شهر کتالم قرار دارد. این قلعه در گذشته جهت اهداف نظامی ساخته شده بود و قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی‌گردد. قلعه مارکوه از سنگ ساروج و گچ و در زمینی به مساحت 600 متر ساخته شده و دو طرف جنوب غربی و شرقی آن با استفاده از پلکانی به هم متصل شده‌اند. نام این قلعه نیز برخاسته از موقعیت جغرافیایی قلعه و کوهی است که روی آن قرار دارد. این کوه به دلیل آنکه از سمت جنوب به شکل یک مار دیده می‌شود به مارکوه مشهور است. این قلعه باشکوه در دوره‌ها و زمان‌های مختلف بخش‌های زیادی از آن تخریب و از بین رفته است و امروزه از عظمت آن تنها برج‌های دیده‌بانی و حصارهای اطراف باقی مانده است. با توجه به اینکه قلعه مارکوه در بالای کوه قرارگرفته، برای دیدن آن باید از مسیر پلکانی سختی که دو طرف آن درخت‌ها و شاخه و برگ‌های متعدد قرارگرفته عبور کنید؛ البته دیدن این قلعه باشکوه و مناظر حیرت‌انگیز و زیبای اطراف آن نظیر خانه‌های شیروانی رنگی، زمین‌های سرسبز، دریا و ساحل از نمایی بالا، ارزش این سختی را دارد.

آدرس قلعه مارکوه: ایران، استان مازندران، شهرستان تنکابن، کتالم، جاده تلاسر

رودخانه لیرسر

رودخانه لیرسر

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهسوار رودخانه زیبای لیرسر است که در فاصله 33 کیلومتری تنکابن و در روستای لیره سر واقع شده است. این رودخانه در میان جنگل‌های سرسبز و در مسیر رودخانه چشمه آبگرم فلکده واقع شده و در طرف دیگر آن نیز رودخانه‌ای با آب سرد قرار دارد. تماشای این شاهکار طبیعت که همچون نگینی درخشان در میان درختان سرسبز قرار گرفته، لذتی وصف نشدنی دارد. کمپینگ نیز ازجمله امکانات تفریحی این رودخانه به شمار می‌رود که می‌توانید با راه‌اندازی بساط پیک نیک علاوه بر تماشای مناطق سرسبز اطراف رودخانه از صدای آب نیز لذت ببرید.

آدرس رودخانه لیرسر: ایران، استان مازندران، 33 کیلومتری تنکابن، روستای لیره سر

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن
عکس از جواد نجفیان

در روستای عسل محله و در کنار مسیر رودخانه دوهزار، آبشار زیبای سنگ بن چشمه به زیبایی هرچه تمام خودنمایی می‌کند. این آبشار در ارتفاع 10 متری از سطح زمین و در یک منطقه خوش آب‌وهوا قرار گرفته و هم‌جواری آن با جنگل‌های انبوه و درختان سربه فلک‌کشیده‌ای همچون راش، توسکا، افرا و همچنین رودخانه بسیار زیبا با آب خنک بر قابلیت‌های تفرجگاهی آن افزوده است. این آبشار در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای مطبوعی دارد و مناظر اطراف آن نیز سرسبز و دیدنی است؛ بنابراین در این دو فصل برای ثبت یک خاطره خوش و راه‌اندازی بساط پیک‌نیک مقصدی بسیار مناسب به شمار می‌رود.

آدرس آبشار سنگ بن چشمه تنکابن: ایران، استان مازندران، جنوب غرب تنکابن، جاده دو هزار، روستای عسل محله

سخن آخر

ایران کشوری سرسبز و وسیع است که جاذبه‌های گردشگری زیبا و حیرت‌انگیزی را در خود جای داده است. اگر ساکن شهر هستید و می‌خواهید چند روزی از شهرتان رها شوید و به جایی زیبا و دل‌انگیز سفر کنید، شهسوار را در برنامه سفر خود جای دهید. بی‌شک با سفر کردن به استان مازندران و دیدن زیبایی‌های شگفت‌انگیز آن روحتان را جلا می‌بخشید و سفری به‌یادماندنی خواهید داشت. برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در تنکابن مازندران یا اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و خانه ویلایی با قیمت مناسب می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.8/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عزیز نازنین من ،
    نگو که خواب و خیال
    دلم میخواد دوباره باز ،با همدیگه بریم شمال
    به شهسوار و رامسر،به لاهیجان و رودبار…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *