شهرهاجاهای دیدنی

با دشت دریاسر بیشتر آشنا شویم | ماجراجویی در دشت بابونه‌ها

گاهی وقت‌ها هیچ چیز مثل طبیعت نمی‌تواند درمان‌گر درگیری‌های فکری ما باشد. هر چقدر هم علم پیشرفت کند و زندگی ما با تکنولوژی گره بخورد، باز هم در آخر می‌بینیم که ارتباطمان با طبیعت بسیار قوی‌تر است. به شخصه، هر چند وقت یک‌بار دوست دارم زندگی مدرن و صنعتی را برای یکی دو روز هم که شده کنار بگذارم و فقط روی سلامت فکری و روحی خودم تمرکز کنم. وقت گذراندن در محیط‌های طبیعی و سرگرم شدن با چشم‌اندازهای زیبای طبیعت، این آرامشی که می‌خواهم را به من می‌دهد.

خوشبختانه در کشور ما، جاهای دیدنی زیادی برای گردش در طبیعت وجود دارند که می‌توانند ما را از هیاهوی زندگی روزمره نجات بدهند. مناطقی که به هر طرف نگاه می‌کنی یا دشت و گل می‌بینی یا کوه‌های بلند و سرسبز. اگر هم رودخانه‌ای آن نزدیکی باشد که چه بهتر. یکی از جاهای دیدنی تنکابن و مازندران زیبا که دقیقا چنین شرایطی را برای ما فراهم می‌کند، دشت دریاسر تنکابن است. بازدید از این دشت ماجراجویی خاص خودش را دارد که امروز قصد دارم به صورت مفصل راجع به آن صحبت کنم. پس اگر اهل گردش در طبیعت هستید، با من همراه باشید.

دشت دریاسر کجاست؟

دشت دریاسر کجاست
جاذبه‌های دیدنی دشت زیبای دریاسر تمام‌نشدنی هستند – عکاس: صالح صبوری

قبل از اینکه راجع به آدرس دشت زیبای دریاسر صحبت کنم، اول می‌خواهم یک تصویر ذهنی از این دشت به شما بدهم. تصور کنید وسط یک دشت پر از بابونه‌‌های زردرنگ و زیبا ایستاده‌اید. به هر یک از چهار طرف خود که نگاه کنید، چشم‌انداز زیبایی از کوه‌های بلند می‌بینید. این ارتفاعات در واقع کوه‌های الموت، طالقان، کندیگان، گردنه سیالان و قله‌های خشچال هستند. طبیعت اطرافتان تا جایی که چشم کار می‌کند سرسبز است. وسط این سبزه‌ها هم چشمه‌هایی جاری هستند که به نشاط و طراوت محیط می‌افزایند. انواع حیوانات اهلی مثل اسب، الاغ و سگ‌های گله هم در این منطقه در حال گردش هستند که سرزندگی خاصی به این دشت می‌بخشند.

دشت دریاسر دقیقا چنین جاییست. این دشت که در جنوب تنکابن و استان زیبای مازندران قرار دارد، حدود 288 کیلومتر با تهران فاصله دارد. در ادامه بیشتر راجع به مسیر دسترسی به دشت دریاسر صحبت می‌کنم، ولی فعلا در این حد بدانید که فاصله آن تا مرکز شهر تنکابن فقط 35 کیلومتر است و در نزدیکی روستایی به اسم عِسِل محله قرار دارد.

به علت باصفا بودن این دشت و زیبایی مسیر آن، افراد زیادی ایام تعطیلات خود را به گردش در این دشت می‌گذرانند. طوری که اگر آخر هفته‌ به این دشت سر بزنید، قطعا با جمعیت زیادی که گروه گروه به این دشت می‌آیند مواجه می‌شوید. همچنین به علت کوهستانی بودن محیط اطراف این دشت، کوهنوردان زیادی به این منطقه جذب شده و ارتفاعات دریاسر را برای لذت بردن از طبیعت انتخاب می‌کنند.

جاذبه‌های دیدنی دشت دریاسر یک جورهایی تمام‌شدنی نیستند. در کنار همه زیبایی‌هایی که اشاره کردم، یک رودخانه زلال هم از کوه‌های سیلان سرچشمه می‌گیرد که گوش نواختن به صدای آن می‌تواند تجربه فراموش‌نشدنی برای شما باشد. خیلی از افراد حتی برای آشامیدن آب از این رودخانه استفاده می‌کنند.

ضمنا اگر دوست دارید بیشتر درباره این شهر زیبا بدانید، مقاله درباره شهسوار (تنکابن قدیم) را مطالعه کنید.

آب‌وهوای دشت دریاسر

آب‌وهوای دشت دریاسر
نمایی زیبا از گل‌های بابونه در دشت دریاسر – عکاس: SM NRZ

الان که با دشت دریاسر و موقعیت جغرافیایی آن آشنا شده‌اید، احتمالا بتوانید حدس بزنید شرایط اقلیمی این منطقه چگونه است. این دشت زیبا آب‌وهوای کوهستانی دارد و حتی در فصل‌های گرم‌تر سال خنک است. در فصل بهار، کوه‌های پوشیده شده از درختان انبوه نسبت به همیشه سرسبزتر خواهند بود. همچنین گل‌های بابونه شکوفا می‌شوند و با رنگ زرد خود تصویری زیبا در دشت به وجود می‌آورند.

در تابستان که خیلی مناطق گرم هستند، دشت دریاسر هوای معتدلی داشته و در روزهای آفتابی با میوه گرفتن درختان بسیار دل‌پذیر خواهد بود. زیبایی دشت در فصل پاییز با اضافه شدن رنگ‌های نارنجی و قرمز به برگ‌های درختان، دوچندان می‌شود. البته همان‌طور که انتظار می‌رود، در این فصل هوا در ارتفاعات دریاسر سرد می‌شود. این سرما در فصل زمستان که برف سفید روی کوه‌ها را می‌پوشاند خیلی بیشتر می‌شود. به طور کلی مطبوع‌ترین آب و هوای این دشت را می‌توانید در فصل بهار تجربه کنید.

مسیر دسترسی به دشت دریاسر

مسیر دسترسی به دشت دریاسر
بهترین راه برای رسیدن به دشت زیبای دریاسر، جاده دوهزار است – عکاس: نیما خوش کلام

رسیدیم به بخش هیجان‌انگیز و جالب دشت زیبای دریاسر، یعنی مسیر رسیدن به آن! این دشت در نزدیکی روستای عسل محله قرار دارد و بهترین راه برای رسیدن به آن، جاده دو هزار معروف است. پس هر جایی که هستید ابتدا خودتان را به شهر تنکابن برسانید، سپس در جاده دو هزار به پیش بروید تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ این دوراهی مسیری وجود دارد که به سمت دره می‌رود. با طی کردن این مسیر به همان منطقه عسل محله مورد نظر می‌رسید. از اینجا به بعد باید کوله‌ پشتی‌هایتان را به دوش بگذارید و مسیر پیاده‌روی را به پیش بگیرید.

این مسیر که شیب تندی هم دارد و بیشتر کوه‌پیمایی محسوب می‌شود حدود 1 ساعت طول می‌کشد. البته اگر تجربه زیادی در این زمینه ندارید، احتمالا تا یک ساعت و نیم هم در مسیر باشید. یک سری قاطر هم در شروع مسیر خواهید دید که می‌توانند وسایل را برای شما حمل کنند تا در مسیر کم‌تر اذیت بشوید. برای رفتن به دشت دریاسر، ابتدا مسیر سربالایی را پیش می‌گیرید.

واضح است که برای برگشت، مسیرتان حالت سرازیری خواهد داشت و طی کردن آن زمان کم‌تری می‌برد. در این مسیر می‌توانید با خودتان آب آشامیدنی حمل کنید ولی همان‌طور که قبلا اشاره کردم هم در مسیر و هم در خود دشت، آب زلال و پاک یافت می‌شود. این مسیر پیاده‌روی به طور کلی حدود 5 کیلومتر طول می‌کشد و شما حدود 400 متر ارتفاع را بالا می‌روید تا به مقصد فوق‌العاده زیبای خود برسید.

بهترین زمان سفر به دشت دریاسر

بهترین زمان سفر به دشت دریاسر
پیشنهاد می‌شود اواسط فصل بهار و فصل تابستان را برای بازدید از دشت دریاسر انتخاب کنید – عکاس: علیرضا کوهستانی

اگر از نظر زیبایی و منظره بپرسید که دشت دریاسر در تمامی فصل‌ها چشم‌اندازهای فوق‌العاده خود را حفظ می‌کند. همان‌طور که تصویر دشت بابونه در فصل بهار بسیار خیره‌کننده است، پوشش سفید برف روی کوه‌های اطراف در فصل زمستان هم زیبایی خاص خودش را دارد. اما همان‌طور که می‌دانید، آب‌وهوا در انتخاب زمان سفر تاثیر زیادی دارد. معمولا شهرهای شمال کشور برای بازدید در ایام گرم‌تر سال مناسب هستند، چون اکثرا آب‌وهوای خنکی دارند. دشت دریاسر هم از این قضیه مستثنی نیست. پیشنهاد می‌کنم اواسط فصل بهار و فصل تابستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید، چون آب‌وهوای دشت در این ایام معتدل رو به خنک خواهد بود.

یک نکته دیگر که در بحث انتخاب بهترین زمان سفر به این دشت اهمیت دارد، ایام هفته است. کسانی که در ایام تعطیلات یا آخر هفته‌ها به این منطقه رفته‌اند، می‌دانند که چقدر مسیر رسیدن به دشت شلوغ می‌شود. با وجود اینکه دیدن سایر طبیعت‌گردان می‌تواند ذوق و شوق شما را بیشتر کند، گاهی شلوغی بیش از حد می‌تواند برای برخی افراد آزاردهنده باشد. پس اگر دنبال محیطی با آرامش بیشتر هستید و امکانش را دارید، سعی کنید ایام وسط هفته را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید.

ضمنا برای اجاره روزانه خانه و ویلا در تنکابن و شهسوار می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

جاهای تفریحی نزدیک دشت دریاسر

دشت زیبای دریاسر خودش می‌تواند برای یک یا دو روز شما را کاملا سرگرم کند. با این حال، اگر وقت و انرژی کافی دارید و می‌خواهید به جاهای دیدنی اطراف هم سری بزنید، انتخاب‌های شما کم نیستند. من سعی می‌کنم به معرفی جاهای تفریحی که به دشت دریاسر نزدیک هستند بسنده کنم تا وقت شما هم زیاد در مسیر تلف نشود.

آب گرم فلکده

آب گرم فلکده
عدم وجود گوگرد باعث شده که آب این چشمه برای شنا و نوشیدن مناسب باشد – عکاس: بیژن مسعودی

جاده دوهزار را که یادتان هست راجع به آن صحبت کردیم. در این جاده اگر به سمت جنوب رفته و به مسیرتان ادامه دهید به دوراهی جاده سه هزار، روستای لیره و جلوتر به روستایی به اسم فلکده می‌رسید. در این روستا، چشمه آبگرمی به همین اسم وجود دارد که برای آب‌تنی فوق‌العاده است. این آب گرم به خاطر نداشتن گوگرد و کاملا پاک بودن خود شهرت زیادی در شمال کشور دارد.

عدم وجود گوگرد باعث شده که آب این چشمه برای شنا و نوشیدن بسیار مناسب باشد. اطراف این منطقه با جنگل‌های سرسبز و ارتفاعات پوشیده شده از درختان مختلف احاطه شده است. اگر در اواخر بهار یا فصل تابستان به تنکابن و دشت دریاسر رفتید، حتما بازدید از آبگرم فلکده را هم در برنامه تفریحی خود بگنجانید.

آبشار سنگ بن چشمه

آبشار سنگ بن چشمه
این منطقه کوهستانی است و در تابستان آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد – عکاس: جواد نجفیان

یکی دیگر از جاهای بکر و باصفا در نزدیکی جاده دوهزار و روستای عِسِل محله، آبشار سنگ بن چشمه است. در این منطقه، گوش نواختن به صدای آبشار و تماشای مسیر آبی که از بالای کوه سرازیر می‌شود، شما را کاملا معطوف خود می‌کند. همان‌طور که برای رسیدن به دشت دریاسر از عسل محله شروع به پیاده‌روی می‌کردیم، مسیر آبشار سنگ بن چشمه هم نیاز به قدم زدن دارد. اما این بار شما حدود یک ساعت از بین جنگل‌ می‌گذرید و از دیدن درختان توسکا، راش، بلوط، گردو و ممرز لذت می‌برید.

اطراف خود آبشار هم از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی بوده و برای لذت بردن از طبیعت پاک بسیار مناسب است. سعی کنید بازدید از آبشار سنگ بن چشمه را در ایام گرم‌تر سال انجام دهید، چون این منطقه کوهستانی است و در تابستان آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد.

اقامت در دشت دریاسر

اقامت در دشت دریاسر
کمپ‌زدن در دشت دریاسر فوق‌العاده خواهد بود – عکاس: کامروز کلاهی

یکی از بهترین لذت‌ها موقع بازدید از این دشت، شب‌مانی و کمپ زدن در این دشت است. مشاهده طلوع خورشید در اول صبح یکی از تجربیاتی است که هرگز از ذهن شما بیرون نخواهد رفت. اما اگر اهل چادر زدن در طبیعت نیستید و جای امن‌تری را ترجیح می‌دهید، چند اقامتگاه بوم‌گردی در روستای عسل محله وجود دارند.

همچنین از آن‌جایی که این روستا فاصله کمی با شهر تنکابن دارد، می‌‌توانید شب را در این شهر بمانید. انواع ویلا، خانه و اقامتگاه‌های مختلف در این شهر موجود هستند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با اجاره ویلا شمال از لحظات خود در این دشت زیبا نهایت لذت را ببرید.

سخن پایانی

یک نکته خیلی مهم که من همیشه سعی می‌کنم به آن اشاره کنم، حفظ محیط‌زیست و دوست داشتن طبیعت است. حالا که با زیبایی‌های دشت دریاسر آشنا شدیم، عالی می‌شود اگر در حفظ این زیبایی‌ها تلاش کنیم. پس اگر دوست‌دار محیط‌زیست هستید و از کمپینگ و کوهنوردی لذت می‌برید، دشت دیدنی دریاسر را هم در برنامه تفریحی خود بگنجانید. در صورتی که از شهرهای دورتری به این منطقه سفر می‌کنید، احتمالا موضوع اسکان و اقامت برایتان مهم باشد. برای رزرو و اجاره ویلا، خانه یا هر اقامتگاه دیگری، شما می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید تا هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشید.

سوالات متداول

مسیر عسل محله تا دشت دریاسر چگونه است؟

در این مسیر باید حدود 5 کیلومتر در مسیری شیب‌دار پیاده‌روی کنید تا به دشت دریاسر برسید.

بهترین زمان سفر به دشت دریاسر چه موقعی است؟

پیشنهاد می‌شود اواسط فصل بهار و فصل تابستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید.

فاصله تهران تا دشت دریاسر چقدر است؟

تهران تا دشت دریاسر حدود 288 کیلومتر فاصله دارد که طی کردن آن با ماشین شخصی بین 5 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

3.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی جای زشتی شده. همه جا پر از زباله شده. اکثر درختان رو قطع کردن و وجب به وجبش بیابون شده. آبش هم بسیار کثیف و گلی هست و بوی ماده شوینده میده. اصلا نرید اونجا، ما رفتیم یکم از آبش خوردیم و بیماری گرفتیم.
    خیلی جای کثیفی شده در از زباله و زشت هست.
    نرید اونجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *