جاهای دیدنی

آشنایی با جاهای دیدنی فیلبند | سفری رؤیایی به میان ابرها

تقریباً هر باری که سوار هواپیما می‌شدم و اوج‌گرفتن آن تمام می‌شد، موبایلم را از جیبم در می‌آوردم و از اقیانوس ابرها عکس می‌گرفتم و هر بار با دیدن این عکس‌ها یادم می‌افتاد که مشکلاتم از بالا چقدر کوچک به نظر می‌رسیدند. متأسفانه در سفر با هواپیما فرصت چندانی برای لذت‌بردن از اقیانوس ابرها وجود نداشت و هر بار حسرت سیرشدن از آن به دلم می‌ماند تا اینکه در مورد روستای فیلبند شنیدم و وقتی به آنجا سفر کردم و توانستم برای یک بار از دیدن اقیانوس ابرها سیراب شوم.

البته هنوز هم حسرت دیدن دوباره اقیانوس ابرهای فیلبند که درختان و خانه‌های روستایی را دربرگرفته و صبح‌ها سکوت طبیعت لذت دیدن آن را دوچندان می‌کند، با من همراه است و گاهی اوقات شب‌ها خودم را روی آن ابرهای بی‌انتها شناور می‌بینم. اگر این خواندن این خطوط دل شما را برده و دوست دارید به فیلبند سفر کنید، احتمالاً می‌خواهید در مورد سایر جاذبه‌های آن هم بیشتر بدانید. در این مقاله، همه آن‌ها را برایتان معرفی کرده‌ام.

درباره فیلبند

روستای فیلبند
تلاقی اقیانوس ابر و طبیعت، بهانه سفر به فیلبند!-عکاس: مجتبی مبصری

فیلبند یکی از ییلاقات مازندران است که در ارتفاعات شمال شرقی استان مازندران قرار دارند. فاصله این روستا تا شهر آمل حدود 50 کیلومتر است و در اصل از جاذبه‌های دیدنی شهرستان آمل و معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. آنچه باعث می‌شود گردشگران بسیاری هر سال عازم فیلبند شوند، اقیانوس ابر است که به دلیل ارتفاع 2300 متری این روستا از زمین به وجود آمده و سرسبزی آن را در بر می‌گیرد.

در فصول پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های مداوم و لغزندگی جاده، مسیر دسترسی به این روستا بسته است و امکان سفر به آن وجود ندارد. در فصل بهار، آب‌وهوای فیلبند کاملاً متغیر است و ممکن است چند روزی گرم و آفتابی و چند روزی سرد و برفی و بارانی باشد. تابستان بهترین فصل سفر به فیلبند محسوب می‌شود و با وجود کم‌شدن غلظت ابرها، آب‌وهوای آن معتدل و خنک است.

تمامی جاهای دیدنی فیلبند در همین روستا و مجاورت آن قرار دارند. برای رفتن به این روستا، باید وارد جاده هراز شوید و بعد از جنگل الیمستان، خروجی فیلبند را بپیچید. برای دسترسی بهتر به روستای فیلبند، می‌توانید از سایت اتاقک اقامتگاه‌های آمل یا محمود آباد را رزرو کنید.

اجاره ویلا در محمودآباد با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

جاذبه‌های طبیعی فیلبند

جاذبه های گردشگری فیلبند
قدم زدن در میان ابرها

همان‌طور که گفتیم وجود جاذبه‌های طبیعی در این روستا و اطراف آن، یکی از دلایل جذابیت آن برای گردشگران است و اقیانوس ابرها، تنها یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود. در ادامه شما را با مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی فیلبند آشنا می‌کنم:

اقیانوس ابر فیلبند

اقیانوس ابر فیلبند
اقیانوس ابرها، رؤیایی‌ترین جاذبه فیلبند

تصور کنید به دور از فضای شلوغ و آلوده‌ شهر، در ارتفاعی بکر در حال قدم زدن هستید، فقط صدای پرنده‌ها و نسیمی که از بین درختان می‌وزد را می‌شنوید. منظره روبه‌روی شما مملو از درختان سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشیده است که پوشیده از ابر است و به شکل اقیانوسی از ابر در مقابل دیدگان شما قرار دارد. در فصل تابستان برای دیدن این اقیانوس در بهترین حالت آن، باید سحرخیز باشید و هنگام طلوع آفتاب خودتان را به یک جای دنج برسانید.

طبیعت روستای فیلبند

کوهنوری در فیلبند
فیلبند، روستایی که روی ابرها قرار دارد و همسایه جنگل است!

طبیعت فیلبند به نوبه خود یکی از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شود. فیلبند به دلیل ارتفاعی زیادی که از سطح دریا دارد در بعضی روزها پوشیده از ابر است و قدم زدن در روستا و تماشای این صحنه هوش از سر هر نظاره‌گری می‌برد. یکی دیگر از زیباترین مناظر این روستا، طلوع و غروب آفتاب است. آرامش محضی که در این روستا وجود دارد گردشگران زیادی را که به دنبال فرار از محیط پر از استرس شهر هستند به خود جذب می‌کند. چه داخل جنگل و چه داخل روستا قدم بزنید، صدای زنگوله گوسفندان که از دوردست‌ها می‌آید، گوش‌هایتان را نوازش می‌کند و شما را به رؤیایی می‌برد که دوست ندارید از آن بیدار شوید.

طبیعت روستای فیلبند مشابه اکثر ییلاقات شمال است و برای دسترسی بهتر به این ییلاقات، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا شمال اقدام کنید.

چشمه‌ی لار فیلبند

چشمه لاز فیلبند
چشمه لار، آب حیات فیلبند!

روستای فیلبند رودخانه ندارد؛ اما چشمه‌های فراوانی در اطراف آن به چشم می‌خورد. معروف‌ترین و زیباترین چشمه این روستا لار نام دارد. آب این چشمه معدنی است و برای دردهای کلیوی خاصیت درمانی دارد. در آب چشمه لار ماده معدنی به نام فلومر وجود دارد که برای تقویت استخوان‌ها مفید است. بومیان روستا از همین آب به عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌کنند که یکی از دلایل تنومندی و قوی بودن آن‌ها محسوب می‌شود.

روستای سنگ چال و چلاو در فیلبند

سنگچال فیلبند
چلاو، روستای همیشه خوش آب و هوا

روستاهای سنگ‌چال و چلاو یکی از زیباترین و سرسبزترین روستاهای آمل هستند که در نزدیکی فیلبند قرار دارند. جنگل سنگ‌چال در 25 کیلومتری آمل قرار گرفته و یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای این منطقه محسوب می‌شود. این روستا در ارتفاع 1320 متری از سطح دریا قرار دارد و منطقه‌ای ییلاقی است. یکی از دلایلی که موجب می‌شود مسافران این روستا را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند، آب‌وهوای خنک آن است. روستای سنگ‌چال از معدود مناطق مازندران است که آب‌وهوای شرجی ندارد.

همان‌طور که گفتم، در فصل زمستان هیچ‌کس نمی‌تواند به روستای فیلبند برود و روستا کاملاً خالی از سکنه می‌شود و ساکنان آن، به مناطق دیگر می‌روند؛ اما روستای سنگ‌چال در زمستان هم قابل‌سکونت است. اگر در سفر به فیلبند خواستید به روستای سنگ‌چال و چلاو هم بروید، توصیه می‌کنم چشمه‌های خنک، باغ‌ها و جنگل‌های سرسبز این منطقه هم بازدید کنید.

روستای قل اندوار

روستای قل اندوار فیلبند
روستای قل اندوار، همسایه خوشمزه فیلبند-عکاس: داریوش امینی

قل اندوار یکی دیگر از روستاهای اطراف فیلبند است که می‌توانید از جاده هراز به آن برسید. مسیر دسترسی به این روستا مثل فیلبند خطرناک است و به همین دلیل باید آن را با احتیاط طی کنید. طبیعت قل اندوار هم مثل فیلبند جذاب و دیدنی است و توصیه می‌کنم بازدید از آن را در برنامه سفرتان به فیلبند قرار دهید.

مهم‌ترین جاذبه این روستا، درختان گیلاس، آلبالو، زردآلو و آلوچه است که اگر در فصل برداشت آن‌ها به قل اندوار برسید، چشمانتان را مهمان رنگ‌های متنوع این میوه‌های تابستانی می‌کنید.

جنگل چلاو

جنگل چلاو فیلبند
جنگل چلاو تکه‌ای از جنگل‌های شگفت‌انگیز هیرکانی-عکاس: محسن موسوی زاده

روستای فیلبند نزدیک‌ترین روستا به جنگل چلاو محسوب می‌شود. جنگل چلاو یکی از جنگل‌های هیرکانی است. در این جنگل‌ها که در 5 استان شمالی ایران امتداد دارند و حتی بخشی از آن‌ها در کشور آذربایجان قرار گرفته، 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار زندگی می‌کنند.

به جز درختان مرتفع و قدیمی و شانس دیدن گونه‌های جانوری کمیاب، اگر در اواخر شهریورماه به این جنگل بروید می‌توانید مهمان موسم گاوبانگی باشید. در این موسم، گوزن‌های نر برای جلب‌ توجه گوزن‌های ماده صداهایی از خود در می‌آورند که واقعاً گوش‌نواز است.

جاذبه‌های فرهنگی فیلبند

از جاذبه‌های طبیعی و زیبای روستای فیلبند که گذر کنیم، به جاذبه‌های فرهنگی این روستا می‌رسیم. در روستای فیلبند چندین امامزاده وجود دارد. همچنین فرهنگ و آیین‌ها و مراسم‌های این روستا نیز خود به تنهایی می‌تواند جاذبه روستایی فیلبند به حساب بیایید. سبک زندگی مردم روستای فیلبند به دلیل نوع آب و هوا و اقلیم کوهستانی برای بسیاری از گردشگران نیز جالب و دیدنی است. در ادامه برخی از جاذبه‌های فرهنگی روستای فیلبند را معرفی کرده‌ایم.

امامزاده یحیی فیلبند

امامزاده یحی فیلبند
امامزاده یحیی، باب الحوائج فیلبند

امامزاده یحیی در ورودی روستا قرار دارد. مردم روستا به این امامزاده اعتقاد ویژه‌ای دارند. امامزاده معماری و نمای خاصی ندارد؛ اما چشم‌انداز و منظره آن بسیاری زیباست و همین‌طور مردم روستا اعتقاد زیادی به این امامزاده دارند و در بسیاری از مراسم‌ها و اعیاد به آنجا می‌روند. اکثر اقامتگاه‌های فیلبند در اطراف این امامزاده قرار دارد.

امامزاده قاسم فیلبند

امامزاده قاسم
امامزاده قاسم، یک بنای زیبای تنها!-عکاس: علی ارحامی

این امامزاده یکی از مرتفع‌ترین امامزاده‌های ایران و مازندران محسوب می‌شود. امامزاده قاسم در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد. این امامزاده در نزدیکی قله اندوار واقع شده و در مسیر دسترسی به آن پستی‌وبلندی زیادی وجود دارد و مستلزم کوه‌پیمایی است.

بنای امامزاده قاسم سفیدرنگ است و همین موضوع باعث شده که برای گردشگران جذاب باشد. در اطراف این امامزاده مکانی برای استراحت زائران دیده می‌شود تا پس از زیارت بتوانید با ادامه مسیر به روستای رستم‌چال برسید. در نزدیکی این جاذبه دیدنی دو گودال بزرگ وجود دارد که در اثر برخورد شهاب‌سنگ ایجاد شده‌اند و دیدن آن‌ها هم خالی از لطف نیست.

فروشگاه‌های محصولات محلی و صنایع دستی

در مسیر رفتن به روستای فیلبند و ابتدای روستای سنگ‌چال، فروشگاه‌هایی وجود دارند که محصولات محلی، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های این منطقه در آن‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانید از آن‌ها برای خود و عزیزانتان سوغاتی‌های زیبایی بخرید و به اقتصاد روستا هم کمک کنید. فروشگاه‌های این منطقه به دلیل سبک طراحی محلی و خاص، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند.

فعالیت‌های محبوب گردشگران در فیلبند

بسته به نوع فعالیتی که انتخاب می‌کنید، سفر به فیلبند می‌تواند یک سفر ماجراجویانه یا آرامش‌بخش برای شما باشد.

مرور فعالیت‌های زیر این ادعا را اثبات می‌کند:

عکاسی در فیلبند

عکاسی در فیلبند
عکاسی از طبیعت، بهترین تفریح فیلبند

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در فیلبند انجام دهید، عکاسی است. اقیانوس ابرها، طبیعت جنگل چلاو، طلوع و غروب آفتاب، سبک زندگی مردم روستا و … همگی سوژه‌های جذابی برای عکاسی هستند.

پیاده‌روی در فیلبند

جاذبه های فیلبند
ریه‌های خود را از هوای پاک فیلبند پر کنید

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانید در فیلبند تجربه کنید، پیاده‌روی است. طبیعت فیلبند به دلیل ارتفاع آن بسیار پاک و عاری از هر گونه آلودگی است و همین موضوع باعث شده، پیاده‌روی در آن بسیار لذت‌بخش باشد.

کوه‌نوردی

جاهای دیدنی فیلبند
یک کوه بلند و وسوسه‌انگیز برای حرفه‌ای‌ها

اگر اهل کوه‌نوردی هستید، قله‌های اطراف فیلبند، جذابیت بسیاری برای شما خواهند داشت. البته حتماً پیش از صعود تجهیزات کامل همراه داشته باشید. برخی از قله‌های اطراف فیلبند بالای سه‌هزار متر ارتفاع دارند و این عدد برای کوه‌نوردان حرفه‌ای بسیار جذاب است.

جنگل‌نوردی در فیلبند

دیدنیهای فیلبند
فیلبند، یکی از ورودی‌های جنگل‌های هیرکانی است

اگر کمی از روستای فیلبند خارج شوید و به سمت دامنه کوه سرازیر شوید، وارد جنگل‌های هیرکانی می‌شوید. البته جنگل نوردی احتیاط زیادی را می‌طلبد؛ چون جنگل‌های این ناحیه بکر و دست‌نخورده هستند و به همین دلیل حیوانات وحشی در حاشیه آن زندگی می‌کنند. ورود شما به جنگل ممکن است آن‌ها را بترساند و باعث شود به شما حمله کنند. بنابراین بهتر است برای جنگل نوردی از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

پیشنهاد اتاقک برای اقامت در فیلبند

در این روستا هتل و اقامتگاهی وجود ندارد و خانه‌های روستایی بهترین گزینه برای اقامت در فیلبند هستند که البته در فصل‌های بهار و تابستان به دلیل حجم زیاد مسافران، قیمت این کلبه‌ها بالا می‌رود. با کمک اتاقک می‌توانید نسبت به اجاره ویلا در فیلبند اقدام کنید و فقط به فکر برنامه‌ریزی برای سفرتان باشید.

سخن نهایی

فیلبند یک روستای زیبا است که هم طرفداران آرامش در سفر و هم طرفرداران ماجراجویی را راضی نگه می‌دارد و علاوه بر این، طبیعت زیبای آن جای هیچ حرف و سخن را باقی نمی‌گذارد.

اگر قصد سفر به این روستای بکر و زیبا را دارید، حتماً قبل از سفر شرایط آب‌وهوایی این منطقه را بررسی کنید و با خود لباس گرم ببرید؛ چون همان‌طور که گفتم آب‌وهوای این منطقه غیرقابل‌پیش‌بینی است.

سؤالات متداول در مورد فیلبند

روستای فیلبند کجاست؟

جاده هراز، بعد از جنگل الیمستان و در 50 کیلومتری شهر آمل

بهترین جاذبه‌های دیدنی فیلبند کدام‌اند؟

اقیانوس ابر، طبیعت روستا، چشمه لار، روستای سنگ‌چال، امامزاده یحیی، امامزاده قاسم، روستای قل اندوار، جنگل چلاو

بهترین تفریحات فیلبند کدام‌اند؟

عکاسی از طبیعت، پیاده‌روی، کوهنوردی، جنگل نوردی

جنگل چلاو فیلبند کجاست؟

این جنگل در نزدیکی فیلبند قرار دارد و بهتر است با راهنمای محلی به آنجا بروید.

روستای سنگ‌چین فیلبند کجاست؟

این روستا در نزدیکی فیلبند قرار دارد و بعد از رفتن به امامزاده قاسم، می‌توانید به مسیرتان ادامه بدهید تا به این روستا برسید.

4.2/5 - (27 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *