جاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی کیاسر | از دریاچه الندان تا کوه آچو

بسیاری از ما هنگام پیشنهاد یک مقصد برای سفر، استان مازندران را پیشنهاد خواهیم داد. این استان پر از شهرها و روستاهای دیدنی است که نمی‌توان به یکی از آن‌ها بسنده کرد. یکی از این شهرهای زیبا کیاسر است که در شمال غربی این استان قرار دارد. تجربه قدم زدن در جاهای دیدنی کیاسر مثل دشت‌های سرسبز و جنگل‌های اطراف آن یا دیدن آثار قدیمی این شهر می‌تواند باتری انرژی شما را شارژ کند.

اصلی‌ترین دلیل سفر به شمال لذت بردن از طبیعت و رهایی چندروزه از هیاهوی زندگی شهری است. اگر شما هم به این علت قصد سفر به استان مازندران را دارید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما کیاسر است. در این مقاله از اتاقک به معرفی جاهای دیدنی کیاسر مهمان‌نواز پرداخته‌ایم. مطالبی که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم ممکن است هنگام سفر بسیار به کار شما بیایند. پس با ما همراه باشید.

درباره کیاسر

معرفی کیاسر
تنها جاده‌ ارتباطی با کیاسر از دشت شمال غربی این شهر می‌گذرد.

قبل از پرداختن به جاهای دیدنی کیاسر، بیایید با این شهر از نگاهی نزدیک‌تر مواجه شویم. شهر کیاسر یکی از توابع شهرستان ساری (مرکز استان مازندران) است و با آنجا ۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۲ به شهر تبدیل شد و هم‌اکنون جمعیت آن بیشتر از 3000 نفر است.

تنها جاده‌ ارتباطی با کیاسر از دشت شمال غربی این شهر می‌گذرد و در بقیه جهت‌های  این شهر کوه قرار دارد. اگر اهل کوهنوردی هستید، قله‌های مختلفی در سفر به این شهر پیش روی شما وجود دارند تا آن‌ها را فتح کنید. البته کیاسر جاهای دیدنی دیگری مثل دریاچه الندان، پارک ملی کیاسر و چندین آبشار زیبا دارد. کیاسر اقلیمی کوهستانی دارد و به نسبت شهرهای ساحلی شمال، آب و هوای آن متعادل‌تر است. با این حال توصیه می‌کنیم که در بهار و پاییز به این شهر زیبا سفر کنید.

علت نام این شهر هم داستان جالبی دارد و به اسطوره کیکاووس بر می‌گردد. طبق روایت‌ها این شخصیت ملی اداره این منطقه و سایر بخش‌های طبرستان را در گذشته برعهده داشته است. پس از بازدید از جاهای دیدنی کیاسر، خرید چنته و گلیم که از مشهورترین سوغاتی‌های این شهر هستند را فراموش نکنید.

پارک ملی کیاسر؛ خانه شوکا و هدهد

پارک ملی کیاسر
پارک ملی کیاسر در سمتِ شمال پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه قرار دارد.

اگر ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب کیاسر برانید به یکی از جاهای دیدنی کیاسر می‌رسید که در مساحت ۷۳۱۲ هکتاری خود گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را جای داده است. همچنین پارک ملی کیاسر در سمتِ شمال پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه قرار دارد. در دل این جاذبه طبیعی، جنگل کیاسر، رودخانه تجن و رود کاردی‌کلا نیز واقع شده‌اند. اقلیم معتدل و مرطوب این پارک ملی و دامنه‌های سرسبز آن، آنجا را به یکی از بهترین مکان‌ها برای پیاده‌روی تبدیل کرده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
پارک ملی کیاسر
تنوع زیستی کم‌نظیر این منطقه باعث جذب گردشگران از سایر نقاط ایران شده است.

خوشبختانه وجود طبیعت بکر و دیدنی‌های فراوان، این منطقه را مناسب طبیعت‌گردی و تجربه فضایی تازه کرده است؛ اما جذابیت پارک ملی کیاسر به این موارد محدود نمی‌شود و وجود یک قلعه تاریخی حس و حال منحصربه‌فردی به آنجا داده است. در این جاذبه کیاسر فرصت بازدیدِ نزدیک از گیاهانی چون بلوط، گون، سرخدار و اوری را خواهید داشت.

همچنین این منطقه زیستگاه حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، شوکا، روباه، پلنگ و پرندگانی از جمله هدهد، کنک و کبوتر جنگلی است. این تنوع زیستی کم‌نظیر باعث جذب گردشگران از سایر نقاط ایران شده است و احتمالاً شما هم با این توصیفات تمایل پیدا کرده‌اید به این گردشگران بپیوندید. پس بازدید از پارک ملی کیاسر را از دست ندهید.

آدرس پارک ملی کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، جاده ساری-کیاسر

دریاچه الندان؛ همسایه جنگل انبوه الندان

دریاچه الندان کیاسر
با پیمودن ۲۰ کیلومتر مسافت از کیاسر به سمت پله الندان چهاردانگه می‌توانید به این مکان بی‌نظیر برسید. – عکاس: ترنم ملکی

شاید برای شما هم سؤال شده «دریاچه کیاسر کجاست؟» در جواب باید گفت این دریاچه و جنگل زیبای اطراف آن یکی دیگر از جاهای دیدنی کیاسر است. با پیمودن ۲۰ کیلومتر مسافت از کیاسر به سمت پله الندان چهاردانگه می‌توانید به این مکان بی‌نظیر برسید. این دریاچه‌ ۱۷ هکتاری به‌قدری مهم است که در سال ۱۳۹۴ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

به دلیل بارش فراوان باران در اطراف دریاچه، جنگل الندان کیاسر به وجود آمده است؛ اما تنوع گیاهی این منطقه شامل موارد بسیار بیشتری می‌شود. اگر فصل بهار به آنجا سفر کنید با دیدن گل بنفشه، گیاهان دارویی و انواع سبزی معطر روحتان تازه می‌شود. اما تنها فصل بهارِ این دریاچه منحصربه‌فرد نیست و زمستان آن هم دیدنی است. اگر در تعطیلات زمستانی قصد سفر به کیاسر کردید، دریاچه الندان را فراموش نکنید. مطمئناً دیدن اردک‌های وحشی و ماهی‌های درون دریاچه خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

آدرس دریاچه الندان کیاسر: استان مازندران، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و۲۰ کیلومتری کیاسر، دامنه ازنی کوه

برای دسترسی بهتر به دریاچه الندان و سایر زیبایی‌های مازندران، می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا شمال شوید و نزدیک‌ترین اقامتگاه را رزرو کنید.

کوه آچو؛ تماشای نقاشی خدا با پای پیاده

کوه آچو کیاسر
هوای بارانی و مه‌گرفته این مورد از جاهای دیدنی کیاسر، می‌تواند تمام خستگی را از تن بیرون کند. – عکاس: Mahtiti 68

اگر در بین جاذبه‌های کیاسر به دنبال محلی برای تجربه هیجان می‌گردید، پیشنهاد ما کوه آچو است. دامنه این قله را جنگل و چندین دره احاطه کرده‌اند و رنگ زرد محیط آن در فصل پاییز قابل‌توصیف نیست. هوای بارانی و مه‌گرفته این مورد از جاهای دیدنی کیاسر، می‌تواند تمام خستگی را از تن بیرون کند و روحی تازه در شما بدمد. ازآنجایی‌که مسیر صعود به کوه آچو ماشین‌رو و هموار نیست، برای رسیدن به آن باید انرژی صرف کنید. البته هیجانِ مسیر به‌قدری زیاد است که در پایان همه سختی مسیر را فراموش می‌کنید.

آدرس کوه آچو کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، جاده ساری کیاشهر، خروجی سلیمان تنگه

آبشار نوک پشت؛ به صرف آلوچه و شنا

آبشارهای نوک پشت کیاسر

در روستای نوک پِشت استان مازندران آبشاری بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد. آبشار نوک پشت در شرق کوه نوک واقع شده است و یک چشمه نیز دارد. برای رسیدن به این آبشار بکر باید مسیری را پیاده‌روی کنید و امکان استفاده از وسایل نقلیه وجود ندارد. به دلیل رویش درختان آلوچه وحشی در اطراف این چشمه کیاسر، می‌توان با نوش جان کردن یک دانه از این میوه‌ها خود را آماده آب‌تنی کرد. آب خنک آبشار نوک پشت گرمای تابستان را از یادتان می‌برد و نشاط را به شما برمی‌گرداند.

آدرس آبشار نوک پشت کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، کیاسر

روستای اِروَت؛ بهشت همسایه رود تجن

روستای اروت کیاسر
این روستا در کنار رود تجن قرار گرفته است. – عکاس: کوله گردی

درست است که بیرون زدن از شهرمان و رفتن به شهری دیگر، می‌تواند در تغییر حال‌وهوای ما خیلی مؤثر باشد؛ اما به همین میزان نباید قانع بود و با بازدید از روستاهای دل‌انگیز این تجربه را می‌توان عمیق‌تر هم کرد. تعداد روستاهای دل‌انگیز در میان جاهای دیدنی کیاسر کم نیست. تنها لازم است با پیمودن قدری مسافت به روستای اروت برسید و از محیط بکر آنجا لذت ببرید.

این روستا در کنار رود تجن قرار گرفته و جمعیت آن به حدود ۳۰۰ نفر می‌رسد. مردم زحمت‌کش اروت خود زحمت پخت نان را قبول کرده‌اند و همین باعث شده است در آنجا مغازه نانوایی وجود نداشته باشد. اگر سراغی از مردم مهمان‌نواز این منطقه بگیرید، مطمئناً بعد از قدری آشنایی شما را مهمان سفره گرمشان می‌کنند.

لذت دیدار از اروت به همین مورد محدود نمی‌شود و فرصت تماشای بی‌واسطه یکی از زیباترین رودخانه‌ها را نیز خواهید داشت. در کنار این رودخانه کیاسر جنگلی بسیار زیبا قرار دارد. با قدم زدن در کنار مزارع توتون می‌توانید خودتان را به این جنگل برسانید و از هوای مرطوبش تنفس کنید.

آدرس روستای اروت کیاسر: استان مازندران، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و۲۰ کیلومتری کیاسر، بعد از دریاچه الندان، دامنه ازنی کوه

روستای وری؛ خرابه‌های دیدنی

روستای وری کیاسر
بیشتر بخش قدیمی روستا اکنون به مخروبه تبدیل شده است. – عکاس: حسین ستاری سروی

حالا که در معرفی جاهای دیدنی کیاسر بحث به روستاها رسید، نمی‌شود این موضوع را ادامه نداد. در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، روستایی با منظره‌ای عجیب و خاص قرار دارد. به دلیل رانش زمین مردم ساکن روستای وری، مجبور به مهاجرت شدند. به همین دلیل هم بیشتر بخش قدیمی روستا اکنون به مخروبه تبدیل شده است. با این حال معماری خاص همین بخش به‌قدری جذاب است که ارزش وقت‌گذاشتن را خواهد داشت.

مقبره امامزاده محمود از دیگر مکان‌های مهم وری محسوب می‌شود که مردمان روستا به او ارادت خاصی دارند. شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی است و اگر در زمان مناسبی به آنجا بروید، فرصت خرید از کشاورزان را هم خواهید داشت.

آدرس روستای وری کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، 60 کیلومتری جنوب شرقی کیاسر

جاده کیاسر؛ لذت تماشای مسیری پر از دشت و جنگل

جاده کیاسر
تمام این مسیر سرسبز پر از حس زندگی است.

همیشه قرار نیست برای لذت از مسافرت تا رسیدن به خود مقصد صبر کنید. بلکه گاهی آنچه می‌خواهید، از همان ابتدای راه در دسترس شما قرار می‌گیرد. جاده کیاسر هم یکی از جاهای دیدنی کیاسر است که وقتی در مسیر در حال رانندگی هستید یا سرتان را به پنجره اتوبوس چسبانده‌اید، عبور درختان از کنار چشمانتان منظره‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌کند. تمام این مسیر سرسبز پر از حس زندگی است. اگر جایی امکانش بود، می‌توانید توقف کنید و از دیدن مناظر اطراف جاده کیاسر لذت ببرید.

آدرس جاده کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، جاده ساری-کیاسر

بام کیاسر؛ چشم‌اندازی سرسبز با طعم چای ذغالی

بام کیاسر
برای رسیدن به بام کیاسر، لازم است قدری مسیرتان را به سمت چهاردانگه تغییر دهید. – عکاس: حمید قربانی

برخی افراد تمایل ندارند چندان از مقصدشان دور شوند و برای این اشخاص هم جاهای دیدنی کیاسر پاسخی دارد. اگر به مرتفع‌ترین نقطه‌ شهر بروید، فرصت تماشای منظره تمام منطقه و تنفس هوایی مطبوع را خواهید داشت. البته برای رسیدن به بام کیاسر، لازم است قدری مسیرتان را به سمت چهاردانگه تغییر دهید. بعد از ورود به آنجا، علاوه ‌بر لذت از چشم‌انداز اطراف می‌توانید غذاهای محلی از جمله آش را به همراه یک لیوان چای زغالی نوش جان کنید.

آدرس بام کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، جاده ساری-کیاسر

خانه‌موزه حاج علیرضا رضایی کلانتری؛ مهمانی نقوش چوبی

موزه تاریخی حاج علیرضا رضایی کلانتری

اگر وقت گردش در شهر کیاسر گذرتان به خیابان شهدا بیفتد، خانه‌ای را با یک درب چوبی و تابلویی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد آن بنا یک موزه است. معماری این خانه‌موزه بازدیدکنندگان را به ‌گونه‌ عمیقی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما ماجرا به همین مورد ختم نخواهد شد. در تک‌تک این بنا اشیای چوبی از جمله ترازوی قدیمی و نقوش معرق اسلامی، زیبایی را از طریق دریچه چشمتان وارد تمام سلول‌های بدنتان خواهد کرد. این اشیا را استاد علیرضا کلانتری با زحمت فراوان در طول ۳۰ سال پدید آورده است تا اکنون در مقابل دیدگان شما قرار بگیرند.

رویش درختان میوه و انواع گل‌ها در حیاط پشتی موزه نیز، صفای خاصی به فضا بخشیده است. در این حیاط روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز آش و نان محلی طبخ می‌شود و می‌توانید از این خوراک خوشمزه نوش جان کنید.

آدرس بام کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، کیاسر، خیابان امام خمینی

آبشار کارنام؛ دیدنی صعب‌العبور

آبشار کارنام کیاسر
ارتفاع آبشار کارنام از سطح زمین چیزی حدود 1000 متر است و خود آبشار نیز 40 متری ارتفاع دارد. – عکاس: مهدی هاشمی

آبشار کارنام در سمت جنوب شرقی روستایی با همین نام قرار دارد و برای دسترسی به آن باید کمی از جاده کیاسر-ساری دور شوید. این آبشار از طریق خروجی حجی کلا در دسترس است و مسیر پر پیچ و خمی دارد. ارتفاع آبشار کارنام از سطح زمین چیزی حدود 1000 متر است و خود آبشار نیز 40 متری ارتفاع دارد. اگر زحمت رسیدن به آبشار کارنام را به جان خریدید، پاداش دیدن برخی از بکرترین جاهای دیدنی کیاسر را خواهید داشت که شامل جنگل‌های البرز شرقی می‌شود.

آدرس آبشار کارنام کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، روستای کارنام

قله شاهدژ؛ بهشت صخره‌نوردان

قله شاهدژ، از جاهای دیدنی کیاسر
این قله 2803 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. – عکاس: محمد بیکی

همان‌طور که گفتیم در اطراف کیاسر دشت و کوه کم نیست و قله شاهدژ هم یکی از جاهای دیدنی کیاسر است که برای دیدن آن باید کوه‌های اطراف چهاردانگه را بالا بروید. در این قله پوشش جنگلی و صخره‌ای ترکیب شده است و این موضوع در کنار چشم‌انداز زیبای اطراف، قله شاهدژ را به یک جاذبه مسحورکننده تبدیل می‌کند. این قله 2803 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و آن را با نام بهشت صخره‌نوردان هم می‌شناسند؛ چون پیش از قله شاهدژ یک دیوار 500 متری سنگی با زاویه 90 درجه وجود دارد که کاملاً مناسب سنگ‌نوردی در ارتفاع است.

در روزهای تابستان شانس دیدن اقیانوس ابر در اطراف این قله را خواهید داشت و برای سیراب کردن چشم‌هایتان از زیبایی، می‌توانید وارد جنگل‌های هیرکانی اطراف شوید یا از روستای بالاده دیدن کنید.

آدرس قله شاهدژ کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، روستای بالاده

روستای مال خواست؛ ابیانه مازندران

روستای مال خواست، از جاهای دیدنی کیاسر
این روستا از ییلاقات کیاسر محسوب می‌شود و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. – عکاس: حمید املشی

روستای مال خواست یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کیاسر است که بیشتر خانه‌های آن خشتی است و به همین دلیل آن را با عنوان ابیانه مازندران نیز می‌شناسند. داستان نام‌گذاری این روستا هم کمی عجیب است.

بنا بر روایات افراد محلی، روزگاری عروسی از خاندان نجیب‌زادگان مازندران از این روستا می‌گذشته است و به دلیل خستگی، از همراهان خود درخواست می‌کند که برای او اسب یا حیوانی برای سواری بگردند. جمله «عروس مال خواست» آن قدر در دهان‌ها می‌چرخد که بعدها وقتی می‌خواستند از این روستا یاد کنند، می‌گفتند همان جایی که  عروس مال خواست. به مرور زمان نام روستا کوتاه‌تر شده و نام «مال خواست» روی آن می‌ماند.

این روستا از ییلاقات کیاسر محسوب می‌شود و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد.

آدرس روستای مال خواست کیاسر: استان مازندران، شهرستان ساری، 130 کیلومتری جنوب ساری، روستای مال خواست

سخن آخر

در این مقاله 12 مورد از جاهای دیدنی کیاسر را معرفی کردیم که بیشتر آن‌ها جاذبه‌های طبیعی، جنگل، آبشار و کوه بودند. بعد از آشنایی با دیدنی‌ها و جاهای دیدنی کیاسر، ممکن است شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا را داشته باشید.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر مسافری نیز مسئله اجاره ویلا و سوئیت است. اتاقک با درک این نگرانی بستری را فراهم آورده تا مسافران در سریع‌ترین زمان ممکن و راحت‌ترین شیو،ه اقامتگاه مد نظرشان را پیدا کنند. برای اجاره ویلا(جنگلی) در کیاسر هم می‌توانید روی ما حساب کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی کیاسر

بهترین جاهای دیدنی کیاسر کدامند؟

دریاچه الندان، پارک ملی کیاسر، کوه آچو، جاده کیاسر

بهترین ابشار سمت کیاسر کدام است؟

آبشار نوک پشت و آبشار کارنام

برای اجاره اقامتگاه بوم گردی کیاسر چه‌کار باید کرد؟

می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نام کیاسر را در نوار جستجوی بالای صفحه اصلی تایپ کنید.

3.9/5 - (18 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *