جاهای دیدنی

جاهای دیدنی خور و بیابانک | شهری مملو از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی

شهرستان خور و بیابانک با قدمتی چهار هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در شرق استان اصفهان واقع شده است. آثار باستانی متعدد و معماری ارزشمند بناهای تاریخی این شهرستان، در طول سالیان طولانی گردشگران و مسافران بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود کرده است.

شهرستان خور و بیابانک مجموعه‌ای از گنجینه‌های طبیعی و تاریخی است. خور و بیابانک را باید در رمل‌های ماسه‌ای دلفریب آن دید، در میان نخل‌های سربه‌فلک‌کشیده نخلستان‌های آن قدم زد، بعد از تماشای اماکن باستانی، قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی‌اش به دیدن چشمه‌ها و آبشارهای تماماً پوشیده شده از نمک آن رفت و در آخر به نیز دریایی از شن‌های طلایی کویر مصر رفته و با شب‌نشینی دور آتش و تماشای آسمان پر ستاره، از سکوت سراسر آرامش و بی‌ادعای کویر لذت برد. اگر به مناطق کویری و تاریخی علاقه دارید حتماً بازدید از خور و بیابانک را در برنامه‌های سفر خود قرار دهید. در این شهرستان جاذبه‌های گردشگری متنوعی جا خوش کرده‌اند که قطعاً از دیدن آن‌ها حیرت‌زده خواهید شد. به همین دلیل ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم، سفری کوتاه و به‌یادماندنی به تمام جاذبه‌های دیدنی خور و بیابانک داشته باشیم، ما را در این سفر همراهی کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله خور و بیابانک کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از شهرهای ایران است که در شمال شرقی استان وسیع و پهناور اصفهان واقع شده است. آب‌وهوای این شهرستان گرم و خشک بوده و به سبب قرار گرفتن در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهرستان فصل بهار و پاییز است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

 این شهرستان که مرکز آن شهر خور است، از غرب به بخش انارک شهرستان نائین، از شرق به استان خراسان جنوبی، از جنوب به استان یزد و از شمال به استان سمنان منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه خوری و بیابانکی است و توسعه اقتصادی آنان نیز عمدتاً مبتنی بر قالی‌بافی، کشاورزی، دامداری، تولید صنایع‌دستی و کار کردن در معدن نمک، معدن سنگ‌های تزیینی مرمریت، معدن خاک‌های صنعتی و معدن کانسارهای فلزی است.

معرفی جاهای دیدنی خور و بیابانک

خور و بیابانک در منطقه‌ای کویری واقع شده و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب‌وهوای گرم و بیابانی است به همین دلیل برای سفر در فصل بهار و پاییز به‌شدت پیشنهاد می‌شود. این شهر سرشار از گنجینه‌های بی‌نظیری است، از آثار تاریخی گرفته تا اماکن مذهبی و جاذبه‌های طبیعی که در سفرتان به این شهر با دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. کافی است فقط یک‌بار به خور و بیابانک سفر کنید تا چشمتان از زیبایی‌های بی‌حدوحصرش پر شده و خاطره سفر به این شهرستان برای همیشه در تاروپودتان ذهنتان باقی بماند.

آبشار نمکی

آبشاری نمکی به رنک سفید در منطقه خور وبیابانک کشور ایرانآبشار نمکی یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی ایران هست که در 40 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک و در دهکده نمکی پتاس واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 25 متری از سطح زمین قرار گرفته و به عنوان اولین آبشار نمکی در جهان شناخته می‌شود و تماماً سفید و پوشیده از نمک است و در نوع خود دیدنی است. علاوه بر این در هنگام شب نیز نورپردازی‌های این آبشار و تصویری از انعکاس نورهای رنگی در آبشار سفید، منظره‌ای زیبا و بدیع را در نوع خود به نمایش می‌گذارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار نمکی: ایران، استان اصفهان، 40 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک، دهکده نمکی پتاس

قلعه بیاضه

ساختمان قدیمی و خشتی و گلی باقی مانده از قلعه بیاضهقلعه بیاضه یکی از آثار تاریخی به جای مانده از دوران ساسانیان است که در 53 کیلومتری خور و بیابانک و در روستای بیاضه واقع شده است. این قلعه که با نام ارگ بیاضه نیز شناخته می‌شود، با کارکرد دفاعی و مسکونی ساخته شده و دارای چندیدن اتاق و طبقه است. معماری این بنا به سبک معماری دوره ساسانی است و در اطراف آن نیز خندق‌هایی عمیق جهت محافظت از قلعه در برابر دشمنان حفر شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به خور و بیابانک از این قلعه تاریخی ساخته شده از خشت و گل نیز بازدید کنید.

آدرس قلعه بیاضه: ایران، استان اصفهان، 53 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک، روستای بیاضه

اجاره اقامتگاه در خور و بیابانک با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مقبره امام‌زاده ابراهیم

ساختمانی یک طبقه و خاکی رنگ با گنبدی مخروطی آبی و دو گل دسته تزیین شده با هنر کاشی کاریآستان مقدس امام‌زاده ابراهیم یکی از اماکن مذهبی و دیدنی شهرستان خور و بیابانک است که در روستای بیاضه واقع شده است. گنبد امام‌زاده و قرار گرفتن دو گلدسته در اطراف ایوان که با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده‌اند، بر زیبایی هر چه بیشتر این بارگاه افزوده‌اند و در نوع خود دیدنی است. قدمت این آرامگاه به 800 سال پیش بازمی‌گردد و در طول دوره‌های مختلف بخش‌های تخریب شده آن مرمت و بازسازی شده است اما این بنا بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ زیبایی به اوجِ شکوه رسیده است و زیارتگاه و مقبره این آرامگاه به بعد از انقلاب تعلق دارد.

آدرس مقبره امام‌زاده ابراهیم: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، روستای بیاضه

دریاچه نمک خور و بیابانک

زمینی ترک ترک شده از شدت خشکی و شوری در دریاچه نمک خور و بیابانکدریاچه نمک خور و بیابانک بزرگترین دریاچه نمک کشور و یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان خور و بیابانک است. این دریاچه در کویر مرکزی قرار دارد و به دلیل همین موقعیت جغرافیایی، نام دریاچه نمک کویر مصر بر آن نهاده شده است. این دریاچه در ارتفاع 700 متری از سطح زمین واقع شده و عمق آن در بعضی مناطق بسیار نازک است. در فصل‌های بارندگی زمین‌های اطراف آن به شدت باتلاقی می‌شود، اما پس از تابش خورشید آب دریاچه تبخیر شده و منظره شگفت‌انگیزی از اشکال هندسی لانه‌زنبوری حاصل از رسوبات نمک در سطح آن نمایان می‌شود که دیدن این منظره زیبا در هنگام طلوع و غروب خورشید خالی از لطف نیست.

آدرس دریاچه نمک خور و بیابانک: ایران، استان اصفهان، 40 کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک

کویر مصر

چند نفر در حال قدم زدن روی تپه های شنی کویر مصر از جاهای دیدنی خور و بیابانک یکی از جاهای شناخته شده و دیدنی شهرستان خور و بیابانک کویر مصر است که در روستای مصر واقع شده است. این کویر در 55 کیلومتری شهرستان خور و در 45 کیلومتری شهر جندق واقع شده و شگفتی‌های بی‌نظیری ازجمله چال سلکنون، تخت عروس و دریاچه نمک را در دل خود جای داده است. حیف است به این شهر سفر کنید و تپه‌های پوشیده از شن‌های طلایی، شب‌های پر از ستاره و سراسر سکوت این کویر را تجربه نکنید. کویر مصر به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده است و سالانه گردشگران زیادی برای بیابان‌گردی، کویرگردی، عکاسی، کمپینگ، تماشای طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد و شب‌های پر از ستاره به این کویر سفر می‌کنند. در کنار تماشای این جاذبه‌ها، شتر سواری، آفرود در کویر مصر، موتور سواری، سندبوردینگ (شن سواری)، رصد ستارگان و آسمان، پیاده‌روی، روی شن‌ها، برگزاری کمپ و غیره نیز از تفریحات این کویر است که جذابیت‌های این منطقه را دوچندان کرده است.

آدرس کویر مصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

مسجد جامع جندق

ساختمانی خشتی با کمی انحنا و معماری متفاوت در جزییات به نام مسجد جامع جندقمسجد جامع در روستای زیبا و تاریخی جندق از توابع شهرستان خور و بیابانک و در درون قلعه جندق واقع شده است و قدمت آن به سال 960 هجری قمری بازمی‌گردد. این بنای مقدس ساخته شده از خشت و گل، دارای گنبدی آجری با طرح حصیری در ضلع جنوبی و صحنی مربع و مستطیلی شکل است و از سه غرفه که در قسمت شرقی و غربی قرار دارد، تشکیل شده است. درب ورودی این مسجد رو به شمال باز می‌شود و دارای دو شبستان است که یکی از آن‌ها در ضلع شمالی مسجد واقع شده است و به عنوان شبستان بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری نیز در پشت غرفه‌های مسجد قرار دارد. حسینیه‌ای نیز در ضلع غربی مسجد و در پشت دیوار واقع شده که دارای طاق‌های جناغی و غرفه‌های دوطبقه‌ای است که در نوع خود دیدنی است.

آدرس مسجد جامع جندق: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، روستای جندق

مسجد جامع بیاضه

مسجد جامع بیاضه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مسجدهای ایران است که در روستای زیبا و دیدنی بیاضه واقع شده است. این مسجد که در کنار قلعه تاریخی بیاضه قرار دارد، با داشتن معماری زیبا، گنبدی بزرگ ساخته شده از آجر و گلدسته‌ای که بر بالای آن قرار گرفته، به یکی از اماکن گردشگری در خور و بیابانک تبدیل شده است. این بنای مقدس قدمتی هزار ساله دارد و قسمت اعظم آن در دوران صفویان ساخته شده است و جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

آدرس مسجد جامع بیاضه: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، روستای بیاضه

روستای گرمه

روستای گرمه روستایی کوچک با آوازه‌ای بلند است که در دل کویر مرکزی ایران و در اطراف چشمه‌ای کهن واقع شده است. جاذبه‌های طبیعی محصور شده در دامان این روستا، بافت قدیمی خانه‌ها، چشمه‌های آب معدنی فراوان، شنزارهای وسیع، قلعه‌ها، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای بسیار زیاد و غیره سبب شده تا این روستا به یکی از مقاصد پر گردشگر خور و بیابانک تبدیل شود. این روستا قدمتی هزار ساله دارد و خانه‌های آن از چوب و خشت و گل ساخته شده‌اند و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم بسیار معروف و شناخته‌شده است. بازدید از این روستا و شگفتی‌هایی که در دل خود جای داده است، بدون شک آرامش‌بخش و دلخواه گردشگران بیشتری خواهد بود.

آدرس روستای گرمه: ایران، استان اصفهان، 40 کیلومتری شهرستان نائین، بخش خور و بیابانک، روستای گرمه

منطقه شکار ممنوع گلاته

یک گوزن در منطقه ای خشکمنطقه شکار ممنوع گلاته با ارزش‌ترین زیستگاه گیاهان و جانوران است که در قلب کویر ایران و در شمال شرق شهرستان خور و بیابانک واقع شده است. این منطقه 134 هزار هکتار مساحت دارد و دارای مناظر زیبای کویری، دشت‌ها و کوه‌های به هم پیوسته و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فردی است. منطقه شکار ممنوع گلاته صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هست از گیاهان مختلفی ازجمله بادام کوهی، آنغوزه، پسته وحشی، بنه، درمنه، گز، تاغ و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل پستانداران ازجمله قوچ، بز، میش، جبیر و تعداد بی‌شماری پرندگان همچون سبز قبا، زاغ بور، هوبره و باقرقره در این منطقه به چشم می‌خورد. این منطقه دارای اقلیم گرم و خشک است و شکار در آنجا ممنوع می‌باشد

آدرس منطقه شکار ممنوع گلاته: ایران، شرق استان اصفهان، شمال شرق شهرستان خور و بیابانک.

قلعه جندق

مخروبه ای باقی مانده از بنایی به نام قلعه جندققلعه جندق یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان خور و بیابانک است که در 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است. این قلعه یک‌ونیم هکتار مساحت دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان و ایلخانیان می‌رسد. این مکان تاریخی به یادگار مانده از نسل‌های گذشته از بخش‌های مختلفی ازجمله، اقامتگاه، مسجد، حسینیه، حمام، خانه شاعر مشهور یغما جندقی و چند مغازه تشکیل شده است که در نوع خود دیدنی است. در این قلعه خانه‌های متعددی قرار دارند که در گذشته مردم روستا در آن ساکن بودند هم اکنون این قلعه به اقامتگاه تبدیل شده است و میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر جهان است.

آدرس قلعه جندق: ایران، استان اصفهان، 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان، شهر جندق

سخن آخر

 در شهرستان خور و بیابانک جاذبه‌های دیدنی و گردشگری متعددی در انتظار شما هستند. از اماکن تاریخی گرفته تا آبشارها و دریاچه‌های پوشیده از نمک و کویرهای سحرانگیز در دامان این منطقه قرار گرفته‌اند. سفر به این شهرستان و بازدید از این جاذبه‌های بی بدیع از آن دسته سفرها و خاطراتی است که برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند. این شهرستان گذشته از جاذبه‌ای دیدنی اقامتگاه‌های متنوعی نیز برای گردشگران فراهم کرده است تا در سفر به این شهرستان خیالتان از بابت اقامت راحت باشد برای این کار کافی است قبل از سفر به خور و بیابانک به سایت اتاقک مراجعه کرده و تمامی محل‌های اقامت از سوئیت‌ها و هتل‌های سنتی گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی متنوع را همراه با جزئیات کامل و تصاویر مشاهده کرده و متناسب با بودجه و سلیقه‌ای که دارید اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید و نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *