جاهای دیدنی

جاهای دیدنی ازنا | دیدار با طبیعت غرب ایران

ازنا کجاست؟ آشنایی با جاهای دیدنی ازنا

شهر زیبا، کوچک و کم‌جمعیت ازنا در شرق استان لرستان قرار دارد. این شهر در دشت جاپلق قرار گرفته و از جنوب به اشترانکوه، از غرب به دربند، از شرق به امامزاده قاسم و از شمال به مؤمن‌آباد منتهی می‌شود. ازنا خاک حاصلخیزی دارد و بیش از ۸۰ ٪ از مساحت آن برای کشاورزی استفاده می‌شود و لوبیا یکی از معروف‌ترین محصول‌های کشاورزی آن است. ازنا از کلمه‌ ازنائور، با ریشه گرجستانی، گرفته شده و به معنی اشراف‌زاده است. در دوره صفویه گروهی از گرجستانی‌ها به این منطقه کوچ کرده بودند و به بزرگان ‌آن‌ها ازنائور گفته می‌شد، به همین دلیل این منطقه ازنا نام گرفت.

ازنا
عکس از گوگل

روستاهای آباد شهرستان ازنا به دلیل داشتن مردمی خونگرم و مهمان‌نواز به یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگران در هنگام سفر به شهر ازنا تبدیل شده‌اند. در ادامه از جاذبه های گردشگری ازنا و جاهای دیدنی ازنا برایتان بیشتر می‌گوییم.

چشمه قُلقُل یکی از جاذبه های گردشگری ازنا

چشمه قُلقُل
عکس از گوگل

چشمه قلقل یا قلقلی در روستای دربند، از توابع شهرستان ازنا، قرار دارد. این چشمه یکی از آثار طبیعی این شهر است که از دهانه ۷ متری یک کوه سنگی خارج می‌شود و میزان آب‌دهی آن در هر ثانیه ۴۵ لیتر است، از آب آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. آب این چشمه آشامیدنی و خنک است و در روزهای گرم سال مکان مناسبی برای شنا کردن به شمار می‌آید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/azna?aroundlocations=true” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در ازنا کلیک کنید.[/button]

.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا
عکس از گوگل

اشترانکوه یکی از بلندترین قله‌های رشته‌کوه زاگرس است که قسمت شمالی آن در شهر ازنا قرار دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی آن تونل برفی است. تونل برفی اثری طبیعی است که در منطقه کمندان شهر ازنا قرار دارد و یکی از خطرناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. تونل برفی از جمع شدن برف در طول سال‌های زیادی به وجود آمده است و به دلیل ریزش برف در فصل‌های سرد فقط در بهار و تابستان می‌توان از آن بازدید کرد. این تونل ۸۰۰ متر طول و نزدیک به ۳ متر ارتفاع دارد و داخل آن یک رود در جریان است.

روستای کمندان

روستای کمندان
عکس از گوگل

کمندان روستایی از توابع شهر ازناست که در دامنه اشترانکوه قرار دارد. رودخانه کمندان و چشمه‌های جوشانی که از اشترانکوه سرچشمه می‌گیرند در بستر این روستا جریان دارند و طراوت بیشتری به طبیعت سرسبز آن می‌بخشند. پوشش گیاهی متنوعی از جمله درختان بید کهنسال، که در فصل تابستان سایه خنکی را به عابران هدیه می‌دهند، در این روستا وجود دارد. ساکنان خونگرم کمندان در بیشتر روزهای سال پذیرای گردشگران و کوهنوردان داخلی و خارجی‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی پلدختر لرستان

پارک جنگلی اشترانکوه

پارک جنگلی اشترانکوه

پیک نیک رفتن و طبیعت گردی در همه شهرها و کشورهای جهان تفریحات به حساب می آید. اگر دوست دارید در ازنا یکی از زیباترین مناظر شهر را ببینید باید به پارک جنگلی اشترانکوه بروید. این بار جایی در دامنه تپه‌های ماهور در بخش شمالی شهر اصفهان قرار دارد و به نام بام از ماهان شناخته می‌شود.

پارک جنگلی اشترانکوه یکی از پارک های سرسبزی شهر اجناس که منظره زیبایی از تمام شهرهای استارا در کنار آب و هوای خوب است به شما هدیه می کند. بهترین کار این است که کمی خوراکی همراه داشته باشید و از آلاچیق‌های این پارک برای چند ساعتی پیک نیک رفتن استفاده کنید.

چشمه یا چاه تیان

چشمه یا چاه تیان

چشمه تیان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دیدنی شهر ازناست. جالب‌ترین نکته در مورد این چشمه فصلی بودن آن است! یعنی مثلاً اگر در تابستان به ازنا سر بزنید ممکن است این چشمه وجود خارجی نداشته باشد! اما در فصل بهار به خاطر بارش‌های باران این چشمه فوران می‌کند و جاری می‌شود.

آب این چشمه آنقدر سرد است که شاید نتوانید دست‌هایتان را بیشتر از چند دقیقه در آن نگه دارید. برای رسیدن به این چشمه باید خودتان را به روستای تیان برسانید. برای رسیدن به این روستا هم به از رودخانه ماربره عبور می‌کنید.

روستای دربند

روستای دربند

با شنیدن کلمه دربند احتمالاً ذهنتان به سمت محله دربند تهران رفته باشد. اما اینبار قرار است روستای دربند لرستان را را بشناسید. در ۱۵ کیلومتری شهر ازنا، به روستای کوچک و خوش آب و هوایی به نام دربند خواهید رسید. این روستا درست مثل دربند تهران سرسبز و پوشیده از درخت های بلند و قدیمی است.

اگر با قطار از تهران به خرمشهر سفر می‌کنید، در مسیرتان از ایستگاه دربند عبور خواهید کرد. ایستگاه راه آهن دربند یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستاست که ساخت قدیمی و تاریخی دارد. چندین سال است که بالای دودکشهای ایستگاه به لانه همیشگی لک لک ها تغییر کاربری داده است!

اگر بخواهید چشمه تیان را ببینید و به روستای تیان بروید باید از این روستا هم عبور کنید پس بهتر است برنامه‌ریزی سفرتان به ازنا و بازدید از جاهای دیدنی آن را طوری انجام دهید، که در یک روز هم از روستای دربند و هم روستای تیان دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: زیباترین جنگل های ایران که دیدنشان را نباید از دست داد

روستای دره تخت

روستای دره تخت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تونل برفی یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی ازناست که برای دیدن آن باید از روستای دره تخت عبور کنید. این روستا که در فاصله ۱۰ کیلومتری از ازنا قرار گرفته، یکی از محبوب‌ترین ییلاق های عشایر این منطقه به شمار می‌رود. اینجا از خوش آب و هوا ترین مناطق شهر ازنا ست که کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. دره هایی پر از گلهای وحشی زیبا و تعداد زیادی کندوی عسل در این منطقه خواهید دید.

امامزاده قاسم

امامزاده قاسم

یکی دیگر از یادگاری هایی که از دوران ایلخانیان برای شهر مراغه باقی مانده، امامزاده قاسم است. بر اساس کتیبه هایی که روی درب ورودی امامزاده پیدا شده، ساخت این بنا به دوره ایلخانیان و قرن هشتم برمیگردد. این بنا سه طبقه دارد و ارتفاع آن به ۴۰ متر می رسد. برای ساخت این امامزاده از گچ و آجر استفاده شده است. یک گنبد زیبا هم وجه تمایز این امامزاده با سایر ساختمان‌های این منطقه شده است. امامزاده قاسم فاصله زیادی با شهر ازنا ندارد و حدوداً نیم ساعت بعد از راه افتادنتان به امامزاده میر سید. پس از بازدید از این امامزاده را فراموش نکنید.

قلعه دز

قدمت قلعه دز یا قلا دز آنقدر زیاد است که هیچ کس نمی تواند اداره دقیقی برای آن ذکر کند! اما بر اساس پژوهشهای کارشناسان به احتمال زیاد این قلعه در دوران مادها ساخته شده و تا دوره ساسانیان و دوران اسلام مورد استفاده قرار می گرفته است. در آن دوران این قلعه را در این مکن ساختند با توجه به موقعیت جغرافیایی بر تمام محوطه اطراف دید داشته باشد. برای ساخت قلعه دز از سنگ و ساروج استفاده شده است و به همین دلیل هم توانسته تا به امروز ویران نشود. برای رسیدن به این قلعه باید ۱۰ کیلومتر در جاده ازنا به دورود رانندگی کنید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر ازنا

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره سوئیت در ازنا و یا اقامتگاه و خانه بومگردی می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (177 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *