تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی گلوگاه | ماجراجویی در استان مازندران

خطه شمالی کشور با داشتن طبیعتی زیبا و سرسبز و جاذبه‌های دیدنی به یکی از پرطرفدارترین نواحی کشور تبدیل شده است. گلوگاه نیز که یکی از شهرهای استان مازندران است با محصور شدن در میان جنگل و دریا، چشم‌اندازها و تصاویر زیبایی از طبیعت را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد. تماشای درختان پر از شکوفه گلوگاه در فصل بهار، طبیعت‌گردی در مناطق خنک و ییلاقی این شهر آن هم در روزهای گرم تابستان، دیدن جنگل‌های این شهر به‌ویژه در مسیر جاده دامغان به گلوگاه در پاییز هزار رنگ و زمستان پوشیده از برفش خالی از لطف نیست و در هر زمانی که باشد با شگفتی‌هایی که در دل خود جای داده چیزی برای هیجان‌زده کردن دارد تا سفری زیبا و به‌یادماندنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

درباره گلوگاه

گلوگاه یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که در جنوب شرقی دریای مازندران و در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده است. این شهر یکی از مناطق ییلاقی استان مازندران به شمار می‌رود و برخلاف دیگر شهرهای شمالی کشور آب‌وهوای آن شرجی نیست و دارای تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌های سرد است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به گلوگاه فصل بهار و تابستان هستند که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

این شهرستان که مرکز آن گلوگاه است از شمال به خلیج گرگان، از شرق به جر کلباد، از جنوب به جنگل و رشته کوه البرز و از غرب به شهرستان بهشهر منتهی می‌شود. در گلوگاه اقوام متعددی نظیر طبری، کلبادی، گلو، عمرانلو و مهاجرینی از دیگر مناطق ساکن هستند که هر قوم به زبان‌ محلی و قومی خود صحبت می‌کنند. گلوگاه از نظر تاریخی دوران پر فرازونشیبی را گذرانده و یکی از بهترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. طبق اماکن باستانی و اشیای تاریخی کشف شده در این منطقه قدمت این شهر به سال 1254 بازمی‌گردد. مساحت این شهرستان به 426 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1390 برابر با 38847 هزار نفر تخمین زده شده است.

جاهای دیدنی شهر گلوگاه

خانه های روستایی گلوگاه

شهر گلوگاه در قسمت شرقی استان مازندران قرار دارد. می‌توان از گلوگاه به‌عنوان شهری زیبا با طبیعتی دست نخورده یاد کرد. گلوگاه هم دریایی بسیار آرام و دل‌انگیز از مناسب‌ترین ساحل‌های مازندران برای شنا کردن دارد و هم طبیعتی سبز و خرم که نشاط و سرزندگی را به روحتان جلا خواهد بخشید. دیدنی های گلوگاه بسیار زیاد هستند و از طرفی گلوگاه به شهر گلاب نیز معروف است. سفر به گلوگاه تجربه‌ای ارزشمند از بازدید بناهای تاریخی در کنار طبیعتی سبز و دلنشین است.

برای آشنایی بیشتر مقاله گلوگاه کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاذبه گردشگری ییلاق توسکا چشمه

ییلاق توسکا چشمه

یکی از جاذبه‌های گردشگری گلوگاه، توسکا چشمه است. توسکا چشمه جنگلی با درخت‌های توسکا است و دلیل نام‌گذاری‌اش وجود همین درخت‌ها است. چشمه‌ای با آب خنک در ییلاقی سبز که به لطف کوهستانی بودن و حضور یخچال‌های طبیعی در گرم‌ترین روزهای سال هم خنک و دلپذیر است.

طبیعت زیبا، چشم‌اندازهای توسکا چشمه و امکانات رفاهی باعث جذب گردشگران بی‌شماری به این جنگل چشم‌نواز شده‌اند. شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در گلوگاه و نزدیک به توسکا چشمه در صفحه اصلی سایت اتاقک، نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید و با اجاره سوئیت به دیدنی‌های گلوگاه دسترسی داشته باشید.

آدرس ییلاق توسکا چشمه: ایران، استان مازندران، 50 کیلومتری جنوب شهر گلوگاه

جاذبه توریستی تپه‌ باستانی گراودین

 تپه‌ باستانی گراودین

تپه‌ باستانی گراودین گلوگاه از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین دیدنی های گلوگاه به شماره می‌روند. گراودین شاهد جنگ بین دو سلسله قاجار و زندیه بوده است. این مکان یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گلوگاه است. در مسیر رسیدن به تپه مناظر طبیعی مانند چشمه‌های آب معدنی، جنگل‌های زیبا و گیاهان بوته‌ای وجود دارند و زیبایی بیشتری به این مکان تاریخی بخشیده‌اند.

آدرس تپه باستانی گراودین: ایران، استان مازندران، شهرستان گلوگاه، بخش مرکزی، شمال شهر گلوگاه

جاذبه توریستی و تفریحی روستای مهدیرجه

روستای مهدیرجه
عکاس: mahilla h

روستای خوش آب‌و‌هوای مهدیرجه در گلوگاه همچون الماسی در بین جاذبه‌های گردشگری گلوگاه می‌درخشد. زیبایی وصف ناپذیر مهدیرجه باعث شده که آن‌جا را به کلاردشت دوم نیز بشناسند. علاوه‌بر تمامی جاذبه‌های طبیعی، این روستا سایت پروازی پاراگلایدر نیز دارد و وجود این سایت باعث حضور گردشگران بیشتری به این منطقه و رشد و توسعه روستا شده است. تجربه پرواز هیجان‌انگیز بر فراز دشتی سرسبز و چشم‌نواز بسیار دلنشین خواهد بود.

آدرس روستای مهدیرجه: ایران، استان مازندران، شهرستان گلوگاه، بخش کلباد، دهستان کلباد غربی

ساحل دریای آرام گلوگاه

ساحل دریای آرام گلوگاه

یکی از جاذبه‌های دیدنی گلوگاه ساحل بکر و زیبای دریای آرام است که در 5 کیلومتری گلوگاه واقع شده است. در این دریا خبری از امواج خروشان نیست، به همین دلیل خطری هم برای شنا کردن وجود ندارد، نام این دریا نیز از وجود آب‌های بدون امواج دریای خزر برگرفته شده است. در این ساحل سکوت فوق‌العاده گیرایی حاکم است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد. نشستن در این ساحل زیبا و تماشای طلوع و غروب خورشید در آب‌های آرام دریای خزر و نگاه کردن به امواج آرام و آب‌های شفاف و زلال همراه با گوش دادن به صدای پرندگان که با صدای آب هم‌نوا شده‌اند، آن‌هم زیر آسمان آبی و آرام لذت وصف نشدنی دارد.

آدرس ساحل دریای آرام گلوگاه: ایران، استان مازندران، 5 کیلومتری گلوگاه.

روستای نیالا

روستای نیالا
عکاس: arz mohammadi

نیالا روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه است که در دل دهستان توسکا چشمه قرار دارد. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوایی معتدل و مطلوب است و همه‌ساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های این روستا به گلوگاه سفر می‌کنند. روستای نیالا قدمتی دیرینه دارد و از لحاظ تاریخی و باستانی از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود قبرستانی که قدمت آن به سده 10 و 11 هجری قمری می‌رسد مهر تاییدی بر این ادعا می‌زند. رودخانه نکا در نزدیکی این روستا واقع شده که تامین کننده آب این منطقه است. مردم این روستا به کشاورزی، دام‌پروری و غیره مشغول هستند و غلات، برنج و فرآورده‌های دامی ازجمله محصولات رایج این منطقه محسوب می‌شوند. پارک جنگلی توسکا، چشمه اوان و غیره ازجمله جاذبه‌های معروف و دیدنی روستای نیالا هستند.

آدرس روستای نیلا: ایران، استان مازندران، شهرستان گلوگاه، دهستان توسکا چشمه.

قبرستان سفید چاه

قبرستان سفید چاه
عکاس: فاطیما کریمی

قبرستان سفید چاه معروف به قبرستان سپید یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی گلوگاه است که در روستای سفید چاه واقع شده است. این گورستان اولین قبرستان مسلمانان و دارای تاریخی 1200 ساله است و قدمت آن به دوره تیموریان بازمی‌گردد. گورستان سفید چاه مملو از قبرهای کهن است که طبق رسوم گذشته روی آن‌ها نقش‌ها و طرح‌هایی را بر اساس شغل مردگان حکاکی می‌کردند؛ اما با مرگ آخرین بازمانده حکاکان و سنگتراشان این سنت دیرینه نیز روبه فراموشی سپرده شد وهم‌اکنون درگذشتگان جدید با سنگ قبرهای امروزی به خاک سپرده می‌شوند.

آدرس قبرستان سفید چاه: ایران، استان مازندران، شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه

روستای آغوز دره

روستای آغوز دره
عکس از سایت: مازبیز

روستای آغوز دره روستایی زیبا و دیدنی است که در 45 کیلومتری شهر گلوگاه قرار دارد. طبیعت محصور شده در دامان این منطقه، رودخانه‌ها و درختان سربه فلک‌کشیده، اماکن تفریحی، جاذبه‌های تاریخی و مهمان‌نوازی و خونگرمی مردمان آن پای مسافران و گردشگران بسیاری را به این روستا کشانده است. این روستا از سمت جنوب به رودخانه نکارود و از سمت شمال به جنگل‌های زیبای انزان منتهی می‌شود و سرشار از درختان گردو است که در اطراف دره‌ای رو به این روستا قرار گرفته‌اند. مردم این روستا به گردو آغوز می‌گویند؛ بنابراین به دلیل وفور درختان گردو در این منطقه، این روستا را آغوز دره نام نهادند. یکی از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی روستای آغوز دره، شمشیر بر است که در میان گردشگران بسیار معروف است.

آدرس روستای آغوز دره: ایران، استان مازندران، 50 کیلومتری شهرستان گلوگاه

سخن پایانی

گلوگاه منطقه‌ای زیبا و در عین حال چشم‌نواز است که در استان مازندران و در شمال کشور عزیزمان قرار گرفته است. بی‌شک با یک بار سفر کردن به گلوگاه دیدنی‌های پنهان و حیرت‌انگیز آن را خواهید دید. وجود مناطق سرسبز و خرم بیشتر افراد را به این منطقه کشانده است و برای همیشه یاد و خاطره‌ای را در ذهن برجای می‌گذارد. برای کسانی که می‌خواهند جاهای جدیدی را تجربه کنند قطعا گلوگاه می‌تواند جزو بهترین انتخاب‌ها باشد. استان زیبای مازندران همه‌ساله پذیرای مسافران زیادی از تمامی نقاط کشور است. در کنار تماشای این جاذبه‌ها رفتن به ساحل، قایق‌رانی و تفریحات آبی جذابیت این مناطق را چندین برابر خواهد کرد. با این حال برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.
برای اجاره ویلا در گلوگاه و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان با قیمتی مناسب، رزرو کنید.
اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.7/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *