جاهای دیدنی

جاهای دیدنی قمصر | پایتخت گل و گلاب ایران

در امتداد کوه‌های بخش مرکزی ایران و در میان دره‌ای بسیار زیبا و پوشیده از درخت‌ها و درختچه‌های گل محمدی، شهر زیبا و دیدنی قمصر آرام گرفته است. قمصر که درگذشته با نام‌های قمسر و کمسر نیز شناخته می‌شد، گنجینه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی را در دل خود جای‌داده است و به علت داشتن گل‌های محمدی و تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولیدکننده گلاب در ایران به پایتخت گلاب مشهور است. همه ساله به‌خصوص در فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری برای تماشای این جاذبه‌ها و به‌خصوص مزارع گل‌های محمدی راهی قمصر می‌شوند.

اگر شما هم قصد سفر به قمصر را دارید و می‌خواهید با جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری دلپذیر و به‌یادماندنی همچون رایحه خوش گلاب به تمام این جاذبه‌ها داشته باشیم.

درباره قمصر

قمصر یکی از شهرهای باستانی و دیدنی استان اصفهان است که در دامنه‌های کوهستانی جنوب شهرستان کاشان و در فاصله 160 کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. این شهر در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده قرار گرفته است و به سبب همین موقعیت جغرافیایی خود دارای آب هوای نسبتاً سرد و کوهستانی است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهرستان ازنظر آب‌وهوا، فصل بهار و تابستان است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

نوشته های مشابه

 مردم این شهر پیرو دین اسلام و مذهب شیعه هستند و به زبان فارسی با لهجه محلی صحبت می‌کنند. توسعه اقتصادی این شهر نیز عمدتاً مبتنی بر تولید گلاب، عرقیات گیاهی، قالی‌بافی و کشاورزی است.

برای آشنایی بیشتر مقاله قمصر کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاهای دیدنی قمصر

شهر قمصر به‌واسطه قدمت دورودرازش که پیشینه آن به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است که بازدید از هرکدام از آن‌ها شما را به تحسین وامی‌دارد. جاهای دیدنی قمصر متعدد است، از چشمه‌ها و کوه‌های متعدد گرفته تا مناطق سرسبز و چشم‌نواز و قله‌ها و دشت‌های وسیعی که می‌توانید در سفرتان به این شهر تماشا کنید؛ بنابراین قبل از سفر به این شهر، شناخت مکان‌های دیدنی و گردشگری قمصر به شما کمک می‌کند تا لذت بیشتری را در سفرتان تجربه کنید.

منطقه حافظت شده قمصر و برزک

منطقه ای کوهستانی که برخی کوه ها از برف پوشیده شده اند

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق پرتردد و محبوب اصفهان تبدیل شده است. این منطقه با بیش از 59 هزار هکتار مساحت، در ارتفاعات رشته‌کوه‌های کرکس قرار دارد و دارای مناظر طبیعی و چشمه‌سارهای متعددی است. منطقه حفاظت شده قمصر و برزک صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری، انواع گونه‌های گیاهی و جانوری نیز دارد؛ از گیاهان چوبک، درمنه، گون و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل گربه وحشی، گربه پالاس، عقاب صحرایی، پیغو، کبک، بلدرچین و غیره در این منطقه به چشم می‌خورد. این منطقه کوهستانی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و شکار در آنجا ممنوع هست.

آدرس منطقه حافظت شده قمصر و برزک: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، غرب شهر قمصر، گستره جغرافیایی میان سه شهر قمصر، بزرک و جوشان و کامو

کاروانسرای شاه عباسی

حیاط ساختمانی با شبستان ها که داخل انها درهای چوبی است، حیاطی با حوض آبی در وسط و باغچه هایی اطراف آن

کاروانسرای شاه عباسی یکی از آثار تاریخی و دیدنی قمصر به‌شمار می‌رود که در 2 کیلومتری این شهر واقع شده است. این کاروانسرا به‌صورت چهار ایوانه در زمینی مستطیلی شکل ساخته شده و در چهار گوشه آن نیز چهار برج به زیبایی هر چه تمام خودنمایی می‌کنند. کاروانسرای شاه عباسی در دوران صفویان با سبک معماری کاروانسراهای کوهستانی، جهت اقامت و استراحت کاروانیان و تجار ساخته شده بود و هم اکنون نیز پس از مرمت و بازسازی به یک اثر تاریخی ارزشمند و دیدنی در قمصر تبدیل شده که بسیار مورد استقبال گردشگران و تاریخ‌دوستان قرار گرفته است.

آدرس کاروانسرای شاه عباسی: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شمال شرق شهر قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان

اجاره سوئیت در قمصر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

برج حسن کر

ساختمانی بلند و گلی و قدیمی

شهر قمصر همانند دیگر مناطق ایران مملو از بناها و آثار تاریخی ارزشمندی است که در جای‌جای این شهر قرار گرفته است. یکی از این بناهای تاریخی، برج حسن کر است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد.

این برج‌ از سه طبقه تشکیل شده‌ است و به همراه اتاق‌هایی که در مجاورت آن قرار دارد، در مجموع دارای 130 متر زیربنا است. برج حسن کر که با نام برج حسن تعریفی نیز شناخته می‌شود، از خشت و گل ساخته شده است و ارتفاع آن به 75 متر می‌رسد. پیشنهاد می‌شود در سفرتان به این شهر حتماً از این بنا تاریخی زیبا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، دیدن کنید.

آدرس برج حسن کر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش قمصر، شهر جوشان و کامو

چشمه آب صالح

چشمه آب صالح یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی قمصر به‌شمار می‌رود که در مسیر روستای فرفهان واقع شده است. این چشمه دارای آبی گوارا و معدنی است و به باور محلی‌ها برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و رماتیسم مفصلی بسیار مفید است. این چشمه از ارتفاع 300 متری کوه کمر اشک سرچشمه می‌گیرد و در اطراف آن نیز جوی‌های آبی جاری به چشم می‌خورند که در نوع خود دیدنی است. علاوه بر این، چشمه آب صالح در فصل زمستان نیز به دنبال سرد شدن هوا جامع یخ بر تن خود پوشیده و منظره‌ی شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورد که دیدن آن خالی ‌از لطف نیست.

آدرس چشمه آب صالح: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش قمصر، غرب شهرک برزک، کوه کمر اشک

مسجد جامع قمصر

سر در یک مسجد کاشی کاری شده

مسجد قمصر یکی از اماکن مذهبی و تاریخی ایران است که با معماری خاص و منحصربه‌فرد خود در مرکز شهر قمصر واقع شده است. این بنای مقدس ساخته شده از آجر، بدون گنبد و مناره است و در قسمت ورودی حیاط آن نیز یک درخت چنار 500 ساله به همراه یک حوضچه زیبا به چشم می‌خورد. هم‌اکنون از این بنای ارزشمند که دارای شبستان‌های زمستانه و تابستانه، صحن و صفه‌های متعدد بود، فقط ویرانه‌ای برجای‌مانده، اما هنوز هم در نوع خود دیدنی است. قدمت مسجد جامع قمصر به دوران صفویان بازمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد جامع قمصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر قمصر، بلوار ساحلی

سد قمصر

سد قمصر یکی از جاذبه‌های دیدنی قمصر است که در فاصله 7 کیلومتری شمال قمصر و در 30 کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است. این سازه ارزشمند قوسی شکل در دوران سلجوقیان بر روی رودخانه قمصر احداث شده است و ارتفاع آن به 22 متر و طول آن نیز به 40 متر می‌رسد. این سد دست‌ساز با دریچه‌های خروج فوری آب از ساروج (نوعی سیمان باستانی)، سنگ و ملاط ساخته شده است و سال‌هاست که معماری ایرانیان را به رخ جهانیان می‌کشد.

آدرس سد قمصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، 7 کیلومتری شمال شهر قمصر، محله فرفهان

امام‌زاده پیر داوود

یک بنای آجری با گنبدی مخروطی شکل که با کاشی های آبی رنگ تزیین شده

آستان مقدس امام‌زاده پیر داوود یکی از اماکن زیارتی و دیدنی شهر قمصر است که در خیابان ولیعصر واقع شده. این مکان متعلق به امام‌زاده پیر داوود از نوادگان امام علی (ع) است. سبک معماری این امامزاده به دوران سلجوقیان تعلق دارد و بنای باشکوه ساختمانی آن در زمینی به مساحت هزار مترمربع در وسط صحن حیاط امامزاده قرار گرفته است. این ساختمان دارای گنبدی مخروطی شکل است که بر روی آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ اشکال هندسی زیبا به زیبایی هرچه تمام قرار گرفته‌اند. در چهارگوشه این امامزاده نیز چهار ایوان با اتاق‌های متحدالشکل به چشم می‌خورند که از وسط هر ایوان به صفه‌های داخل حرم درب‌های جداگانه‌ای باز می‌شود.

آدرس امام‌زاده پیر داوود: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر قمصر، خیابان ولی‌عصر

سرای خاتون قمصر

ساختمانی تاریخی با شاه نشین،در و پنجره هایی چوبی بلند و یک حوض بزرگ مستطیل شکل در وسط حیاط، دیوار ها و نمای ساختمان با گچ کاری خیلی زیبا تزیین شده

سرای خاتون یکی از اماکن زیبا و خارق‌العاده در قمصر است که تلفیق معماری اصیل ایرانی و اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد. گچ‌بری‌های بی‌نظیر، سقف‌های مقرنس‌کاری شده، پیچیدگی‌های حیرت‌انگیز، درب‌های چوبی با گره‌های درودگری، آینه‌کاری‌ها و معماری اتاق‌ها و ایوان‌ها در مجموع، اثری ماندگار و دیدنی را در شهر گل و گلاب قمصر پدید آورده است. سبک معماری این بنا با الگوبرداری از خانه تاریخی پیرنیا ساخته شده است و آیینه‌کاری‌های زیبا و منحصربه‌فرد آن نیز مشابه شاه‌چراغ شیراز و عالی قاپو اصفهان است. به‌طورکلی در تزئینات این بنا از گره‌سازی، مقرنس‌کاری و رسمی‌بندی و در نماسازی آن نیز از نقاشی‌های اصیل ایرانی و کاهگل استفاده شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به قمصر از این سرای زیبا که در حال تبدیل‌شدن به یک اثر ملی است نیز دیدن کنید و علاوه بر تماشای این خانه از سفره‌خانه سنتی و فروشگاه صنایع‌دستی آن نیز غافل نشوید.

آدرس سرای خاتون قمصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر قمصر، جنب میدان مشاور

موزه گلاب قمصر

ساختمانی گلی و مردمی که جلوی آن نشسته اند و تعدادی از افراد که ایستاده اند

قمصر به پایتخت گلاب‌گیری ایران مشهور است و پیشینه گلاب‌گیری در این شهر به 1000 سال پیش بازمی‌گردد. پایه و اساس اقتصاد این شهر مبتنی بر گلاب‌گیری است و علاوه بر فعالیت اقتصادی به‌عنوان بخشی از آداب‌ورسوم و فرهنگ این شهر نیز به شمار می‌رود. همه‌ساله جشن‌ها و آیین‌های زیادی ازجمله جشن گلاب در این شهر برپا می‌شود. موزه گلاب نیز یکی از اماکن دیدنی قمصر است که در زمینی به مساحت 500 مترمربع ساخته شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این موزه در خانه تاریخی ذاکری قرار دارد و تنها موزه گلاب خاورمیانه است. در این موزه می‌توانید تصاویر مستند تاریخی گلاب‌گیری، انواع وسایل و تجهیزات گلاب‌گیری در سیر زمان و راهنما و روش‌های سنتی گلاب‌گیری که حاصل سابقه، پشتکار، ذوق و هنر مردمان این شهر است را نظاره کنید و شناخت کاملی درباره گلاب‌گیری به‌دست آورید.

آدرس موزه گلاب قمصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر قمصر، جنب مسجد جامع قمصر

باغ پرندگان

نمایی از بالا یک مجموعه تفریحی یک حوض، تعدادی ماشین پارک شده در محوطه

باغ پرندگان یکی از مجموعه‌های توریستی و تفریحی قمصر است که به دلیل داشتن شگفتی‌های فراوان و امکانات بی‌نظیر، سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی است. این باغ بیش از 10 هزار هکتار مساحت دارد و در آن می‌توانید پرندگان و حیواناتی از هفده کشور جهان و همچنینی جانوران بومی ایرانی را نیز تماشا کنید. یکی از جذابیت‌های باغ پرندگان قمصر این است که برخی از پرندگان شکاری همچون عقاب، شاهین و غیره در داخل قفس قرار دارند؛ اما برخی دیگر آزادانه در حال پرواز هستند که همین موضوع برای بسیاری از گردشگران دلنشین واقع شده است. همچنین جهت رفاه حال بازدیدکنندگان نیز امکانات مختلفی در این باغ ازجمله سفره‌خانه، رستوران، سالن غذاخوری، سالن کنفرانس، بازارچه صنایع‌دستی و غیره نیز ایجاد شده است. در این باغ که به‌عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، می‌توانید انواع پرندگان ازجمله چکاوک، مرغابی، توکا، کبوتر، فلامینگو و حیواناتی نظیر آهو، اسب مینیاتوری و غیره را تماشا کنید.

آدرس باغ پرندگان: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شرق شهر قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان

قله گرگش

قله هایی پوشیده از برف

گرگش قله‌ای از رشته‌کوه‌های کرکس و از جاهای دیدنی قمصر است که در 35 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است. ارتفاع این قلة سر به فلک کشیده گرانیتی به بیش از سه هزار مترمربع می‌رسد و دارای چشمه‌های متعدد و پرآبی است که چشمه کبیر در مسیر صعود به قله از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. نام این قله از واژه گرگش که در زبان محلی به معنی «بام کاشان» است، برگرفته شده و با صعود بر فراز آن می‌توانید مناظر شگفت‌انگیزی از قمصر، چوگان و کامو را از بالا نظاره کنید.

آدرس قله گرگش: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، 12 کیلومتری جنوب غربی قمصر، شما شهر کامو و چوگان

سخن آخر

قمصر شهر پر گردشگر و سرشار از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری است، به همین منظور در این شهر اقامتگاه‌های متعددی نیز برای گردشگران و مسافران فراهم شده است تا سفری لذت‌بخش و بدون دغدغه را تجربه کنند. بسته به نیاز و سلیقه‌تان و اینکه با چه بودجه و هزینه‌ای قصد دارید در شهر قمصر اقامت کنید، گزینه‌های مختلفی از خانه‌های ویلایی گرفته تا سوئیت‌ها و هتل آپارتمان‌ها پیش روی شماست. فقط کافی است قبل از سفرتان به سایت اتاقک مراجعه کرده و از میان گستره وسیعی از گزینه‌های اقامتی، اقامتگاه موردنظر خود را رزرو کرده و سفرتان را به این شهر زیبا آغاز کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.بچه ها لطفا ی لوکیشن تو کاشان میخام کوچه باغ باشه دیوارای کاه گلی پره درخت و باصفا.کجا برم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *