جاهای دیدنی

جاهای دیدنی کتالم | دلنشین و متفاوت

تمام شهرهای شمال ایران جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند. کسانی که تاکنون به این بخش از کشور ایران سفرکرده‌اند؛ به‌خوبی می‌دانند که نباید به‌سادگی از کنار آنها عبور کرد. چون هرکدام از این شهرها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و گشت‌وگذار در آنها لذت متفاوتی نسبت به بقیه شهرها دارد. همین امر باعث شده که گردشگران بارها به این منطقه سفر کنند و هر بار یک شهر خاص را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم جاهای دیدنی کتالم و سادات شهر را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله کتالم کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره کتالم

کتالم یکی از زیباترین شهرهای رامسر بوده و با سفر به مازندران می‌توانید از طبیعت بکر این منطقه دیدن کنید و یک تجربه فوق‎العاده‌ را داشته باشید. کتالم و سادات شهر با داشتن آب‌های زیرزمینی زیاد و چشمه‌های آبگرم که در باغ‌ها می‌جوشد بهترین مکان برای گردشگرانی است که به دنبال آب‌درمانی هستند. در ادامه این مطلب در مجله گردشگری اتاقک جاهای دیدنی کتالم را معرفی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

این شهر در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد و در غرب مازندران و حدفاصل شهر زیبای رامسر و تنکابن قرار گرفته، کتالم و سادات شهر، شهری توریستی بوده و جاهای دیدنی بی‌نظیری دارد و به دلیل قرارگیری در دامنه جنگل‌های سرسبز و نزدیکی آن به دریا منظره‌های شگفت‌انگیزی دارد و همانند نگینی در غرب مازندران می‌درخشد.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/katalem” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در کتالم کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی کتالم و سادات شهر

شهر کتالم بین کوهستان

 

کتالم و سادات شهر جاذبه‌های دیدنی زیادی دارند که جاذبه‌های هرکدام به طور منحصر‌به‌فردی زیباست. این شهر توریستی در دامنه جنگل‌های سرسبز و سواحل رؤیایی دریای خزر قرار گرفته، همچنین به‌خاطر قابلیت‌های زیاد در زمینه گردشگری، منابع طبیعی و جلوه‌های بی‌بدیل خود مکانی بسیار مناسب برای گردشگران است. در ادامه این بخش تمام جاذبه‌های دیدنی کتالم را به شما معرفی خواهیم کرد.

قلعه مارکوه

 

یکی از برج های قلعه مارکوه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی که در شهر کتالم واقع شده قلعه مارکوه است و علت نام‌گذاری این قلعه، کوهی به همین نام است. این قلعه در 3 کیلومتری ساحل دریای خزر واقع شده و فقط 6 کیلومتر با رامسر فاصله دارد. این قلعه مساحتی برابر 600 هزار مترمربع داشته و ارتفاع آن از سطح دریا 500 متر است. در سال 1379 این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اگر اهل سفر و علاقمند به آثار تاریخی باشید دیدن این قلعه خالی‌ازلطف نخواهد بود. به طور دقیق مشخص نیست این قلعه چرا مارکوه نام‌گذاری شده اما عده‌ای بر این باورند که در نوشته‌های تاریخی گفته شده به علت اینکه اقوام ماد در این منطقه زندگی کرده‌اند به ماد کوه معروف بوده و در گذر زمان به مارکوه تبدیل شده است. البته روایت‌های متفاوتی راجب نامگذاری این قلعه وجود دارد. ما در اینجا به دو دلیل این نامگذاری اشاره کردیم.

مصالحی که در این قلعه به‌کاررفته ساروج، سنگ و گچ است. محل قرارگیری آن هم به‌گونه‌ای است که دیدی 360 درجه به اطراف دارد و شهرهای اطراف رامسر را نیز می‌توان دید زد. سرتاسر این قلعه را درختچه‌ها، درختان بلوط، انجیر، ازگیل و شمشاد پوشانده و منظره بسیار زیبای روبه دریای آن این مکان را به یک جای بسیار دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.

چشمه‌های آبگرم کتالم

چشمه ی آبگرم دارای املاح معدنیکتالم و سادات شهر باوجود وسعت کمی که دارند اما منابع آب زیرزمینی آنها فراوان است و به دلیل داشتن چشمه‌های آبگرم که دارای املاح معدنی بسیاری هستند این چشمه‌ها از جاهای دیدنی کتالم محسوب می‌شوند. این چشمه‌های آبگرم با رامسر فقط
5 کیلومتر فاصله داشته و به‌خاطر خواص درمانی و دارویی زیادی که دارد توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

ازجمله خواص این آبگرم می‌توان به درمان بیماری‌های پوستی، دردهای عصبی، روماتیسم و دردهای مفصلی و عضلانی اشاره کرد. آب گرم سادات یکی از جاذبه‌های گردشگری کتالم است و باید در برنامه سفر به شمال خود آن را قرار دهید.

منطقه ییلاقی گرسماسر

منطقه ییلاقی گرسماسر
Ali Matinfar

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کتالم که بسیار دلربا و زیباست منطقه ییلاقی گرسماسر است. هوای این منطقه در تابستان هم خنک خواهد بود. این منطقه قدمتی بالاتر از 10 قرن داشته و تقریباً با رامسر 40 کیلومتر فاصله دارد و از جاده رامسر به کتالم راه دسترسی به این ییلاق است. طبیعت خارق‌العاده گرسماسر فقط 200 متر با دریا فاصله داشته برای کوهنوردی بسیار مناسب بوده و با آب‌وهوایی دلچسب بهترین مکان برای فرار از گرمای تابستان است.

همچنین کوچه‌های پیچ‌درپیچ در کنار خانه‌های قدیمی این روستا جلوه خاصی از معماری سنتی را به رخ گردشگران خواهد کشید. به دلیل ارتفاع قابل‌توجه ییلاق گرسماسر طبیعتی زیبا و بی‌نظیری دارد. در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد و پوشیده از برف است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به مازندران و رفتن به کتالم و سادات شهر در فصل تابستان به‌هیچ‌عنوان رفتن به این ییلاق را از دست ندهید.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی
Milad Keihanian

از بکرترین جنگل‌های ایران جنگل دالخانی بوده که یکی از مسیر‌های دسترسی آن از جاده کتالم به هریس است. این جنگل تجربه دیدن یک رؤیای سبز در دل کوهستان را به شما هدیه می‌کند. یکی از زیباترین جنگل‌های خطه شمال با چشم‌اندازهای ناب و منحصربه‌فرد به دالان بهشت مازندران نیز معروف است. یکی از جاذبه‌های دیدنی کتالم رامسر جنگل دالخانی بوده که باید در برنامه سفر خود آن را بگنجانید.

این جنگل در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد. ارتفاع جنگل دالخانی تقریباً 800 متر بوده به همین خاطر برای طبیعت‌گردی بهترین انتخاب خواهد بود. آب‌وهوای خنک در کنار طبیعت بکر و درختان سربه‌فلک‌کشیده سالانه توجه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. هوای پاک این جنگل حس زنده‌بودن و زندگی دوباره را به انسان منتقل خواهد کرد. یکی از تفاوت‌های این جنگل با دیگر جنگل‌های ایران وجود مه غلیظ بوده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

تمام فصل‌های جنگل زیبا و منحصربه‌فرد خواهد بود و نمی‌توان بین آنها برتری قائل شد. بهار با شکوفه‌های زیبای خود و تابستان با سرسبزی درختان، پاییز هزار رنگ و زمستان سفیدپوش هوش از سر هر گردشگری خواهد برد و یک سفر فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

بقعه متبرک آقا بسمل کتالم

بقعه متبرک آقا بسملاز دیگر جاذبه‌های دیدنی کتالم بقعه متبرک آقا بسمل بوده و هرساله گردشگران زیادی به آنجا می‌روند. این بقعه به‌خاطر ارزش تاریخی که در میان مذهبیون دارد در روزهای عاشورا صدها نفر را در خود جای می‌دهد. حتی از دورترین نقاط کشور برای دیدن مراسم آیینی که در این مکان برگزار می‌شود به بقعه متبرک می‌آیند.

پدر آقا بسمل پلاسید نام داشته دارای پنج پسر بوده که اهالی سادات شهر از نسل ایشان بوده و بنیان‌گذار و مبلغ اسلام در این منطقه بوده‌اند. بسیاری از نوادگان او به درجات عالی عرفان و علم دست پیدا کرده بودند. از مشهورترین آنها هم محمد بن سید حسین معروف به آقا بسمل است که از عارفان به نام کتالم و سادات شهر به شمار می‌رود. او همچنین در مدیحه‌سرایی و مرثیه‌سرایی توانایی زیادی داشته و به‌خوبی اصول شعر و قواعد آن را رعایت می‌کرد.

زندگی این عارف و شاعر به دو بخش کاملاً متفاوت از هم تقسیم می‌شود. دوره اول زندگی او به دوره جوانی‌اش مربوط است در سلامت کامل روحی به سر برده و نشاط فکری و ذوق ادبی سرشاری در ایشان نمایان بوده است. اما در دوره دوم زندگی به آدمی افسرده و گوشه‌نشین و دور از انتظاری تبدیل می‌شود. این اتفاقات به‌خاطر ضربه‌ای بود که در زمان کشتی‌گرفتن به سر او وارد شد.

سد میجران

سد میجران در جنوب شرقی رامسر سد میجران واقع شده که یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کتالم و سادات شهر محسوب می‌شود. این سد در مسیر رود نسارود احداث شده و منطقه بسیار زیبایی را خلق کرده است. این سد در بین اربه کله و دالخانی تأسیس شده و یک دریاچه زیبا را در دل جنگل‌های رامسر شکل داده است. این سد باهدف تأمین آب کشاورزی 1500 هکتار از زمین‌های سادات شهر و کتالم و رامسر ساخته شده است. این دریاچه 108 کیلومتر طول داشته و مساحت آن به 46 هکتار خواهد رسید. این دریاچه با داشتن محیطی بکر و بسیار خوش‌آب‌وهوا محلی بسیار مناسب برای گردشگران و مسافران خواهد بود.

ساحل کتالم رامسر

ساحل کتالم رامسرشهر ساحلی کتالم که خود از جاذبه‌های گردشگری کتالم محسوب می‌شود در بین شهرهای ساحلی مازندران زیبایی خاصی دارد. این ساحل گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

بازار روز شهر کتالم رامسر

بازار روز میوه و ترباربازار روز کتالم در روزهای دوشنبه در این شهر و در روزهای چهارشنبه در سادات شهر برپا می‌شود از دیگر جاذبه‌های گردشگری کتالم است و سه دهه از قدمت آن می‌گذرد و رونق بسیار خوبی دارد. زنان و مردان این شهر در کنار هم با ارائه محصولات خود در بازار کتالم انواع سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی را به فروش می‌رسانند.

سخن نهایی

اگر به رامسر سفر کردید حتماً از جاذبه‌های دیدنی کتالم که در بالا به آنها اشاره کردیم و از طبیعت بکر و فوق‌العاده این منطقه دیدن کنید. این شهر با داشتن تمام امکانات لازم پذیرای گردشگران خواهد بود. همچنین با رفتن به کتالم و سادات شهر به بام سبز رامسر و تله‌کابین آن دسترسی خواهید داشت و می‌توانید از مناظر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *