جاهای دیدنی

جاهای دیدنی رودسر | هم‌نشینی با دریا و کوهستان

گشت‌وگذار در بازار محلی، سرمست شدن از عطر چای و برنج،‌ تماشای رودهای خروشان، قدم زدن کنار ساحل خزر و بعد دل سپردن به جنگل‌های سربه‌فلک‌کشیده؛ این همان چیزی است که حتی خواندنش به آدم آرامش می‌دهد، چه برسد به اینکه بتواند از نزدیک لمسشان کند.

اگر وسوسه شدید که کجای دنیا همه این رؤیاها را به واقعیت تبدیل می‌کند، باید بگویم آماده شوید که قرار است به رودسر سفر کنید. رودسری که کافی است راهی گیلان شوید تا بتوانید تک‌تک تجربه‌های لذت‌بخش چند خط اول را با پوست، گوشت و استخوانتان تجربه کنید.

در این مقاله قرار است به رودسر سفر کنیم و با جاهای دیدنی آن آشنا شویم، به‌هرحال وصف العیش، نصف العیش است دیگر!

درباره رودسر

معرفی شهر رودسر
معرفی جاهای دیدنی رودسر – عکاس: خبرگزاری مهر

رودسر در استان گیلان قرار دارد و جایی است که جنگل و دریا با یکدیگر قرار ملاقات دارند. آب‌وهوای قسمت شمالی رودسر به خاطر نزدیکی به دریا، مرطوب و آب‌وهوای جنوبی آن به خاطر رشته‌کوه‌های البرز، کوهستانی است.

از رودسر به سمت شرق که حرکت کنیم به رامسر می‌رسیم و اگر غرب را انتخاب کنیم، املش و لنگرود در انتظار ما هستند. شمال و جنوبش را هم که دو سرمایه ایران یعنی دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز در اختیار گرفته‌اند. برای دیدن جاهای دیدنی رودسر، می‌توانید از اتاقک در لاهیجان اقامتگاه رزرو کنید و از آنجا راهی رودسر شوید.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

رودسر شهری بسیار زیبا و تاریخی است که علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ را جذب زیبایی‌های خودش می‌کند. سفر به رودسر، سفر به دنیایی پر از زیبایی است که پایان ندارد. پس برویم سراغ معرفی جاهای دیدنی رودسر:

ییلاق‌های رودسر، گل سرسبد این شهرستان

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودسر ییلاق‌های آن است. ییلاق‌هایی که مقصد محبوب شهرنشین‌ها به‌خصوص در فصل تابستان هستند. اولین برخوردتان با ییلاق، این احساس را در شما به وجود می‌آورد که در یک روز گرم تابستانی به خانه برگشته‌اید، کولر روشن است و یک لیوان آب هندوانه خنک در یخچال، انتظارتان را می‌کشد.

ییلاق‌هایی که بعضی از آن‌ها از شهرستان رودسر شناخته‌شده‌تر هستند. کافی است نام سه ییلاق زیر را ببینید تا خودتان متوجه منظورم شوید:

ییلاق جواهردشت

جاذبه گردشگری جواهردشت
ییلاق جواهر دشت یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های رودسر است. – عکاس: خبرگزاری مهر

یکی از ییلاق‌های مشهور رودسر، جواهردشت است. دشتی وسیع که مثل مخمل سبز در ارتفاعات سماسوس رودسر قرار دارد. ییلاق زیبای جواهر دشت با کلبه‌های زیبا منظره‌ای رؤیایی را به‌ وجود آورده است و قدم زدن این ییلاق مثل پرواز روی ابرهاست. چشمه‌های متعدد ییلاق نه‌تنها صفای منطقه را بیشتر کردند، بلکه آب آشامیدنی ساکنین را هم تأمین می‌کنند. تماشای مراتع سرسبز با صدای زنگوله گله‌، پیاده‌روی در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های مه‌آلود روستا و تماشای طبیعت بکر جواهردشت، تجربه ناب بازدید این منطقه خواهد بود. منطقه‌ای که از عمر آن بین 300 تا 800 سال می‌گذرد.

آدرس: استان گیلان، 20 کیلومتر بعد از چابکسر، جاده سیاهکلرود، روستای جواهر دشت

شما می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت رودسر و نزدیک به جواهردشت در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

ییلاق اشکورات

ییلاق اشکورات
دهان از زیبایی این ییلاق باز می‌ماند – عکاس: محمدرضا یعقوبی

ییلاق اشکورات یک ییلاق مرزی و وسیع، بین استان مازندران و گیلان است که در رحیم‌آباد رودسر قرار دارد. به‌جز آب‌وهوای مطبوع، چشمه‌های آب متعدد، باغ‌های میوه (به‌خصوص گردو و فندق)، غارهای دیدنی و طبیعت منحصربه‌فرد، این ییلاق عجایب هفت‌گانه‌ای دارد که دل گردشگران را برده است.

عجایب هفت‌گانه اشکورات شامل کوه سنگی عروس و داماد، دریاچه صمدآباد، غار واردار، تونل جنگی، مسجد ناصر الکبیر یا ناصرالحق، چشمه آسمان رود و دار گردان است. عجایب هفت‌گانه در منطقه اشکورات و به ترتیب روستاهای زیار، روستای صمدآباد، روستای دلیجان، روستای رودبارک و روستای گیری قرار دارند.

آدرس: استان گیلان، جاده سراوان-سنگر-سیاهکل، بعد از لاهیجان، لنگرود و رودسر، رحیم‌آباد، اشکورات

ییلاق سجیران

جاذبه توریستی سجیران
ییلاق‌های سجیران، فرصتی برای قدم زدن در کوچه باغ‌ها – عکاس: خبرگزاری تسنیم

رحیم آباد منطقه وسیعی است که ییلاق‌های مختلفی در آن قرار دارد. یکی از ییلاق‌های دیگر این منطقه ییلاق سجیران است. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این ییلاق در بین گردشگران، بافت سنتی و روستایی سجیران در کنار آب‌وهوای کوهستانی، آبشار، رودخانه و طبیعت زیبای آن است.

چشمه‌های آب معدنی سجیران با خواص درمانی متعدد، مسافران زیادی را به‌خصوص در فصل بهار و تابستان به سمت خودشان فرامی‌خوانند. سجیران به خاطر غار 3000 ساله‌اش، در فهرست آثار ملی استان گیلان به ثبت رسیده است.

آدرس: استان گیلان، جاده سراوان-سنگر-سیاهکل، بعد از لاهیجان، لنگرود و رودسر، رحیم آباد، سجیران

ساحل رودسر، لذت قدم زدن روی ماسه‌ها

ساحل رودسر
ساحلی که واقعا بیکران است – عکاس: میثم مرادی

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رودسر، ساحل بیکران آن است. این ساحل سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. حدود 30 کیلومتر از نوار ساحلی شمال ایران در شهرستان رودسر قرار دارد.

ساحل رودسر، از شهر رودسر شروع می‌شود و تا مرز شرقی گیلان ادامه دارد. پربازدیدترین ساحل رودسر، ساحل شهر رودسر است که به دلیل ماسه‌ای بودن مکان مناسبی برای ورزش‌های ساحلی مانند فوتبال و والیبال است. از امکانات رفاهی و تفریحی این ساحل می‌توان به کافه، رستوران، قایق‌سواری و تفریحات دریایی اشاره کرد.

برای دسترسی بهتر به این ساحل و سایر سواحل شمال، می‌توانید نسبت به اجاره ویلا شمال از اتاقک اقدام کنید.

آدرس: استان گیلان، رودسر، جاده رودسر-چابکسر، خروجی شهدای قائمی، میدان معلم

رامدشت، توریستی‌ترین ساحل رودسر

رامدشت
رامدشت، یکی از توریستی‌ترین سواحل رودسر است که درجاده رودسر-چابکسر قرار دارد.

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرهای شمالی کشور ساحل دریای خزر است. بعضی از ساحل‌ها به دلیل نزدیکی به جنگل و کوهستان منظره‌ای زیبا و منحصربه‌فرد دارند. ساحل رامدشت رودسر نیز از ساحل‌های زیبا و بکر استان گیلان است. ساحل ماسه‌ای زیبا و یکدست رامدشت محلی مناسب برای تفریح و سرگرمی است. یکی از سرگرمی‌های گردشگران در این ساحل فوتبال ساحلی است که شور و هیجان خاصی دارد.

دلیل نام‌گذاری این ساحل هم این است که در گذشته، منطقه رام دشت محل رام کردن اسب‌های وحشی بود. در نزدیکی ساحل رامدشت استخری وجود دارد که در آن ماهی‌های مختلف مثل کپور، کپور چیلک و … زندگی می‌کنند.

آدرس: استان گیلان، رودسر، جاده رودسر-چابکسر

ساحل کلاچای رودسر، ساحلی که از ساخت‌وساز نجات پیدا کرد!

ساحل کلاچای
مرز باریک بین دریا و جنگل – عکاس: محمدرضا یعقوبی

شهر کلاچای از شرقی‌ترین شهرهای استان گیلان به حساب می‌آید. این شهر از شمال به دریای خزر و از جنوب با رحیم‌آباد و جنگل‌های البرز احاطه شده است.

ساحل کلاچای یکی از زیباترین و بکرترین سواحل شهرستان رودسر است. این ساحل سنگی و شنی است و به دلیل عدم ساخت‌وساز، همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

آدرس: استان گیلان، رودسر، جاده رودسر-چابکسر

پارک جنگلی رودسر، تضمین تفریح و سلامت

پارک جنگلی رودسر
پارک جنگلی سفیدآب یا همان پارک جنگلی رودسر عکاس: هوبرت همایی

پارک جنگلی سفیدآب که به پارک جنگلی رودسر هم مشهور است، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودسر به شمار می‌رود. این پارک در فاصله 25 دقیقه‌ای از مرکز شهر قرار دارد و به همین خاطر، انتخاب اهالی رودسر برای پیک‌نیک‌های آخر هفته و تعطیلات هم است.

پارک جنگلی رودسر مسیرهای پیاده‌روی، تریل اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، چشمه‌های آب‌معدنی و چشمه‌های متعدد دارد. همچنین در نزدیکی پارک جنگلی رودسر، جاذبه‌های دیگری مانند کاخ رضاخان، مسجد محمودامیربنده و کلاچای نیز دیده می‌شود که در سفر خود به رودسر می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

آدرس: استان گیلان، رودسر، رحیم آباد

قلعه گردن؛ سلجوقیان ساختند، زلزله به آن آسیب زد؛ اما از شکوهش کم نشد

جاذبه توریستی و تفریحی قلعه گردن
قلعه گردن، قلعه‌ای که بقایای آن از زلزله سال 1369 باقی ماند. – عکاس:مهدی یعقوب زادهعکس از مهدی یعقوب زاده

قلعه گردن بنایی کهن و ارزشمند از دوران سلجوقیان و یکی از جاذبه‌های تاریخی رودسر است. باستان‌شناسان موقع کاوش در این منطقه به یک گور دسته‌جمعی هم دست پیدا کردند که مهر تائید دیگری بر تاریخی بودن و قدمت این قلعه بود. بخش زیادی از این قلعه در سال 69 و به خاطر زلزله از بین رفت. با اینکه در حال حاضر تنها بقایایی از قلعه باقی‌مانده ولی همچنان تماشای آن، گردشگران را حیرت‌زده می‌کند.

قلعه گردن در محیطی سرسبز، در ارتفاع 180 متری و از جنس سنگ و ساروج است. با توجه به مصالح سازنده قلعه می‌توان حدس زد که این بنا، یکی از اولین ساختمان‌های گیلان بوده است.

آدرس: استان گیلان، جاده سراوان-سنگر-سیاهکل، بعد از لاهیجان، لنگرود و رودسر، بخش رحیم آباد

سرولات، مجموعه‌ای از کوه، جنگل، رودخانه و دریا

سرولات
روستای سرولات در رودسر، دیدنی و خوشمزه

روستای زیبای سرولات یکی دیگر از جاهای دیدنی رودسر است. این روستا با چشم‌انداز دره و جنگل منظره‌ای تماشایی در برابر چشمان شما خلق می‌کند و یکی دیگر از ییلاق‌های رودسر به شمار می‌رود. طبیعت سبز و زیبای اطراف رودخانه خروشان آچی‌رود تماشایی و کم‌نظیر است. چشم‌اندازهای طبیعی روستا مانند تابلویی زیبا از طبیعت تحسین‌بر‌انگیزند. در حین قدم زدن در سرولات، از شنیدن صدای قاروقور شکمتان تعجب نکنید. چون بوی غذاهای محلی گیلان و دست‌پخت اهالی هوش از سرتان می‌برد و صدای شکمتان را در می‌آورد.

آدرس: استان گیلان، رودسر، چابکسر، سرولات

پل خشتی تمیجان، پلی که سن آن مشخص نیست!

پل خشتی تمیجان
یک پل و هزار داستان! – عکاس: سلیل زینی

در سفر به رودسر، روی رودخانه تمیجان پلی را می‌بینید که به آن پل تمیجان می‌گویند. درباره سن این پل 2 روایت وجود دارد. گروهی از کارشناسان تاریخی به خاطر شکل طاق‌ها و مصالحی که در ساخت پل به‌کاررفته، حدس می‌زنند که صفویان آن را ساختند. گروه دیگر معتقدند سازه اصلی در دوره کیایی ساخته‌شده و صفوی‌ها آن را بازسازی کردند. حالا چه صفوی‌ها چه کیایی‌ها آن را بازسازی کرده باشند، پل تیمجان یکی از جاهای دیدنی رودسر است که توصیه می‌کنم حتماً از آن دیدن کنید.

این پل بزرگ‌ترین پل خشتی گیلان، با 60 متر طول و 5 متر عرض است. تزئینات آجری بدنه، کف سنگ‌فرش شده و آجر سرخی که در ساخت آن به‌کاررفته را به قدمت تاریخی این پل اضافه کنید تا موقع بازدید، شگفت‌زده شوید.

آدرس: استان گیلان، رودسر، خیابان شهدا، بین وصال و شهید برزگر، رودخانه تیمجان، پل خشتی تیمجان

گنبد پیر محله، آتشکده‌ای از دوران ساسانیان یا آرامگاهی از دوره کیایی؟

گنبد پیرمحله
آرامگاه یا آتشکده؟ مسئله این است! – عکاس: امین موجودی

در سفر به رودسر، اگر به سمت جنوب شرقی شهرستان حرکت کنید و تا 7 کیلومتری روستای حسن سرا بروید، بقعه‌ای ساده اما ارزشمند را خواهید دید. این بقعه تزئینات باشکوه عمارت‌های تاریخی را ندارد؛ اما معماری ساده و اصیل گیلانی در ساخت آن، شما را متعجب می‌کند.

با اینکه معماری بقعه پیر محله شامل گنبدخانه‌ای هشت‌ضلعی و یک ایوان کوچک با دو اتاق در اطرافش می‌شود، ولی قدمت تاریخی آن باعث شده که در فهرست آثار ملی ایران نامش را ببینید.

شک و شبهه در مورد قدمت تاریخی بقعه پیر محله از پل خشتی تیمجان هم بیشتر است. بعضی می‌گویند معماری آن شبیه معماری دوران ایلخانی است، بعضی می‌گویند پادشاهان کیایی آن را ساختند. عده‌ای از ریش‌سفیدان هم می‌گویند اینجا بقعه و آرامگاه کسی نیست و احتمال می‌دهند آتشکده‌ای در دوران ساسانیان بوده است. از این موضوع که بگذریم، تماشای بقعه پیر محله، لذت تماشای یک بنای به‌ظاهر ساده با اسرار نهفته است که می‌توانید در سفر به رودسر از آن دیدن کنید.

آدرس: استان گیلان، رودسر، 10 کیلومتری جنوب شرقی رودسر

ساختمان شهرداری رودسر، بنایی که فهرست آثار ملی را طولانی‌تر کرد

شهرداری رودسر
رقیب سرسخت شهرداری رشت! – عکاس:نوید عینی

ایران ما کشوری است که در طول تاریخ، پادشاهان مختلف با رویکردهای متفاوت بر آن حکومت می‌کردند. در هرکدام از این دوره‌های تاریخی، یک سبک از معماری رایج بود و به همین خاطر در سراسر ایران بناهای تاریخی مختلف با معماری متفاوت وجود دارد. ساختمان شهرداری رودسر یکی دیگر از بناهای تاریخی ایران و به‌جامانده از دوران پهلوی است.

در ساخت این بنا شاهد تلفیقی از معماری غربی و معماری ایرانی هستیم. ساختمان شهرداری رودسر یک ساختمان دوطبقه است که با برج ساعت، پله‌های سرسرا و تزئینات خاص آن دوره تزئین شده است. قدمت تاریخی این بنا، فهرست آثار ملی ایران را طولانی‌تر کرده است.

آدرس: استان گیلان، رودسر، خیابان انقلاب، میدان شهرداری، خیابان فرهنگ

آبشار میلاش، آبشار خروشان و مرتفع رودسر

چشمه‌ای دیگر از زیبایی تمام‌نشدنی رودسر – عکاس: محمدرضا ساجدی

رودسر پر از جاذبه‌های طبیعی است و آبشار میلاش در رحیم‌آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. آبشاری که 25 متر ارتفاع دارد و انگار کمی عصبانی است؛ چون آب آبشار پلکانی و با فشار زیاد سرازیر می‌شود. این فشار زیاد باعث شده که استخر یا حوضچه‌ای در زیر آبشار شکل نگیرد ولی تماشای آن قدرت طبیعت را به رخ گردشگران بکشد. این آبشار که سرچشمه آن کوه بندبن است، در سال 1382 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

آدرس: استان گیلان، جاده سراوان-سنگر-سیاهکل، بعد از لاهیجان، لنگرود و رودسر، بخش رحیم آباد، دهستان اشکور سفلی

سخن آخر

رودسر در استان گیلان قرار دارد و فاصله آن تا تهران حدود 375 کیلومتر است. اگر قصد سفر با خودروی شخصی را دارید، باید بگویم بدون احتساب ترافیک و زمان توقف، طی کردن این مسیر تقریباً 4 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد. اگر هم بخواهید از رشت به رودسر سفر کنید، فاصله رودسر تا رشت حدود 73 کیلومتر است.

این‌ها را گفتم چون میدانم با خواندن جاهای دیدنی رودسر دلتان خواسته به این شهرستان سفر کنید. اگر هم نگران اقامتگاه هستید، باید بگویم چرا از سایت اتاقک کمک نمی‌گیرید؟ وارد سایت اتاقک شوید، نام شهر مقصد را وارد کنید تا اقامتگاه‌ها در کسری از ثانیه برای شما نمایش داده شوند. اگر هم دوست دارید نتایج دقیق‌تر و باب میل شما باشد، تاریخ رفت‌وبرگشت را وارد و از فیلترهای سمت راست برای تفکیک اقامتگاه‌ها استفاده کنید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی رحیم آباد رودسر کدامند؟

ییلاق جواهر دشت، ییلاق سجیران، قلعه گردن، آبشار میلاش

جاهای دیدنی تاریخی رودسر کدامند؟

قلعه گردن، ساختمان شهرداری، پل تیمجان

ییلاق های رودسر کدامند؟

ییلاق جواهر دشت، ییلاق سجیران، ییلاق اشکورات

فاصله تهران تا رودسر چقدر است؟

فاصله تهران تا رامسر، تقریباً 375 کیلومتر است که با خودروی شخصی و بدون احتساب ترافیک و توقف، با حدود 4 تا 4.5 ساعت رانندگی به آن می‌رسید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.5/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. زیباست. محله بازنشین، ییلاقات، گرمابدشت، جواهردشت و…خیلی زیباییهای دیگه.

  2. زیباست. محله بازنشین، ییلاقات، گرمابدشت، جواهردشت و…خیلی زیباییهای دیگه.

  3. زیباست. باز نشین، ییلاقات، گرمابدشت، جواهردشت، و…خیلی زیباییهای دیگه.

  4. زیباست. باز نشین، ییلاقات، گرمابدشت، جواهردشت، و…خیلی زیباییهای دیگه.

  5. چطوری کلاچای که بخش پایانه مسافری داره ولی رودسر که شهرستان و کلاچای جز اون نداره

  6. چرا شهردار رودسر انقدر افتضاح عمل کرده شهر زشت بی رنگ وفرسوده شده همه جا کثیف، تمام دریارو بستن مردم از راه دور میان با ماشین برن کنار دریا یه غذا بخورن یه استراحتی کنن همه که پول هتل و ویلا ندارن .اونوقت نمیتونی کنار ساحل بری با ماشینت باید با فاصله زیاد پارک کنی صد بار بری سمت ماشینو برگردی تا ۴ تا وسیله بیاری.هیچ پارک شیک وآلاچیقی هم ندارن.همه جا پر از سگ کثیف بی امکانت سرویس بهداشتی روشویی. یکی هست اونم کثیف. روستای گرمجان مزارشو ببینید داغون نکردن عین کرجه پشت درستش کنن.مسجدو خاک گرفته اینا یه اذان نمیگن تا کسی نمیره خاک برداشته همه جارو مسجد خانه خداست یه درو باز کنن یه رسیدگی کنن.مردم گرمجان با شورای ضعیفش دارن اذیت میشن هیچکس هم نیست رسیدگی کنه

  7. ممنون از نويسنده گرامي كه شهرمونو با قلم زيبايشان به تصوير كشيدن از مسئولين خواهش ميكنم براي رودسر پايانه مسافربري،پارك كودك و استخر بسازن

  8. سلام ممنون از نويسنده گرامي كه با قلم زيبايش شهر رودسر را به تصوير كشيدن،بعنوان يك شهروند انتظار دارم يك پايانه مسافربري و يك استخر ساخته ش

  9. هموطنان عزیز این شهر از بکرترین شهرهای شمال ایرانه با سوغاتی های زیاد از برنج و چای و کلوچه تا فندق و گل گاوزبان و نیز پنیر محلی،جای اقامتی هم کم نداره ضمن اینکه چادر هم می ت نید بزنید ولی هوای شرجی و پشه رو هم در نظر داشته باشید. توصیه میکنم حتما دیدن کنید

    1. سلام ممنون از اینکه دیدگاهتون رو ارسال کردید و به سایر خوانندگان هم اطلاعات بیشتری دادید.

  10. با سلام
    رودسر تا پیش از زمان رضاشاه پهلوی بخشی از رشت بوده و در 1324 به لاهیجان ملحق شده.
    جهت اطلاعتون در سال 1324 رضاشاه پادشاه ایران نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *