جاهای دیدنی

جاهای دیدنی زواره | شهری که از تاریخ سخن می‌گوید!

زواره یکی از زیباترین شهرهای باستانی و کهن ایران است، زواره در مجاورت دشت کویر است و طبیعت سحرانگیز کویری را هم نشان‌تان می‌دهد. قدم به قدمِ این شهر را خانه‌های کاه‌گلی فراگرفته‌اند و زندگی سنتی در شریان‌های زواره به خوبی حس می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به این دیار سفر کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله زواره کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی زواره

زواره شهری کوچک در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردستان، استان اصفهان است، از قرن چهارم این شهر با نام مدینه‌السادات شهرت یافت و پس از آن در سال‌های آینده به مرکزی برای علم، ادب و فرهنگ تبدیل شد. برای همین هم در تاریخ، از این شهر زیاد نام برده شده است.

جاهای دیدنی زواره

 امروز می‌خواهیم با هم قدم در کوچه‌ و پس‌کوچه‌های زواره بگذاریم و به گذشته سفر کنیم. و جاهای دیدنی آن را به شما معرفی کنیم، از شکوه معماری گذشتگان حظ ببریم و ساده‌زیستی را به عنوان اصالتی گران‌بها از نزدیک ببینیم. با ما همراه باشید.

مسجد جامع چهار ایوانی

ساختمانی قدیمی با گنبدی گلی به نام مسجد جامع چهار ایوانیاول از همه به دوره سلجوقیان سفر می‌کنیم و به دیدن اولین مسجد چهار ایوانی ایران می‌رویم. مسجد جامع چهار ایوانی زواره بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و روزگاری صحنه مبارزات و فعالیت‌های روحانی مبارز، حسن مدرس بوده است. شکوه این مسجد از همان ابتدا جلوه‌گری می‌کند و شما را به دیدار فرا می‌خواند. کافی است صحن چهار گوش، ایوان‌های چهار گانه، شبستان، رواق، گنبدخانه، مناره یا حتی سردر مسجد و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر آن را ببینید تا ذوق، هنر و مهارت سازندگان را به خوبی درک کنید!
مساحت این مسجد مستطیلی، به ۱۲۰۰ متر مربع می‌رسد و در ساخت آن از آجر، گچ، سنگ و خاک استفاده شده است. اگر عاشق هنر و معماری هستید، از این مسجد دیدن کنید و عکس‌های یادگاری و توریستی به ثبت برسانید تا خاطرات سفرتان ابدی شود.

کویر دق سرخ

شن هایی که به خاطر وزش باد موج دار شدند و کمی خس و خاشاک نمی‌شود از جاهای دیدنی زواره حرف زد و به کویر زیبای آن اشاره نکرد. جایی که روزها، قدم زدن روی تپه‌های شنی آن شما را سر ذوق می‌آورد و شب‌ها، در سکوت و آرامش، آسمانی بی‌همتا را نشان‌تان خواهد داد. کویر دق سرخ در شمال شرق زواره قرار دارد و طول و عرض آن به ترتیب به ۵۹ و ۲۰ کیلومتر می‌رسد. در مرکز این کویر، تپه شنی بزرگی واقع شده که آشیانه عقاب‌های منطقه است.
در این منطقه کوه‌های کم‌ارتفاع و پوشش گیاهی با نام جنگل‌های تاغ را خواهید دید که در مجاورت دریاچه نمک یا شوره زار دق قرار دارند. اگر اهل عکاسی از حیات وحش هستید، در جنگل تاغ می‌توانید از چکاوک کاکلی، پایکا، روباه، شغال، جغد و باز عکس‌‌های خارق‌العاده‌ای بگیرید.
اما دیدنی‌های کویر دق سرخ به این موارد محدود نمی‌شود. چراکه در دل این کویر ذخایر طلا، سرب، نمک و حتی نفت هم وجود دارد که ارزش آن را بیش از پیش به ما نشان می‌دهند!
در این کویر شگفت‌انگیز می‌توانید افرادی را ببینید که در حال پرورش شتر هستند. سواری با شتر را در کویر دق سرخ امتحان کنید و به سفرتان چاشنی هیجان بیفزایید.

اجاره انواع اقامتگاه در زواره با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قلعه سنگ بست

قلعه سنگی و با قدمت به  نام قلعه سنگ بستپس از قلعه الموت در قزوین، مستحکم‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه کشور، قلعه سنگ بست زواره است. بنایی بسیار قدیمی که در بافت سنتی شهر قرار دارد و در قرن پنجم هجری پی‌ریزی شده است. در آن موقع ابوعلی دهدار که از نزدیکان حسن صباح بود، دستور ساخت این قلعه بزرگ را صادر کرد تا به کمک آن، در مواقع لزوم از شهر دفاع کنند‌.
این بنا از بخش‌های مختلفی که شامل برج‌های دیده‌بانی، انبار، اسطبل، قراول‌خانه و قسمت‌های اصلی و مسکونی هستند، ساخته شده است. جنس قلعه مثل بافت خانه‌های قدیمی زواره از خاک، خشت خام و گِل است و ارتفاع دیوارهای آن به ۱۲ متر می‌رسد. در چهار گوشه قلعه نیز چهار برج دیده‌بانی وجود دارد. قلعه نظامی سنگ ‌بست، در دو طبقه ساخته شده و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

یخچال سنتی زواره

بنایی که دو ساختمان دارد و یکی از ساختمان ها دارای گنبدی مخروطی شکل است و مقداری برف روی زمین و روی ساختمان نشسته استحتی در دل کویر هم انسان برای خوراک خود نیاز به یخچال دارد. در گذشته که یخچال‌های امروزی وجود نداشتند، مردمان زواره در فصل زمستان و شب‌ها، آب را در یخچالی سنتی در دل زمین جمع می‌کردند تا یخ بزند. سپس روزها یا در فصل تابستان از آن استفاده می‌کردند.
این یخچال سنتی هم‌اکنون به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی زواره تبدیل شده است و در فهرست جاذبه‌های تاریخی آن قرار دارد. این بنا به حالت مخروطی شکل است که دیواره‌های ضخیمی دارد. یخچال سنتی زواره از ارزشمند‌ترین بناهای گذشتگان بوده است که در سفر به این شهر می‌توانید آن را از نزدیک ببینید.

مناره مسجد پامنار زواره

مناره آجری بلندیکی دیگر از جاهای دیدنی زواره، مسجد پامنار است. قدمت بخش شبستان مسجد به دوره ساسانیان برمی‌گردد و پنج محراب تاریخی آن از یادگاری‌های دوره سلجوقیه هستند.
مناره این بنا ۲۰ متر ارتفاع دارد و طبق کتیبه‌‌ای که با خط کوفی در آن پیدا شده، سال ساخت آن ۴۵۱ هجری شمسی است. پس از مناره ساوه، مناره مسجد پامنار زواره دومین مناره کتیبه‌دار ثبت شده در کشور محسوب می‌شود. بانی اصلی این مسجد شخصی به نام محمد بن ابراهیم است.

خانه هشت بهشت نیری

حیاط خانه ای قدیمی و زیبا با معماری سنتی در وسط حیاط یک حوض و در اطراف ان درختان زیبایکی دیگر از جاذبه‌های هنری و معماری زواره، خانه هشت بهشت نیری نام دارد. این خانه زیبا، هشت ضلعی است و هم‌اکنون به عنوان فاطمیه شهر برای برگزاری مراسم‌های مذهبی کاربرد دارد.
خانه هشت بهشت توسط حاج سید میرزا علی‌رضا نیری در دوره قاجاریه ساخته شده است. این بنای دو طبقه‌ای، شامل سه بخش اصلی صحن غربی، صحن شرقی و کل ساختمان می‌شود. جایی که این خانه شما را شگفت‌زده خواهد کرد، وجود دو حیاط مجزا است که برای گرفتن عکس‌های یادگاری حرف ندارد.
در میانه بنا نیز یک حوض بیضی شکل وجود دارد و خانه را بیش از پیش زیبا کرده است. خوشبختانه این اثر تاریخی نیز در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کاخ امیر آباد

مخروبه ای باقی مانده از  از یک ساختمان زیبا به نلم کاخ امیر آبادکاخ‌ها معمولا از باشکوه‌ترین آثار تاریخی به جا مانده از گذشتگان هستند. در زواره نیز کاخی به نام امیرآباد از دوره قاجاریه به جای مانده که در دو طبقه ساخته شده است. این کاخ به دستور سهام السلطنه که از محافظان راه‌های این منطقه در دوره ناصرالدین شاه بود، در همسایگی کویر ساخته شد تا محل استقرار و اسکان او و همراهانش در فصل زمستان باشد. اگر از کاخ امیرآباد بازدید کردید، حتما داخل بنا را هم که با سبک معماری اصیل و ایرانی ساخته شده است، تماشا کنید!

بازار تاریخی زواره

راهرویی با سقف هلالی شبستان مانند و دیوار های گلی از دیگر یادگاری‌های عصر قجر در زواره، بازار تاریخی آن است. جایی که در نزدیکی حسینیه بزرگ شهر و امامزاده یحیی قرار دارد و به دست محمد حسین خان عامری ساخته شده است. این بنا به علت نداشتن ایمنی کافی، متروکه مانده و هیچ کالایی در آن به فروش نمی‌رسد.

اقامتگاه نقشینه

نمایی از یک ساختمان آجری به رنگ کرم روشنو پنجرههای چوبی با طراحی سنتی در بیابان‌های اطراف شهر، خانه نوریان یا اقامتگاه باستانی نقشینه را پیدا خواهید کرد. این بنا دارای چهار ایوان است و قدمت آن به دوره قجر می‌رسد. از این اقامتگاه تاریخی بازدید کنید تا با یکی دیگر از آثار باستانی زواره که در فهرست آثار ملی کشور جای دارد، آشنا شوید. سفرتان خوش!

سخن آخر

در این مقاله جاهای دیدنی زواره را به شما معرفی کردیم، اگر علاقمند به دیدن جاهای تاریخی و باستانی هستید و دوست دارید سفری تاریخی به دل یک شهر داشته باشید، و تا حدودی از فضای شهری و شلوغ دور شوید و حال و هوایتان تغییر کند. زواره جای مناسبی برای سفر است.

4.8/5 - (128 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *