شهرهاجاهای دیدنی

جاهای دیدنی پلور | طبیعتی بکر و جذاب در نزدیکی تهران

یادم هست که نوزدهم اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۹ بود و با اینکه شب قبل تهران و سمت جاده هراز زلزله شد و بخش‌هایی از کوه ریزش کرده بود، اما به همراه دوستم راهی جاده هراز شدیم و به سمت دشت لار رفتیم.

عشق من به دماوند در سال‌های کودکی شکل گرفته بود، آن روزها که غرق داستان‌های شاهنامه می‌شدم و بارها در ذهنم قله باشکوه دماوند را تصویرسازی می‌کردم… اما واقعیت این بود که در مواجه با دشت لار و قله دماوند بهت‌زده شدم! به نظرم دماوند از تمام افسانه‌ها، از تمام فیلم و عکس‌هایی که در اینترنت دیده بودم، باشکوه‌تر بود و توصیف ملک الشعرای بهار چه خوب و برازنده است که می‌گوید: ای گنبد گیتی ای دماوند…!

اما چرا در ابتدای مقاله درباره جاهای دیدنی پلور از دماوند نوشتم؟ چون از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی پلور بدون شک دشت لار با منظره بی‌نظیر دماوند است. قبل از معرفی جاهای دیدنی پلور باید بگویم که یک مقاله کامل درباره روستای پلور با تمام جزئیات در بلاگ اتاقک قرار دارد و شما می‌توانید برای مطالعه جامع درباره این روستا به مقاله همه چیز درباره روستای پلور مازندران  سری بزنید.

دشت لار (پارک ملی لار)

دشت لار
نمایی از دشت و سد لار – عکاس: فاطمه امیری

دشت لار که با عنوان‌های پارک ملی لار، سد لار و منطقه حفاظت شده دشت لار نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی پلور است که در نزدیکی تهران قرار دارد و جز پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای عکاسان و طبیعت دوستان است.

دشت لار به دلیل وجود نمای باشکوه قله دماوند، سد لار، کوه، رودخانه و … به تنهایی یک مقصد جذاب برای معرفی است، چون شما با سفر به دشت لار با جاذبه‌های متنوعی برای تفریح، استراحت، عکاسی، کمپ و … مواجه می‌شوید.

مساحت حدودی این دشت بیشتر از ۷۳ هکتار است و در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی لار معرفی شد، اما در سال‌های بعد به دلیل تنوع در گونه‌های جانوری، حفظ و حراست از این حیوانات، به عنوان منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع معرفی و ثبت شد.

اما دشت لار چه ویژگی‌هایی برای طبیعت‌گردی و تفریح دارد؟ دشت لار آلودگی نوری ندارد و یکی از مناطق مهم برای عکاسی در شب، به ویژه عکاسی از بارش‌های شهابی است و سالانه گروه‌های زیادی برای عکاسی آسمان شب با منظره دماوند راهی سد لار می‌شوند.

تنوع زیست بوم و وجود کوه‌‌های مختلف در دشت لار باعث شده تا مقصد جذابی برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان باشد و بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای کوهنوردی این منطقه را برای پیمایش‌های خود انتخاب می‌کنند.

همچنین به دلیل طبیعت بکر و هوای سالم یکی از بهترین مقاصد برای شهروندان تهرانی است تا آخر هفته را در میان دشتی سرسبز سپری کنند. بهترین زمان برای سفر به دشت لار و بازدید از جاذبه‌های آن فصل بهار است، البته در همه فصل‌ها می‌توانید به این دشت سفر کنید و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر فصل لذت ببرید.

آدرس دشت لار: مازندران، آمل، لاریجان، دشت لار (ورودی شرقی دشت لار از روستای پلور است). فاصله دشت لار از مرکز تهران حدود دو ساعت است.

برای اجاره روزانه خانه و ویلا در آمل می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دره زمان

دره زمان
تجربه هیجان و تفریح در دره زمان – عکاس: مجتبی مهدوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی پلور، دره زمان است! اینکه چرا و چه کسی نام این‌جا را دره زمان گذاشته مشخص نیست، اما به دلیل مسیر هیجان‌انگیز و فضای عجیبی که دارد زمان برای شما متوقف می‌شود. طبیعت بکر و هوای خنک دره زمان برای تجربه هیجان با دوستان، پیک‌نیک خانوادگی، عکاسی، دره ‌نوردی، آب تنی، رودپیمایی در روزهای گرم تابستان است؛ بنابراین آخر هفته‌هایی که زمان کافی برای سفرهای چند روزه را ندارید اما از هوای گرم تابستانی کلافه شدید، بهترین مقصد که فاصله کوتاهی تا تهران دارد، دره زمان است.

البته توجه داشته باشید که برای سفر و تفریح در دره زمان باید تجهیزات کافی برای کمپ و رودخانه نوردی را به همراه داشته باشید و حتما به صورت گروهی و با دوستان یا خانواده به این‌جا سفر کنید تا دچار خطرات احتمالی نشوید.

جذابیت و هیجان دره زمان به رودپیمایی در دره ختم نمی‌شود و بعد از حدود چهل دقیقه که در مسیر رود حرکت کنید به آبشاری زیبا برای آب تنی می‌رسید.

آدرس دره زمان: مازندران، آمل، لاریجان، دو کیلومتر بعد از روستای پلور، دره زمان (فاصله حدودی دره زمان از مرکز تهران کمتر از دوساعت است).

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت
نمایی از آبشار شاهاندشت؛ از جاهای دیدنی پلور – عکاس: امین موجودی

بیشتر مواقع ما برای تفریح و طبیعت‌گردی مسیرهای طولانی را طی می‌کنیم و یا حتی به کشورهای خارجی می‌رویم تا مثلا فلان دره خاص یا آبشارهای معروف را از نزدیک ببینیم. درحالی‌که اگر کمی جست‌‌وجو کنیم، در همین حوالی شهر مقاصد بکر و بی‌نظیری وجود دارند تا یک تجربه سفر متفاوت را برای ما رقم بزنند. آبشارشاهاندشت نیز یکی از این جاهای دیدنی نزدیک تهران است که باید به آن سفر کنید.

آبشار شاهاندشت بدون شک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی پلور است که از چند آبشار پلکانی با ارتفاع‌های مختلف ۱۵، ۳۰، ۱۰، ۱۸، ۱۲، ۲۵، ۲۰ و ۳۵ متر تشکیل شده و در واقع یکی از آبشارهای بلند نزدیک تهران محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت بدون شک از اوایل بهار تا اواخر تابستان است، چون هوای خنک و مسیرجذابی برای پیاده‌روی، آب تنی، پیک‌نیک و طبیعت‌گردی دارد. البته ما در مقاله همیشه بهترین فصل را براساس مسیرهای راحت دسترسی و هوای معتدل انتخاب می‌کنیم، اما اگر شما تجهیزات لازم برای پیمایش در روزهای سرد و برفی دارید، با رعایت تمام نکات ایمنی می‌توانید به این‌جا سفر کنید.

آدرس آبشار شاهاندشت: مازندران، آمل، لاریجان، کیلومتر ۹۶ جاده هراز، آبشار شاهاندشت (فاصله حدودی آبشار شاهاندشت از مرکز تهران دوساعت است).

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

غار گل زرد

غار گل زرد
نمایی از غار گل زرد – عکاس: سعید علی‌یار

غارنوردی همیشه برای انسان جذاب بوده و این به دلیل زندگی اجداد ما و انسان‌های اولیه در غارهاست که توسط ژن‌ها نسل به نسل انتقال یافته است؛ بنابراین عجیب نیست که سالانه افراد زیادی در سراسر دنیا برای غارنوردی راهی مکان‌های ناشناخته می‌شوند و به همین دلیل در صنعت گردشگری به کشف غارهای جدید اهمیت زیادی می‌دهند.

در ایران نیز گروه‌های غارنوردی بسیاری هستند که با تجهیزات حرفه‌ای راهی غارهای مختلف می‌شوند و حتی غارهای ناشناخته را کشف و معرفی می‌کنند. غار گل زرد هم یکی از جاهای دیدنی پلور است که جزء غارهای عجیب و جذاب ایران محسوب می‌شود.

غار گل زرد به دلیل موقعیت قرار گیری در نزدیکی دشت گل زرد که هر سال با گل‌های زرد پوشیده می‌شود، به این نام شهرت پیدا کرده است. این‌جا یک غار رودخانه‌‌ای محسوب می‌شود و به دلیل وجود آب برای غارنوردی در فصل‌های بهار و تابستان مناسب است، چون آب رودخانه در پاییز و زمستان بیشتر می‌شود و امکان غارنوردی وجود ندارد.

ضمن اینکه این غار فقط برای غارنوردان و گروه‌های حرفه‌ای غارنوردی مناسب است و افراد دیگر که تجربه این کار را ندارند، بهتر است با گروه‌های حرفه‌ای راهی غار گل زرد شوند. اما جذابیت‌های این منطقه به این غار محدود نمی‌شود، چرا که این غار در نزدیکی دشت گل زرد قرار گرفته. این دشت یکی دیگر از جاهای دیدنی پلور است و برای طبیعت‌گردی و کمپ در فصل بهار مقصدی بکر و زیبا محسوب می‌شود. البته جالب است بدانید که بهار هرسال افراد زیادی برای تماشا و عکاسی از دشت گل‌های زرد راهی این منطقه می‌شوند.

دشت گل زرد برای پیک‌نیک‌، کوه پیمایی و طبیعت‌گردی در فصل تابستان هم مناسب است، چون آب‌وهوای خنکی دارد و همچنین برای عکاسی آسمان شب در بارش‌های شهابی مورد علاقه عکاسان و ستاره‌شناسان است.

آدرس غار گل زرد: مازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور، روستای منظریه، غار و دشت گل زرد (فاصله زمانی غار گل زرد از مرکز تهران کمتر از دوساعت است).

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفتم، یک مقاله کامل درباره روستای پلور داخل بلاگ اتاقک قرار دارد و همچنین اقامتگاه‌های نزدیک این منطقه را هم می‌توانید از طریق اپلیکیشن و یا سایت اتاقک ببینید و با اجاره سوئیت یا ویلا سفری به یاد ماندنی داشته باشید. اما درباره طبیعت‌گردی یک نکته مهم را فراموش نکنید. ایران کشوری بزرگ و با جاذبه‌های متنوع است که حتی بسیاری از این جاذبه‌ها هنوز ناشناخته هستند؛ بنابراین لطفا این میراث گران‌بها را حفظ کنید و در طبیعت‌گردی‌های خود مراقب گونه‌های گیاهی و جانوری باشید تا آسیب نبینند.

سوالات متداول

بهترین زمان برای سفر به منطقه پلور چه فصلی است؟

منطقه پلور آب‌وهوای کوهستانی و ییلاقی دارد؛ بنابراین بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این‌جاست.

برای عکاسی آسمان شب کدام منطقه پلور بهتر است؟

دشت لار، دشت گل زرد و دشت آزو برای عکاسی آسمان شب مناسب هستند اما دشت لار موقعیت بهتر و آلودگی نوری کمتری دارد.

برای سفر به جاهای دیدنی پلور چه تجهیزاتی لازم داریم؟

پلور یک روستا و منطقه گردشگری بکر است؛ بنابراین تجهیزات کمپ، کفش و لباس مناسب داشته باشید.

2/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *