تجربه سفربهترین زمان سفرجاهای دیدنی

همه چیز درباره روستای پلور مازندران | بهاری‌ترین روستای ایران در تابستان

آدم‌ها از نظر توانایی‌شان در تحمل هوای گرم 2 دسته‌اند. گروه اول فکر می‌کنند از سرما متنفرند و همیشه در زمستان‌ها، از سردی هوا شکایت می‌کنند. همین گروه در تابستان احساس می‌کنند که نظرشان در مورد زمستان فرق کرده است و برای شروع فصل سرما لحظه‌شماری می‌کنند. گروه دوم هم که از ابتدای سال، بی‌صبرانه انتظار پاییز و زمستان را می‌کشند و از جلوی کولر تکان نمی‌خورند.

من همیشه فکر می‌کردم آدمی هستم که برایم تحمل گرما راحت‌تر از سرماست؛ اما در سال‌های اخیر، گرمای هوا به‌قدری آزاردهنده شده که نظرم نسبت به زمستان‌ها تغییر کرده است و در تابستان، به سینه برنامه‌های سفر به مناطق ییلاقی و کوهستانی دست رد نمی‌زنم.

خوشبختانه در نزدیکی پایتخت، روستاییی با نام پلور از توابع لاریجان آمل وجود دارد که به بهاری‌ترین روستای ایران در تابستان‌ها معروف است و یکی از محبوب‌ترین ییلاقات شمال محسوب می‌شود. اگر شما هم از گرما کلافه شده‌اید و می‌خواهید به یک جای خوش آب‌وهوا بروید، بیایید که باهم از این گرمای کشنده فرار کنیم و به روستای پلور پناه ببریم.

روستای پلور کجاست؟

روستای پلور در لاریجان آمل
روستای پلور در استان مازندران و از توابع بخش لاریجان آمل است. – عکاس: بنفشه یعقوبی

روستای پلور یکی از ییلاقات مازندران است که در توابع بخش لاریجان آمل قرار دارد. فاصله تهران تا روستای پلور حدود 88 کیلومتر است که به‌صورت میانگین با یک ساعت و نیم رانندگی می‌توان به آن رسید؛ البته به شرطی که مبدأ حرکت شما شرق تهران باشد. همچنین این روستای زیبا، مقصد محبوب اهالی پایتخت برای آخر هفته‌ها، تعطیلات وسط هفته و … است.

جمعیت این روستا در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد، 302 نفر بود که به‌احتمال زیاد در این سال‌ها تغییر کرده است. یکی از جاذبه‌های روستای پلور این است که می‌توانید از این روستا، قله دماوند را با وضوح‌بالا ببینید و از تماشای آن غرق لذت شوید.

تاریخچه روستای پلور

روستای پلور در یک منطقه خوش آب‌وهوا (به‌خصوص در بهار و تابستان) قرار گرفته است و بنابراین می‌توان حدس زد که قدمت تاریخی آن زیاد باشد. گواه این موضوع هم سفالینه‌ها و آبگینه‌هایی است که در قلعه دختر روستای پلور پیدا شده است.

در این روستا تعداد خانه‌هایی که بافت روستایی دارند زیاد نیست و اکثر خانه‌ها به شکل امروزی درست شده‌اند. نکته جالب در مورد روستای پلور، شایعاتی است که در مورد گنج پنهان در آن وجود دارد. شایعاتی که سینه‌به‌سینه از نسل‌های قدیم به نسل‌های جدید منتقل‌شده و وسوسه پیدا کردن آن، چیزی است که نمی‌توان به‌راحتی از ذهن بیرون کرد.

اقتصاد روستای پلور

اقتصاد روستای پلور بر پایه کشاورزی و دامداری است.
بیشتر اهالی روستای پلور، کشاورز یا دامدار هستند. – عکاس: مجید مجددی

با توجه به موقعیت جغرافیایی روستای پلور، این منطقه بستر مناسبی برای شغل‌های کشاورزی، دامپروری و … دارد. به همین خاطر بیشتر اهالی روستای پلور، کشاورز یا دامدار هستند. با این حال در سال‌های اخیر، مسافران زیادی به این روستا سفر می‌کنند و همین موضوع باعث رونق گردشگری در این روستا شده است. نتیجه این رونق گردشگری، به وجود آمدن شغل‌های جدید مثل اجاره ویلا یا مشاورین املاک و افزایش مغازه‌های خواروبارفروشی، میوه‌فروشی، نانوایی و… است.

آب و هوای روستای پلور

همان‌طور که گفتم روستای پلور در یک منطقه کوهستانی و ییلاقی قرار دارد. به همین خاطر این روستا همیشه از گزند گرمای طاقت‌فرسا در امان است. آب و هوای روستای پلور در بهار و تابستان، خنک و مطبوع است. هر چه هوا رو به سردی می‌رود آب‌وهوای این روستا خنک‌تر می‌شود و با شروع بارش برف، سرمای این روستا به بیشترین حد خود می‌رسد.

بهترین زمان سفر به روستای پلور

تصویری رویایی از روستای ییلاقی پلور
بهترین زمان سفر به روستای پلور بهار و تابستان است. – عکاس: هخا هخامنش

با توجه به توضیحات بخش قبل، متوجه شدیم که بهترین زمان سفر به روستای پلور بهار و تابستان است. بیشتر مسافرانی که در پاییز و زمستان به روستای پلور می‌روند، هدفشان برف‌بازی یا یخ نوردی است که به نظر من با این هدف، بهترین زمان سفر به روستای پلور پاییز و زمستان است.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی روستای پلور

خب دیگر برویم سراغ معرفی جاهای دیدنی روستای پلور که هرکدام از دیگری دیدنی‌تر هستند:

دشت لار یا پارک ملی لار

تصویری از شقایق‌های وحشی در دشت لار
ورودی شرقی دشت لار، در روستای پلور قرار دارد. – عکاس: کورش دری

دشت لار یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است. ورودی شرقی این دشت در روستای پلور قرار دارد که می‌توانید به‌راحتی موقع سفر به روستای پلور از آن دیدن کنید. این دشت زیبا در دسته مناطق حفاظت‌شده ایران قرار دارد و حدود 73 هزار و 500 مترمربع وسعت آن است. دشت لار به خاطر شقایق‌های قرمزی که در فصل بهار در آن می‌رویند، به دشت شقایق‌های وحشی هم معروف است.

در بازدید از این دشت زیبا می‌توانید از دریاچه لار و سد لار هم دیدن کنید و از پس‌زمینه قله دماوند در مناظر پیش رویتان لذت ببرید.

آدرس دشت لار: مازندران، آمل، لاریجان، دشت لار (ورودی شرقی این دشت، در روستای پلور است.)

برای دسترسی بهتر به دشت دلار، می‌توانید نسبت به اجاره روزانه سوئیت، ویلا و خانه در پلور اقدام کنید.

غار گل زرد

نمایی از داخل غار گل زرد در نزدیکی روستای پلور
در جنوب شرقی قله گل زرد، غاری رودخانه‌ای به نام غار گل زرد وجود دارد. – عکاس: مهرداد

روستای پلور یکی از مقصدهای محبوب کوهنوردان است و به قله‌های مختلفی از جمله دماوند، بزمچال، گل زرد و … دسترسی دارد. در جنوب شرقی قله گل زرد، غاری رودخانه‌ای به نام غار گل زرد وجود دارد که بهترین زمان بازدید از آن خرداد تا آخر تابستان است. مسیر رسیدن به غار گل زرد، مسیر راحتی نیست و به همین خاطر حتماً اگر تجربه غارنوردی دارید و تجهیزات شمال کامل است، سراغش بروید. در غیر این صورت از دشت گل زرد که در بخش بعد معرفی می‌کنم دیدن کنید و از آنجا برای همسفران غارنوردتان دست تکان دهید.

آدرس غار گل زرد: مازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور، روستای منظریه، غار گل زرد

دشت گل زرد

دشت گل زرد در نزدیکی روستای پلور
یکی از زیباترین جاهای دیدنی روستای پلور، دشت گل زرد است. – عکاس: amb royan

دشت گل زرد یکی از جاهای دیدنی روستای پلور است که در فصل بهار فرشی ازگل‌های زرد روی آن را می‌پوشانند و به همین خاطر به این نام معروف شده است. یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها در این دشت به‌خصوص در بهار، تماشای گل‌های سفید و زرد بهاری، کمپینگ و عکاسی با پس‌زمینه قله دماوند است.

آدرس دشت گل زرد: مازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور، شمال روستای منظریه، دشت گل زرد

دره زمان

نمایی از دره زمان در نزدیکی روستای پلور
دره زمان، منطقه‌ای بکر و زیبا در نزدیکی روستای پلور – عکاس: شاه محمدی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال یک منطقه بکر و زیبا در نزدیکی پایتخت می‌گردید، دره زمان بهترین مقصد برای شماست. این دره بین صخره‌هایی بلند محصور شده است و رودخانه‌ای پر جنب‌وجوش در دل آن جریان دارد.

شاید با توصیف قبل فکر کنید که بازدید از این دره به تجهیزات لازم نیاز دارد، ولی باید بگویم این‌طور نیست و فقط کافی است کفش و لباس مناسب داشته باشید تا بتوانید در قسمت‌های خشکی و آب به‌راحتی قدم بردارید. اگر تا انتهای این دره بروید، بعد از 40 دقیقه به آبشاری زیبا می‌رسید که تماشای آن خالی از لطف نیست.

آدرس دره زمان: مازندران، آمل، لاریجان، 2 کیلومتر بعد از روستای پلور، دره زمان

آبشار شاهاندشت

شکوه آبشار شاهاندشت باورنکردنی است.
آبشار شاهاندشت، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در روستای پلور می‌توانید از آن دیدن کنید. – عکاس: مژده لطفی

آبشار شاهاندشت یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی روستای پلور است. این آبشار زیبا که نامش در فهرست آثار ملی ایران هم وجود دارد، آبشاری همیشگی و عظیم در ارتفاعات روستای شاهاندشت است که در اصل از 8 آبشار مختلف تشکیل شده است. ارتفاع این آبشارها به ترتیب 15، 30، 10، 18، 12، 25، 20 و 35 متر است.

مسیر پیاده‌روی و رسیدن به این آبشار چندان سخت نیست و کافی است کمی زیر سایه درختان از انتهای روستا به سمت آبشار حرکت کنید. توصیه می‌کنم در بهترین زمان سفر به پلور یعنی بهار و تابستان سراغ آبشار شاهاندشت بروید؛ چون در فصل‌های دیگر، طی کردن مسیر سخت خواهد بود.

آدرس آبشار شاهاندشت: مازندران، آمل، لاریجان، کیلومتر 96 جاده هراز، آبشار شاهاندشت

دشت آزو

دشت آزو با پس زمینه‌ای زیبا از قله دماوند
دشت آزو، یکی از خاطره‌ساز ترین بخش‌های سفر به روستای پلور است. – عکاس: محمد جهانبخشی

دشت آزو یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای پلور است که بازدید از آن به یکی از بخش‌های خاطره‌انگیز سفر شما به این روستا تبدیل می‌شود. دشت آزو با مساحتی حدود 35 هکتار، زیستگاه گل‌های وحشی و گونه‌های مختلفی از گیاهان است.

دشت آزو در دامنه کوه پاشوره و در ارتفاع 2600 متری قرار دارد. برای بازدید از دشت آزو باید در یک مسیر پاکوب و خاکی حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. جایزه این پیاده‌روی، تماشای قله دماوند، دشت‌های سرسبز، آب‌تنی در رودخانه، تماشای چشمه‌های مختلف، نوشیدن آب گوارای آن‌ها و… است.

آدرس دشت آزو: مازندران، آمل، لاریجان، دشت آزو

روستای آب گرم

روستای زیبا آب گرم در فصل بهار
روستای آب گرم با چشمه‌های آب گرم متعدد یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی روستای پلور است.

در فاصله 27 کیلومتری از روستای پلور، روستایی تاریخی و زیبا به نام روستای آب گرم وجود دارد. احتمالاً از نام روستا حدس زده‌اید که شهرت آن به چه خاطر است. موقعیت جغرافیایی این روستا و قرار گرفتن آن در دامنه کوه آتش‌فشانی دماوند، باعث به وجود آمدن چشمه‌های آب گرم مختلف در روستا و شهرت آن به روستای آب گرم شده است. روستایی که چشمه‌هایش شفابخش و آب‌وهوای آن مطبوع است.

در روستای آب گرم می‌توانید بعد از اینکه از جکوزی‌ها و استخرهای مختلف چشمه‌های آب گرم استفاده کردید و حال و هوایتان عوض شد، از حمام شاه‌عباسی که از دوران قاجار به‌جامانده و هنوز فعال است دیدن کنید.

آدرس روستای آب گرم: مازندران، آمل، لاریجان، 27 کیلومتری روستای پلور، روستای آب گرم

آبشار قلعه دختر

آبشار قلعه دختر با چشمه‌ای زیبا در نزدیکی روستای پلور
آبشار قلعه دختر در نزدیکی تونل امام‌زاده هاشم قرار دارد. – عکاس: همایون ورزش دوست

آبشار قلعه دختر یکی دیگر از جاهای دیدنی پلور است که در نزدیکی تونل امامزاده هاشم قرار دارد. صخره‌های این آبشار یکی از مسیرهای کوهنوردی برای کسانی است که قصد صعود به قله زرد کوه را دارند. در کنار این آبشار، چشمه زیبایی هم وجود دارد که گردشگران زیادی موقع عبور از جاده هراز، کنار آن توقف می‌کنند.

آدرس آبشار قلعه دختر: مازندران، آمل، لاریجان، بعد از تونل امامزاده هاشم، آبشار قلعه دختر

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلور

روستای زیبای زیار در آغوش کوه دماوند
معرفی جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلور- تصویر روستای زیار –عکاس: مجید سلامت

روستای پلور به‌تنهایی پر از جاهای دیدنی است که به نظر من برای تماشای همه آن‌ها یک روز کم است. اگر تصمیم گرفتید سفرتان به روستای پلور را طولانی‌تر کنید، می‌توانید از جاهای دیدنی زیر که در نزدیکی این روستا هستند هم دیدن کنید:

  • روستای بایجان
  • روستای زیار
  • روستای ایرا
  • منطقه ییلاقی امیری

برای دسترسی بهتر به جاهای دیدنی بالا می‌توانید نسبت به اجاره روزانه خانه و ویلا در آمل در سایت اتاقک اقدام کنید.

سوغات و صنایع دستی روستای پلور

شغل بیشتر مردم در روستای پلور کشاورزی و دامداری است. همین موضوع باعث می‌شود که سوغات اصلی این شهر محصولات لبنی و دامی مثل ماست، شیر، پنیر، کره و … در کنار میوه‌ها و سبزی‌های محلی باشد. از طرفی مردم این شهر صنایع‌دستی خاص خودشان را هم تولید می‌کنند که می‌توانید در سفر به روستای پلور از آن‌ها بخرید و با خود یادگار بیاورید.

رستورانهای پلور

حالا که کلی در روستای پلور گشتیم و از جاهای دیدنی مختلف آن‌هم بازدید کردیم، حتماً گرسنه‌مان شده است. پس الآن وقت معرفی رستوران های پلور است:

رستوران روگلی شعبه 1

رستوران روگلی در روستای پلور
رستوران روگلی در پلور 2 شعبه دارد. – عکاس: man

رستوران روگلی یکی از رستوران‌های شناخته‌شده در پلور و جاده هراز است که 2 شعبه دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی مثل چنجه، ششلیک، کوبیده، برنج، شوید باقالی‌پلو با ماهیچه و …را در کنار چاشنی‌های مختلف نوش جان کنید. اگر هم برای وعده صبحانه بروید املت و نیمروی اصیل ایرانی از محبوب‌ترین گزینه‌هاست. در این رستوران می‌توانید درحالی‌که در یک فضایی با دکوراسیون مدرن نشسته‌اید و غذایتان را نوش جان می‌کنید، چشم‌اندازی زیبا از قله دماوند هم داشته باشید.

آدرس رستوران روگلی شعبه 1: مازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور

رستوران پلور

در سفر به روستای پلور، یکی دیگر از گزینه‌های شما برای صرف یک وعده غذای سنتی ایرانی، رستوران پلور است. این رستوران که دکوراسیون مدرن و شیکی دارد در روستای پلور و حاشیه جاده هراز به سمت پلور قرار دارد. در رستوران پلور انواع غذاهای ایرانی مثل جوجه‌کباب، چلوکباب، خورش قورمه، خورش قیمه‌بادمجان و … در کنار چاشنی‌هایی مثل ماست محلی، زیتون‌پرورده، سیرترشی و … سرو می‌شود.

آدرس رستوران پلور: مازندران، آمل، لاریجان، روستای پلور

رستوران پاسارگاد

یکی دیگر از گزینه‌های شما برای شکم گردی در روستای پلور، رستوران پاسارگاد است. این رستوران هم مثل رستوران‌های قبلی در حاشیه جاده هراز قرار دارد. در آشپزخانه رستوران پاسارگاد غذاهای ایرانی مثل جوجه‌کباب، چلوکباب، کباب‌برگ، چنجه و … در حال آماده شدن هستند.

آدرس رستوران پاسارگاد: مازندران، آمل، لاریجان، پلور

اقامت در روستای پلور

چادرهایی رنگارنگ برای کمپینگ در روستای پلور
کمپینگ در روستای پلور – عکاس: بنفشه یعقوبی

اگر اهل کمپینگ هستید، برای اقامت در روستای پلور می‌توانید در دشت‌های این روستا مثل دشت آزو، دشت لار و … کمپ کنید و از شب‌مانی در طبیعت لذت ببرید. اگر هم وسایل لازم برای کمپینگ را ندارید یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید در یک واحد اقامتی شب را صبح کنید، می‌توانید سراغ اقامتگاه‌های بومگردی روستای پلور بروید یا در آمل، دماوند و … اقامتگاهی را اجاره کنید.

راه های دسترسی به روستای پلور

همان‌طور که در اول مقاله گفتم، فاصله روستای پلور با شرق تهران چندان زیاد نیست. اگر ساکن شرق هستید که فاصله شما با روستای پلور کمتر از 100 کیلومتر است. در هر نقطه تهران که زندگی می‌کنید، برای سفر به روستای پلور با خودروی شخصی مسیر زیر پیش روی شماست:

مسیر دسترسی به روستای پلور با خودروی شخصی: جاده هراز- بومهن-رودهن-آبعلی-مشا-گردنه امام‌زاده هاشم-روستای پلور

اگر هم خودروی شخصی ندارید، نگران نباشد. می‌توانید به بزرگراه بابایی بروید. در انتهای این بزرگراه، تاکسی‌هایی برای پلور هستند که شما را به این روستای زیبا می‌برند.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

نکاتی که در سفر به روستای پلور لازم است بدانید

تصویری رویایی از طبیعت زیبای روستای پلور
بررسی نکات مهم در سفر به روستای پلور – عکاس: رضا بابایی
  • مسافران زیادی در تابستان راهی روستای پلور می‌شوند؛ بنابراین ممکن است به خاطر ترافیک مدت‌زمان رسیدن به پلور در این فصل، بیشتر از سایر روزهای سال باشد.
  • قبل از سفر به روستای پلور، به‌خصوص در پاییز و زمستان، وضعیت آب‌وهوا و جاده را بررسی کنید.
  • اگر تصمیم دارید با خودروی شخصی به روستای پلور بروید، از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • در سفر به روستای پلور تعدادی آب‌معدنی، غذای کنسرو شده، خوراکی مقوی، جعبه کمک‌های اولیه، داروهای ضروری و … همراه داشته باشید.
  • در سفر به روستای پلور، کفش و لباس مناسب بپوشید تا بتوانید با خیال راحت از جاهای دیدنی آن بازید کنید.
  • زمان بازدید از دره زمان، حواستان به گوشی همراهتان باشد که در آب نیافتد.
  • مراقب محیط‌زیست روستای پلور و طبیعت بکر آن باشید.
  • اگر آتش روشن کردید، قبل از ترک مکان، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

سخن آخر

در این مقاله از بی‌طاقتی خودم در تحمل گرما و علاقه‌ام به مناطق ییلاقی و کوهستانی گفتم. بعد تصمیم گرفتیم باهم در مورد روستای پلور در نزدیکی تهران بیشتر بدانیم و سفری مجازی به آن داشته باشیم. وسایل سفر را جمع کردیم و از جاده هراز به روستای پلور رفتیم. جاهای دیدنی آن را دیدیم و درحالی‌که خسته ولی باانرژی بودیم، راه منزل را در پیش گرفتیم.

اگر دوست داشتید سفری چندروزه به روستای پلور داشته باشید، می‌توانید از سایت اتاقک برای اجاره اقامتگاه در این روستا و شهرهای اطراف آن مثل دماوند کمک بگیرید.

سؤالات متداول

روستای پلور کجاست؟

روستای پلور از توابع لاریجان آمل در استان مازندران است.

فاصله روستای پلور تا تهران چقدر است؟

فاصله روستای پلور تا تهران حدود 88 کیلومتر است، البته به شرطی که از هر نقطه تهران خودتان را به شرق پایتخت و جاده هراز رسانده باشید.

آبگرم پلور کجاست؟

روستای آبگرم، در فاصله 27 کیلومتری از روستای پلور با چشمه‌های آب گرم مختلف و امکاناتی مثل جکوزی، استخر و ... قرار دارد.

4.8/5 - (68 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یک زمانی پلور دست نخورده بکر بوده .بحدی ویلا سازی شده .که دیگه پلور قدیم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *