شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره دهکده ساحلی انزلی | خانه‌هایی با صدای موج و مرغ دریایی

منوچهر فرهنگی که فرزند خورشید و رستم بود، در اواخر دهه 40 شمسی در انزلی، یک دهکده ساحلی را بنا نهاد. این دهکده هنوز باقی است و در آن ویلاها، خانه‌ها و چشم‌اندازهایی را خواهید دید. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از دهکده ساحلی انزلی و هرآنچه که باید درباره‌اش بدانید گفته‌ایم.

دهکده ساحلی انزلی کجاست؟

دهکده ساحلی انزلی کجاست
دهکده ساحلی انزلی 360 کیلومتر تا تهران راه دارد.

اگر بخواهید به دهکده ساحلی انزلی سفر کنید، باید به سمت استان گیلان و شهر انزلی بروید. سپس خودتان را به بخش شرقی شهر برسانید تا در مجاورت بلوار ساحل قو دهکده ساحلی انزلی را ببینید. این دهکده بیش از نیم قرن پیش با 420 ملک ویلایی و 70 آپارتمان، در 47 هکتار ساخته شد. بعدها دهکده گسترش پیدا کرد و حالا وسعت آن را در حدود 220 هکتار برآورد می‌کنند. این دهکده تا اسکله بندر انزلی حدود 5 کیلومتر فاصله دارد و از رشت تا این‌جا، تقریبا 38.5 کیلومتر در راه خواهید بود. این دهکده تا تهران تقریبا 360 کیلومتر راه دارد.

برای اجاره ویلا انزلی می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا در انزلی با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه دهکده ساحلی انزلی

تاریخچه دهکده ساحلی انزلی
بنیان‌گذار دهکده ساحلی انزلی آقای منوچهر فرهنگی بوده است.

در واخر دهه 40، در حوالی دریا و شرق شهر انزلی، دهکده‌ای با خانه‌های کلاسیک و مدرن ساخته شد. بنیان‌گذار این دهکده، آقای منوچهر فرهنگی، زاده کرمان بود. او مدیریت چند شرکت بازرگانی را برعهده داشت و بعد با برادار خود یک شرکت واردات و صادرات را بنیان گذاشت. بعدها در سال 1348 دهکده ساحلی انزلی و چند کارخانه و مجموعه دیگر نیز توسط او بنا نهاده شد. بیش از نیمی از این شهرک، فصای سبز است. درنتیجه، این شهرک را که پس از سال‌ها هنوز چون نگینی در مناطق شمالی کشور می‌درخشد، یک باغ‌شهر منحصربه‌فرد می‌دانند.

امروزه در این شهرک بیش از 1200 ویلا وجود دارد. برخی از آن‌ها قدیمی هستند و تعدادی نیز به‌سبک‌های مدرن در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند. علاوه بر تاریخچه غنی، این شهرک با اصول مهندسی درست و کارآمدی ساخته شده است. چهار خیابان اصلی، خیابانی که به ساحل می‌رسد، تقسیم‌‌بندی‌های درست و توجه به حریم هر ویلا، این شهرک را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

تقریبا می‌توان گفت که بخش شرقی شهرک بزرگ‌تر است و آن‌جا ویلاهای بیشتری را خواهید دید. نکته جالبی که باید درباره این شهرک بدانید، درباره نام دو خیابان آن است. این خیایان‌ها از گذشته، خورشید و رستم، هم‌نام والدین آقای فرهنگی نام گرفته‌اند و به‌نوعی یادگاری از سازنده اصلی این شهرک هستند.

امکانات داخل دهکده ساحلی انزلی

امکانات داخل دهکده ساحلی انزلی
در دهکده ساحلی انزلی تمام امکانات ازجمله داروخانه شبانه‌روزی را پیدا خواهید کرد.

در این شهرک به وجود امکانات رفاهی نیز توجه شده است. یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های انزلی به اسم غازیان در همین‌جا واقع شده است. سوپرمارکت، نانوایی، رستوران، مسیرهای پیاده‌روی، دسترسی راحت به سواحل، وجود چند کافه، مراکز خرید، شیرینی‌فروشی، ورزشگاه، داروخانه شبانه‌روزی، مسجد، پلاژهای شنا، عینک‌سازی و فاصله کوتاه تا بیمارستان‌ها، اقامت در این شهرک را دلپذیر می‌کند.

آب‌وهوای دهکده ساحلی انزلی

آب‌وهوای دهکده ساحلی انزلی
هوا بندر انزلی معتدل و در ماه‌هایی شرجی و گرم است؛ پیش از سفر حتما وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید – عکاس: آیدین ایرانی‌زاده

اگر بخواهیم درباره آب‌وهوای شهرک ساحلی انزلی بگوییم، باید درنظر بگیریم که این شهرک داخل شهر انزلی است. درنتیجه آب‌وهوای آن نیز از همین شهر تبعیت می‌کند. پس پیش از سفر به شهرک ساحلی بندرانزلی، می‌توانید آب‌وهوای شهر بندرانزلی را بررسی کرده و بعد برای سفرتان تصمیم بگیرید.

این شهر معمولا از اواخر بهمن تا اواخر اردیبهشت هوای خنک‌تری دارد. پس از آن به‌سبب نزدیکی به دریا و وجود رطوبت زیاد، هوا گرم و شرجی می‌شود. تابستان‌ها، بندرانزلی میزبان دوست‌داران گل نیلوفر است. همان‌هایی که گرمای هوا را برای دیدن این گل زیبا تحمل می‌کنند.

پاییز هوا خوب می‌شود اما ممکن است بارندگی نگذارد به همه‌جا سر بزنید یا زیاد کنار دریا بمانید. زمستان‌ها نیز هوا سرد می‌شود و کمی تردد بین شهری دشوار خواهد بود.

بهترین فصل سفر به دهکده ساحلی انزلی

بهترین فصل سفر به دهکده ساحلی انزلی
از روزهای آخر زمستان تا اواخر اردیبهشت آب‌وهوای دهکده ساحلی انزلی عالی است – عکاس: داوود صفری

انتخاب بهترین فصل سفر به دهکده ساحلی انزلی کاملا به شرایط شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید در هوای خوب و خنک از دیدن طبیعت گیلان و دهکده ساحلی انزلی لذت ببرید، حتما از اواخر زمستان تا اواخر اردیبشهت، زمان سفرتان را تنظیم کنید. برای دیدن اوج زیبایی تالاب انزلی، باید گرمای تابستان را به‌جان بخرید و اگر عاشق باران هستید، پاییز تا اواسط زمستان به انزلی بروید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف دهکده ساحلی انزلی

حالا که قرار است تا دهکده ساحلی انزلی بروید، خوب است چند جاذبه دیدنی اطراف آن را نیز ببینید. این‌جا از این جاهای دیدنی انزلی برای‌تان گفته‌ایم:

تالاب انزلی، خانه نیلوفر و پرندگان

تالاب انزلی
اواخر بهار تا میانه‌های تابستان، فرصت مناسبی برای دیدن گل‌های نیلوفر تالاب انزلی است – عکاس: اسد زرنوشه

بی‌شک در سفر به بندرانزلی باید زمانی را برای دیدن تالاب آن درنظر بگیرید. این تالاب محل زندگی انواع گونه‌های آبزی و پرندگان است. در این‌جا می‌توانید گل‌ها و گیاهان منحصربه‌فردی را ببینید که در زیبایی و شکوه بی‌همتا هستند. این تالاب در سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. از دهکده ساحلی انزلی تا ورودی آبکنار که برای بازدید از تالاب انزلی استفاده می‌شود، تقریبا  46 کیلومتر راه است.

ساحل اطبا، کناره‌ی دریای دنج و تمیز

ساحل اطبا
ساحل اطبا از سواحل زیبا و تمیز در بندر انزلی است – عکاس: بهنام صمدی

یکی از سواحل زیبا در انزلی، ساحل اطبا است. تمیزی ساحل، زیبایی آن و وجود صدف‌های بسیار آن را جذاب و دیدنی کرده است. این ساحل تقریبا 7 کیلومتر تا دهکده ساحلی انزلی فاصله دارد.

اسکله بندر انزلی، در مسیر کشتی‌ها

اسکله بندر انزلی
اسکله بندرانزلی از دیدنی‌های پرطرفدار در شهر انزلی است – عکاس: مبین منشتی

یکی از زیباترین و خاص‌ترین چشم‌اندازها در بندرانزلی، اسکله آن است. جایی که می‌توان در آن عبور‌ و مرور کشتی‌ و قایق‌های تجاری، نظامی و تفریحی را در کنار سازه‌های گوناگون دید. وجود موج‌شکن‌ها، ساحل‌سازی مناسب و امکانات اطراف اسکله، این مکان را خاص و کم‌نظیر کرده است. دهکده ساحلی انزلی تقریبا 5 کیلومتر با این اسکله فاصله دارد.

کاخ موزه بندر انزلی، نگین سفید انزلی

کاخ موزه بندر انزلی
کاخ موزه بندر انزلی یک بنا مربوط به دوره پهلوی و شامل اشیایی مهم و دیدنی است – عکاس: میلاد رفعتی

در بندر انزلی می‌توانید یکی از بناهای دوره پهلوی را ببینید که حالا تبدیل به کاخ موزه شده است. ساختمان سفید این کاخ‌موزه در سال 1309 و به‌دست مهندسین ایرانی ساخته شد. کاخ را باغی خرم و درختان نارنج دوره کرده‌اند و زیبایی آن، روح‌نواز است. با گذشت سال‌ها، این بنا تبدیل به موزه شده و در آن می‌توانید اشیای مهم مربوط به دوران گوناگون را ببینید. از دهکده ساحلی تا این موزه تقریبا 8 کیلومتر راه است.

اقامت در دهکده ساحلی انزلی

اقامت در دهکده ساحلی انزلی
اقامت در دهکده ساحلی بندر انزلی امن و بسیار دلچسب است – عکاس: کارن آهنگری

برای رزرو و اجاره ویلا در دهکده ساحلی انزلی می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید. ویلاهای این شهرک معمولا یک یا دو طبقه هستند. بیشتر آن‌ها یک حریم با فضای سبز داشتند و فضای بزرگ آن‌ها برای اقامت دو تا سه خانواده نیز کافی است. محیط اطراف ویلاها در عین دنج بودن، امنیت کامل دارد. تردد به‌صورت 24 ساعته کنترل می‌شود و مهمانان با خیال راحت در این شهرک از اوقات خود لذت می‌برند.

برخی از ویلاهای دهکده ساحلی انزلی، استخر، میز بیلیارد، فضای نشیمن در حیاط و فاصله خیلی کم با دریا دارند. قیمت ویلاهای دهکده ساحلی انزلی با توجه به فصل، تعطیلات و تقاضا تغییر می‌کند. ضمنا هرچه ویلا بزرگ‌تر و با امکانات بیشتری باشد، هزینه آن بیشتر خواهد شد.

مسیر دهکده ساحلی انزلی چگونه است؟

برای دیدن دهکده ساحلی انزلی می‌توانید از طریق جاده قزوین به رشت اقدام کنید. در این راه از لوشان، منجیل، روبار، رستم‌آباد، رشت و بعد هم خمام و حسن‌رود می‌گذرید. سپس می‌توانید دهکده ساحلی انزلی را دیده و در ویلاهای آن اقامت کند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک، به بررسی دهکده ساحلی انزلی پرداختیم. محوطه‌ای بزرگ و پر از امکانات که ویلاهای آن از بهترن اقامتگاه‌ها در بندر انزلی هستند. اگر قصد دارید به این شهر ساحلی گیلان سفر کنید و شاهد زیبایی‌های آن باشید، اتاقک با امکان رزرو ویلا در دهکده ساحلی انزلی و اقامتگاه نزدیک به دهکده ساحلی انزلی همراه شماست. در سایت اتاقک در کمترین زمان و با بهترین امکانات اقامتگاه و ویلای مورد نظرتان را پیدا خواهید کرد.

سوالات متداول

آزادشهر کجاست؟

آزادشهر مرکز شهرستان آزادشهر در استان گلستان در شمال ایران است.

بهترین زمان سفر به آزادشهر کی است؟

بهترین زمان سفر به آزادشهر فصل بهار و اوایل فصل پاییز است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی آزادشهر کدام‌اند؟

آبشار کوهمیان، پل غزنوی، موزه مردم شناسی آزادشهر و روستای فارسیان از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهر آزادشهر هستند.

معروف‌‌ترین رستوران‌های آزادشهر کدام‌اند؟

کافه رستوران دومینو و رستوران هتل آکام از معروف‌ ترین رستوران‌های شهر آزادشهر هستند.

چطور به آزادشهر برویم؟

برای سفر به آزادشهر گزینه‌های سفر با خودروی شخصی و اتوبوس پیش روی شماست اما برای سفر هوایی یا ریلی باید ابتدا به گرگان بروید و از آن‌جا راهی آزادشهر شوید.

2/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *