جاهای دیدنیتجربه سفردریاچه‌ها

همه چیز درباره دریاچه فراخین | معرفی خجالتی‌ترین دریاچه ایران

دریاچه فراخین مثل کسی است که سال‌ها از دور شما را نگاه می‌کرده ولی خجالت می‌کشیده پا پیش بگذارد و باب معاشرت را باز کند. چند سال پیش که این دریاچه بالاخره از غار تنهایی‌اش بیرون آمد، فهمیدیم که ای‌دل‌غافل این‌همه سال از چه گوهری آن‌هم در فاصله کمی از تهران، در دل جنگل، با دلبری‌های رنگارنگ محروم بودیم.

در این مقاله می‌خواهم این دریاچه زیبا را معرفی کنم. دریاچه بکر فراخین تازه وارد جامعه شده و خیلی معاشرتی نیست. پس باید موقع بازدید از آن، با خلق‌وخو، خط قرمزها و زمان خواب و بیداری آن آشنا باشیم. دیگر دلتان را آب نمی‌کنم، برویم سراغ اصل مطلب یعنی معرفی دریاچه فراخین:

دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه فراخین کجاست
فاصله تهران تا دریاچه فراخین 188 کیلومتر است – عکاس: هنزال رسولی

دریاچه فراخین، دریاچه‌ای کمتر شناخته‌شده در نوشهر و حوالی روستای ویسر است. دریاچه‌ای که سال‌هاست بین جنگل‌های هیرکانی مخفی شده است و درختان میلیون ساله جنگل، نگهبانان وفادار آن هستند. مسئولان تأمین آب دریاچه فراخین هم یکی چشمه بالادستی و دیگری بارش برف و باران در نیمه دوم سال و اوایل بهار هستند.

فاصله نوشهر تا دریاچه فراخین حدود 31 کیلومتر و فاصله تهران تا دریاچه فراخین نیز نزدیک 188 کیلومتر است. به‌طور میانگین این مسافت بدون در نظر گرفتن زمان‌های توقف و ترافیک جاده چالوس، با 3 تا 4 ساعت رانندگی طی می‌شود.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌ و هوای دریاچه فراخین

آب‌وهوای دریاچه فراخین
آب‌وهوای دریاچه فراخین تا حد زیادی شبیه آب‌وهوای نوشهر است – عکاس: ali pourghorban

فاصله 31 کیلومتری این دریاچه با نوشهر، باعث شده که آب‌وهوای این دریاچه تا حد زیادی شبیه نوشهر باشد. به این معنی که آب‌وهوای دریاچه در بهار معتدل و مطبوع و در تابستان کمی شرجی است؛ اما چون دریاچه فراخین در مقایسه با نوشهر، در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار دارد، وقتی به دریاچه برسید، هوا مطبوع است.

در اوایل پاییز و قبل از سرد شدن هوا هم دریاچه آب‌وهوای مطبوعی دارد ولی با سرد شدن هوا و شروع فصل زمستان، بارش برف و بارندگی باعث سرد شدن آب‌وهوای دریاچه می‌شود.

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین
بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین، اواسط بهار تا اواخر تابستان است – عکاس: مهدی بابایی

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین، اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این بازه زمانی دریاچه در بهترین حالت خود قرار دارد چون پر آب است، به خاطر بارندگی کمتر مسیر گل‌ولای ندارد و منظره درختان سبزرنگ هیرکانی خیره‌کننده است. در این بازه اگر بتوانید از لابه‌لای انبوه درختان آسمان را پیدا کنید، تلاقی رنگ آبی آسمان با سبزی جنگل، مثل گنجی است که فقط شما توانسته‌اید آن را پیدا کنید.

اگر هم دلتان خواست از طبیعت رنگارنگ دریاچه در پاییز دیدن کنید، باید کمی سختی مسیر گل‌آلود یا احتمال بارندگی را تحمل کنید. دریاچه در زمستان هم دیدنی است؛ ولی این فصل موقع استراحت طبیعت است، پس بهتر است مزاحم خوابش نشویم.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه فراخین

بعد از این‌که از تماشای این دریاچه و طبیعت بی‌نظیر آن لذت بردید، می‌توانید از سایر جاهای دیدنی نوشهر که در فاصله کمی از دریاچه قرار دارند دیدن کنید:

آبشار دارنو

آبشار دارنو
آبشار دارنو را می‌توان همسایه دریاچه فراخین دانست – عکاس: سعید صادقی

آبشار دارنو را می‌توان همسایه دریاچه فراخین دانست، چراکه فاصله آن با دریاچه حدود دو کیلومتر است. آبشار دارنو یک خانواده هفت‌نفره از آبشارها است که ارتفاع بلندترین عضو آن‌ها حدود 25 متر است. پیشنهاد می‌کنم برای تماشای این آبشار خیره‌کننده، از دریاچه پیاده به سمت آبشار حرکت کنید تا از طبیعت سرسبز منطقه بیشترین لذت را ببرید.

روستای کندلوس

روستای کندلوس
فاصله روستای کندلوس با دریاچه فراخین، حدود 48 کیلومتر است – عکاس: محسن توسلی

فاصله روستای کندلوس با دریاچه زیبا و بکر فراخین حدود 48 کیلومتر است. این روستای ییلاقی در آغوش دامنه رشته‌کوه البرز جا خوش کرده است. در روستای کندلوس می‌توانید میان کوچه‌باغ‌های قدیمی قدم بزنید و از تماشای بافت روستایی و خانه‌های کاه‌گلی لذت ببرید. بعد هم سراغ چشمه‌های آب معدنی مثل دیو چشمه، دریاچه خضر نبی و موزه گیاه‌شناسی یا موزه مردم‌شناسی بروید.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان
پارک جنگلی سی سنگان در فاصله 42 کیلومتری با دریاچه فراخین قرار دارد.

پارک جنگلی سی سنگان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شمال و نوشهر است که در فاصله 42 کیلومتری با دریاچه فراخین قرار دارد. این پارک جنگلی که درختان افرا و بلوط در گوشه‌گوشه آن جلوه‌گری می‌کنند، امکانات رفاهی مختلف مثل زمین بازی کودکان، آلاچیق‌های پیک‌نیک، پیست اسب‌سواری، کافی‌شاپ، رستوران و غیره هم دارد. اگر به ساحل سیسنگان بروید می‌توانید از تفریحات دریایی و ساحلی مثل قایق‌سواری، جت اسکی و زمین ورزش‌های ساحلی هم استفاده کنید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه انجام داد

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه فراخین انجام داد
عکاسی یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در دریاچه فراخین – عکاس: بهناز بانی

بازدید از این دریاچه، بازدید از یک منطقه بکر با طبیعت منحصربه‌فرد است. در این منطقه می‌توانید از انجام فعالیت‌های زیر لذت ببرید:

  • جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی
  • عکاسی
  • کمپینگ (اگر تجهیزات شما کامل است)
  • دوچرخه‌سواری در مسیر رسیدن به دریاچه (به شرطی که جاده گل‌ولای نداشته باشد)
  • پیک‌نیک
  • قایق‌سواری (به شرطی که خودتان قایق بادی داشته باشید)

اقامت در دریاچه فراخین

اقامت در دریاچه فراخین
دو گزینه برای اقامت در دریاچه فراخین: کمپینگ یا اجاره اقامتگاه در شهرهای اطراف – عکاس: عاطفه عطاوردی

همان‌طور که گفتم، دریاچه فراخین منطقه بکری است و به همین خاطر امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و … ندارد. اگر تجهیزات کمپینگ دارید و دلتان می‌خواهد یک شب را در جوار دریاچه بگذرانید، کمپینگ انتخاب خوبی برای اقامت در این دریاچه است. البته به شرطی که کودک یا سالمند همراه شما نباشد.

راه حل دیگر برای اقامت، اجاره ویلا یا اقامتگاه‌ها در نزدیکی دریاچه مثل نوشهر، چالوس و … است. برای این کار هم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید و با خیال راحت بعد از گشتن در دریاچه به اقامتگاه برگردید و عکس‌های بی‌نظیری که گرفتید را دوره کنید یا در فضای مجازی به اشتراک بگذارید. اینجاست که سیل کامنت‌ها با این مضمون که «وای! اینجا کجاست؟» سرازیر می‌شوند.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به دریاچه فراخین

مسیر دسترسی به دریاچه فراخین
بعد از روستای ویسر، جاده زیبا؛ ولی نامناسب و آسفالت نشده است – عکاس: یوسف رفیعی

برای مسافران تهرانی بهترین مسیر دسترسی به دریاچه فراخین جاده چالوس است. تقریباً 5 کیلومتر بعد از مرزن‌آباد، باید حواستان به تابلوهای راهنما باشد تا وارد جاده فرعی کجور شوید. از اینجا به بعد باید حدود 40 کیلومتر بروید تا به دریاچه برسید.

دو نکته مهمی که نباید در طول مسیر فراموش کنید این است که:

  • بعد از روستای ویسر، جاده نامناسب و آسفالت نشده است. اگر هم در روزهای قبل یا همان موقع بارندگی باشد، باید با دقت رانندگی کنید تا لاستیک ماشین در گل‌ولای گیر نکند.
  • دریاچه در ارتفاع کمتری از جاده قرار دارد، به همین خاطر حواستان باشد آن را رد نکنید. از افراد محلی کمک بگیرید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

اگر هم از سمت نوشهر می‌خواهید به دریاچه بروید، باید از چالوس به کمربندی نوشهر و بعد جاده فرعی سنگ معدن یا معدن سنگ نوشهر بروید. حدود 20 کیلومتر که در جاده بروید، به دریاچه می‌رسید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه فراخین بدانید

  • در دریاچه فراخین امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی وجود ندارد.
  • مسیر رسیدن به دریاچه به‌خصوص بعد از آخرین روستا کمی خطرناک است، پس بااحتیاط رانندگی کنید.
  • قبل از سفر حتماً وضعیت خودرو، به‌خصوص لاستیک‌ها و ترمز را بررسی کنید و با باک پر راهی دریاچه شوید.
  • آب معدنی، خوراک مقوی و داروهای ضروری‌تان را فراموش نکنید.
  • اگر قصد پیک‌نیک دارید، همه وسایل را با خود ببرید چون در نزدیکی شما فروشگاهی وجود ندارد که بتوانید خرید کنید.
  • ممکن است در بخش‌هایی از دریاچه و اطراف آن، آنتن موبایل نداشته باشید، پس یک نفر از اطرافیان و آشنایان خود را در جریان سفر به دریاچه قرار دهید.
  • قبل از سفر حتماً وضعیت آب‌وهوا در منطقه مثل آب‌وهوای روستای کندلوس یا نوشهر را بررسی کنید تا خدای‌نکرده در طول مسیر مشکلی برایتان به وجود نیاید.
  • اگر در فصل زمستان می‌خواهید به دریاچه فراخین بروید، مطمئن شوید که از آخرین بارش برف حداقل 2 تا 3 هفته گذشته باشد.
  • بخشی از مسیر دریاچه را باید پیاده بروید، پس حتماً کفش مناسب بپوشید.
  • از آب دریاچه به‌عنوان آب آشامیدنی استفاده نکنید.
  • دریاچه در دل جنگل هیرکانی است پس مراقب طبیعت آن باشید و هیچ ردی از خود باقی نگذارید.
  • اگر کمپ کردید، غذاهای گوشتی یا غذاهایی با بوی زیاد درست نکنید. این کار ممکن است باعث تحریک حیوانات منطقه مثل روباه، خرس و گراز شود و برای شما دردسر درست کنند.

سخن آخر

گشت‌وگذار کردن و سفر کردن یک طرف؛ دیدن جاذبه‌های طبیعی و لذت بردن از آنان یک طرف. دریاچه فراخین هم یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران است که وقتی آن را از نزدیک ببینید بی‌شک مجذوبش خواهید شد. پس هرچه زودتر برنامه سفر را بچینید، باروبندیل خود را ببندید و راهی سفر شوید. بااین‌حال، اگر می‌خواهید دغدغه اقامتگاه نداشته باشید می‌توانید از سایت اتاقک اقدام به رزرو کنید. با خیال راحت و در آسودگی کامل سفر را شروع کردن یک جور دیگر می‌چسبد.

سؤالات متداول

دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه فراخین در بخش کجور نوشهر در استان مازندران قرار دارد.

فاصله تهران تا دریاچه فراخین چقدر است؟

فاصله تهران تا دریاچه فراخین حدود 188 کیلومتر است.

فاصله نوشهر تا دریاچه فراخین چقدر است؟

از نوشهر تا دریاچه فراخین، تقریباً 31 کیلومتر راه است.

جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک دریاچه فراخین کدامند؟

پارک جنگلی سی‌سنگان، آبشار دارنو، روستای کندلوس

3.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. اگر اداره پول بدهد برای فصل تابستان وبهار برای گرد ش شمال خوب است موفق باشید

    1. سلام، ممنون از اینکه پیامتون را با ما به اشتراک گذاشتید، امیدوارم به زودی سفرهای خوبی در انتظارتان باشد

    1. سلام وقتتون بخیر، ممنون که مقاله را مطالعه کردید.
      فاصله تهران تا فراخین حدود 188 کیلومتر است. این فاصله با خودروهای مختلف، سرعت رانندگی، ترافیک جاده و … ممکن است در سه ساعت یا حتی اگر جاده چالوس شلوغ باشد و آخر هفته ها در 8 ساعت هم طی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *