شهرهاجاهای دیدنی

گردنه عشاق کجاست؟ | در هوای عشق نفس بکشید

در دنیا نقاط مختلفی به نام عشاق نام‌گذاری شدند که شاید پل‌های عشاق که در کشورهای مختلف وجود دارند، از معروف‌ترین آن‌ها باشند. ما در کشور خودمان مقصدهای عاشقانه و رمانتیک کم نداریم، اما اگر دلتان می‌خواهد سراغ یکی از جذاب‌ترین، خاص‌ترین و رؤیایی‌ترین آن‌ها بروید، پیشنهاد من به شما گردنه عشاق است.

خواندن این مقاله را به افراد زیر توصیه می‌کنم:

  • بعد از سال‌ها دوری به یارتان رسیدید.
  • به‌تازگی ازدواج کردید و دنبال مقصدی جذاب برای ماه‌عسل می‌گردید.
  • می‌خواهید بعد از چندین سال که از عشقتان به‌خوبی مراقبت کردید، یک جشن سالگرد ازدواج یا سالگرد آشنایی بگیرید.
  • می‌خواهید از دلداده‌تان در لوکیشینی رمانتیک خواستگاری کنید.

اگر هم در حال حاضر عاشق نیستید، باز هم این مقاله را بخوانید. چون می‌توانید بعد از پیدا کردن عشق زندگی‌تان، با سفر به این گردنه برای او تعریف کنید که زمانی در یک مجله گردشگری، مقاله‌ای درباره این گردنه خوانده بودم و به خودم قول داده بودم هرگز به آنجا سفر نمی‌کنم مگر با عشق زندگی‌ام.

گردنه عشاق کجاست؟

گردنه عشاق کجاست
گردنه‌عشاق در جاده بندر مقاب به بندر پارسیان در استان هرمزگان قرار دارد. – عکاس: Sadegh

خلاف سایر مقاله‌های اتاقک، این بار در مقدمه هیچ سرنخی به شما ندادم که گردنه عشاق کجاست. به همین خاطر به احتمال زیاد الآن به‌شدت مشتاقید که بدانید این گردنه رؤیایی و عاشقانه در کدام جهت قطب‌نما قرار دارد.

لطفاً تقلب نکنید و قبل از خواندن خط‌های بعدی، اول حدس بزنید این گردنه کجاست. بعد حدستان را در کامنت‌ها با ما شریک شوید تا ببینیم چند نفر قبل از خواندن مقاله درست حدس زدند.

برای رسیدن به گردنه‌عشاق و ملاقات با یکی از رمانتیک‌ترین نقاط ایران باید راهی جنوب ایران شویم. جنوبی که خاکش جادو می‌کند و اگر فقط یک بار به آن سفر کنید، محال است عاشقش نشوید. جنوبی که مردمش باوجود سختی‌های فراوان بسیار خونگرم هستند و جاذبه‌های طبیعی‌اش، معجزه گری طبیعت را به رخ جهانیان می‌کشند.

گردنه عشاق یکی از جاهای دیدنی بندر مقام از توابع بخش شیبکوه بندرلنگه در استان هرمزگان است. برای اینکه دقیق‌تر با موقعیت این گردنه آشنا شوید، باید بگویم این گردنه در جاده بندر مقام به بندر پارسیان قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با بندر مقام، پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله بندر مقام کجاست را در مجله اتاقک بخوانید.

این گردنه که از عمر آن فقط 20 سال می‌گذرد به نام‌های گردنه عشاق پارسیان، گردنه عشاق بندر مقام و گردنه عشاق بوشهر هم معروف است.

حالا برای این‌که حال و هوای عاشقانه با یک آهنگ جنوبی در تاروپودتان بدمد، هم‌زمان با خواندن بخش‌های بعدی مقاله، آهنگ «سو» از حیدو هدایتی را پخش کنید و با او زمزمه کنید:

نسیمی غافله میره به بندر، نمیدونم کجا میندازه لنگر

به قربون دو زلف بور دلبر، خرابش میکنه گرمای بندر

چشام از راه دوری سو نمیده، زبونم میل گفتگو نمیده

هزار و یک گلی چیدم ز صحرا، یکیش مانند یاروم بو نمیده

آب‌وهوای گردنه عشاق

آب‌و‌هوای گردنه عشاق
آب‌و‌هوای گردنه عشاق در بهار و تابستان گرم و در نیمه دوم سال معتدل است. – عکاس: ali farjami

با توجه به موقعیت این گردنه و قرار گرفتن آن در کنار خط ساحلی جنوب ایران، می‌توان آب‌وهوای گردنه را پیش‌بینی کرد.

آب‌وهوای گردنه‌عشاق مثل بیشتر جاذبه‌های شهرهای جنوبی ایران، آب و هوایی مرطوب و گرم دارد. به این معنی که این گردنه از نیمه بهار تا نیمه پاییز گرم خواهد بود و در تابستان هم، رطوبت هوا به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. طوری که تحمل کردن آن کار چندان راحتی نیست.

با این حال از اواسط پاییز تا اواسط فروردین، آب‌وهوای گردنه معتدل است و برای گردشگران و ملاقات‌کنندگانش حسابی دلبری می‌کند.

مسیر دسترسی به گردنه عشاق

مسیر دسترسی به گردنه عشاق
آشنایی با راه‌های دسترسی به گردنه عشاق – عکاس:Rasool Bahari

اگر در همین ابتدای مقاله عاشق این گردنه شدید و چمدان‌هایتان را بستید تا در اولین فرصت به دیدار گردنه عشاق پارسیان بروید، پس این شما و این مسیرهای دسترسی به این گردنه جذاب:

دسترسی با هواپیما

یکی از سریع‌ترین و البته گران‌ترین راه‌های رسیدن به این گردنه مسیر هوایی است. شما می‌توانید با توجه به مبدأ حرکتان بلیط هواپیما به مقصد بندرلنگه، بندرعباس یا عسلویه تهیه کنید.

باید بگویم فاصله گردنه عشاق تا بندرلنگه 199 کیلومتر تا بندر مقام 25.8 کیلومتر تا بندر پارسیان 37 کیلومتر تا بندرعباس 386 و تا عسلویه 94 کیلومتر است.

دسترسی با قطار

سفر با قطار آن هم به شهرهای جنوبی و مقصدی عاشقانه، سفری جذاب خواهد بود. برای رسیدن به این گردنه با قطار، بهترین گزینه خرید بلیط بندرعباس است. بعد کافی است از بندرعباس با اتوبوس یا تاکسی به بندرلنگه و بعد گردنه عاشقان بروید.

دسترسی با خودروی شخصی

دسترسی به این گردنه با خودروی شخصی لذتی دوچندان خواهد داشت، البته به شرطی که مسافت زیادی را رانندگی نکرده باشید، یا حداقل چند روز از شروع سفرتان گذشته باشد. چراکه اگر از شهرهای دورتری مثل تهران یا شهرهای شمالی راهی جنوب باشید، رانندگی طولانی و خسته‌کننده خواهد بود.

با این حال عبور از پیچ‌وخم‌های جاده بندر مقام به بندر پارسیان و تماشای پیوند عاشقانه صخره‌ها و دریا در این جاده، یکی از زیباترین مقدمه‌ها برای رسیدن به گردنه عشاق پارسیان است.

دسترسی با اتوبوس

دسترسی با اتوبوس هم مانند روش‌های قبل است و شما با توجه به مبدأ حرکتتان باید بلیط اتوبوس بندرلنگه، بندرعباس یا عسلویه را بخرید و از این شهرها راهی گردنه عاشقان شوید.

بهترین زمان سفر به گردنه عشاق

بهترین زمان سفر به گردنه عشاق
بهترین زمان سفر به گردنه عشاق نیمه دوم سال است. – عکاس: karami ali

اگر قسمت آب‌وهوای گردنه را خواندید، پس از خواندن این بخش صرف‌نظر کنید و سراغ خواندن ادامه مقاله بروید. در غیر این صورت بگذارید خیلی خلاصه بگویم بهترین زمان سفر به گردنه عشاق برای لذت بردن از آب‌وهوا اواسط پاییز تا اواخر فروردین است. در این بازه خبری از شرجی بودن هوا نیست و این گردنه عاشق‌پیشه در دلرباترین حالت خودش قرار دارد.

جاهای تفریحی نزدیک به گردنه عشاق

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به گردنه عشاق
ساحل مکسر یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به گردنه عشاق است. – عکاس: karami ali

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم گردنه در جاده بندر مقام به بندر پارسیان قرار دارد. در طول رسیدن به این گردنه همسفر شما سواحل بی‌نظیر خلیج‌فارس و دلفین‌های بازیگوش آن هستند. البته که همسفران دیگری مثل صخره‌های زیبا، آسمان آبی و خورشید تابان هم شما را یاری می‌کنند.

از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به این گردنه رمانتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل مکسر
  • جزیره لاوان
  • روستای زیارت
  • روستای مغذان
  • بندر پارسیان
  • بندر مقام

فعالیت‌هایی که می‌توان در گردنه عشاق انجام داد

فعالیت‌هایی که می‌توان در گردنه عشاق انجام داد.
تماشای طلوع و غروب خورشید، یکی از زیباترین تفریحات در گردنه عشاق است. – عکاس:علیرضا قبادی

گردنه عشاق از آن دسته جاذبه‌های طبیعی است که نامش برای آدم دلبری می‌کند دیگر چه برسد به این‌که از نزدیک به دیدارش برویم. جذاب‌ترین فعالیت‌ها در این گردنه، موارد زیر هستند:

  • صخره‌نوردی در بافت فسیلی مرجانی که عمری میلیون ساله دارند
  • تماشای غروب یا طلوع خورشید از ساحل
  • عکاسی
  • دل سپردن به صدای موج‌های همیشه رقصان خلیج‌فارس
  • جمع‌کردن صدف و گوش‌ماهی
  • قدم زدن در ساحل و لمس غلغلک ماسه‌ها روی پاها
  • بازدید از غار گردنه عشاق

بگذارید یک حقیقتی را هم در گوشتان بگویم. بازدید از این گردنه و لذت بردن از فعالیت‌های جذاب آن مثل شنیدن خبری خوش بعد از مدت‌ها، خندیدن از ته دل، دیدار معشوق بعد از مدت‌ها دوری و هر حال خوش دیگری خواهد بود که کلمات در توصیف حس و حال آن‌ها ناتوان‌اند.

اقامت در گردنه عشاق

اگر اهل کمپینگ هستید بدون شک بهترین راه برای اقامت در این گردنه، کمپ در ساحل است. ساحلی که شب‌ها کافی است دستتان را بالا بگیرید تا ستاره‌ها به آغوشتان بیایند، گوش‌هایتان را کمی تیز کنید تا صدای دلفین‌های بازیگوش و ماهی‌های خوش‌مشرب را بشنوید و گونه‌هایتان را برای لمس نسیم خنک شباهنگام ساحل خلیج آماده کنید.

اگر با افراد میان‌سال یا کودک سفر کردید و کمپ برایتان سخت است یا اصلاً این مدل اقامت را دوست ندارید، بهترین گزینه اجاره روزانه خانه و بوم‌گردی در پارسیان است. چراکه فاصله این بندر زیبا با گردنه کمتر از 40 کیلومتر است و می‌توانید با خیال راحت ساعت‌ها در گردنه عشاق بمانید و بعد به اقامتگاه برگردید.

سخن آخر

در این مقاله عاشقانه اتاقک شما را با گردنه عشاق آشنا کردیم. جایی که به گردنه عشاق پارسیان هم معروف است و برای توصیف لذت بازدید از آن کلمات جدیدی باید خلق شوند.

پیشنهاد می‌کنم اگر حال و هوای عاشقی دارید، حتماً برای ثبت این احوالات در نقطه‌ای رؤیایی از جهان، به این گردنه بروید و خاطراتی ناب و تکرار نشدنی را در کنار ساحل بی‌نظیر خلیج‌فارس و صخره‌های جادویی‌اش از خودتان به یادگار بگذارید. به نظر من که افسون این گردنه شما را تا آخر عمر عاشق دلدارتان نگه می‌دارد و زندگی بر چرخ مرادتان می‌چرخد.

سؤالات متداول درباره گردنه عشاق

گردنه عشاق کجاست؟

گردنه عشاق در جاده بندر مقام به بندر پارسیان قرار دارد.

از ساحل مکسر تا گردنه عشاق چقدر راه است؟

ساحل مکسر در فاصله 16 کیلومتری از گردنه عشاق قرار دارد.

فاصله گردنه عشاق تا بندر پارسیان چقدر است؟

فاصله این گردنه تا بندر پارسیان 37 کیلومتر است.

فاصله گردنه عشاق تا بندر مقام چقدر است؟

فاصله این گردنه تا بندر مقام 25.8 کیلومتر است.

5/5 - (2 امتیاز)
اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *